Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Projektowanie materiałowe w konstrukcjach inżynierskich (S1)
Sylabus przedmiotu Zrównoważony rozwój w projektowaniu:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Projektowanie materiałowe w konstrukcjach inżynierskich | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Zrównoważony rozwój w projektowaniu | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Technologii Materiałowych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Anna Biedunkiewicz <Anna.Biedunkiewicz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wskazana znajomość środwiska Solidworks, technik wytwarzania, właśćiwości fizycznych materiałów, przetwórstwa materiałów |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zdobycie wiedzy w zakresie stosowania zasad zrównoważonego rozwoju w procesie projektowania i konstruowania wyrobów i urządzeń, oraz świadomości ich wpływu na środowisko naturalne zarówno podczas wytwarzania, jak i eksploatacji na podstawie analizy cyklu życia produkty |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Wprowadzenie do systemu Solidworks Sustainability (lub tożsamego) jako narzędzia do oceny oddziaływania i wpływu na środowisko projektowanego wyrobu / produktu. Analiza cyklu życia, symulacje i badania emisji dwutlenku węgla i zużycia energii w procesie technologicznym, ocena wpływu etapów produkcji na środowisko naturalne | 15 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Definicja zrównoważonego rozwoju (sustainability) i gospodarki okrężnej (circular economy), geneza koncepcji | 2 |
T-W-2 | Cele koncepcji wg Agendy na Rzecz Zrównoważonego Rozwoju – 2030. Zapisy i akty prawne wdrażające realizację koncepcji w Europie i na świece. | 3 |
T-W-3 | Realizacja zasad zrównoważonego rozwoju w przemyśle, przykłady. | 3 |
T-W-4 | Ekoprojektowanie jako świadome podejście do ochrony środowiska. Jak projektować, aby recyklingować | 3 |
T-W-5 | „Cradle to grave” – analiza cyklu życia produktu, wprowadzenie do metod analizy | 3 |
T-W-6 | Zaliczenie wykładów | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Udział w ćwiczenia laboratoryjnych | 15 |
A-L-2 | Przygotowanie prezentacji | 10 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 15 |
A-W-2 | Czytanie wskazanej literatury | 4 |
A-W-3 | Przygotowanie się do pisemnej formy zaliczenia | 4 |
A-W-4 | Konsultacje | 2 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny, film / prezentacja multimedialna, tablica |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne z wykorzystaniem oprogramowania komputerowego |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Okresowa ocena umiejętności pracy z oprogramowaniem |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie przedmiotu w postaci pisemnego sprawdzianu lub testu |
S-3 | Ocena podsumowująca: Przygotowanie prezentacji dot. oceny sposobu oddziaływania na środowisko wybranego wyrobu |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
PMKI_1A_C44_W01 Student ma wiedzę w zakresie zasad zrównoważonego rozwoju, zapisów i aktów prawnych, przykładów stosowania zasad w przemyśle. | PMKI_1A_W15 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3 | M-1 | S-2 |
PMKI_1A_C44_W02 Student ma wiedzę w zakresie zasad ekoprojektowania wyrobów / urządzeń oraz metod analizy cyklu życia produktów | PMKI_1A_W05, PMKI_1A_W14 | — | — | C-1 | T-W-5, T-W-4 | M-1 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
PMKI_1A_C44_U01 Student ma umiejętność pracy w środowisku Solidworks Sustainability (lub tożsamego) jako narzędzia do oceny oddziaływania i wpływu na środowisko projektowanego wyrobu / produktu. | PMKI_1A_U06 | — | — | C-1 | T-L-1 | M-2 | S-1, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
PMKI_1A_C44_K01 Student ma zdolność do wykorzystania wiedzy i informacji o zasadach zrównoważonego rozwoju i ekoprojektowaniu w analizie oddziaływania na środowisko produktów lub urządzeń oraz uwzględnieniu tych zasad w procesie projektowania | PMKI_1A_K02, PMKI_1A_K01 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-4 | M-1, M-2 | S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
PMKI_1A_C44_W01 Student ma wiedzę w zakresie zasad zrównoważonego rozwoju, zapisów i aktów prawnych, przykładów stosowania zasad w przemyśle. | 2,0 | |
3,0 | Student ma wiedzę nt. idei zrównoważonego rozwoju, potrafi zdefiniować ekoprojektowanie, ma wiedzę dotyczącą potrzeb analizy cyklu życia produktów | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
PMKI_1A_C44_W02 Student ma wiedzę w zakresie zasad ekoprojektowania wyrobów / urządzeń oraz metod analizy cyklu życia produktów | 2,0 | |
3,0 | Student ma wiedzę nt. idei zrównoważonego rozwoju, potrafi zdefiniować ekoprojektowanie, ma wiedzę dotyczącą potrzeb analizy cyklu życia produktów | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
PMKI_1A_C44_U01 Student ma umiejętność pracy w środowisku Solidworks Sustainability (lub tożsamego) jako narzędzia do oceny oddziaływania i wpływu na środowisko projektowanego wyrobu / produktu. | 2,0 | |
3,0 | Student ma podstawową umiejętność pracy z oprogramowaniem, potrafi w sposób podstawowy dokonać analizy oddziaływania i wpływu na środowisko wybranego produktu | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
PMKI_1A_C44_K01 Student ma zdolność do wykorzystania wiedzy i informacji o zasadach zrównoważonego rozwoju i ekoprojektowaniu w analizie oddziaływania na środowisko produktów lub urządzeń oraz uwzględnieniu tych zasad w procesie projektowania | 2,0 | |
3,0 | Student uczestniczy w zajęciach. W stopniu podstawowym osiągnął efekty kształcenia | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Zygmunt Kowalski, Joanna Kulczycka, Małgorzata Góralczyk., Ekologiczna ocena cyklu życia procesów wytwórczych (LCA), PWN, 2007
- J. Masternak, Sposoby realizacji zrównoważonego rozwoju w przemyśle, Problemy Ekorozwoju (czasopismo) vol. 4, 2009, str. 109 - 1013, 2009
- Burchart-Korol D., Ekoprojektowanie - holistyczne podejście do projektowania, Problemy ekologii (czasopismo) vol. 14, 2010, str. 116-120, 2010
- Mrityunjay Singh, Tatsuki Ohji, Rajiv Asthana, Green and sustainable manufacturing of advanced materials, Elsevier, 2016
Literatura dodatkowa
- Tutoriale Solidworks Sustainability, Sustainable design