Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Mechanika i budowa maszyn (N1)

Sylabus przedmiotu Podstawy elektrotechniki i elektroniki:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Mechanika i budowa maszyn
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy elektrotechniki i elektroniki
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Elektroenergetyki i Napędów Elektrycznych
Nauczyciel odpowiedzialny Hubert Fuks <Hubert.Fuks@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Hubert Fuks <Hubert.Fuks@zut.edu.pl>, Grzegorz Leniec <Grzegorz.Leniec@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL1 16 2,50,38zaliczenie
wykładyW1 16 2,50,62zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstaw fizyki
W-2Znajomość podstaw informatyki

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Student potrafi rozwiązać proste obwody prądu stałego i przemiennego
C-2Student potrafi podać zastosowania pól elektrycznych i magnetycznych
C-3Student potrafi skompletować przyrządy do podstawowych pomiarów wielkości elektrycznych i nieelektrycznych i wykonać nimi pomiary
C-4Student potrafi opisać działanie i zastosowanie podstawowych maszyn elektrycznych
C-5Student potrafi dobrać rodzaj źródeł energii do różnych odbiornikówi i podać możliwości regulacji mocy
C-6Student potrafi okreslić działanie i zastosowanie podstawowych elementów elektronicznych
C-7Student potrafi zaprojektować algorytm, napisać program aplikacji sterowania prostym procesem technologicznym i uruchomić sterownik
C-8Student potrafi określić algorytm działania nowoczesej instalacji elektrycznej i wstępnie skompletować urządzenia

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Pomiary napięć, prądów, mocy, energii, rezystancji, indukcyjności, pojemności3
T-L-2Badanie silnika prądu stałego2
T-L-3Badanie silnika asynchronicznego2
T-L-4Pisanie i uruchamianie na sterowniku PLC prostego programu sterowania logicznego z uwarunkowaniami liczbowymi i czasowymi4
T-L-5Sterowanie światłami na skrzyżowaniu2
T-L-6Inteligentna instalacja elektryczna3
16
wykłady
T-W-1Rozwiązywanie obwodów prądu stałego i przemiennego2
T-W-2Pole magnetyczne i elektryczne1
T-W-3Przyrządy pomiarowe i metody pomiarowe wielkości elektrycznych - napięć, prądów, mocy, energii, rezystancji, indukcyjności, pojemności2
T-W-4Pomiary wielkości nieelektrycznych metodami elektrycznymi - pomiar temperatury, ciśnienia, przesunięcia liniowego, kąta obrotu, prędkości obrotowej itp.3
T-W-5Wybrane maszyny elektryczne - silniki asynchroniczne, prądu stałego (rozruch, regulacja prędkości obrotowej, hamowanie); transformatory2
T-W-6Źródła energii prądu stałego i zmiennego dla urządzeń elektrycznych i elektronicznych1
T-W-7Przegląd przyrządów półprzewodnikowych – diody, tranzystory, liniowe i cyfrowe układy scalone1
T-W-8Sterowniki programowalne działanie, programowanie i zastosowanie2
T-W-9Regulacja mocy w obwodach prądu stałego i przemiennego1
T-W-10Nowoczesne instalacje elektryczne w budynkach1
16

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Opracowanie wyników i sporządzenie sprawozdania z ćwiczeń25
A-L-2Przygotowanie się do zaliczenia zajęć laboratoryjnych22
A-L-3uczestnictwo w zajęciach16
63
wykłady
A-W-1Uzupełniane wiedzy z literatury25
A-W-2Przygotowanie sie do zaliczenia zajęć22
A-W-3uczestnictwo w zajęciach16
63

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Metoda przypadków polegająca na analizie konkretnych problemów technicznych
M-3Ćwiczenia laboratoryjne z użyciem rzeczywistych przyrządów pomiarowych, maszyn elektrycznych i przemysłowych sterowników programowalnych

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena wystawiana na początku kolejnych ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie krótkiej odpowiedzi ustnej na temat związany z bieżącym ćwiczeniem
S-2Ocena podsumowująca: Ocena wystawiana na zakończenie ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie ocen cząstkowych z poszczególnych ćwiczeń, złożonych sprawozdań oraz pracy poszczególnych członków zespołu
S-3Ocena podsumowująca: Ocena wystawiana na zakończenie wykladów na podstawie rozmowy ze studentem

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MBM_1A_C20_W01
Student zna metody rozwiązywania prostych obwodów elektrycznych, zna metody pomiaru podstawowych wielkości elektrycznych i nieelektrycznych
MBM_1A_W03C-4, C-5, C-6, C-7, C-3, C-8, C-1, C-2T-L-2, T-L-3, T-L-5, T-L-4, T-L-1, T-L-6, T-W-3, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-2, T-W-9, T-W-10, T-W-4, T-W-5, T-W-1M-1, M-2, M-3S-3, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MBM_1A_C20_U01
Student potrafi rozwiązać proste obwody elektryczne, potrafi dokonać pomiaru podstawowych wielkości elektrycznych i nieelektrycznych
MBM_1A_U08, MBM_1A_U09, MBM_1A_U07C-4, C-5, C-6, C-7, C-3, C-8, C-1, C-2T-L-2, T-L-3, T-L-5, T-L-4, T-L-1, T-L-6, T-W-3, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-2, T-W-9, T-W-10, T-W-4, T-W-5, T-W-1M-1, M-2, M-3S-1, S-3, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MBM_1A_C20_K01
Student rozumie potrzebę i zna możliwości dokształacania się w zakresie elektrotechniki i elektroniki
MBM_1A_K02, MBM_1A_K03, MBM_1A_K07C-4, C-5, C-6, C-7, C-8, C-1T-L-2, T-L-3, T-L-5, T-L-4, T-L-1, T-L-6, T-W-3, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-2, T-W-9, T-W-10, T-W-4, T-W-5, T-W-1M-1, M-2, M-3S-1, S-3, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
MBM_1A_C20_W01
Student zna metody rozwiązywania prostych obwodów elektrycznych, zna metody pomiaru podstawowych wielkości elektrycznych i nieelektrycznych
2,0Student nie zna metod rozwiązywania prostych obwodów elektrycznych, nie zna metod pomiaru podstawowych wielkości elektrycznych i nieelektrycznych, nie zna zasad działania podstawowych maszyn elektrycznych
3,0Student zna metody rozwiązywania prostych obwodów elektrycznych, zna metody pomiaru podstawowych wielkości elektrycznych i nieelektrycznych
3,5Student zna metody rozwiązywania prostych obwodów elektrycznych, zna metody pomiaru podstawowych wielkości elektrycznych i nieelektrycznych, zna zasadę działania podstawowych maszyn elektrycznych
4,0Student zna metody rozwiązywania prostych obwodów elektrycznych, zna metody pomiaru podstawowych wielkości elektrycznych i nieelektrycznych, zna zasadę działania podstawowych maszyn elektrycznych, zna zastosowanie różnych źródeł prądu
4,5Student zna metody rozwiązywania prostych obwodów elektrycznych, zna metody pomiaru podstawowych wielkości elektrycznych i nieelektrycznych, zna zasadę działania podstawowych maszyn elektrycznych, zna zastosowanie różnych źródeł prądu, zna zastosowanie sterowników programowalnych do sterowania prostymi procesami technologicznymi
5,0Student zna metody rozwiązywania prostych obwodów elektrycznych, zna metody pomiaru podstawowych wielkości elektrycznych i nieelektrycznych, zna zasadę działania podstawowych maszyn elektrycznych, zna zastosowanie różnych źródeł prądu, zna zastosowanie sterowników programowalnych do sterowania prostymi procesami technologicznymi, zna podstawowe zasady projektowania instalacji elektrycznych

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
MBM_1A_C20_U01
Student potrafi rozwiązać proste obwody elektryczne, potrafi dokonać pomiaru podstawowych wielkości elektrycznych i nieelektrycznych
2,0Student nie potrafi rozwiązać prostych obwodów elektrycznych, nie potrafi dokonać pomiaru podstawowych wielkości elektrycznych i nieelektrycznych, nie potrafi wyjaśnić zasady działania podstawowych maszyn elektrycznych
3,0Student potrafi rozwiązać proste obwody elektryczne, potrafi dokonać pomiaru podstawowych wielkości elektrycznych i nieelektrycznych
3,5Student potrafi rozwiązać proste obwody elektryczne, potrafi dokonać pomiaru podstawowych wielkości elektrycznych i nieelektrycznych, rozumie zasadę działania podstawowych maszyn elektrycznych
4,0Student potrafi rozwiązać proste obwody elektryczne, potrafi dokonać pomiaru podstawowych wielkości elektrycznych i nieelektrycznych,rozumie zasadę działania podstawowych maszyn elektrycznych, potrafi zastosować sterowniki programowalne do sterowania prostymi procesami technologicznymi
4,5Student potrafi rozwiązać proste obwody elektryczne, potrafi dokonać pomiaru podstawowych wielkości elektrycznych i nieelektrycznych, rozumie zasadę działania podstawowych maszyn elektrycznych, potrafi zastosować sterowniki programowalne do sterowania prostymi procesami technologicznymi, rozumie istotę działania nowoczesnych instalacji elektrycznych
5,0Student potrafi rozwiązać proste obwody elektryczne, potrafi dokonać pomiaru podstawowych wielkości elektrycznych i nieelektrycznych, rozumie zasadę działania podstawowych maszyn elektrycznych, potrafi określić zastosowanie pól magnetycznych i elektrycznych, potrafi zastosować sterowniki programowalne do sterowania prostymi procesami technologicznymi, ozumie istotę działania nowoczesnych instalacji elektrycznych, potrafi zastosować różne źródła prądu do zasilania urządzeń

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
MBM_1A_C20_K01
Student rozumie potrzebę i zna możliwości dokształacania się w zakresie elektrotechniki i elektroniki
2,0Student nie zna możliwości i nie rozumie potrzeby dokształacania się w zakresie elektrotechniki i elektroniki
3,0Student rozumie potrzebę i zna możliwości dokształacania się w zakresie elektrotechniki i elektroniki
3,5Student rozumie potrzebę i zna możliwości dokształacania się w zakresie elektrotechniki i elektroniki. potrafi podać przykłady zastosowań urządzeń elektrycznych i elektronicznych a przemyśle
4,0Student rozumie potrzebę i zna możliwości dokształacania się w zakresie elektrotechniki i elektroniki. potrafi podać przykłady zastosowań urządzeń elektrycznych i elektronicznych a przemyśle, wykazuje aktywna postawę
4,5Student rozumie potrzebę i zna możliwości dokształacania się w zakresie elektrotechniki i elektroniki. potrafi podać przykłady zastosowań urządzeń elektrycznych i elektronicznych a przemyśle, wykazuje aktywna postawę, wyszukuje odpowiednie firmowe materiały dokształacające
5,0Student rozumie potrzebę i zna możliwości dokształacania się w zakresie elektrotechniki i elektroniki. potrafi podać przykłady zastosowań urządzeń elektrycznych i elektronicznych a przemyśle, wykazuje aktywna postawę, wyszukuje odpowiednie firmowe materiały dokształacające, umie zaprezentować zdobytą wiedzę

Literatura podstawowa

  1. Praca zbiorowa, Elektrotechnika i Elektronika dla nieelekryków, WNT, Warszawa, 2009
  2. Chwaleba A., Metrologia elektryczna, WNT, Warszawa, 1996
  3. Plamitzer A., Maszyny elektryczne, WNT, Warszawa, 1986
  4. Horowitz P., Hill W., Sztuka elektroniki, WKiŁ, Warszawa, 2003

Literatura dodatkowa

  1. Nowak M., Barlik R., Poradnik inżyniera energoelektronika, WNT, Warszawa, 2005
  2. Skórski J., Materiały do wykładów udostępniane przez prowadzącego zajęcia w postaci płyty CD, 2012
  3. Producenci urządzeń, Dokumentacja techniczna, katalogi, strony internetowe producentów, 2012

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Pomiary napięć, prądów, mocy, energii, rezystancji, indukcyjności, pojemności3
T-L-2Badanie silnika prądu stałego2
T-L-3Badanie silnika asynchronicznego2
T-L-4Pisanie i uruchamianie na sterowniku PLC prostego programu sterowania logicznego z uwarunkowaniami liczbowymi i czasowymi4
T-L-5Sterowanie światłami na skrzyżowaniu2
T-L-6Inteligentna instalacja elektryczna3
16

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Rozwiązywanie obwodów prądu stałego i przemiennego2
T-W-2Pole magnetyczne i elektryczne1
T-W-3Przyrządy pomiarowe i metody pomiarowe wielkości elektrycznych - napięć, prądów, mocy, energii, rezystancji, indukcyjności, pojemności2
T-W-4Pomiary wielkości nieelektrycznych metodami elektrycznymi - pomiar temperatury, ciśnienia, przesunięcia liniowego, kąta obrotu, prędkości obrotowej itp.3
T-W-5Wybrane maszyny elektryczne - silniki asynchroniczne, prądu stałego (rozruch, regulacja prędkości obrotowej, hamowanie); transformatory2
T-W-6Źródła energii prądu stałego i zmiennego dla urządzeń elektrycznych i elektronicznych1
T-W-7Przegląd przyrządów półprzewodnikowych – diody, tranzystory, liniowe i cyfrowe układy scalone1
T-W-8Sterowniki programowalne działanie, programowanie i zastosowanie2
T-W-9Regulacja mocy w obwodach prądu stałego i przemiennego1
T-W-10Nowoczesne instalacje elektryczne w budynkach1
16

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Opracowanie wyników i sporządzenie sprawozdania z ćwiczeń25
A-L-2Przygotowanie się do zaliczenia zajęć laboratoryjnych22
A-L-3uczestnictwo w zajęciach16
63
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uzupełniane wiedzy z literatury25
A-W-2Przygotowanie sie do zaliczenia zajęć22
A-W-3uczestnictwo w zajęciach16
63
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMBM_1A_C20_W01Student zna metody rozwiązywania prostych obwodów elektrycznych, zna metody pomiaru podstawowych wielkości elektrycznych i nieelektrycznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMBM_1A_W03ma podstawową wiedzę z pokrewnych kierunków studiów takich jak: inżynieria materiałowa, automatyka i robotyka, elektrotechnika i elektronika, informatyka, zarządzanie i inżynieria produkcji
Cel przedmiotuC-4Student potrafi opisać działanie i zastosowanie podstawowych maszyn elektrycznych
C-5Student potrafi dobrać rodzaj źródeł energii do różnych odbiornikówi i podać możliwości regulacji mocy
C-6Student potrafi okreslić działanie i zastosowanie podstawowych elementów elektronicznych
C-7Student potrafi zaprojektować algorytm, napisać program aplikacji sterowania prostym procesem technologicznym i uruchomić sterownik
C-3Student potrafi skompletować przyrządy do podstawowych pomiarów wielkości elektrycznych i nieelektrycznych i wykonać nimi pomiary
C-8Student potrafi określić algorytm działania nowoczesej instalacji elektrycznej i wstępnie skompletować urządzenia
C-1Student potrafi rozwiązać proste obwody prądu stałego i przemiennego
C-2Student potrafi podać zastosowania pól elektrycznych i magnetycznych
Treści programoweT-L-2Badanie silnika prądu stałego
T-L-3Badanie silnika asynchronicznego
T-L-5Sterowanie światłami na skrzyżowaniu
T-L-4Pisanie i uruchamianie na sterowniku PLC prostego programu sterowania logicznego z uwarunkowaniami liczbowymi i czasowymi
T-L-1Pomiary napięć, prądów, mocy, energii, rezystancji, indukcyjności, pojemności
T-L-6Inteligentna instalacja elektryczna
T-W-3Przyrządy pomiarowe i metody pomiarowe wielkości elektrycznych - napięć, prądów, mocy, energii, rezystancji, indukcyjności, pojemności
T-W-6Źródła energii prądu stałego i zmiennego dla urządzeń elektrycznych i elektronicznych
T-W-7Przegląd przyrządów półprzewodnikowych – diody, tranzystory, liniowe i cyfrowe układy scalone
T-W-8Sterowniki programowalne działanie, programowanie i zastosowanie
T-W-2Pole magnetyczne i elektryczne
T-W-9Regulacja mocy w obwodach prądu stałego i przemiennego
T-W-10Nowoczesne instalacje elektryczne w budynkach
T-W-4Pomiary wielkości nieelektrycznych metodami elektrycznymi - pomiar temperatury, ciśnienia, przesunięcia liniowego, kąta obrotu, prędkości obrotowej itp.
T-W-5Wybrane maszyny elektryczne - silniki asynchroniczne, prądu stałego (rozruch, regulacja prędkości obrotowej, hamowanie); transformatory
T-W-1Rozwiązywanie obwodów prądu stałego i przemiennego
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Metoda przypadków polegająca na analizie konkretnych problemów technicznych
M-3Ćwiczenia laboratoryjne z użyciem rzeczywistych przyrządów pomiarowych, maszyn elektrycznych i przemysłowych sterowników programowalnych
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Ocena wystawiana na zakończenie wykladów na podstawie rozmowy ze studentem
S-2Ocena podsumowująca: Ocena wystawiana na zakończenie ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie ocen cząstkowych z poszczególnych ćwiczeń, złożonych sprawozdań oraz pracy poszczególnych członków zespołu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna metod rozwiązywania prostych obwodów elektrycznych, nie zna metod pomiaru podstawowych wielkości elektrycznych i nieelektrycznych, nie zna zasad działania podstawowych maszyn elektrycznych
3,0Student zna metody rozwiązywania prostych obwodów elektrycznych, zna metody pomiaru podstawowych wielkości elektrycznych i nieelektrycznych
3,5Student zna metody rozwiązywania prostych obwodów elektrycznych, zna metody pomiaru podstawowych wielkości elektrycznych i nieelektrycznych, zna zasadę działania podstawowych maszyn elektrycznych
4,0Student zna metody rozwiązywania prostych obwodów elektrycznych, zna metody pomiaru podstawowych wielkości elektrycznych i nieelektrycznych, zna zasadę działania podstawowych maszyn elektrycznych, zna zastosowanie różnych źródeł prądu
4,5Student zna metody rozwiązywania prostych obwodów elektrycznych, zna metody pomiaru podstawowych wielkości elektrycznych i nieelektrycznych, zna zasadę działania podstawowych maszyn elektrycznych, zna zastosowanie różnych źródeł prądu, zna zastosowanie sterowników programowalnych do sterowania prostymi procesami technologicznymi
5,0Student zna metody rozwiązywania prostych obwodów elektrycznych, zna metody pomiaru podstawowych wielkości elektrycznych i nieelektrycznych, zna zasadę działania podstawowych maszyn elektrycznych, zna zastosowanie różnych źródeł prądu, zna zastosowanie sterowników programowalnych do sterowania prostymi procesami technologicznymi, zna podstawowe zasady projektowania instalacji elektrycznych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMBM_1A_C20_U01Student potrafi rozwiązać proste obwody elektryczne, potrafi dokonać pomiaru podstawowych wielkości elektrycznych i nieelektrycznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMBM_1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
MBM_1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
MBM_1A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-4Student potrafi opisać działanie i zastosowanie podstawowych maszyn elektrycznych
C-5Student potrafi dobrać rodzaj źródeł energii do różnych odbiornikówi i podać możliwości regulacji mocy
C-6Student potrafi okreslić działanie i zastosowanie podstawowych elementów elektronicznych
C-7Student potrafi zaprojektować algorytm, napisać program aplikacji sterowania prostym procesem technologicznym i uruchomić sterownik
C-3Student potrafi skompletować przyrządy do podstawowych pomiarów wielkości elektrycznych i nieelektrycznych i wykonać nimi pomiary
C-8Student potrafi określić algorytm działania nowoczesej instalacji elektrycznej i wstępnie skompletować urządzenia
C-1Student potrafi rozwiązać proste obwody prądu stałego i przemiennego
C-2Student potrafi podać zastosowania pól elektrycznych i magnetycznych
Treści programoweT-L-2Badanie silnika prądu stałego
T-L-3Badanie silnika asynchronicznego
T-L-5Sterowanie światłami na skrzyżowaniu
T-L-4Pisanie i uruchamianie na sterowniku PLC prostego programu sterowania logicznego z uwarunkowaniami liczbowymi i czasowymi
T-L-1Pomiary napięć, prądów, mocy, energii, rezystancji, indukcyjności, pojemności
T-L-6Inteligentna instalacja elektryczna
T-W-3Przyrządy pomiarowe i metody pomiarowe wielkości elektrycznych - napięć, prądów, mocy, energii, rezystancji, indukcyjności, pojemności
T-W-6Źródła energii prądu stałego i zmiennego dla urządzeń elektrycznych i elektronicznych
T-W-7Przegląd przyrządów półprzewodnikowych – diody, tranzystory, liniowe i cyfrowe układy scalone
T-W-8Sterowniki programowalne działanie, programowanie i zastosowanie
T-W-2Pole magnetyczne i elektryczne
T-W-9Regulacja mocy w obwodach prądu stałego i przemiennego
T-W-10Nowoczesne instalacje elektryczne w budynkach
T-W-4Pomiary wielkości nieelektrycznych metodami elektrycznymi - pomiar temperatury, ciśnienia, przesunięcia liniowego, kąta obrotu, prędkości obrotowej itp.
T-W-5Wybrane maszyny elektryczne - silniki asynchroniczne, prądu stałego (rozruch, regulacja prędkości obrotowej, hamowanie); transformatory
T-W-1Rozwiązywanie obwodów prądu stałego i przemiennego
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Metoda przypadków polegająca na analizie konkretnych problemów technicznych
M-3Ćwiczenia laboratoryjne z użyciem rzeczywistych przyrządów pomiarowych, maszyn elektrycznych i przemysłowych sterowników programowalnych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena wystawiana na początku kolejnych ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie krótkiej odpowiedzi ustnej na temat związany z bieżącym ćwiczeniem
S-3Ocena podsumowująca: Ocena wystawiana na zakończenie wykladów na podstawie rozmowy ze studentem
S-2Ocena podsumowująca: Ocena wystawiana na zakończenie ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie ocen cząstkowych z poszczególnych ćwiczeń, złożonych sprawozdań oraz pracy poszczególnych członków zespołu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi rozwiązać prostych obwodów elektrycznych, nie potrafi dokonać pomiaru podstawowych wielkości elektrycznych i nieelektrycznych, nie potrafi wyjaśnić zasady działania podstawowych maszyn elektrycznych
3,0Student potrafi rozwiązać proste obwody elektryczne, potrafi dokonać pomiaru podstawowych wielkości elektrycznych i nieelektrycznych
3,5Student potrafi rozwiązać proste obwody elektryczne, potrafi dokonać pomiaru podstawowych wielkości elektrycznych i nieelektrycznych, rozumie zasadę działania podstawowych maszyn elektrycznych
4,0Student potrafi rozwiązać proste obwody elektryczne, potrafi dokonać pomiaru podstawowych wielkości elektrycznych i nieelektrycznych,rozumie zasadę działania podstawowych maszyn elektrycznych, potrafi zastosować sterowniki programowalne do sterowania prostymi procesami technologicznymi
4,5Student potrafi rozwiązać proste obwody elektryczne, potrafi dokonać pomiaru podstawowych wielkości elektrycznych i nieelektrycznych, rozumie zasadę działania podstawowych maszyn elektrycznych, potrafi zastosować sterowniki programowalne do sterowania prostymi procesami technologicznymi, rozumie istotę działania nowoczesnych instalacji elektrycznych
5,0Student potrafi rozwiązać proste obwody elektryczne, potrafi dokonać pomiaru podstawowych wielkości elektrycznych i nieelektrycznych, rozumie zasadę działania podstawowych maszyn elektrycznych, potrafi określić zastosowanie pól magnetycznych i elektrycznych, potrafi zastosować sterowniki programowalne do sterowania prostymi procesami technologicznymi, ozumie istotę działania nowoczesnych instalacji elektrycznych, potrafi zastosować różne źródła prądu do zasilania urządzeń
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMBM_1A_C20_K01Student rozumie potrzebę i zna możliwości dokształacania się w zakresie elektrotechniki i elektroniki
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMBM_1A_K02ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
MBM_1A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
MBM_1A_K07ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały
Cel przedmiotuC-4Student potrafi opisać działanie i zastosowanie podstawowych maszyn elektrycznych
C-5Student potrafi dobrać rodzaj źródeł energii do różnych odbiornikówi i podać możliwości regulacji mocy
C-6Student potrafi okreslić działanie i zastosowanie podstawowych elementów elektronicznych
C-7Student potrafi zaprojektować algorytm, napisać program aplikacji sterowania prostym procesem technologicznym i uruchomić sterownik
C-8Student potrafi określić algorytm działania nowoczesej instalacji elektrycznej i wstępnie skompletować urządzenia
C-1Student potrafi rozwiązać proste obwody prądu stałego i przemiennego
Treści programoweT-L-2Badanie silnika prądu stałego
T-L-3Badanie silnika asynchronicznego
T-L-5Sterowanie światłami na skrzyżowaniu
T-L-4Pisanie i uruchamianie na sterowniku PLC prostego programu sterowania logicznego z uwarunkowaniami liczbowymi i czasowymi
T-L-1Pomiary napięć, prądów, mocy, energii, rezystancji, indukcyjności, pojemności
T-L-6Inteligentna instalacja elektryczna
T-W-3Przyrządy pomiarowe i metody pomiarowe wielkości elektrycznych - napięć, prądów, mocy, energii, rezystancji, indukcyjności, pojemności
T-W-6Źródła energii prądu stałego i zmiennego dla urządzeń elektrycznych i elektronicznych
T-W-7Przegląd przyrządów półprzewodnikowych – diody, tranzystory, liniowe i cyfrowe układy scalone
T-W-8Sterowniki programowalne działanie, programowanie i zastosowanie
T-W-2Pole magnetyczne i elektryczne
T-W-9Regulacja mocy w obwodach prądu stałego i przemiennego
T-W-10Nowoczesne instalacje elektryczne w budynkach
T-W-4Pomiary wielkości nieelektrycznych metodami elektrycznymi - pomiar temperatury, ciśnienia, przesunięcia liniowego, kąta obrotu, prędkości obrotowej itp.
T-W-5Wybrane maszyny elektryczne - silniki asynchroniczne, prądu stałego (rozruch, regulacja prędkości obrotowej, hamowanie); transformatory
T-W-1Rozwiązywanie obwodów prądu stałego i przemiennego
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Metoda przypadków polegająca na analizie konkretnych problemów technicznych
M-3Ćwiczenia laboratoryjne z użyciem rzeczywistych przyrządów pomiarowych, maszyn elektrycznych i przemysłowych sterowników programowalnych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena wystawiana na początku kolejnych ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie krótkiej odpowiedzi ustnej na temat związany z bieżącym ćwiczeniem
S-3Ocena podsumowująca: Ocena wystawiana na zakończenie wykladów na podstawie rozmowy ze studentem
S-2Ocena podsumowująca: Ocena wystawiana na zakończenie ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie ocen cząstkowych z poszczególnych ćwiczeń, złożonych sprawozdań oraz pracy poszczególnych członków zespołu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna możliwości i nie rozumie potrzeby dokształacania się w zakresie elektrotechniki i elektroniki
3,0Student rozumie potrzebę i zna możliwości dokształacania się w zakresie elektrotechniki i elektroniki
3,5Student rozumie potrzebę i zna możliwości dokształacania się w zakresie elektrotechniki i elektroniki. potrafi podać przykłady zastosowań urządzeń elektrycznych i elektronicznych a przemyśle
4,0Student rozumie potrzebę i zna możliwości dokształacania się w zakresie elektrotechniki i elektroniki. potrafi podać przykłady zastosowań urządzeń elektrycznych i elektronicznych a przemyśle, wykazuje aktywna postawę
4,5Student rozumie potrzebę i zna możliwości dokształacania się w zakresie elektrotechniki i elektroniki. potrafi podać przykłady zastosowań urządzeń elektrycznych i elektronicznych a przemyśle, wykazuje aktywna postawę, wyszukuje odpowiednie firmowe materiały dokształacające
5,0Student rozumie potrzebę i zna możliwości dokształacania się w zakresie elektrotechniki i elektroniki. potrafi podać przykłady zastosowań urządzeń elektrycznych i elektronicznych a przemyśle, wykazuje aktywna postawę, wyszukuje odpowiednie firmowe materiały dokształacające, umie zaprezentować zdobytą wiedzę