Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Technologie materiałowe i spawalnicze (S1)
specjalność: Inżynieria spawalnictwa

Sylabus przedmiotu Podstawy modelowania inżynierskiego:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologie materiałowe i spawalnicze
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy modelowania inżynierskiego
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Mechatroniki
Nauczyciel odpowiedzialny Michał Dolata <Michal.Dolata@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 15 2,00,50zaliczenie
laboratoriaL3 30 3,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Umiejętność stosowania technik grafiki inżynierskiej
W-2Informatyka (wiedza z zakresu obsługi komputera z systemem Windows)
W-3Podstawowa wiedza z zakresy mechaniki, wytrzymałości materiałów, podstaw konstrukcji maszyn

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Student potrafi formułować problem projektowy, zna strukturę procesu projektowania
C-2Student zna obsługę oprogramowania typu CAD w zakresie modelowania części i złożeń
C-3Student zna podstawy budowy modeli symulacyjnych w metodzie elementów skończonych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Obsługa systemu CAE w zakresie symulacji właściwości konstrukcji; Zastosowanie metody elementów skończonych w modelowaniu wyrobu; Modelowanie i analiza wytrzymałościowa konstrukcji; Analiza dynamiczna konstrukcji; zaliczenie30
30
wykłady
T-W-1Metodologia projektowania - podejście holistyczne; Podstawy metody elementów skończonych. Modelowanie właściwości mechanicznych; Symulacja odksztalceń, naprężeń i przemieszczeń; Symulacja odksztalceń, naprężeń i przemieszczeń; zaliczenie15
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Samodzielne rozwiązywanie problemów projektowych45
75
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2praca własna35
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z użyciem prezentacji multimedialnych
M-2Wykład problemowy - pokaz obsługi programu
M-3Ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Weryfikacja wiedzy z zakresu użytkowania programu na początku zajęć
S-2Ocena podsumowująca: Ocena znajomości programu
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładu w formie pisemnej lub ustnej

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TMS_1A_B11_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć, student ma wiedzę w zakresie formułowania problemu projektowego, struktury procesu projektowania, sposobów rozwiązywania problemu projektowego, znać pojęcia związane z metodą elementów skończonych i jej znaczenie w projektowaniu wyrobów.
TMS_1A_W04, TMS_1A_W03C-1, C-3T-W-1M-1, M-2S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TMS_1A_B11_U01
Student nabywa umiejętność obsługi programu CAD w zakresie modelowania części i złożeń oraz użycia oprogramowania symulacyjnego
TMS_1A_U08, TMS_1A_U04C-2T-L-1M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TMS_1A_B11_K01
Student rozumie potrzebę ciągłego podnoszenia kompetencji w zakresie obszarze zawodowej, ale także dziedzin pokrewnych
TMS_1A_K01, TMS_1A_K03C-1, C-2, C-3T-L-1M-2, M-3S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TMS_1A_B11_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć, student ma wiedzę w zakresie formułowania problemu projektowego, struktury procesu projektowania, sposobów rozwiązywania problemu projektowego, znać pojęcia związane z metodą elementów skończonych i jej znaczenie w projektowaniu wyrobów.
2,0Student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu.
3,0Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu.
3,5
4,0Student opanował większość wiedzy z zakresu przedmiotu.
4,5
5,0Student opanował wiedzę rozszerzoną z zakresu przedmiotu.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TMS_1A_B11_U01
Student nabywa umiejętność obsługi programu CAD w zakresie modelowania części i złożeń oraz użycia oprogramowania symulacyjnego
2,0Student nie nabył elementarnych umiejętności wykorzystania oprogramowania wspomagającego projektowanie.
3,0Student nabył umiejętności stosowania tylko podstawowych narzędzia oprogramowania wspomagającego projektowanie.
3,5
4,0Student nabył umiejętność poprawnego wykorzystywania większości narzędzi oprogramowania wspomagającego projektowanie.
4,5
5,0Student nabył umiejętności efektywnego wykorzystywania narzędzia oprogramowania wspomagającego projektowanie z jednoczesnym uzasadnieniem ich wyboru.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TMS_1A_B11_K01
Student rozumie potrzebę ciągłego podnoszenia kompetencji w zakresie obszarze zawodowej, ale także dziedzin pokrewnych
2,0Student nie dostrzega potrzeby łączenia wiedzy z wielu dziadzin w projektowaniu inżynierskim.
3,0Student w minimalnym stopniu dostrzega potrzeby łączenia wiedzy z wielu dziadzin w projektowaniu inżynierskim.
3,5
4,0Student wykazuje zainteresowanie problematyką wieloaspektowego podejścia do projektowania inżynierskiego.
4,5
5,0Student potrafi opisać i uzasadnić holistyczny charakter projektowania inżynierskiego.

Literatura podstawowa

  1. Tarnowski W., Podstawy projektowania technicznego, WNT, Warszawa, 1997
  2. Gąsiorek E., Podstawy projektowania inżynierskiego, Wyd. Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, 2006
  3. Kurowski P., Engineering analysis with SolidWorks Simulation 2011, SDC Publications, 2011

Literatura dodatkowa

  1. Lewandowski T., Rysunek techniczny dla mechaników, WSiP, 2008
  2. O.C. Zienkiewicz R.L. Taylor J.Z. Zhu, The Finite Element Method: Its Basis and Fundamentals, Butterworth-Heinemann, 2013

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Obsługa systemu CAE w zakresie symulacji właściwości konstrukcji; Zastosowanie metody elementów skończonych w modelowaniu wyrobu; Modelowanie i analiza wytrzymałościowa konstrukcji; Analiza dynamiczna konstrukcji; zaliczenie30
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Metodologia projektowania - podejście holistyczne; Podstawy metody elementów skończonych. Modelowanie właściwości mechanicznych; Symulacja odksztalceń, naprężeń i przemieszczeń; Symulacja odksztalceń, naprężeń i przemieszczeń; zaliczenie15
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Samodzielne rozwiązywanie problemów projektowych45
75
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2praca własna35
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTMS_1A_B11_W01W wyniku przeprowadzonych zajęć, student ma wiedzę w zakresie formułowania problemu projektowego, struktury procesu projektowania, sposobów rozwiązywania problemu projektowego, znać pojęcia związane z metodą elementów skończonych i jej znaczenie w projektowaniu wyrobów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTMS_1A_W04Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu wybrane zagadnienia z zakresu wiedzy szczegółowej właściwe dla danej specjalności
TMS_1A_W03Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu cykl życia obiektów technicznych oraz ich znaczenie i powiązanie z inżynierią materiałową i inżynierią mechaniczną
Cel przedmiotuC-1Student potrafi formułować problem projektowy, zna strukturę procesu projektowania
C-3Student zna podstawy budowy modeli symulacyjnych w metodzie elementów skończonych
Treści programoweT-W-1Metodologia projektowania - podejście holistyczne; Podstawy metody elementów skończonych. Modelowanie właściwości mechanicznych; Symulacja odksztalceń, naprężeń i przemieszczeń; Symulacja odksztalceń, naprężeń i przemieszczeń; zaliczenie
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z użyciem prezentacji multimedialnych
M-2Wykład problemowy - pokaz obsługi programu
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładu w formie pisemnej lub ustnej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu.
3,0Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu.
3,5
4,0Student opanował większość wiedzy z zakresu przedmiotu.
4,5
5,0Student opanował wiedzę rozszerzoną z zakresu przedmiotu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTMS_1A_B11_U01Student nabywa umiejętność obsługi programu CAD w zakresie modelowania części i złożeń oraz użycia oprogramowania symulacyjnego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTMS_1A_U08Potrafi rozwiązywać zadania i problemy z zakresu inżynierii materiałowej i inżynierii mechanicznej z wykorzystaniem metod i narzędzi inżynierskich w szczególności stosując techniki analityczne i/ lub symulacyjne
TMS_1A_U04Potrafi wykrywać związki i zależności w procesach zachodzących w systemach rzeczywistych i na tej podstawie tworzyć modele komputerowe i przeprowadzać ich symulacje
Cel przedmiotuC-2Student zna obsługę oprogramowania typu CAD w zakresie modelowania części i złożeń
Treści programoweT-L-1Obsługa systemu CAE w zakresie symulacji właściwości konstrukcji; Zastosowanie metody elementów skończonych w modelowaniu wyrobu; Modelowanie i analiza wytrzymałościowa konstrukcji; Analiza dynamiczna konstrukcji; zaliczenie
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Weryfikacja wiedzy z zakresu użytkowania programu na początku zajęć
S-2Ocena podsumowująca: Ocena znajomości programu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie nabył elementarnych umiejętności wykorzystania oprogramowania wspomagającego projektowanie.
3,0Student nabył umiejętności stosowania tylko podstawowych narzędzia oprogramowania wspomagającego projektowanie.
3,5
4,0Student nabył umiejętność poprawnego wykorzystywania większości narzędzi oprogramowania wspomagającego projektowanie.
4,5
5,0Student nabył umiejętności efektywnego wykorzystywania narzędzia oprogramowania wspomagającego projektowanie z jednoczesnym uzasadnieniem ich wyboru.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTMS_1A_B11_K01Student rozumie potrzebę ciągłego podnoszenia kompetencji w zakresie obszarze zawodowej, ale także dziedzin pokrewnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTMS_1A_K01Jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy oraz ma świadomość jej znaczenia w procesie rozwiązywania szeregu problemów inżynierskich i technicznych
TMS_1A_K03Jest gotów do podjęcia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za pełnione role zawodowe i wymagania tego do innych oraz dbałości o dorobek i tradycje zawodu
Cel przedmiotuC-1Student potrafi formułować problem projektowy, zna strukturę procesu projektowania
C-2Student zna obsługę oprogramowania typu CAD w zakresie modelowania części i złożeń
C-3Student zna podstawy budowy modeli symulacyjnych w metodzie elementów skończonych
Treści programoweT-L-1Obsługa systemu CAE w zakresie symulacji właściwości konstrukcji; Zastosowanie metody elementów skończonych w modelowaniu wyrobu; Modelowanie i analiza wytrzymałościowa konstrukcji; Analiza dynamiczna konstrukcji; zaliczenie
Metody nauczaniaM-2Wykład problemowy - pokaz obsługi programu
M-3Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena znajomości programu
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładu w formie pisemnej lub ustnej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie dostrzega potrzeby łączenia wiedzy z wielu dziadzin w projektowaniu inżynierskim.
3,0Student w minimalnym stopniu dostrzega potrzeby łączenia wiedzy z wielu dziadzin w projektowaniu inżynierskim.
3,5
4,0Student wykazuje zainteresowanie problematyką wieloaspektowego podejścia do projektowania inżynierskiego.
4,5
5,0Student potrafi opisać i uzasadnić holistyczny charakter projektowania inżynierskiego.