Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Mechanika i robotyzacja przemysłu (S1)
specjalność: Mechanika
Sylabus przedmiotu Mechanika 1 - statyka i kinematyka:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Mechanika i robotyzacja przemysłu | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Mechanika 1 - statyka i kinematyka | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Mechaniki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Magdalena Urbaniak <Magdalena.Urbaniak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Marta Rybkiewicz <Marta.Abrahamowicz@zut.edu.pl>, Magdalena Urbaniak <Magdalena.Urbaniak@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedza i umiejętnosci z matematyki (w tym z rachunku wektorowego i różniczkowego) oraz z podstaw fizyki. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami, prawami i zasadami statyki oraz pojęciami z kinematyki. |
C-2 | Ukształtowanie umiejętności prowadzenia analizy statyki prostych płaskich i przestrzennych układów, będących w równowadze. |
C-3 | Umiejętność opisu ruchu punktu materialnego oraz bryły sztywnej. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Uwalnianie ciał od więzów Równowaga układów zbieżnych: płaskich i przestrzennych Równowaga dowolnego płaskiego układu sił Równowaga płaskich układów sił z tarciem Równowaga dowolnego przetrzennego układu sił Środki ciężkości Kinematyka punktu: obliczanie toru, drogi, prędkości i przyspieszenia Kinematyka bryły wokół stałej osi: prędkości i przyspieszenia Ruch postępowy i obrotowy Ruch płaski: wyznaczanie prędkości Ruch złożony Dwa kolokwia | 30 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Podstawowe pojęcia i zasady statyki Więzy i ich reakcje Zbieżne układy sił: płaskie i przestrzenne Moment siły względem punktu i moment siły względem osi Pary sił na płaszczyznie Dowolny płaski układ sił Tarcie ślizgowe, toczne i tarcie w cięgnach Pary sił w przestrzeni Dowolny przestrzenny układ sił Środki ciężkości Kinematyka punktu w prostokątnym układzie współrzędnych: równania ruchu, toru i drogi, prędkość i przyspieszenie Ruch punktu w krzywoliniowym układzie współrzędnych: przyspieszenie normalne i styczne Ruch bryły sztywnej: stopnie swobody, twierdzenie o prędkościach dwóch punktów bryły Ruch postępowy i obrotowy bryły wokół stałej osi Ruch płaski bryły Ruch kulisty i ogólny bryły Ruch złożony: przyspieszenie Coriolisa | 30 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-A-2 | Praca własna | 33 |
63 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | Studiowanie literatury | 33 |
63 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z wykorzystaniem środków audiowizualnych |
M-2 | Ćwiczenia audytoryjne - rozwiązywanie zadań |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena oparta na podstawie odpowiedzi na ćwiczeniach oraz na podstawie sprawdzianów |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena z ćwiczeń audytoryjnych na podstawie zapowiedzianych dwóch kolokwiów |
S-3 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MRP_1A_B06_W01 Student powinien zdefiniować warunki równowagi ciał i umieć je wykorzystywać w praktyce. Powinien również umieć opisać podstawowe zależności dotyczące kinematyki punktu i bryły sztywnej. | MRP_1A_W02 | — | — | C-3, C-2, C-1 | T-W-1 | M-1 | S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MRP_1A_B06_U01 Student powinien posiąść podstawową wiedzę, związaną ze statyką ciał, jak i z kinematyką punktu materialnego i bryły sztywnej. Powinien umieć zastosować tą wiedzę w praktyce (dla układów rzeczywistych) | MRP_1A_U08, MRP_1A_U09 | — | — | C-3, C-2 | T-A-1 | M-2 | S-3, S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MRP_1A_B06_K01 Student nabywa interaktywną i kreatywną postawę do pracy w zespole. Świadomość potrzeby poszerzania własnej wiedzy i umiejętności. Świadomość odpowiedzialności za poprawność wykonywanych zadań. | MRP_1A_K01 | — | — | C-3, C-2 | T-A-1 | M-2, M-1 | S-3, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MRP_1A_B06_W01 Student powinien zdefiniować warunki równowagi ciał i umieć je wykorzystywać w praktyce. Powinien również umieć opisać podstawowe zależności dotyczące kinematyki punktu i bryły sztywnej. | 2,0 | Student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu. |
3,0 | Student opanował podstawową wiedzę w sposób bardzo ogólny. Ma trudności z jej wykorzystaniem. | |
3,5 | Student opanowal podstawową wiedzę. Dobrze orientuje się w zagadnieniach statyki, lecz ma pewne trudności w zrozumieniu zagadnień kinematyki. | |
4,0 | Student opanował podstawową wiedzę w stopniu wystarczającym. | |
4,5 | Student opanował wymaganą wiedzę w sposób szczegółowy. Dobrze orientuje się w zagadnieniach statyki i kinematyki. | |
5,0 | Student opanował wymaganą wiedzę w stopniu więcej niż wymaganym. Bardzo dobrze orientuje się w zagadnieniach statyki i kinematyki. Wykazuje dużą aktywność na wykładach. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MRP_1A_B06_U01 Student powinien posiąść podstawową wiedzę, związaną ze statyką ciał, jak i z kinematyką punktu materialnego i bryły sztywnej. Powinien umieć zastosować tą wiedzę w praktyce (dla układów rzeczywistych) | 2,0 | Student nie orientuje się w zagadnieniu przedmiotu. |
3,0 | Student nie opanował podstawowej wiedzy w stopniu wystarczającym do zrozumienia podstaw statyki i kinematyki. | |
3,5 | Student ogólnie orientuje się w zagadnieniach statyki i kinematyki. | |
4,0 | Student opanował podstawową wiedzę w stopniu wystarczającym potrzebnym do zastosowania jej w dalszej edukacji. | |
4,5 | Student wykazuje bardzo dobrą znajomość przedmiotu. | |
5,0 | Student wykazuje bardzo dobrą znajomość przedmiotu. Wykazuje dużą inicjatywę na zajęciach i posiada umiejętność rozwiązywania zagadnień nietypowych. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MRP_1A_B06_K01 Student nabywa interaktywną i kreatywną postawę do pracy w zespole. Świadomość potrzeby poszerzania własnej wiedzy i umiejętności. Świadomość odpowiedzialności za poprawność wykonywanych zadań. | 2,0 | Student nieaktywny. Nie wykazuje zainteresowania przedmiotem. W pracy całkiem niesamodzielny i nie wykazuje chęci współpracy z innymi studentami i prowadzącym zajęcia. |
3,0 | Student samodzielnie wykonujący zadane prace. Gotów do podjęcia współpracy. | |
3,5 | Student posiadł kompetencje w stopniu pośrednim między oceną 3,0 i 4,0. | |
4,0 | Student samodzielnie wykonujący zadane prace. Aktywnie przyłącza się do zespołu i współpracuje z innymi studentami oraz prowadzącym zajęcia. | |
4,5 | Student posiadł kompetencje w stopniu pośrednim między oceną 4,0 i 5,0. | |
5,0 | Student wykazuje cechy przywódcze, organizuje prace zespołu. Wykazuje zainteresowanie wiedzą i doskonaleniem umiejętności. Świadomie i odpowiedzialnie podejmuje powierzone zadania. |
Literatura podstawowa
- Leyko J., Mechanika ogólna, t1. Statyka i kinematyka, PWN, Warszawa, 2022
- Misiak J., Mechanika ogólna, t1. Statyka i kinematyka, WNT, Warszawa, 2015
- Osiński Z., Mechanika ogólna, PWN, Warszawa, 2000
- Misiak J., Zadania z mechaniki ogólnej, cz.1. Statyka, WNT, Warszawa, 2012
- Misiak J., Zadania z mechaniki ogólnej, cz.2. Kinematyka, WNT, Warszawa, 2012
Literatura dodatkowa
- Klasztorny M., Mechanika (statyka, kinematyka, dynamika), Dolnośląskie Wydawnictwo Edukacyjne, Wrocław, 2000
- Mieszczerski W., Zbiór zadań z mechaniki, PWN, Warszawa, 1969
- Leyko J., Szmelter J., Zbiór zadań z mechaniki ogólnej, t1. Statyka, PWN, Warszawa, 1978
- Leyko J., Szmelter J., Zbiór zadań z mechaniki ogólnej, t.2. Kinematyka, PWN, Warszawa, 1978
- Nizioł J., Metodyka rozwiązywania zadań z mechaniki, WNT, Warszawa, 2002