Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Projektowanie materiałowe w konstrukcjach inżynierskich (S1)

Sylabus przedmiotu BHP i ergonomia w przemyśle:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Projektowanie materiałowe w konstrukcjach inżynierskich
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot BHP i ergonomia w przemyśle
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Fizyki Technicznej
Nauczyciel odpowiedzialny Hubert Fuks <Hubert.Fuks@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW7 15 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1brak wymagań wstępnych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów zobowiazującymi przepisami bhp
C-2Zapoznanie studentów z wymaganiami dotyczącymi prawidłowej organizacji pracy oraz stanowisk pracy - w pracy zawodowej - uwzględniającej wymagania bhp
C-3Zapoznanie studentów z potencjalnymi zagrożeniami występujacymi w pracy zawodowej oraz metodami likwidacji lub ograniczenia zagrożeń czynnikami występującymi w środowisku pracy

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Prawa i obowiązki pracownika i pracodawcy w zakresie BHP wg Kodeksu Pracy. Definicja wypadku w pracy. Przyczyny wypadków.1
T-W-2Zagrożenia i czynniki szkodliwe w miejscu pracy. Omówienie profilaktyki przy wybranych czynnikach szkodliwych, jak (np. hałas, wibracje, pyły).1
T-W-3Zasady bezpiecznej obsługi maszyn w miejscu pracy. Certyfikaty bezpieczeństwa maszyn, wymagania zasadnicze i minimalne.1
T-W-4Zagrożenia porażeniem prądem. Czynności przy wypadku z porażeniem prądem.1
T-W-5Zagrożenia pożarowe. Postępowanie w przypadku pożaru w miejscu pracy.1
T-W-6Wybrane zagadnienia pracy na wysokości. Zasady prawidłowej obsługi drabin.1
T-W-7Transport mechaniczny i ręczny w miejscu pracy. Normy dźwigania ręcznego.1
T-W-8Ergonomia. Cele i zasady dobrej ergonomii. Podejście koncepcyjne i korekcyjne w ergonomicznej organizacji i zarządzaniu miejscem pracy.1
T-W-9Ergonomiczne wymagania odnośnie pomieszczeń pracy.1
T-W-10Zagadnienia BHP i ergonomii w pracy w biurze.1
T-W-11Ergonomia a koncepcja Lean Management w organizacji produkcji.1
T-W-12Ryzyko zawodowe. Czynniki do określania ryzyka zawodowego.1
T-W-13Pierwsza pomoc przy wypadku w pracy. Obowiązki pracownika w sytuacji wypadkowej. Najczęstsze urazy w pracy.1
T-W-14Test na zaliczenie2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach Udział w dyskusji w trakcie wykładu Zgłaszanie wątpliwosci dotyczących przekazanych na wykładzie informacji Przedstawianie propozycji prawidłowych rozwiązań w trakcie wykładu dotyczących omawianego tematu15
A-W-2Praca własna. Czytanie wskazanej literatury3
A-W-3Praca własna. Przygotowanie referatu dotyczącego wymogów bhp związanego z tematem pracy dyplomowej3
A-W-4Praca własna. Przygotowanie się do kolokwium4
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-3Objaśnianie i wyjaśnianie zgłoszonych przez studentów problemów i wątpliwości
M-4Prezentacje

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena słowna prowadzona w trakcie zajęć odnosząca się do odpowiedzi na stawiane pytania wskazująca na występujące braki lub nieprawidłowe rozwiązania problemów bhp. Ukierunkowuje nauczanie oraz pomaga studentowi w uczeniu się. Przy ocenie słownej używane są określenia: prawidłowo; nieprawidłowo; dobrze ale należy uwzględnić ......; prawie dobrze ale należy poprawić....
S-2Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca przygotowany referat ze wskazaniem braków w opracowaniu. Ocena podsumowująca efeky uczenia w oparciu o wynik kolokwium.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
PMKI_1A_C54_W01
Student powinien być w stanie wybrać i zinterpretować przepisy dotyczące bezpieczeństwa i higieny pracy;
PMKI_1A_W15C-1T-W-13, T-W-7, T-W-12, T-W-11, T-W-10, T-W-8, T-W-6, T-W-1, T-W-14, T-W-4, T-W-3, T-W-2, T-W-9, T-W-5M-2, M-1, M-4, M-3S-1, S-2
PMKI_1A_C54_W02
Student powinien być w stanie rozpoznać i zidentyfikować zagrożenia wystepujące w środowisku pracy;
PMKI_1A_W15C-1, C-2, C-3T-W-7, T-W-9, T-W-3, T-W-2, T-W-1, T-W-12, T-W-5, T-W-4, T-W-10, T-W-14, T-W-8, T-W-11, T-W-6, T-W-13M-2, M-1, M-4, M-3S-1, S-2
PMKI_1A_C54_W03
Student powinien być w stanie zaproponować odpowiednie rozwiązania techniczno-organizacyjne przy projektowaniu i realizowaniu stanowisk pracy;
PMKI_1A_W15C-3T-W-4, T-W-13, T-W-14, T-W-10, T-W-11, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-12, T-W-2, T-W-5, T-W-9, T-W-3, T-W-1M-2, M-1, M-4, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
PMKI_1A_C54_U01
Student powinien umieć wykorzystać przepisy dotyczące bezpieczeństwa i higieny pracy;
PMKI_1A_U15C-1T-W-1, T-W-8, T-W-10, T-W-11, T-W-14, T-W-7, T-W-5, T-W-3, T-W-9, T-W-2, T-W-13, T-W-6, T-W-4, T-W-12M-2, M-1, M-4, M-3S-1, S-2
PMKI_1A_C54_U02
Student powinien umieć rozpoznać i zidentyfikować zagrożenia występujące w środowisku pracy;
PMKI_1A_U15C-2T-W-9, T-W-5, T-W-10, T-W-14, T-W-6, T-W-3, T-W-8, T-W-1, T-W-13, T-W-4, T-W-12, T-W-7, T-W-11, T-W-2M-2, M-1, M-4, M-3S-1, S-2
PMKI_1A_C54_U03
Student powinien umieć zaproponować odpowiednie rozwiązania techniczno-organizacyjne przy projektowaniu i realizowaniu stanowisk pracy;
PMKI_1A_U15C-3T-W-7, T-W-2, T-W-5, T-W-6, T-W-10, T-W-1, T-W-13, T-W-11, T-W-4, T-W-14, T-W-12, T-W-9, T-W-8, T-W-3M-2, M-1, M-4, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
PMKI_1A_C54_K01
Student powinien wykazać dbałość w stosowaniu przepisów dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy;
PMKI_1A_K04C-1T-W-2, T-W-8, T-W-1, T-W-11, T-W-13, T-W-14, T-W-10, T-W-9, T-W-12, T-W-5, T-W-3, T-W-7, T-W-4, T-W-6M-2, M-1, M-4, M-3S-1, S-2
PMKI_1A_C54_K02
Student powinien mieć wrażliwość na zagrożenia występujące w środowisku pracy;
PMKI_1A_K04C-2T-W-13, T-W-7, T-W-5, T-W-12, T-W-1, T-W-9, T-W-10, T-W-4, T-W-8, T-W-11, T-W-2, T-W-3, T-W-6, T-W-14M-2, M-1, M-4, M-3S-1, S-2
PMKI_1A_C54_K03
Student powinien wykazać kreatywność w proponowaniu odpowiednich rozwiązań techniczno-organizacyjne przy projektowaniu i realizowaniu stanowisk pracy;
PMKI_1A_K02, PMKI_1A_K04C-3T-W-2, T-W-3, T-W-11, T-W-14, T-W-8, T-W-6, T-W-4, T-W-12, T-W-10, T-W-9, T-W-7, T-W-1, T-W-5, T-W-13M-2, M-1, M-4, M-3S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
PMKI_1A_C54_W01
Student powinien być w stanie wybrać i zinterpretować przepisy dotyczące bezpieczeństwa i higieny pracy;
2,0student nie potrafi wybrać i zinterpretować podstawowych przepisów podanych w trakcie zajęć
3,0potrafi wybrać zaledwie kilka przepisów podanych w trakcie zajęć, nie potrafi ich zinterpretować
3,5potrafi wybrać podstawowe przepisy podane w trakcie zajęć i sucho je zinterpretować
4,0potrafi wybrać wszystkie przepisy podane w trakcie zajęć i zinterpretować oraz porównać
4,5potrafi wybrać wszystkie przepisy podane w trakcie zajęć oraz zinterpretować w analityczny sposób
5,0potrafi wybrać wszystkie przepisy podane w trakcie zajęć oraz samodzielnie proponować ich stosowanie z uzasadnieniem wyboru
PMKI_1A_C54_W02
Student powinien być w stanie rozpoznać i zidentyfikować zagrożenia wystepujące w środowisku pracy;
2,0student nie potrafi rozpoznać i zidentyfikować zagrożeń wystepujacych w środowisku pracy podanych w trakcie zajęć
3,0student potrafi rozpoznać zaledwie kilka zagrożeń występujacych w środowisku pracy podanych w trakcie zajęć ale nie potrafi ich zidentyfikować
3,5student potrafi rozpoznać i zidentyfikować podstawowe zagrożenia występujące w środowisku pracy oraz sucho je zinterpretować
4,0student potrafi rozpoznać i zidentyfikować podstawowe zagrożenia występujace w środowisku pracy podane w trakcie zajęć i zinterpretować je w analityczny sposób
4,5student potrafi rozpoznać i zidentyfikować wszystkie zagrożenia występujące w środowisku pracy i zinterpretować je w analityczny sposób
5,0student potrafi rozpoznać i zidentyfikować wszystkie zagrożenia występujace w środowisku pracy, potrafi je porównać w analityczny sposób oraz samodzielnie proponować identyfikowanie zagrożeń z podaniem uzasadnienia wyboru
PMKI_1A_C54_W03
Student powinien być w stanie zaproponować odpowiednie rozwiązania techniczno-organizacyjne przy projektowaniu i realizowaniu stanowisk pracy;
2,0student nie jest w stanie zaproponować żadnego rozwiązania techniczno-organizacyjnego przy projektowaniu i realizowaniu stanowisk pracy podanego w trakcie zajęć
3,0student jest w stanie zaproponować podstawowe rozwiązanie techniczno-organizacyjne przy projektowaniu i realizowaniu stanowisk pracy podane w trakcie zajęć,
3,5student jest w stanie zaproponować podstawowe rozwiązanie techniczno-organizacyjne przy projektowaniu i realizowaniu stanowisk pracy podane w trakcie zajęć i sucho je zinterpretować
4,0student jest w stanie zaproponować podstawowe rozwiązanie techniczno-organizacyjne przy projektowaniu i realizowaniu stanowisk pracy podane w trakcie zajęć i zinterpretować je w analityczny sposób
4,5student jest w stanie zaproponować wszystkie rozwiązania techniczno-organizacyjne przy projektowaniu i realizowaniu stanowisk pracy oraz porównać je w analityczny sposób
5,0student jest w stanie zaproponować wszystkie rozwiązania techniczno-organizacyjne przy projektowaniu i realizowaniu stanowisk pracy , porównać je w analityczny sposób oraz samodzielnie zaproponować swoje rozwiąznie techniczno-organizacyjne z podaniem uzasadnienia propozycji

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
PMKI_1A_C54_U01
Student powinien umieć wykorzystać przepisy dotyczące bezpieczeństwa i higieny pracy;
2,0student nie umie wykorzystać żadnego przepisu podanego w trakcie zajęć
3,0student umie wykorzystać podstawowe przepisy podane w trakcie zajęć
3,5student umie wykorzystać podstawowe przepisy podane w trakcie zajęć i krótko uzasadnić ich zastosowanie
4,0student umie wykorzystać wszystkie przepisy podane w trakcie zajęć i krótko uzasadnić ich zastosowanie
4,5student umie wykorzystać wszystkie przepisy podane w trakcie zajęć i wyczerpująco uzasadnić ich zastosowanie
5,0student umie wykorzystać wszystkie przepisy podane w trakcie zajęć, merytorycznie uzasadnić ich zastosowanie oraz samodzielnie je zanalizować pod kątem ewentualnych nieścisłości w przepisach
PMKI_1A_C54_U02
Student powinien umieć rozpoznać i zidentyfikować zagrożenia występujące w środowisku pracy;
2,0student nie umie rozpoznać żadnego zagrożenia występującego w środowisku pracy
3,0student umie rozpoznać podstawowe zagrożenia występujące w środowisku pracy, nie umie ich zidentyfikować
3,5student umie rozpoznać podstawowe zagrożenia występujące w środowisku pracy i umie podać metody identyfikacji
4,0student umie rozpoznać większość zagrożeń występujących w środowisku pracy i umie podać metody ich identyfikacji oraz skutki działania
4,5student umie rozpoznać większość zagrożeń występujących w środowisku pracy i umie podać metody ich identyfikacji oraz skutki działania w tym również skutki extremalne
5,0student umie rozpoznać większość zagrożeń występujących w środowisku pracy, umie podać meody ich identyfikacji oraz skutki działania w tym również skutki extremalne, potrafi je samodzielnie zanalizować.
PMKI_1A_C54_U03
Student powinien umieć zaproponować odpowiednie rozwiązania techniczno-organizacyjne przy projektowaniu i realizowaniu stanowisk pracy;
2,0nie umie zaproponować żadnych rozwiązań techniczno-organizacyjnych z podanych na zajęciach
3,0umie zaproponować zaledwie jedno rozwiązanie techniczne lub organizacyjne
3,5umie zaproponować jedno techniczne i jedno organizacyjne rozwiązanie z podanych na wykładzie
4,0umie zaproponować kilka techniczno-organizacyjnych rozwiązań z podanych na wykładzie
4,5umie zaproponować kilka techniczno-organizacyjnych rozwiązań z podanych na wykładzie oraz uzasadnić wybór
5,0umie zaproponować w sposób wyczerpujący rozwiązania techniczno-organizacyjne z podanych na wykładzie oraz umie zaproponować swoje własne rozwiązania

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
PMKI_1A_C54_K01
Student powinien wykazać dbałość w stosowaniu przepisów dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy;
2,0
3,080% obecności
3,5
4,0
4,5
5,0
PMKI_1A_C54_K02
Student powinien mieć wrażliwość na zagrożenia występujące w środowisku pracy;
2,0
3,080% obecności
3,5
4,0
4,5
5,0
PMKI_1A_C54_K03
Student powinien wykazać kreatywność w proponowaniu odpowiednich rozwiązań techniczno-organizacyjne przy projektowaniu i realizowaniu stanowisk pracy;
2,0
3,080% obecności
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. pod redakcją Danuty Koradeckej, Nauka o pracy-bezpieczęstwo, higiena, ergonomia, Centralny Instytut Ochrony Pracy, Warszawa, 2000
  2. Marian Ryng, Bezpieczeństwo techniczne w przemyśle chemicznym, Wydawnictwo Naukowo-Techniczne, Warszawa, 1985, poradnik

Literatura dodatkowa

  1. Kancelaria Sejmu RP, http://isap.sejm.gov.pl, 2012, internetowy system aktów prawnych
  2. Centralny Instytut Ochrony Pracy, www.ciop.pl, Warszawa, 2012

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Prawa i obowiązki pracownika i pracodawcy w zakresie BHP wg Kodeksu Pracy. Definicja wypadku w pracy. Przyczyny wypadków.1
T-W-2Zagrożenia i czynniki szkodliwe w miejscu pracy. Omówienie profilaktyki przy wybranych czynnikach szkodliwych, jak (np. hałas, wibracje, pyły).1
T-W-3Zasady bezpiecznej obsługi maszyn w miejscu pracy. Certyfikaty bezpieczeństwa maszyn, wymagania zasadnicze i minimalne.1
T-W-4Zagrożenia porażeniem prądem. Czynności przy wypadku z porażeniem prądem.1
T-W-5Zagrożenia pożarowe. Postępowanie w przypadku pożaru w miejscu pracy.1
T-W-6Wybrane zagadnienia pracy na wysokości. Zasady prawidłowej obsługi drabin.1
T-W-7Transport mechaniczny i ręczny w miejscu pracy. Normy dźwigania ręcznego.1
T-W-8Ergonomia. Cele i zasady dobrej ergonomii. Podejście koncepcyjne i korekcyjne w ergonomicznej organizacji i zarządzaniu miejscem pracy.1
T-W-9Ergonomiczne wymagania odnośnie pomieszczeń pracy.1
T-W-10Zagadnienia BHP i ergonomii w pracy w biurze.1
T-W-11Ergonomia a koncepcja Lean Management w organizacji produkcji.1
T-W-12Ryzyko zawodowe. Czynniki do określania ryzyka zawodowego.1
T-W-13Pierwsza pomoc przy wypadku w pracy. Obowiązki pracownika w sytuacji wypadkowej. Najczęstsze urazy w pracy.1
T-W-14Test na zaliczenie2
15

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach Udział w dyskusji w trakcie wykładu Zgłaszanie wątpliwosci dotyczących przekazanych na wykładzie informacji Przedstawianie propozycji prawidłowych rozwiązań w trakcie wykładu dotyczących omawianego tematu15
A-W-2Praca własna. Czytanie wskazanej literatury3
A-W-3Praca własna. Przygotowanie referatu dotyczącego wymogów bhp związanego z tematem pracy dyplomowej3
A-W-4Praca własna. Przygotowanie się do kolokwium4
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięPMKI_1A_C54_W01Student powinien być w stanie wybrać i zinterpretować przepisy dotyczące bezpieczeństwa i higieny pracy;
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówPMKI_1A_W15Ma podstawową wiedzę niezbędną do pracy w środowisku przemysłowym, rozumienia pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej; zna podstawowe zasady bezpieczeństwa i higieny pracy.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów zobowiazującymi przepisami bhp
Treści programoweT-W-13Pierwsza pomoc przy wypadku w pracy. Obowiązki pracownika w sytuacji wypadkowej. Najczęstsze urazy w pracy.
T-W-7Transport mechaniczny i ręczny w miejscu pracy. Normy dźwigania ręcznego.
T-W-12Ryzyko zawodowe. Czynniki do określania ryzyka zawodowego.
T-W-11Ergonomia a koncepcja Lean Management w organizacji produkcji.
T-W-10Zagadnienia BHP i ergonomii w pracy w biurze.
T-W-8Ergonomia. Cele i zasady dobrej ergonomii. Podejście koncepcyjne i korekcyjne w ergonomicznej organizacji i zarządzaniu miejscem pracy.
T-W-6Wybrane zagadnienia pracy na wysokości. Zasady prawidłowej obsługi drabin.
T-W-1Prawa i obowiązki pracownika i pracodawcy w zakresie BHP wg Kodeksu Pracy. Definicja wypadku w pracy. Przyczyny wypadków.
T-W-14Test na zaliczenie
T-W-4Zagrożenia porażeniem prądem. Czynności przy wypadku z porażeniem prądem.
T-W-3Zasady bezpiecznej obsługi maszyn w miejscu pracy. Certyfikaty bezpieczeństwa maszyn, wymagania zasadnicze i minimalne.
T-W-2Zagrożenia i czynniki szkodliwe w miejscu pracy. Omówienie profilaktyki przy wybranych czynnikach szkodliwych, jak (np. hałas, wibracje, pyły).
T-W-9Ergonomiczne wymagania odnośnie pomieszczeń pracy.
T-W-5Zagrożenia pożarowe. Postępowanie w przypadku pożaru w miejscu pracy.
Metody nauczaniaM-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-1Wykład informacyjny
M-4Prezentacje
M-3Objaśnianie i wyjaśnianie zgłoszonych przez studentów problemów i wątpliwości
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena słowna prowadzona w trakcie zajęć odnosząca się do odpowiedzi na stawiane pytania wskazująca na występujące braki lub nieprawidłowe rozwiązania problemów bhp. Ukierunkowuje nauczanie oraz pomaga studentowi w uczeniu się. Przy ocenie słownej używane są określenia: prawidłowo; nieprawidłowo; dobrze ale należy uwzględnić ......; prawie dobrze ale należy poprawić....
S-2Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca przygotowany referat ze wskazaniem braków w opracowaniu. Ocena podsumowująca efeky uczenia w oparciu o wynik kolokwium.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie potrafi wybrać i zinterpretować podstawowych przepisów podanych w trakcie zajęć
3,0potrafi wybrać zaledwie kilka przepisów podanych w trakcie zajęć, nie potrafi ich zinterpretować
3,5potrafi wybrać podstawowe przepisy podane w trakcie zajęć i sucho je zinterpretować
4,0potrafi wybrać wszystkie przepisy podane w trakcie zajęć i zinterpretować oraz porównać
4,5potrafi wybrać wszystkie przepisy podane w trakcie zajęć oraz zinterpretować w analityczny sposób
5,0potrafi wybrać wszystkie przepisy podane w trakcie zajęć oraz samodzielnie proponować ich stosowanie z uzasadnieniem wyboru
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięPMKI_1A_C54_W02Student powinien być w stanie rozpoznać i zidentyfikować zagrożenia wystepujące w środowisku pracy;
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówPMKI_1A_W15Ma podstawową wiedzę niezbędną do pracy w środowisku przemysłowym, rozumienia pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej; zna podstawowe zasady bezpieczeństwa i higieny pracy.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów zobowiazującymi przepisami bhp
C-2Zapoznanie studentów z wymaganiami dotyczącymi prawidłowej organizacji pracy oraz stanowisk pracy - w pracy zawodowej - uwzględniającej wymagania bhp
C-3Zapoznanie studentów z potencjalnymi zagrożeniami występujacymi w pracy zawodowej oraz metodami likwidacji lub ograniczenia zagrożeń czynnikami występującymi w środowisku pracy
Treści programoweT-W-7Transport mechaniczny i ręczny w miejscu pracy. Normy dźwigania ręcznego.
T-W-9Ergonomiczne wymagania odnośnie pomieszczeń pracy.
T-W-3Zasady bezpiecznej obsługi maszyn w miejscu pracy. Certyfikaty bezpieczeństwa maszyn, wymagania zasadnicze i minimalne.
T-W-2Zagrożenia i czynniki szkodliwe w miejscu pracy. Omówienie profilaktyki przy wybranych czynnikach szkodliwych, jak (np. hałas, wibracje, pyły).
T-W-1Prawa i obowiązki pracownika i pracodawcy w zakresie BHP wg Kodeksu Pracy. Definicja wypadku w pracy. Przyczyny wypadków.
T-W-12Ryzyko zawodowe. Czynniki do określania ryzyka zawodowego.
T-W-5Zagrożenia pożarowe. Postępowanie w przypadku pożaru w miejscu pracy.
T-W-4Zagrożenia porażeniem prądem. Czynności przy wypadku z porażeniem prądem.
T-W-10Zagadnienia BHP i ergonomii w pracy w biurze.
T-W-14Test na zaliczenie
T-W-8Ergonomia. Cele i zasady dobrej ergonomii. Podejście koncepcyjne i korekcyjne w ergonomicznej organizacji i zarządzaniu miejscem pracy.
T-W-11Ergonomia a koncepcja Lean Management w organizacji produkcji.
T-W-6Wybrane zagadnienia pracy na wysokości. Zasady prawidłowej obsługi drabin.
T-W-13Pierwsza pomoc przy wypadku w pracy. Obowiązki pracownika w sytuacji wypadkowej. Najczęstsze urazy w pracy.
Metody nauczaniaM-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-1Wykład informacyjny
M-4Prezentacje
M-3Objaśnianie i wyjaśnianie zgłoszonych przez studentów problemów i wątpliwości
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena słowna prowadzona w trakcie zajęć odnosząca się do odpowiedzi na stawiane pytania wskazująca na występujące braki lub nieprawidłowe rozwiązania problemów bhp. Ukierunkowuje nauczanie oraz pomaga studentowi w uczeniu się. Przy ocenie słownej używane są określenia: prawidłowo; nieprawidłowo; dobrze ale należy uwzględnić ......; prawie dobrze ale należy poprawić....
S-2Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca przygotowany referat ze wskazaniem braków w opracowaniu. Ocena podsumowująca efeky uczenia w oparciu o wynik kolokwium.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie potrafi rozpoznać i zidentyfikować zagrożeń wystepujacych w środowisku pracy podanych w trakcie zajęć
3,0student potrafi rozpoznać zaledwie kilka zagrożeń występujacych w środowisku pracy podanych w trakcie zajęć ale nie potrafi ich zidentyfikować
3,5student potrafi rozpoznać i zidentyfikować podstawowe zagrożenia występujące w środowisku pracy oraz sucho je zinterpretować
4,0student potrafi rozpoznać i zidentyfikować podstawowe zagrożenia występujace w środowisku pracy podane w trakcie zajęć i zinterpretować je w analityczny sposób
4,5student potrafi rozpoznać i zidentyfikować wszystkie zagrożenia występujące w środowisku pracy i zinterpretować je w analityczny sposób
5,0student potrafi rozpoznać i zidentyfikować wszystkie zagrożenia występujace w środowisku pracy, potrafi je porównać w analityczny sposób oraz samodzielnie proponować identyfikowanie zagrożeń z podaniem uzasadnienia wyboru
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięPMKI_1A_C54_W03Student powinien być w stanie zaproponować odpowiednie rozwiązania techniczno-organizacyjne przy projektowaniu i realizowaniu stanowisk pracy;
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówPMKI_1A_W15Ma podstawową wiedzę niezbędną do pracy w środowisku przemysłowym, rozumienia pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej; zna podstawowe zasady bezpieczeństwa i higieny pracy.
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie studentów z potencjalnymi zagrożeniami występujacymi w pracy zawodowej oraz metodami likwidacji lub ograniczenia zagrożeń czynnikami występującymi w środowisku pracy
Treści programoweT-W-4Zagrożenia porażeniem prądem. Czynności przy wypadku z porażeniem prądem.
T-W-13Pierwsza pomoc przy wypadku w pracy. Obowiązki pracownika w sytuacji wypadkowej. Najczęstsze urazy w pracy.
T-W-14Test na zaliczenie
T-W-10Zagadnienia BHP i ergonomii w pracy w biurze.
T-W-11Ergonomia a koncepcja Lean Management w organizacji produkcji.
T-W-6Wybrane zagadnienia pracy na wysokości. Zasady prawidłowej obsługi drabin.
T-W-7Transport mechaniczny i ręczny w miejscu pracy. Normy dźwigania ręcznego.
T-W-8Ergonomia. Cele i zasady dobrej ergonomii. Podejście koncepcyjne i korekcyjne w ergonomicznej organizacji i zarządzaniu miejscem pracy.
T-W-12Ryzyko zawodowe. Czynniki do określania ryzyka zawodowego.
T-W-2Zagrożenia i czynniki szkodliwe w miejscu pracy. Omówienie profilaktyki przy wybranych czynnikach szkodliwych, jak (np. hałas, wibracje, pyły).
T-W-5Zagrożenia pożarowe. Postępowanie w przypadku pożaru w miejscu pracy.
T-W-9Ergonomiczne wymagania odnośnie pomieszczeń pracy.
T-W-3Zasady bezpiecznej obsługi maszyn w miejscu pracy. Certyfikaty bezpieczeństwa maszyn, wymagania zasadnicze i minimalne.
T-W-1Prawa i obowiązki pracownika i pracodawcy w zakresie BHP wg Kodeksu Pracy. Definicja wypadku w pracy. Przyczyny wypadków.
Metody nauczaniaM-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-1Wykład informacyjny
M-4Prezentacje
M-3Objaśnianie i wyjaśnianie zgłoszonych przez studentów problemów i wątpliwości
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena słowna prowadzona w trakcie zajęć odnosząca się do odpowiedzi na stawiane pytania wskazująca na występujące braki lub nieprawidłowe rozwiązania problemów bhp. Ukierunkowuje nauczanie oraz pomaga studentowi w uczeniu się. Przy ocenie słownej używane są określenia: prawidłowo; nieprawidłowo; dobrze ale należy uwzględnić ......; prawie dobrze ale należy poprawić....
S-2Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca przygotowany referat ze wskazaniem braków w opracowaniu. Ocena podsumowująca efeky uczenia w oparciu o wynik kolokwium.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie jest w stanie zaproponować żadnego rozwiązania techniczno-organizacyjnego przy projektowaniu i realizowaniu stanowisk pracy podanego w trakcie zajęć
3,0student jest w stanie zaproponować podstawowe rozwiązanie techniczno-organizacyjne przy projektowaniu i realizowaniu stanowisk pracy podane w trakcie zajęć,
3,5student jest w stanie zaproponować podstawowe rozwiązanie techniczno-organizacyjne przy projektowaniu i realizowaniu stanowisk pracy podane w trakcie zajęć i sucho je zinterpretować
4,0student jest w stanie zaproponować podstawowe rozwiązanie techniczno-organizacyjne przy projektowaniu i realizowaniu stanowisk pracy podane w trakcie zajęć i zinterpretować je w analityczny sposób
4,5student jest w stanie zaproponować wszystkie rozwiązania techniczno-organizacyjne przy projektowaniu i realizowaniu stanowisk pracy oraz porównać je w analityczny sposób
5,0student jest w stanie zaproponować wszystkie rozwiązania techniczno-organizacyjne przy projektowaniu i realizowaniu stanowisk pracy , porównać je w analityczny sposób oraz samodzielnie zaproponować swoje rozwiąznie techniczno-organizacyjne z podaniem uzasadnienia propozycji
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięPMKI_1A_C54_U01Student powinien umieć wykorzystać przepisy dotyczące bezpieczeństwa i higieny pracy;
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówPMKI_1A_U15Potrafi stosować obowiązujące zasady i prawa w miejscu pracy i/lub nauki jak i rozstrzygać dylematy etyczne.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów zobowiazującymi przepisami bhp
Treści programoweT-W-1Prawa i obowiązki pracownika i pracodawcy w zakresie BHP wg Kodeksu Pracy. Definicja wypadku w pracy. Przyczyny wypadków.
T-W-8Ergonomia. Cele i zasady dobrej ergonomii. Podejście koncepcyjne i korekcyjne w ergonomicznej organizacji i zarządzaniu miejscem pracy.
T-W-10Zagadnienia BHP i ergonomii w pracy w biurze.
T-W-11Ergonomia a koncepcja Lean Management w organizacji produkcji.
T-W-14Test na zaliczenie
T-W-7Transport mechaniczny i ręczny w miejscu pracy. Normy dźwigania ręcznego.
T-W-5Zagrożenia pożarowe. Postępowanie w przypadku pożaru w miejscu pracy.
T-W-3Zasady bezpiecznej obsługi maszyn w miejscu pracy. Certyfikaty bezpieczeństwa maszyn, wymagania zasadnicze i minimalne.
T-W-9Ergonomiczne wymagania odnośnie pomieszczeń pracy.
T-W-2Zagrożenia i czynniki szkodliwe w miejscu pracy. Omówienie profilaktyki przy wybranych czynnikach szkodliwych, jak (np. hałas, wibracje, pyły).
T-W-13Pierwsza pomoc przy wypadku w pracy. Obowiązki pracownika w sytuacji wypadkowej. Najczęstsze urazy w pracy.
T-W-6Wybrane zagadnienia pracy na wysokości. Zasady prawidłowej obsługi drabin.
T-W-4Zagrożenia porażeniem prądem. Czynności przy wypadku z porażeniem prądem.
T-W-12Ryzyko zawodowe. Czynniki do określania ryzyka zawodowego.
Metody nauczaniaM-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-1Wykład informacyjny
M-4Prezentacje
M-3Objaśnianie i wyjaśnianie zgłoszonych przez studentów problemów i wątpliwości
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena słowna prowadzona w trakcie zajęć odnosząca się do odpowiedzi na stawiane pytania wskazująca na występujące braki lub nieprawidłowe rozwiązania problemów bhp. Ukierunkowuje nauczanie oraz pomaga studentowi w uczeniu się. Przy ocenie słownej używane są określenia: prawidłowo; nieprawidłowo; dobrze ale należy uwzględnić ......; prawie dobrze ale należy poprawić....
S-2Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca przygotowany referat ze wskazaniem braków w opracowaniu. Ocena podsumowująca efeky uczenia w oparciu o wynik kolokwium.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie umie wykorzystać żadnego przepisu podanego w trakcie zajęć
3,0student umie wykorzystać podstawowe przepisy podane w trakcie zajęć
3,5student umie wykorzystać podstawowe przepisy podane w trakcie zajęć i krótko uzasadnić ich zastosowanie
4,0student umie wykorzystać wszystkie przepisy podane w trakcie zajęć i krótko uzasadnić ich zastosowanie
4,5student umie wykorzystać wszystkie przepisy podane w trakcie zajęć i wyczerpująco uzasadnić ich zastosowanie
5,0student umie wykorzystać wszystkie przepisy podane w trakcie zajęć, merytorycznie uzasadnić ich zastosowanie oraz samodzielnie je zanalizować pod kątem ewentualnych nieścisłości w przepisach
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięPMKI_1A_C54_U02Student powinien umieć rozpoznać i zidentyfikować zagrożenia występujące w środowisku pracy;
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówPMKI_1A_U15Potrafi stosować obowiązujące zasady i prawa w miejscu pracy i/lub nauki jak i rozstrzygać dylematy etyczne.
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z wymaganiami dotyczącymi prawidłowej organizacji pracy oraz stanowisk pracy - w pracy zawodowej - uwzględniającej wymagania bhp
Treści programoweT-W-9Ergonomiczne wymagania odnośnie pomieszczeń pracy.
T-W-5Zagrożenia pożarowe. Postępowanie w przypadku pożaru w miejscu pracy.
T-W-10Zagadnienia BHP i ergonomii w pracy w biurze.
T-W-14Test na zaliczenie
T-W-6Wybrane zagadnienia pracy na wysokości. Zasady prawidłowej obsługi drabin.
T-W-3Zasady bezpiecznej obsługi maszyn w miejscu pracy. Certyfikaty bezpieczeństwa maszyn, wymagania zasadnicze i minimalne.
T-W-8Ergonomia. Cele i zasady dobrej ergonomii. Podejście koncepcyjne i korekcyjne w ergonomicznej organizacji i zarządzaniu miejscem pracy.
T-W-1Prawa i obowiązki pracownika i pracodawcy w zakresie BHP wg Kodeksu Pracy. Definicja wypadku w pracy. Przyczyny wypadków.
T-W-13Pierwsza pomoc przy wypadku w pracy. Obowiązki pracownika w sytuacji wypadkowej. Najczęstsze urazy w pracy.
T-W-4Zagrożenia porażeniem prądem. Czynności przy wypadku z porażeniem prądem.
T-W-12Ryzyko zawodowe. Czynniki do określania ryzyka zawodowego.
T-W-7Transport mechaniczny i ręczny w miejscu pracy. Normy dźwigania ręcznego.
T-W-11Ergonomia a koncepcja Lean Management w organizacji produkcji.
T-W-2Zagrożenia i czynniki szkodliwe w miejscu pracy. Omówienie profilaktyki przy wybranych czynnikach szkodliwych, jak (np. hałas, wibracje, pyły).
Metody nauczaniaM-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-1Wykład informacyjny
M-4Prezentacje
M-3Objaśnianie i wyjaśnianie zgłoszonych przez studentów problemów i wątpliwości
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena słowna prowadzona w trakcie zajęć odnosząca się do odpowiedzi na stawiane pytania wskazująca na występujące braki lub nieprawidłowe rozwiązania problemów bhp. Ukierunkowuje nauczanie oraz pomaga studentowi w uczeniu się. Przy ocenie słownej używane są określenia: prawidłowo; nieprawidłowo; dobrze ale należy uwzględnić ......; prawie dobrze ale należy poprawić....
S-2Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca przygotowany referat ze wskazaniem braków w opracowaniu. Ocena podsumowująca efeky uczenia w oparciu o wynik kolokwium.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie umie rozpoznać żadnego zagrożenia występującego w środowisku pracy
3,0student umie rozpoznać podstawowe zagrożenia występujące w środowisku pracy, nie umie ich zidentyfikować
3,5student umie rozpoznać podstawowe zagrożenia występujące w środowisku pracy i umie podać metody identyfikacji
4,0student umie rozpoznać większość zagrożeń występujących w środowisku pracy i umie podać metody ich identyfikacji oraz skutki działania
4,5student umie rozpoznać większość zagrożeń występujących w środowisku pracy i umie podać metody ich identyfikacji oraz skutki działania w tym również skutki extremalne
5,0student umie rozpoznać większość zagrożeń występujących w środowisku pracy, umie podać meody ich identyfikacji oraz skutki działania w tym również skutki extremalne, potrafi je samodzielnie zanalizować.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięPMKI_1A_C54_U03Student powinien umieć zaproponować odpowiednie rozwiązania techniczno-organizacyjne przy projektowaniu i realizowaniu stanowisk pracy;
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówPMKI_1A_U15Potrafi stosować obowiązujące zasady i prawa w miejscu pracy i/lub nauki jak i rozstrzygać dylematy etyczne.
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie studentów z potencjalnymi zagrożeniami występujacymi w pracy zawodowej oraz metodami likwidacji lub ograniczenia zagrożeń czynnikami występującymi w środowisku pracy
Treści programoweT-W-7Transport mechaniczny i ręczny w miejscu pracy. Normy dźwigania ręcznego.
T-W-2Zagrożenia i czynniki szkodliwe w miejscu pracy. Omówienie profilaktyki przy wybranych czynnikach szkodliwych, jak (np. hałas, wibracje, pyły).
T-W-5Zagrożenia pożarowe. Postępowanie w przypadku pożaru w miejscu pracy.
T-W-6Wybrane zagadnienia pracy na wysokości. Zasady prawidłowej obsługi drabin.
T-W-10Zagadnienia BHP i ergonomii w pracy w biurze.
T-W-1Prawa i obowiązki pracownika i pracodawcy w zakresie BHP wg Kodeksu Pracy. Definicja wypadku w pracy. Przyczyny wypadków.
T-W-13Pierwsza pomoc przy wypadku w pracy. Obowiązki pracownika w sytuacji wypadkowej. Najczęstsze urazy w pracy.
T-W-11Ergonomia a koncepcja Lean Management w organizacji produkcji.
T-W-4Zagrożenia porażeniem prądem. Czynności przy wypadku z porażeniem prądem.
T-W-14Test na zaliczenie
T-W-12Ryzyko zawodowe. Czynniki do określania ryzyka zawodowego.
T-W-9Ergonomiczne wymagania odnośnie pomieszczeń pracy.
T-W-8Ergonomia. Cele i zasady dobrej ergonomii. Podejście koncepcyjne i korekcyjne w ergonomicznej organizacji i zarządzaniu miejscem pracy.
T-W-3Zasady bezpiecznej obsługi maszyn w miejscu pracy. Certyfikaty bezpieczeństwa maszyn, wymagania zasadnicze i minimalne.
Metody nauczaniaM-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-1Wykład informacyjny
M-4Prezentacje
M-3Objaśnianie i wyjaśnianie zgłoszonych przez studentów problemów i wątpliwości
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena słowna prowadzona w trakcie zajęć odnosząca się do odpowiedzi na stawiane pytania wskazująca na występujące braki lub nieprawidłowe rozwiązania problemów bhp. Ukierunkowuje nauczanie oraz pomaga studentowi w uczeniu się. Przy ocenie słownej używane są określenia: prawidłowo; nieprawidłowo; dobrze ale należy uwzględnić ......; prawie dobrze ale należy poprawić....
S-2Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca przygotowany referat ze wskazaniem braków w opracowaniu. Ocena podsumowująca efeky uczenia w oparciu o wynik kolokwium.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie umie zaproponować żadnych rozwiązań techniczno-organizacyjnych z podanych na zajęciach
3,0umie zaproponować zaledwie jedno rozwiązanie techniczne lub organizacyjne
3,5umie zaproponować jedno techniczne i jedno organizacyjne rozwiązanie z podanych na wykładzie
4,0umie zaproponować kilka techniczno-organizacyjnych rozwiązań z podanych na wykładzie
4,5umie zaproponować kilka techniczno-organizacyjnych rozwiązań z podanych na wykładzie oraz uzasadnić wybór
5,0umie zaproponować w sposób wyczerpujący rozwiązania techniczno-organizacyjne z podanych na wykładzie oraz umie zaproponować swoje własne rozwiązania
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięPMKI_1A_C54_K01Student powinien wykazać dbałość w stosowaniu przepisów dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy;
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówPMKI_1A_K04Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów zobowiazującymi przepisami bhp
Treści programoweT-W-2Zagrożenia i czynniki szkodliwe w miejscu pracy. Omówienie profilaktyki przy wybranych czynnikach szkodliwych, jak (np. hałas, wibracje, pyły).
T-W-8Ergonomia. Cele i zasady dobrej ergonomii. Podejście koncepcyjne i korekcyjne w ergonomicznej organizacji i zarządzaniu miejscem pracy.
T-W-1Prawa i obowiązki pracownika i pracodawcy w zakresie BHP wg Kodeksu Pracy. Definicja wypadku w pracy. Przyczyny wypadków.
T-W-11Ergonomia a koncepcja Lean Management w organizacji produkcji.
T-W-13Pierwsza pomoc przy wypadku w pracy. Obowiązki pracownika w sytuacji wypadkowej. Najczęstsze urazy w pracy.
T-W-14Test na zaliczenie
T-W-10Zagadnienia BHP i ergonomii w pracy w biurze.
T-W-9Ergonomiczne wymagania odnośnie pomieszczeń pracy.
T-W-12Ryzyko zawodowe. Czynniki do określania ryzyka zawodowego.
T-W-5Zagrożenia pożarowe. Postępowanie w przypadku pożaru w miejscu pracy.
T-W-3Zasady bezpiecznej obsługi maszyn w miejscu pracy. Certyfikaty bezpieczeństwa maszyn, wymagania zasadnicze i minimalne.
T-W-7Transport mechaniczny i ręczny w miejscu pracy. Normy dźwigania ręcznego.
T-W-4Zagrożenia porażeniem prądem. Czynności przy wypadku z porażeniem prądem.
T-W-6Wybrane zagadnienia pracy na wysokości. Zasady prawidłowej obsługi drabin.
Metody nauczaniaM-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-1Wykład informacyjny
M-4Prezentacje
M-3Objaśnianie i wyjaśnianie zgłoszonych przez studentów problemów i wątpliwości
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena słowna prowadzona w trakcie zajęć odnosząca się do odpowiedzi na stawiane pytania wskazująca na występujące braki lub nieprawidłowe rozwiązania problemów bhp. Ukierunkowuje nauczanie oraz pomaga studentowi w uczeniu się. Przy ocenie słownej używane są określenia: prawidłowo; nieprawidłowo; dobrze ale należy uwzględnić ......; prawie dobrze ale należy poprawić....
S-2Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca przygotowany referat ze wskazaniem braków w opracowaniu. Ocena podsumowująca efeky uczenia w oparciu o wynik kolokwium.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,080% obecności
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięPMKI_1A_C54_K02Student powinien mieć wrażliwość na zagrożenia występujące w środowisku pracy;
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówPMKI_1A_K04Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania.
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z wymaganiami dotyczącymi prawidłowej organizacji pracy oraz stanowisk pracy - w pracy zawodowej - uwzględniającej wymagania bhp
Treści programoweT-W-13Pierwsza pomoc przy wypadku w pracy. Obowiązki pracownika w sytuacji wypadkowej. Najczęstsze urazy w pracy.
T-W-7Transport mechaniczny i ręczny w miejscu pracy. Normy dźwigania ręcznego.
T-W-5Zagrożenia pożarowe. Postępowanie w przypadku pożaru w miejscu pracy.
T-W-12Ryzyko zawodowe. Czynniki do określania ryzyka zawodowego.
T-W-1Prawa i obowiązki pracownika i pracodawcy w zakresie BHP wg Kodeksu Pracy. Definicja wypadku w pracy. Przyczyny wypadków.
T-W-9Ergonomiczne wymagania odnośnie pomieszczeń pracy.
T-W-10Zagadnienia BHP i ergonomii w pracy w biurze.
T-W-4Zagrożenia porażeniem prądem. Czynności przy wypadku z porażeniem prądem.
T-W-8Ergonomia. Cele i zasady dobrej ergonomii. Podejście koncepcyjne i korekcyjne w ergonomicznej organizacji i zarządzaniu miejscem pracy.
T-W-11Ergonomia a koncepcja Lean Management w organizacji produkcji.
T-W-2Zagrożenia i czynniki szkodliwe w miejscu pracy. Omówienie profilaktyki przy wybranych czynnikach szkodliwych, jak (np. hałas, wibracje, pyły).
T-W-3Zasady bezpiecznej obsługi maszyn w miejscu pracy. Certyfikaty bezpieczeństwa maszyn, wymagania zasadnicze i minimalne.
T-W-6Wybrane zagadnienia pracy na wysokości. Zasady prawidłowej obsługi drabin.
T-W-14Test na zaliczenie
Metody nauczaniaM-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-1Wykład informacyjny
M-4Prezentacje
M-3Objaśnianie i wyjaśnianie zgłoszonych przez studentów problemów i wątpliwości
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena słowna prowadzona w trakcie zajęć odnosząca się do odpowiedzi na stawiane pytania wskazująca na występujące braki lub nieprawidłowe rozwiązania problemów bhp. Ukierunkowuje nauczanie oraz pomaga studentowi w uczeniu się. Przy ocenie słownej używane są określenia: prawidłowo; nieprawidłowo; dobrze ale należy uwzględnić ......; prawie dobrze ale należy poprawić....
S-2Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca przygotowany referat ze wskazaniem braków w opracowaniu. Ocena podsumowująca efeky uczenia w oparciu o wynik kolokwium.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,080% obecności
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięPMKI_1A_C54_K03Student powinien wykazać kreatywność w proponowaniu odpowiednich rozwiązań techniczno-organizacyjne przy projektowaniu i realizowaniu stanowisk pracy;
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówPMKI_1A_K02Ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżyniera – projektanta, w tym jej wpływ na środowisko i związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje.
PMKI_1A_K04Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania.
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie studentów z potencjalnymi zagrożeniami występujacymi w pracy zawodowej oraz metodami likwidacji lub ograniczenia zagrożeń czynnikami występującymi w środowisku pracy
Treści programoweT-W-2Zagrożenia i czynniki szkodliwe w miejscu pracy. Omówienie profilaktyki przy wybranych czynnikach szkodliwych, jak (np. hałas, wibracje, pyły).
T-W-3Zasady bezpiecznej obsługi maszyn w miejscu pracy. Certyfikaty bezpieczeństwa maszyn, wymagania zasadnicze i minimalne.
T-W-11Ergonomia a koncepcja Lean Management w organizacji produkcji.
T-W-14Test na zaliczenie
T-W-8Ergonomia. Cele i zasady dobrej ergonomii. Podejście koncepcyjne i korekcyjne w ergonomicznej organizacji i zarządzaniu miejscem pracy.
T-W-6Wybrane zagadnienia pracy na wysokości. Zasady prawidłowej obsługi drabin.
T-W-4Zagrożenia porażeniem prądem. Czynności przy wypadku z porażeniem prądem.
T-W-12Ryzyko zawodowe. Czynniki do określania ryzyka zawodowego.
T-W-10Zagadnienia BHP i ergonomii w pracy w biurze.
T-W-9Ergonomiczne wymagania odnośnie pomieszczeń pracy.
T-W-7Transport mechaniczny i ręczny w miejscu pracy. Normy dźwigania ręcznego.
T-W-1Prawa i obowiązki pracownika i pracodawcy w zakresie BHP wg Kodeksu Pracy. Definicja wypadku w pracy. Przyczyny wypadków.
T-W-5Zagrożenia pożarowe. Postępowanie w przypadku pożaru w miejscu pracy.
T-W-13Pierwsza pomoc przy wypadku w pracy. Obowiązki pracownika w sytuacji wypadkowej. Najczęstsze urazy w pracy.
Metody nauczaniaM-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-1Wykład informacyjny
M-4Prezentacje
M-3Objaśnianie i wyjaśnianie zgłoszonych przez studentów problemów i wątpliwości
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena słowna prowadzona w trakcie zajęć odnosząca się do odpowiedzi na stawiane pytania wskazująca na występujące braki lub nieprawidłowe rozwiązania problemów bhp. Ukierunkowuje nauczanie oraz pomaga studentowi w uczeniu się. Przy ocenie słownej używane są określenia: prawidłowo; nieprawidłowo; dobrze ale należy uwzględnić ......; prawie dobrze ale należy poprawić....
S-2Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca przygotowany referat ze wskazaniem braków w opracowaniu. Ocena podsumowująca efeky uczenia w oparciu o wynik kolokwium.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,080% obecności
3,5
4,0
4,5
5,0