Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Inżynieria transportu (N1)
specjalność: organizacja transportu
Sylabus przedmiotu Bezpieczeństwo ruchu drogowego:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria transportu | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Bezpieczeństwo ruchu drogowego | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Eksploatacji Pojazdów | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Małgorzata Mrozik <Malgorzata.Mrozik@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 10 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowe wiadomości z inżynierii ruchu oraz prawa o ruchu drogowym. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Poznanie obrazu bezpieczeństwa ruchu drogowego w Polsce w świetle danych statystycznych. |
C-2 | Poznanie przepisów homologacyjnych dotyczących bezpieczeństwa pojazdu. |
C-3 | Poznanie klasyfikacji zderzeń samochodów. |
C-4 | Poznanie układów bezpieczeństwa czynnego i biernego w pojazdach samochodowych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Wykonanie projektu przedstawiającego analizę bezpieczeństwa ruchu drogowego pod kątem zmian i doskonalenia bezpieczeństwa ruchu drogowego dla wybranego województwa. Projekt jest realizowany indywidualnie przez studenta lub w grupach najcześciej dwuosobowych. | 8 |
8 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowadzenie - obraz bezpieczeństwa ruchu drogowego w Polsce w świetle danych statystycznych. Przepisy homologacyjne dotyczące bezpieczeństwa pojazdów. Uczestnicy ruchu drogowego. Pojazd jako element systemu UPO. Urządzenia bezpieczeństwa biernego i czynnego. Zderzenia. Kompatybilność pojazdów. Droga jako istotny element bezpieczeństwa ruchu pojazdów. Zaliczenie wykładów. | 8 |
8 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Przedstawienie zakresu i formy projektu. | 1 |
A-P-2 | Uczestnictwo w zajęciach | 8 |
A-P-3 | Realizacja projektu. | 13 |
A-P-4 | Przygotowanie do prezentacji. | 3 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach. | 8 |
A-W-2 | Przegląd wskazanej literatury. | 10 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia. | 8 |
26 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny. |
M-2 | Metoda projektów. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów w formie ustnej lub pisemnej obejmujące zakres tematyczny wykładów i sprawdzające uzyskane efekty kształcenia. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaprezentowanie i zaliczenie zadania projektowego. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IT_1A_C28-1_W01 Student: - zna przepisy i zasady bezpiecznego poruszania sie w ruchu drogowym, - definiuje podstawowe pojęcia dotyczące bezpieczeństwa ruchu drogowego, - klasyfikuje zderzenia samochodów, - zna urządzenia bezpieczństwa czynnego i biernego. | IT_1A_W20 | — | — | C-1, C-2, C-4, C-3 | T-W-1 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IT_1A_C28-1_U01 Student: - ma umiejętność analizowania stanu bezpieczeństwa na drogach poszczególnego województwa, - ma umiejętność pracy w zespole i indywidualnego rozwiązywania zadań problemowych, - ma umiejętność świadomej odpowiedzialności za wspólnie realizowany projekt. | IT_1A_U01, IT_1A_U02, IT_1A_U03 | — | — | C-1 | T-P-1 | M-2 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IT_1A_C28-1_W01 Student: - zna przepisy i zasady bezpiecznego poruszania sie w ruchu drogowym, - definiuje podstawowe pojęcia dotyczące bezpieczeństwa ruchu drogowego, - klasyfikuje zderzenia samochodów, - zna urządzenia bezpieczństwa czynnego i biernego. | 2,0 | |
3,0 | Student zna podstawowe przepisy i zasady ruchu drogowego, potrafi zdefiniować podstawowe pojęcia dotyczące bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz klasyfikuje urządzenia bezpieczeństwa czynnego i biernego w pojazdach. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IT_1A_C28-1_U01 Student: - ma umiejętność analizowania stanu bezpieczeństwa na drogach poszczególnego województwa, - ma umiejętność pracy w zespole i indywidualnego rozwiązywania zadań problemowych, - ma umiejętność świadomej odpowiedzialności za wspólnie realizowany projekt. | 2,0 | |
3,0 | Oddany w terminie projekt wykonany w zakresie podstawowym. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Wicher J., Bezpieczeństwo samochodów i ruchu drogowego, WKiŁ, Warszawa, 2002
- Wicher J., Zagadnienia bezpieczeństwa samochodu, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 1998
- Krystek R., Zintegrowany system bezpieczeństwa transportu, WKiŁ, Warszawa, 2009
Literatura dodatkowa
- Ustawa, Prawo o ruchu drogowym, 1997