Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Projektowanie materiałowe w konstrukcjach inżynierskich (S1)
Sylabus przedmiotu Analiza przyczyn niszczenia wyrobów:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Projektowanie materiałowe w konstrukcjach inżynierskich | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Analiza przyczyn niszczenia wyrobów | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Technologii Materiałowych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Agnieszka Kochmańska <Agnieszka.Kochmanska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 10 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedza z zakresu materiałoznawstwa, technologii materiałowych i metod badań |
W-2 | znajomość podstaw konstrukcji maszyn, modelowania i narzędzi informatycznych wspomagających ten proces |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie sudentów z etapami analizy uszkodzeń materiałów metalicznych z wykorzystaniem urządzeń badawczych Uczelni na przykładzie rzeczywistym |
C-2 | Ukształtowanie umiejejętności w prowadzeniu procesu analizy zniszczenia wyrobu z materiałów metalicznych z wykorzystaniem nabytej wiedzy, dostepnej literatury i nowoczesnej aparatury badawczej na przykłądzie rzeczystego problemu z praktyki przemysłowej |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Prezentacja rzeczywistego problemu związanego ze zniszczeniem/zużyciem wyrobu. Identyfikacja problemu. Ustalenie okoliczności zdarzenia. Przyjęcie hipotez przyczyn zdarzenia. Ustalenie zakresu prac do wykonania. Wybór technik badawczych i pomiarowych. Realizacja przyjętego zakresu prac. Weryfikacja przyjętej hipotezy. Wyciągnięcie wniosków i ustalenie przyczyn awarii w aspektach: konstrukcyjnym, technologicznym i eksploatacyjnym. Zaproponowanie działań prewencyjnych, ich weryfikacja i standardyzacja. | 30 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-P-2 | Praca własna zwiazane z analizą zagadnienia. | 60 |
A-P-3 | analiza wyników badań, sporządzenie opisu projektu/raportu z przeprowadzonej analizy | 25 |
A-P-4 | Konsultacje | 10 |
125 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Klasyczna metoda problemowa |
M-2 | Dyskusja dydaktyczna |
M-3 | Prezentacje sprawozdań/raportów z przeprowadzonej analizy |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Zaliczenie poszczególnych etapów projektu |
S-2 | Ocena podsumowująca: Raport oraz prezentacja raportu z badań |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
PMKI_1A_C51-2_W01 Student zna metodykę analizaowania przyczyn uszkodzenia wyrobu oraz zna metody badawcze niezbędne do zanalizowania przyczyn awarii | PMKI_1A_W13 | — | — | C-1 | T-P-1 | M-1, M-3 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
PMKI_1A_C51-2_U01 Student powinien umieć analizować poszczególne przypadki awarii wyrobów z materiałów metalicznych | PMKI_1A_U02, PMKI_1A_U03, PMKI_1A_U05, PMKI_1A_U08, PMKI_1A_U01 | — | — | C-2 | T-P-1 | M-1, M-2 | S-1 |
PMKI_1A_C51-2_U02 Student powinien umiec opracować wyniki badań w postaci raportu końcowego przedstawiającego analizę zniszczenia wyrobu z materiału metalicznego | PMKI_1A_U11, PMKI_1A_U16, PMKI_1A_U12, PMKI_1A_U17 | — | — | C-2 | T-P-1 | M-3 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
PMKI_1A_C51-2_K01 Student w wyniku przeprowadzonych zajęć ma świadomość jakie czynniki moga wplywać na zniszczenie wyrobu i jest otwarty na stosowanie różnych technik badawczych w celu ich zdiagnozowania | PMKI_1A_K02, PMKI_1A_K04, PMKI_1A_K01 | — | — | C-2, C-1 | T-P-1 | M-1, M-2, M-3 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
PMKI_1A_C51-2_W01 Student zna metodykę analizaowania przyczyn uszkodzenia wyrobu oraz zna metody badawcze niezbędne do zanalizowania przyczyn awarii | 2,0 | |
3,0 | Student osiaga efekty w min. 50% | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
PMKI_1A_C51-2_U01 Student powinien umieć analizować poszczególne przypadki awarii wyrobów z materiałów metalicznych | 2,0 | |
3,0 | Student osiaga efekty w min. 50% | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
PMKI_1A_C51-2_U02 Student powinien umiec opracować wyniki badań w postaci raportu końcowego przedstawiającego analizę zniszczenia wyrobu z materiału metalicznego | 2,0 | |
3,0 | Student osiaga efekty w min. 50% | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
PMKI_1A_C51-2_K01 Student w wyniku przeprowadzonych zajęć ma świadomość jakie czynniki moga wplywać na zniszczenie wyrobu i jest otwarty na stosowanie różnych technik badawczych w celu ich zdiagnozowania | 2,0 | |
3,0 | Student osiaga efekty w min. 50% | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- William T. Becker and Roch J. Shipley, Failure Analysis and Prevention, ASM Handbook, 2002
- L.C.F. Canale R.A. Mesquita G.E. Totten, Failure Analysis of Heat Treated Steel Components, ASM International, Ohio, 2008
- R. H. JONES, Stress-Corrosion Cracking, ASM International, 1992
- Pietro Paolo Milella, Fatigue and Corrosion in Metals, Springer-Verlag Italia, Rome, 2013, ISBN 978-88-470-2336-9, DOI 10.1007/978-88-470-2336-9
- R.I. Stephens, A.Fatemi, R.R. Stephens, H.O. Fuchs, Metal fatique in engineering, John Wiley & Sons INC., 2001
- U. Krupp, Fatigue Crack Propagation in Metals and Alloys. Microstructural Aspects and Modelling Concepts., WILEY-VCH Verlag GmbH & Co. KGaA, Weinheim, 2007
- Anthony Sofronas, CASE HISTORIES IN VIBRATION ANALYSIS AND METAL FATIGUE FOR THE PRACTICING ENGINEER, A JOHN WILEY & SONS, INC., Hoboken, 2012, ISBN 978-1-118-16946-9
- Bryan Harris, Fatigue in composites, Woodhead Publishing Ltd, Boca Raton FL, 2003, ISBN 0-203-48371-5