Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Technologie materiałowe i spawalnicze (S1)
specjalność: Inżynieria spawalnictwa
Sylabus przedmiotu Fizyka:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technologie materiałowe i spawalnicze | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Fizyka | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Fizyki Technicznej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Anna Szymczyk <Anna.Szymczyk@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość podstawowego kursu fizyki i matematyki na poziomie absolwenta szkoły ponadgimnazjalnej. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Student zdobywa podstawowa wiedzę i umiejętności w zakresie omawianych treści programowych z fizyki. Student nabywa umiejętności planowania i wykonywania pomiarów prostych wielkości fizycznych oraz ich prezentacji w formie analitycznej i graficznej. Są one przydatne w dalszym kształceniu na kierunku technologie materiałowe i spawalnicze, a także ułatwiają zrozumienie zjawisk przyrodniczych. |
C-2 | Zdobycie przez studenta umiejętności wykorzystania metod matematycznych do opisu procesów fizycznych. |
C-3 | Nabycie umiejętności korzystania z literatury. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Zamiana wartosci jednostek fizycznych w różnych układach jednostek.Rozwiązywanie zadań metodą analizy wymiarowej.; Rozwiązywanie zadań z wykorzystaniem zasad zachowania fizyki klasycznej.; Rozwiązywanie zadań z kinematyki, dynamiki punktu materialnego i bryły sztywnej.; Rozwiązywanie zadań z elektrostatyki i magnetyzmu. | 15 |
15 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Zajęcia organizacyjne; zapoznanie z metodami analizy niepewności pomiarowych i prezentacji wyników pomiarów.; Student wykonuje pięć ćwiczeń laboratoryjnych spośród wybranych, zgodnie z obowiązującym harmonogramem zamieszczonym na stronie internetowej Uczelni: http://labor.zut.edu.pl/; zaliczenie wykonanych ćwiczeń na podstawie sprawozdań. | 15 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowadzenie: wielkości fizyczne i ich zakresy, układ jednostek SI, analiza wymiarowa.; Kinematyka punktu materialnego.Dynamika punktu materialnego i bryły sztywnej. Warunki równowagi statycznej.; Zasaday zachowania fizyki klasycznej.; Ruch drgający i falowy.; Podstawowe pojęcia i prawa termodynamiki; mechaniki płynów i gazów.; Elektrostatyka.; Prawa przepływu prądu stałego.; Wielkosci chrakteryzujace pole magnetyczne. | 30 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Udział w zajęciach | 15 |
A-A-2 | Praca własna. | 10 |
25 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | Udział w zajęciach. | 15 |
A-L-2 | Praca własna. | 10 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w zajęciach | 30 |
A-W-2 | Praca własna | 20 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z użyciem projektora multimedialnego i pokazami eksperymentów fizycznych z zakresu omawianej tematyki. |
M-2 | Ćwiczenia audytoryjne. |
M-3 | Ćwiczenia labortoryjne obejmujące zaganienia z mechaniki, termodynamiki, optyki i elektyczności. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Kolokwium sprawdzające, zadania domowe. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TMS_1A_A04_W01 Student ma wiedzę z wybranych działów fizyki niezbędną do ilościowego opisu, rozumienia oraz rozwiązywania prostych zadań związanych z kształtowaniem właściwości materiałów oraz funckcjonowniem apartury do przetwórstwa materiałowego oraz pomiarowej, technicznej oraz technologicznej ksztalktowania ich włąściwosci. | TMS_1A_W03 | — | — | C-2, C-3 | T-W-1 | M-3 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TMS_1A_A04_U01 Student rozumie rolę eksperymentu fizycznego w praktyce inżynierskiej. Potrafi zastosować posiadaną wiedzę do zaplanowania i wykonania prostych eksperymentów fizycznych. Potrafi korzystać z proponowanych metod, narzędzi oraz instrumentów badawczych. Umie opracować, przedstawić i interpretować wyniki eksperymentu fizycznego z zakresu ćwiczeń laboratoryjnych; stosuje elementy teorii niepewności pomiarowych. | TMS_1A_U05, TMS_1A_U07 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-W-1 | M-3 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TMS_1A_A04_K01 Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania. Jest wrażliwy na dbałóść o sprzęt, jest otwarty na współpracę. Potrafi samodzielnie wyszukiwać informacje w literaturze. Student zna ograniczenia własnej wiedzy i rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie. | TMS_1A_K03 | — | — | C-1, C-3 | T-W-1 | M-3 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TMS_1A_A04_W01 Student ma wiedzę z wybranych działów fizyki niezbędną do ilościowego opisu, rozumienia oraz rozwiązywania prostych zadań związanych z kształtowaniem właściwości materiałów oraz funckcjonowniem apartury do przetwórstwa materiałowego oraz pomiarowej, technicznej oraz technologicznej ksztalktowania ich włąściwosci. | 2,0 | Student na kolokwium zaliczającym uzyskał mniej niż 50% możliwych punktów procentowych. |
3,0 | Student na kolokwium pisemnym uzyskał od 50% do 65% możliwych punktów procentowych. | |
3,5 | Student na kolokwium pisemnym uzyskał od 66% do 80% możliwych punktów procentowych. | |
4,0 | Student na kolokwium pisemnym uzyskał od 81% do 90% możliwych punktów procentowych. | |
4,5 | Student na egzaminie pisemnym uzyskał od 91% do 95% możliwych punktów procentowych. | |
5,0 | Student na egzaminie pisemnym uzyskał powyżej 95% możliwych punktów procentowych. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TMS_1A_A04_U01 Student rozumie rolę eksperymentu fizycznego w praktyce inżynierskiej. Potrafi zastosować posiadaną wiedzę do zaplanowania i wykonania prostych eksperymentów fizycznych. Potrafi korzystać z proponowanych metod, narzędzi oraz instrumentów badawczych. Umie opracować, przedstawić i interpretować wyniki eksperymentu fizycznego z zakresu ćwiczeń laboratoryjnych; stosuje elementy teorii niepewności pomiarowych. | 2,0 | Sumaryczna ilość uzyskanych punktów procentowych (sprawdzian, kolokwium, zadania domowe, aktywność na zajęciach) poniżej 50%. |
3,0 | Sumaryczna ilość uzyskanych punktów procentowych ( sprawdzian, kolokwium, zadania domowe, aktywność na zajęciach) w granicach od 50% do 65%. | |
3,5 | Sumaryczna ilośc uzyskanych punktów procentowych ( sprawdzian, kolokwium, zadania domowe, aktywność na zajęciach w granicach od 66% do 80%. | |
4,0 | Sumaryczna ilość uzyskanych punktów procentowych ( sprawdzian, kolokwium, zadania domowe, aktywność na zajęciach) w granicach od 81% do 90%. | |
4,5 | .Sumaryczna ilość uzyskanych punktów procentowych ( sprawdzian, kolokwium, zadania domowe, aktywność na zajęciach w granicach od 91% do 95%. | |
5,0 | Sumaryczna ilość uzyskanych punktów procentowych ( sprawdzian, kolokwium, zadania domowe, aktywność na zajęciach) powyżej 95%. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TMS_1A_A04_K01 Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania. Jest wrażliwy na dbałóść o sprzęt, jest otwarty na współpracę. Potrafi samodzielnie wyszukiwać informacje w literaturze. Student zna ograniczenia własnej wiedzy i rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie. | 2,0 | Student nie potrafi sformułować ze zrozumieniem podstawowych praw fizyki, nie potrafi zapisać ich używając formalizmu matematycznego oraz nie potrafi samodzielnie rozwiązywać prostych zadań fizycznych. |
3,0 | Student potrafi sformułować ze zrozumieniem podstawowe prawa fizyki, potrafi zapisać je używając formalizmu matematycznego i zastosować je do rozwiązywania zadań fizycznych o średnim i niskim poziomie trudności. Wykonuje poprawnie proste obliczenia i przekształcenia rachunkowe. Przedstawia rozwiązania mało przejrzyste, bez komentarza, często z błędami rachunkowymi wpływającymi na wynik. | |
3,5 | Student potrafi sformułować ze zrozumieniem podstawowe prawa fizyki oraz zastosować je do rozwiązywania zadań fizycznych o średnim i wyższym poziomie trudności. Wykonuje poprawnie proste obliczenia i przekształcenia rachunkowe oraz przedstawia poprawne rozwiązanie z komentarzem zawierającym usterki i niedociągnięcia. | |
4,0 | Student potrafi sformułować ze zrozumieniem podstawowe prawa fizyki, zastosować je do rozwiązywania zadań fizycznych na średnim i wyższym poziomie trudności, stosując poprawny zapis i komentarz z nielicznymi usterkami. Potrafi przedstawić poprawny tok rozumowania i poprawne obliczenia. | |
4,5 | Student potrafi sformułować ze zrozumieniem podstawowe prawa fizyki, zastosować je do rozwiązywania trudnych zadań fizycznych, stosując poprawny, symboliczny jezyk zapisu, przejrzysty tok rozumowania i poprawne obliczenia rachunkowe. Potrafi weryfikować i interpretować wyniki. | |
5,0 | Student potrafi sformułować ze zrozumieniem podstawowe prawa fizyki, zastosować je do rozwiązywania trudnych zadań fizycznych, stosując przejrzysty, symboliczny język zapisu z poprawnym komentarzem. Potrafi weryfikować i interpretować wyniki. Stosuje swoją wiedzę w zadaniach problemowych. Potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę. |
Literatura podstawowa
- D. Halliday, R. Resnick J. Walker, Fizyka,Tom I i II, III, IV, V, PWN, Warszawa, 2021
- K. Lichszteld, I. Kruk, Wykłady z fizyki, Wydawnictwo Uczelniane Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 2004
- J. Orear, Fizyka t 1 i 2, PWN, Warszawa, 2004
- I Kruk, J. Typek (red.), Ćwiczenia laboratoryjne z fizyki. Część II, Wydawnictwo Uczelniane Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 2007
- T. Rewaj (red.), Ćwiczenia laboratoryjne z fizyki, Wydawnictwo Uczelniane Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 2000
Literatura dodatkowa
- R. P. Feynman, R. S. Leiggton, M. Sands, Wykłady z Fizyki t 1-2, PWN, Warszawa, 2007