Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Mechanika i budowa maszyn (N1)
Sylabus przedmiotu Techniki obliczeniowe:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Mechanika i budowa maszyn | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Techniki obliczeniowe | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Mechatroniki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Tadeusz Ziębakowski <Tadeusz.Ziebakowski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Sławomir Marczyński <Slawomir.Marczynski@zut.edu.pl>, Tadeusz Ziębakowski <Tadeusz.Ziebakowski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Elementarna wiedza z algebry macierzowej. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Umiejętność rozwiązywania zadań inżynierskich poprzez pozyskanie i przekształcenia informacji z użyciem uniwersalnych narzędzi informatycznych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Interfejs Matlaba. Praca w trybie bezpośrednim. Budowanie i przekształcanie macierzy i tablic. | 2 |
T-L-2 | Rozwiązywanie układu równań liniowych w oparciu o problem inżynierski. | 3 |
T-L-3 | Rozwiązywanie zadań inżynierskich przy użyciu skryptów i funkcji własnych. Stosowanie wykresów. | 3 |
T-L-4 | Analiza przebiegu funkcji. | 3 |
T-L-5 | Wielomiany, interpolacja i aproksymacja w zagadnieniach inżynierskich. | 3 |
T-L-6 | Kolokwium - Matlab. | 2 |
16 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | 1. Matlab - środowisko do prowadzenia obliczeń inżynierskich. Tworzenie i przekształcanie macierzy i tablic. Arytmetyka macierzowa i tablicowa. 2. Programowanie w Matlabie. Skrypty i funkcje. Wykresy 2D i 3D. Analiza przebiegu funkcji. 3. Wielomiany. Interpolacja i aproksymacja. Całkowanie numeryczne. 4. MathCad - program wpomagający obliczenia matematyczne. | 8 |
8 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Przygotowanie do kolokwiów. | 34 |
A-L-2 | uczestnictwo w zajęciach | 16 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Przygotowanie do zaliczenia. | 8 |
A-W-2 | Praca własna | 9 |
A-W-3 | uczestnictwo w zajęciach | 8 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z użyciem komputera i właściwego oprogramowania narzędziowego |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne - rozwiązywanie zadań z użyciem programów Access i Matlab |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Ocena umiejętności poszukiwania informacji w bazach danych. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena umiejętności stosowania technik dostępnych w systemie Matlab. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MBM_1A_B04_W02 Student ma wiedzę o narzędziach informatycznych slużących rozwiązywaniu zagadnień inżynierskich | MBM_1A_W01 | — | — | C-1 | T-W-1 | M-1 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MBM_1A_B04_U02 Student umie wykorzystać właściwe metody i narzędzia informatyczne w rozwiązywaniu zagadnień inżynierskich | MBM_1A_U09, MBM_1A_U07 | — | — | C-1 | T-L-5, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4 | M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MBM_1A_B04_K01 Student potrafi organizować proces tworzenia oprogramowania i jest kompetentny do oceny stopnia jego zaawansowania. | MBM_1A_K03 | — | — | C-1 | T-L-3, T-L-2, T-L-1, T-L-6, T-L-4, T-L-5 | M-2, M-1 | S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MBM_1A_B04_W02 Student ma wiedzę o narzędziach informatycznych slużących rozwiązywaniu zagadnień inżynierskich | 2,0 | Student nie orientuje się w narzędziach informatycznych służących rozwiązywaniu zagadnień inżynierskich. |
3,0 | Student ma wiedzę o narzędziach informatycznych służących rozwiązywaniu zagadnień inżynierskich. | |
3,5 | Student ma wiedzę o narzędziach informatycznych służących rozwiązywaniu zagadnień inżynierskich i rozumie obszary zasady ich stosowania. | |
4,0 | Student ma wiedzę o narzędziach informatycznych służących rozwiązywaniu zagadnień inżynierskich. Rozróżnia metody obliczeń i jest w stanie zaproponować właściwe narzędzie do ich przeprowadzenia. | |
4,5 | Student ma wiedzę o narzędziach informatycznych służących rozwiązywaniu zagadnień inżynierskich. Rozróżnia metody obliczeń i jest w stanie zaproponować właściwe narzędzie do ich przeprowadzenia. Wybiera właściwą formę przedstawienia wyników. | |
5,0 | Student ma wiedzę o narzędziach informatycznych służących rozwiązywaniu zagadnień inżynierskich. Rozróżnia metody obliczeń i jest w stanie zaproponować właściwe narzędzie do ich przeprowadzenia. Wybiera właściwą formę przedstawienia wyników. Potrafi wskazać metodę alternatywną. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MBM_1A_B04_U02 Student umie wykorzystać właściwe metody i narzędzia informatyczne w rozwiązywaniu zagadnień inżynierskich | 2,0 | Student nie umie wykorzystać właściwych metod i narzędzi informatycznych do rozwiązywania zagadnień inżynierskich. |
3,0 | Student umie wykorzystać właściwe metody i narzędzia informatyczne w rozwiązywaniu prostych zagadnień inżynierskich. | |
3,5 | Student umie wykorzystać właściwe metody i narzędzia informatyczne w rozwiązywaniu standardowych zagadnień inżynierskich. | |
4,0 | Student umie wykorzystać właściwe metody i narzędzia informatyczne w rozwiązywaniu złożonych zagadnień inżynierskich. Potrafi odpowiednio zaprezentować wyniki obliczeń. | |
4,5 | Student umie wykorzystać właściwe metody i narzędzia informatyczne w rozwiązywaniu złożonych zagadnień inżynierskich. Potrafi odpowiednio zaprezentować wyniki obliczeń. Algorytm obliczeń potrafi sformułować w formie programu. | |
5,0 | Student umie wykorzystać właściwe metody i narzędzia informatyczne w rozwiązywaniu złożonych zagadnień inżynierskich. Potrafi odpowiednio zaprezentować wyniki obliczeń. Algorytm obliczeń potrafi sformułować w formie programu do wykorzystania w zadaniach tego samego typu. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MBM_1A_B04_K01 Student potrafi organizować proces tworzenia oprogramowania i jest kompetentny do oceny stopnia jego zaawansowania. | 2,0 | |
3,0 | Student ma kompetencje służące analizie prostych problemów i doboru algorytmów ich rozwiązywania posługując się standardowymi elementami języka programowania. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Brzózka J., Dorobczyński L., Programowanie w Matlab, MIKOM, Warszawa, 1998
Literatura dodatkowa
- Regel W., Wykresy i obiekty graficzne w programie Matlab, MIKOM, Warszawa, 2003