Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Inżynieria transportu (N1)
Sylabus przedmiotu Środki transportu:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria transportu | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Środki transportu | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Eksploatacji Pojazdów | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Krzysztof Danilecki <Krzysztof.Danilecki@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedza ogólnotechniczna z zakresu rodzaju środków transportu oraz ich wykorzystania w transporcie masowym |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zaznajomienie z rodzajami środków transportu oraz sposobem ich wykorzystania w różnych gałęziach transportowych. |
C-2 | Zapoznanie z założeniami do projektowania środków transportu wewnętrznego oraz ocena ich znaczenia w procesach technologicznych |
C-3 | Umiejętność alizowania budowy i działania podstawowych zespołów pojazdów. |
C-4 | Umiejętność doboru i wykorzystania środków transportu do realizacji określonych zadań |
C-5 | Wykształcenie umiejętności stosowania metod oceny i przeciwdziałania zagrożeniom bezpieczeństwa konstrukcji i eksploatacji typowych środków transportu |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Identyfikacja i klasyfikacja ładunków. Dobór środka transportu wraz z wyposażeniem do określonych zadań transportowych. Sprawność mechaniczna układów transmisji ruchu. Obliczenia oporów ruchu. | 7 |
T-A-2 | Obliczenia podstawowych parametrów dźwignic (dobór znormalizowanych lub katalogowych elementów układu linowego) i przenośników. | 3 |
T-A-3 | Zaliczenie ćwiczeń | 1 |
11 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Klasyfikacja i charakterystyka środków transportu. Charakterystyka ładunków. Znormalizowane jednostki ładunkowe | 1 |
T-W-2 | Podstawy budowy i konstrukcji całych pojazdów samochodowych oraz ich podstawowych układów konstrukcyjnych. | 4 |
T-W-3 | Samochody osobowe | 2 |
T-W-4 | Pojazdy samochodowe do przewozu ładunków (ciągniki siodłowe, naczepy, przyczepy). | 1 |
T-W-5 | Pojazdy specjalizowane i specjalne | 1 |
T-W-6 | Autobusy i pojazdy komunikacji miejskiej | 1 |
T-W-7 | Środki transportu kolejowego. | 1 |
T-W-8 | Środki transportu wodnego śródlądowego, morskiego (bliskiego i dalekiego). | 1 |
T-W-9 | Środki transportu powietrznego. | 1 |
13 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 11 |
A-A-2 | Wykonanie zadania projektowego | 27 |
A-A-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 11 |
49 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w zajęciach | 13 |
A-W-2 | Studiowanie wskazanej literatury | 26 |
A-W-3 | Przygotowanie do egzaminu | 10 |
49 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Ćwiczenia przedmiotowe |
M-2 | Metoda projektów |
M-3 | Wykład informacyjny |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Rozwiązywanie zagadnień problemowych zgodnych z treściami przedmiotowymi |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaprezentowanie i zaliczenie zadania projektowego w ramach ćwiczeń audytoryjnych |
S-3 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów - zestaw pytań problemowych z zakresu tematycznego wykładów, sprawdzające uzyskane efekty kształcenia. Wymagana pozytywna ocena z każdego pytania; końcowa ocena na podstawie średniej z uzyskanych ocen cząstkowych. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IT_1A_C03_W01 - charakteryzuje lądowe środki transportu bliskiego i dalekiego oraz środki transportu lotniczego i wodnego. - definiuje parametry techniczno-eksploatacyjne śrdoków transportu osób i ładunków, - rozróżnia rozwiązania konstrukcyjne i charakterystyki środków transportu, zna zagadnienia ich standaryzacji i unifikacji. | IT_1A_W14, IT_1A_W05, IT_1A_W21 | — | — | C-1, C-2 | T-W-3, T-W-9, T-W-8, T-W-4, T-W-1, T-W-7, T-W-6, T-W-5 | M-3 | S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IT_1A_C03_U01 - dobiera środek transportu, osprzęt przeładunkowy do określonego zadania transportowego oraz sposób przygotowania ładunku do transportu uwzdlędniając jego cechy (podatność transportową), - analizuje schematy kinematyczne oraz podstawowe układy konstrukcyjne dźwignic oraz posługuje się podstawowymi metodami obliczeniowymi, projektuje proste zespoły konstrukcyjne dźwignic i układów napędu. | IT_1A_U07, IT_1A_U01, IT_1A_U03 | — | — | C-3, C-4 | T-A-2, T-A-1 | M-1, M-2 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IT_1A_C03_K01 - świadomoy skutków oddziaływania środków transportu na środowisko naturalne, rozumie aspekty społeczne związane m.in z bezpieczeństwem przy przemieszczaniu ludzi i ładunków, a szczególnie tych niebezpiecznych, - zdolny do przekazywania społeczeństwu w zrozumiały sposób informacji dotyczących roli środków transportu w rozwoju społeczno-gospodarczym. | IT_1A_K02, IT_1A_K06, IT_1A_K07 | — | — | C-5 | T-W-3, T-W-9, T-W-8, T-W-4, T-W-1, T-W-7, T-W-6, T-W-5 | M-3 | S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IT_1A_C03_W01 - charakteryzuje lądowe środki transportu bliskiego i dalekiego oraz środki transportu lotniczego i wodnego. - definiuje parametry techniczno-eksploatacyjne śrdoków transportu osób i ładunków, - rozróżnia rozwiązania konstrukcyjne i charakterystyki środków transportu, zna zagadnienia ich standaryzacji i unifikacji. | 2,0 | |
3,0 | Rozróżnia środki transportu ze względu na ich rozwiązania konstrukcyjne i przeznaczenie oraz wymienia i charakteryzuje podstawowe zespoły funkcjonalne oraz ich parametry techniczne, przedstawia podstawowe czynniki oddziaływania pojazdów na środowisko | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IT_1A_C03_U01 - dobiera środek transportu, osprzęt przeładunkowy do określonego zadania transportowego oraz sposób przygotowania ładunku do transportu uwzdlędniając jego cechy (podatność transportową), - analizuje schematy kinematyczne oraz podstawowe układy konstrukcyjne dźwignic oraz posługuje się podstawowymi metodami obliczeniowymi, projektuje proste zespoły konstrukcyjne dźwignic i układów napędu. | 2,0 | |
3,0 | Dokonuje doboru środka transportu do określonych zadań, wykonuje podstawowe obliczenia ruchowe wybranych środków transportu bliskiego, umie zaprezentować wyników obliczeń bez ich analizy. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IT_1A_C03_K01 - świadomoy skutków oddziaływania środków transportu na środowisko naturalne, rozumie aspekty społeczne związane m.in z bezpieczeństwem przy przemieszczaniu ludzi i ładunków, a szczególnie tych niebezpiecznych, - zdolny do przekazywania społeczeństwu w zrozumiały sposób informacji dotyczących roli środków transportu w rozwoju społeczno-gospodarczym. | 2,0 | |
3,0 | Jest świadomy roli środków transportu dla gospodarki raz problemu ich zróżnicowanego odzdziaływania na środowisko naturalne, chociaż nie jest w stanie podjąć dyskusji w tym zakresie | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Fischer R., Podwozia i nadwozia pojazdów samochodowych., Rea, 2008
- Praca zbiorowa pod red. Rydzkowskiego W,. Wojewódzkiej-Król K., Transport, PWN, Warszawa, 2008
- Jastrzębska G., Odnawialne źródła energii i pojazdy proekologiczne, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2008
- Szneigert Z., Koleje niekonwencjonalne, WKiŁ, 2006
- Ostaszewicz J., Rataj M., Szybka komunikacja miejska, WKiŁ, 1979
- Cymkiewicz R., Budowa samolotów, WKiŁ, Warszawa, 1992
- Furmanik K., Maszyny i urządzenia transportowe, AGH, 2008
Literatura dodatkowa
- Prochowski L, Żuchowski A., Samochody ciężarowe i autobusy, WKŁ, 2004
- Orzechowski S., Budowa podwozi i nadwozi samochodowych, WSiP, Warszawa, 2006
- Pogorzelski J., Lekkie przyczepy samochodowe, WKiŁ, 1993
- Siembab T., Gałusza M., Urządzenia przemieszczające ładunki - dźwignice., Tarbonus, 2008