Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Technologie materiałowe i spawalnicze (S1)
specjalność: Inżynieria spawalnictwa
Sylabus przedmiotu Ochrona powłokowa konstrukcji spawanych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technologie materiałowe i spawalnicze | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Ochrona powłokowa konstrukcji spawanych | ||
Specjalność | Inżynieria spawalnictwa | ||
Jednostka prowadząca | Laboratorium Badań Struktury i Właściwości Mechanicznych Materiałów POLITEST | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Adam Sajek <Adam.Sajek@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza z zakresu zabezpieczeń antykorozyjnych |
W-2 | Wiedza z zakresu elektrochemiii i korozji oraz podstaw inżynierii powierzchni |
W-3 | Wiedza z zakresu procesów spawalniczych oraz podstaw projektowania złączy spawanych |
W-4 | Wiedza z zakresu metaloznawstwa |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przekazanie zaawansowanej wiedzy z zakresu oddziaływania korozji na konstrukcjie spawane |
C-2 | Przekazanie zaawansowanej wiedzy z zakresu sposobów przygotowania powierzchni oraz wytwarzania powłok ochronnych na konstrukcjach spawanych |
C-3 | Ukształtowanie umiejętności doboru technologii wytwarzania powłok ochronnych oraz kontroli każdego etapu procesu |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Badania i testy sprawdzające przygotowanie powierzchni przed aplikacją powłok antykorozyjnych. Kryteria doboru. Sprawdzanie przygotowania powierzchni przed aplikacją powłok. Badania i testy powłok malarskich, powłok antykorozyjnych. | 30 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Zagadnienia z zakresu korozji stali. Kategorie korozyjności atmosfery. Klasyfikacja wg ISO 12944. Sposoby ochrony konstrukcji spawanych przed korozją. Modyfikacja środowiska korozyjnego. Projektowanie konstrukcji spawanych w aspekcie trwałości i efektywności ochrony. Rodzaje wyrobów lakierowych i zabezpieczeń antykorozyjnych. Metody aplikacji powłok. Sposoby przygotowania powierzchni. Wymagania klimatyczne w pracach antykorozyjnych. Wady powłok, przyczyny ich powstawania - zapobieganie i metody naprawy. | 30 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-L-2 | Praca własna | 20 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w zajęciach | 30 |
A-W-2 | Praca własna | 20 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny, opis, objaśnienie lub wyjaśnienie |
M-2 | dyskusja dydaktyczna związana z wykładem |
M-3 | ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: zadawanie pytań problemowych |
S-2 | Ocena formująca: sprawozdanie z ćwiczeń laboratoryjnych |
S-3 | Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TMS_1A_IS/11_W01 Student zna zjawisko korozji konstrukcji spawanych oraz jej następstwa. Posiada wiedzę z zakresu przygotowania powierzchni i nakładania powłok antykorozyjnych. Zna rozwiązania konstrukcyjne i technologiczne (w tym technologii spawania) wspomagające ochronę korozyjną. | TMS_1A_W02 | — | — | C-2, C-1, C-3 | T-W-1 | M-3, M-1, M-2 | S-2, S-3, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TMS_1A_IS/11_U01 Student umie posługiwać się terminologią techniczną z zakresu ochrony korozyjnej konstrukcji spawanych. Potrafi dobrać sposób przygotowania powierzchni przed nakładaniem warstw, opracować sposób aplikacji warstwy ochronnej. Na każdym etapie procesu ochrony antykorozyjnej student potrafi przeprowadzić badanie skuteczności danego rozwiązania, dokonać analizy wyników i wyciągnąć wnioski. | TMS_1A_U08 | — | — | C-1, C-3, C-2 | T-L-1 | M-1, M-3, M-2 | S-3, S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TMS_1A_IS/11_K01 Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość do wykonania zadań pracy w zespole. Zdaje sobie sprawę z odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania. | TMS_1A_K01 | — | — | C-3, C-1, C-2 | T-W-1, T-L-1 | M-2, M-3, M-1 | S-1, S-3, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TMS_1A_IS/11_W01 Student zna zjawisko korozji konstrukcji spawanych oraz jej następstwa. Posiada wiedzę z zakresu przygotowania powierzchni i nakładania powłok antykorozyjnych. Zna rozwiązania konstrukcyjne i technologiczne (w tym technologii spawania) wspomagające ochronę korozyjną. | 2,0 | Nie spełnione wymagania uzyskania oceny 3. Konieczna gruntowna powtórka całości materiału. |
3,0 | Schematyczna i podstawowa wiedza z zakresu przedmiotu spełniająca minimalne kryteria. | |
3,5 | Ogólna wiedza z zakresu przedmiotu ze znaczącymi brakami. | |
4,0 | Solidna wiedza z zakresu przedmiotu z szeregiem zauważalnych błędów. Umiejętność analizy związków czynników wejściowych ze skutkami. | |
4,5 | Wiedza z zakresu przedmiotu powyżej przeciętnego standardu z pewnymi błędami. Umiejętność wyciągania wniosków z analizy związków przyczyn ze skutkami. | |
5,0 | Wiedza z zakresu przedmiotu z dopuszczeniem jedynie drugorzędnych błędów oraz umiejętność interpretacji związków przyczynowych. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TMS_1A_IS/11_U01 Student umie posługiwać się terminologią techniczną z zakresu ochrony korozyjnej konstrukcji spawanych. Potrafi dobrać sposób przygotowania powierzchni przed nakładaniem warstw, opracować sposób aplikacji warstwy ochronnej. Na każdym etapie procesu ochrony antykorozyjnej student potrafi przeprowadzić badanie skuteczności danego rozwiązania, dokonać analizy wyników i wyciągnąć wnioski. | 2,0 | Nie spełnione wymagania uzyskania oceny 3. Konieczna gruntowna powtórka całości materiału. |
3,0 | Schematyczna i podstawowa wiedza z zakresu przedmiotu spełniająca minimalne kryteria. | |
3,5 | Ogólna wiedza z zakresu przedmiotu ze znaczącymi brakami. | |
4,0 | Solidna wiedza z zakresu przedmiotu z szeregiem zauważalnych błędów. Umiejętność analizy związków czynników wejściowych ze skutkami. | |
4,5 | Wiedza z zakresu przedmiotu powyżej przeciętnego standardu z pewnymi błędami. Umiejętność wyciągania wniosków z analizy związków przyczyn ze skutkami. | |
5,0 | Wiedza z zakresu przedmiotu z dopuszczeniem jedynie drugorzędnych błędów oraz umiejętność interpretacji związków przyczynowych. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TMS_1A_IS/11_K01 Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość do wykonania zadań pracy w zespole. Zdaje sobie sprawę z odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania. | 2,0 | Nie spełnione wymagania uzyskania oceny 3. Konieczna gruntowna powtórka całości materiału. |
3,0 | Schematyczna i podstawowa wiedza z zakresu przedmiotu spełniająca minimalne kryteria. | |
3,5 | Ogólna wiedza z zakresu przedmiotu ze znaczącymi brakami. | |
4,0 | Solidna wiedza z zakresu przedmiotu z szeregiem zauważalnych błędów. Umiejętność analizy związków czynników wejściowych ze skutkami. | |
4,5 | Wiedza z zakresu przedmiotu powyżej przeciętnego standardu z pewnymi błędami. Umiejętność wyciągania wniosków z analizy związków przyczyn ze skutkami. | |
5,0 | Wiedza z zakresu przedmiotu z dopuszczeniem jedynie drugorzędnych błędów oraz umiejętność interpretacji związków przyczynowych. |
Literatura podstawowa
- D. Kotnarowska, Powłoki ochronne, wytwarzanie, eksploatacja, badania, Wydawnictwo Politechniki Radomskiej, Radom, 2013
- M. Blicharski, Inżynieria powierzchni, WNT, Warszawa, 2009
- S. Tkaczyk, Powłoki ochronne, Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice, 1997
Literatura dodatkowa
- T. Hryniewicz, Technologia powierzchni i powłok, Politechnika Koszalińska, Koszalin, 1999
- T. Hejwowski, Nowoczesne powłoki nakładane cieplnie odporne na zużycie ścierne i erozyjne, Wydawnictwo Politechniki Lubelskiej, Lublin, 2013