Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Technologie materiałowe i spawalnicze (S1)
specjalność: Projektowanie materiałowe

Sylabus przedmiotu Specjalne materialy konstrukcyjne:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologie materiałowe i spawalnicze
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Specjalne materialy konstrukcyjne
Specjalność Projektowanie materiałowe
Jednostka prowadząca Katedra Technologii Materiałowych
Nauczyciel odpowiedzialny Agnieszka Kochmańska <Agnieszka.Kochmanska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 4 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 30 2,00,50zaliczenie
laboratoriaL4 30 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowe wiadomości z fizyki ciała stałego, znajomość układów równowagi fazowej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Umiejętność oceny wpływu składu chemicznego i przemian fazowych na strukturę i właściwości stopów metali
C-2Znajomość konstrukcyjnych stopów metali

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Struktury specjalnych stopów żelaza; Struktury stopów o specjalnych właściwościach: żaroodporne, żarowytrzymałe, odporne na korozję, odporne na ścieranie; Struktury stopów niklu, kobaltu, molibdenu i stopów na osnowie faz miedzymetalicznych.30
30
wykłady
T-W-1Wpływ składu chemicznego i przemian fazowych na strukturę stopów. Zmiana mikrostruktury i jej wpływ na właściwości mechaniczne. Klasyfikacje specjalnych materiałów konstrukcyjnych. Stopy techniczne żelaza: stale, staliwa, zeliwa do zastosowań specjalnych. Stopy metali nieżelaznych: niklu, kobaltu, molibdenu oraz stopy na osnowie faz międzymetalicznych.30
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Praca własna20
A-L-2Obowiązkowe uczestnictwo w zajęciach30
50
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach30
A-W-2Praca własna20
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z tematyką wykładów
M-3Ćwiczenia laboratoryjne, oglądanie i opisywanie struktur stopów metali przy użyciu mikroskopów świetlnych

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie obejmujące tematykę wykładów
S-2Ocena formująca: Ocena poziomu przygotowania studenta do poszczególnych ćwiczeń laboratoryjnych

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TMS_1A_PM/03_W01
Student powinien być w stanie scharakteryzować właściwości specjalnych stopów metali oraz rpzpoznawać ich struktury
TMS_1A_W01C-1T-W-1M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TMS_1A_PM/03_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć dobierać stopy metali do specjalnych zastosowań technicznych oraz umieć analizować wpływ technologii na strukturę i włąsciowści stopów
TMS_1A_U07C-1T-L-1M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TMS_1A_PM/03_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student będzie wykazywał otwartość na stosowanie nowych konstrukcyjnych stopów metali
TMS_1A_K01C-1, C-2T-L-1M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TMS_1A_PM/03_W01
Student powinien być w stanie scharakteryzować właściwości specjalnych stopów metali oraz rpzpoznawać ich struktury
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób scharakteryzować struktury i właściwości specjalnych materiałów konstrukcyjnych
3,0Student prezentuje schematyczną wiedzę na temat struktury i właściwości specjalnych materiałów konstrukcyjnych
3,5Student wykazuje ogólną wiedzę i umiejętność w zakresie charakterystyki struktury i właściwości specjalnych materiałów konstrukcyjnych
4,0Student wykazuje dobrą wiedzę, potrafi prowadzic dyskusję na temat specjalnych materiałów konstrukcyjnych
4,5Student potrafi dyskutować o wpływie technologii na strukturę i właściwosci specjalnych materiałów konstrukcyjnych
5,0Student potrafi efektywnie prezentować wpływ składu chemicznego, proponować jego zmianę oraz analizować wpływ przemian fazowych na strukturę i właściwości specjalnych materiałów konstrukcyjnych

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TMS_1A_PM/03_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć dobierać stopy metali do specjalnych zastosowań technicznych oraz umieć analizować wpływ technologii na strukturę i włąsciowści stopów
2,0Student nie potrafi dobrać materiału do zastosowań technicznych
3,0Student wykazuje ogólną orientację w tematyce specjalnych materiałów konstrukcyjnych
3,5Student potrafi dobrać materiał do ogólnie określonych zastosowań
4,0Student potrafi dobrać materiał do konkretnych zastosowań
4,5Student potarfi dobraćmateriał do konkretnych zastosowań i uzasadnić swój wybór
5,0Student potrafi wybrać, uzasadnić wybór, proponować inne możliwości zastosowań specjalnych materiałów konstrukcyjnych

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TMS_1A_PM/03_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student będzie wykazywał otwartość na stosowanie nowych konstrukcyjnych stopów metali
2,0Student nie potrafi dobrać materiału konstrukcyjnego metali do zastosowań technicznych
3,0Student wykazuje ogólną orientację w tematyce specjalnych materiałów konstrukcyjnych
3,5Student potrafi dobrać specjalny materiał konstrukcyjny do ogólnie określonych zastosowań
4,0Student potrafi dobrać specjalny materiał konstrukcyjny do konkretnych zastosowań
4,5Student potarfi dobrać specjalny materiał konstrukcyjny do konkretnych zastosowań i uzasadnić swój wybór
5,0Student potrafi wybrać, uzasadnić wybór, proponować inne możliwości zastosowań specjalnych materiałów konstrukcyjnych

Literatura podstawowa

  1. Prowans S., Metaloznawstwo, PWN, Warszawa, 1988
  2. Prowans S., Metaloznawwstwo, PWN, Warszawa, 1988
  3. Prowans S., Struktura stopów, PWN, Warszawa, 1991
  4. Dobrzański L., Podstawy nauki o materiałach i metaloznawstwo, WNT, Warszawa, 2002
  5. Przybyłowicz K., Metaloznawstwo, WNT, Warszawa, 1992
  6. Ashby M., Jones D., Materiały inżynierskie. Tom I – właściwości i zastosowanie, WNT, Warszawa, 1995
  7. Wysiecki M., Nowoczesne materiały narzędziowe, WNT, Warszawa, 1997
  8. Ashby M., Jones D., Materiały inżynierskie. Tom II – Kształtowanie struktury i właściwości, dobór materiałów, WNT, Warszawa, 1996
  9. Blicharski M., Wstęp do inżynierii materiałowej, WNT, 2004
  10. Dobrzański L., Metalowe materiały inżynierskie, Warszawa, 2004

Literatura dodatkowa

  1. Wysiecki M., Nowoczesne materiały narzędziowe, WNT, Warszawa, 1997

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Struktury specjalnych stopów żelaza; Struktury stopów o specjalnych właściwościach: żaroodporne, żarowytrzymałe, odporne na korozję, odporne na ścieranie; Struktury stopów niklu, kobaltu, molibdenu i stopów na osnowie faz miedzymetalicznych.30
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wpływ składu chemicznego i przemian fazowych na strukturę stopów. Zmiana mikrostruktury i jej wpływ na właściwości mechaniczne. Klasyfikacje specjalnych materiałów konstrukcyjnych. Stopy techniczne żelaza: stale, staliwa, zeliwa do zastosowań specjalnych. Stopy metali nieżelaznych: niklu, kobaltu, molibdenu oraz stopy na osnowie faz międzymetalicznych.30
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Praca własna20
A-L-2Obowiązkowe uczestnictwo w zajęciach30
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach30
A-W-2Praca własna20
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTMS_1A_PM/03_W01Student powinien być w stanie scharakteryzować właściwości specjalnych stopów metali oraz rpzpoznawać ich struktury
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTMS_1A_W01Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu strukturę, właściwości, wytwarzanie i przetwarzanie oraz zastosowania materiałów z uwzględnieniem zrównoważonego rozwoju
Cel przedmiotuC-1Umiejętność oceny wpływu składu chemicznego i przemian fazowych na strukturę i właściwości stopów metali
Treści programoweT-W-1Wpływ składu chemicznego i przemian fazowych na strukturę stopów. Zmiana mikrostruktury i jej wpływ na właściwości mechaniczne. Klasyfikacje specjalnych materiałów konstrukcyjnych. Stopy techniczne żelaza: stale, staliwa, zeliwa do zastosowań specjalnych. Stopy metali nieżelaznych: niklu, kobaltu, molibdenu oraz stopy na osnowie faz międzymetalicznych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z tematyką wykładów
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie obejmujące tematykę wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób scharakteryzować struktury i właściwości specjalnych materiałów konstrukcyjnych
3,0Student prezentuje schematyczną wiedzę na temat struktury i właściwości specjalnych materiałów konstrukcyjnych
3,5Student wykazuje ogólną wiedzę i umiejętność w zakresie charakterystyki struktury i właściwości specjalnych materiałów konstrukcyjnych
4,0Student wykazuje dobrą wiedzę, potrafi prowadzic dyskusję na temat specjalnych materiałów konstrukcyjnych
4,5Student potrafi dyskutować o wpływie technologii na strukturę i właściwosci specjalnych materiałów konstrukcyjnych
5,0Student potrafi efektywnie prezentować wpływ składu chemicznego, proponować jego zmianę oraz analizować wpływ przemian fazowych na strukturę i właściwości specjalnych materiałów konstrukcyjnych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTMS_1A_PM/03_U01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć dobierać stopy metali do specjalnych zastosowań technicznych oraz umieć analizować wpływ technologii na strukturę i włąsciowści stopów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTMS_1A_U07Potrafi samodzielnie posługiwać się materiałami źródłowymi w zakresie analizy i syntezy zawartych w nich informacji oraz poddawać je krytycznej ocenie w odniesieniu do problemów inżynierii materiałów
Cel przedmiotuC-1Umiejętność oceny wpływu składu chemicznego i przemian fazowych na strukturę i właściwości stopów metali
Treści programoweT-L-1Struktury specjalnych stopów żelaza; Struktury stopów o specjalnych właściwościach: żaroodporne, żarowytrzymałe, odporne na korozję, odporne na ścieranie; Struktury stopów niklu, kobaltu, molibdenu i stopów na osnowie faz miedzymetalicznych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z tematyką wykładów
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie obejmujące tematykę wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi dobrać materiału do zastosowań technicznych
3,0Student wykazuje ogólną orientację w tematyce specjalnych materiałów konstrukcyjnych
3,5Student potrafi dobrać materiał do ogólnie określonych zastosowań
4,0Student potrafi dobrać materiał do konkretnych zastosowań
4,5Student potarfi dobraćmateriał do konkretnych zastosowań i uzasadnić swój wybór
5,0Student potrafi wybrać, uzasadnić wybór, proponować inne możliwości zastosowań specjalnych materiałów konstrukcyjnych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTMS_1A_PM/03_K01W wyniku przeprowadzonych zajęć student będzie wykazywał otwartość na stosowanie nowych konstrukcyjnych stopów metali
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTMS_1A_K01Jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy oraz ma świadomość jej znaczenia w procesie rozwiązywania szeregu problemów inżynierskich i technicznych
Cel przedmiotuC-1Umiejętność oceny wpływu składu chemicznego i przemian fazowych na strukturę i właściwości stopów metali
C-2Znajomość konstrukcyjnych stopów metali
Treści programoweT-L-1Struktury specjalnych stopów żelaza; Struktury stopów o specjalnych właściwościach: żaroodporne, żarowytrzymałe, odporne na korozję, odporne na ścieranie; Struktury stopów niklu, kobaltu, molibdenu i stopów na osnowie faz miedzymetalicznych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z tematyką wykładów
M-3Ćwiczenia laboratoryjne, oglądanie i opisywanie struktur stopów metali przy użyciu mikroskopów świetlnych
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie obejmujące tematykę wykładów
S-2Ocena formująca: Ocena poziomu przygotowania studenta do poszczególnych ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi dobrać materiału konstrukcyjnego metali do zastosowań technicznych
3,0Student wykazuje ogólną orientację w tematyce specjalnych materiałów konstrukcyjnych
3,5Student potrafi dobrać specjalny materiał konstrukcyjny do ogólnie określonych zastosowań
4,0Student potrafi dobrać specjalny materiał konstrukcyjny do konkretnych zastosowań
4,5Student potarfi dobrać specjalny materiał konstrukcyjny do konkretnych zastosowań i uzasadnić swój wybór
5,0Student potrafi wybrać, uzasadnić wybór, proponować inne możliwości zastosowań specjalnych materiałów konstrukcyjnych