Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Technologie materiałowe i spawalnicze (S1)
specjalność: Inżynieria spawalnictwa
Sylabus przedmiotu Structural metallic materials:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technologie materiałowe i spawalnicze | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Structural metallic materials | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Technologii Materiałowych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Agnieszka Kochmańska <Agnieszka.Kochmanska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 1 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowe wiadomości z fizyki ciała stałego, znajomość układów równowagi fazowej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Umiejętność oceny wpływu składu chemicznego i przemian fazowych na strukturę i właściwości stopów metali |
C-2 | Znajomość konstrukcyjnych stopów metali |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Designation of metal alloys according to EN and PN; Structures of iron alloys consistent with the Fe-Fe3C system; structural steels; Structures of foundry iron alloys; Heat treated steel structures; Structures of tool alloys; Alloy structures with special properties: heat-resistant, corrosion-resistant, abrasion-resistant; Copper alloy structures; Aluminum alloy structures; Structures of light metal alloys (titanium, magnesium); Structures of zinc, tin and lead alloys; pass | 30 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | General properties of the metallic state. Concepts: phase, metal alloy. Simple phases; solid solutions; intermetallic phases. Iron-carbon phase diagram. Influence of chemical composition and phase transformations on the structure of iron alloys. Development of microstructure and alteration of mechanical properties. Technical alloys of iron: steel, cast steel, cast iron. Non-ferrous metal alloys: copper, aluminium, magnesium, titanium, zinc, tin and lead. | 30 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Praca własna | 20 |
A-L-2 | Obowiązkowe uczestnictwo w zajęciach | 30 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 30 |
A-W-2 | Praca własna | 20 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Dyskusja dydaktyczna związana z tematyką wykładów |
M-3 | Ćwiczenia laboratoryjne, oglądanie i opisywanie struktur stopów metali przy użyciu mikroskopów świetlnych |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie obejmujące tematykę wykładów |
S-2 | Ocena formująca: Ocena poziomu przygotowania studenta do poszczególnych ćwiczeń laboratoryjnych |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TMS_1A_B14-2_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien objaśnić wpływ składu chemicznego i przemian fazowych na strukturę i właściwości stopów metali oraz powinien rozpoznawać podstawowe rodzaje struktur stopów metali | TMS_1A_W01 | — | — | C-1 | T-W-1 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TMS_1A_B14-2_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć dobierać stopy metali do ogólnych zastosowań technicznych oraz student powinien umieć analizować wpływ technologii na strukturę i właściwości stopów metali | TMS_1A_U07 | — | — | C-1 | T-W-1 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TMS_1A_B14-2_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student będzie wykazywał otwartość na stosowanie nowych konstrukcyjnych stopów metali | TMS_1A_K01 | — | — | C-1, C-2 | T-L-1 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TMS_1A_B14-2_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien objaśnić wpływ składu chemicznego i przemian fazowych na strukturę i właściwości stopów metali oraz powinien rozpoznawać podstawowe rodzaje struktur stopów metali | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób określić wpływu składu chemicznego i przemian fazowych na strukturę i właściwości stopów metali |
3,0 | student prezentuje schematyczną wiedzę na temat struktury i właściwości stopów metali | |
3,5 | Student wykazuje ogólną wiedzę i umiejętność określania wpływu składu chemicznego i technologii na strukturę i właściwości stopów metali | |
4,0 | Student wykazuje dobrą wiedzę, potrafi prowadzic dyskusję na temat wpływu pierwiastków i technologii na strukture i właściwosci stopów metali | |
4,5 | Student potrafi dyskutować o roli pierwiastków oraz wpływie technologii na strukturę i właściwosci stopów metali | |
5,0 | Student potrafi efektywnie prezentować wpływ składu chemicznego, proponować jego zmianę oraz analizować wpływ przemian fazowych na strukturę i właściwości stopów metali |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TMS_1A_B14-2_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć dobierać stopy metali do ogólnych zastosowań technicznych oraz student powinien umieć analizować wpływ technologii na strukturę i właściwości stopów metali | 2,0 | Student nie potrafi dobrać stopu metali do zastosowań technicznych |
3,0 | student wykazuje ogólną orientację w tematyce konstrukcyjnych stopów metali | |
3,5 | Student potrafi dobrać stop do ogólnie określonych zastosowań | |
4,0 | Student potrafi dobrać stop do konkretnych zastosowań | |
4,5 | student potarfi dobrać stop do konkretnych zastosowań i uzasadnić swój wybór | |
5,0 | Student potrafi wybrać, uzasadnić wybór, proponować inne możliwości zastosowań stopów |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TMS_1A_B14-2_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student będzie wykazywał otwartość na stosowanie nowych konstrukcyjnych stopów metali | 2,0 | Student nie potrafi dobrać stopu metali do zastosowań technicznych |
3,0 | student wykazuje ogólną orientację w tematyce stopów | |
3,5 | Student potrafi dobrać stop do ogólnie określonych zastosowań | |
4,0 | Student potrafi dobrać stop do konkretnych zastosowań | |
4,5 | student potarfi dobrać stop do konkretnych zastosowań i uzasadnić swój wybór | |
5,0 | Student potrafi wybrać, uzasadnić wybór, proponować inne możliwości zastosowań stopów |
Literatura podstawowa
- William D. Callister, Jr.; David G. Rethwisch, Materials Science and Engineering AN INTRODUCTION, Wiley, 2014
- Michael F. Ashby; David R. H. Jones, Engineering Materials 1 An Introduction to Properties, Applications and Design, Elsevier, 2005
- Michael F. Ashby; David R. H. Jones, Engineering Materials 2 An Introduction to Microstructures, Processing and Design, Elsevier, 2006
- Prowans S., Metaloznawstwo, PWN, Warszawa, 1988
- Prowans S., Metaloznawwstwo, PWN, Warszawa, 1988
- Prowans S., Struktura stopów, PWN, Warszawa, 1991
- Dobrzański L., Podstawy nauki o materiałach i metaloznawstwo, WNT, Warszawa, 2002
- Przybyłowicz K., Metaloznawstwo, WNT, Warszawa, 1992
- Ashby M., Jones D., Materiały inżynierskie. Tom I – właściwości i zastosowanie, WNT, Warszawa, 1995
- Ashby M., Jones D., Materiały inżynierskie. Tom II – Kształtowanie struktury i właściwości, dobór materiałów, WNT, Warszawa, 1996
- Wysiecki M., Nowoczesne materiały narzędziowe, WNT, Warszawa, 1997
- Blicharski M., Wstęp do inżynierii materiałowej, WNT, 2004
- Dobrzański L., Metalowe materiały inżynierskie, Warszawa, 2004
Literatura dodatkowa
- Wysiecki M., Nowoczesne materiały narzędziowe, WNT, Warszawa, 1997