Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Technologie materiałowe i spawalnicze (S1)

Sylabus przedmiotu Metalurgia i metaloznawstwo spawalnicze:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologie materiałowe i spawalnicze
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Metalurgia i metaloznawstwo spawalnicze
Specjalność Inżynieria spawalnictwa
Jednostka prowadząca Laboratorium Badań Struktury i Właściwości Mechanicznych Materiałów POLITEST
Nauczyciel odpowiedzialny Michał Kawiak <Michal.Kawiak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 2 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 30 2,00,50zaliczenie
laboratoriaL3 30 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowy chemiii, fizyki i nauki o materiałach

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie z procesami przemian w materiale podczas spawania
C-2zapoznanie z metodami oceny spawalności stopów metali

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Wpływ układu materiał rodzimy - materiał dodatkowy - elektroda na mikrostrukturę i właściwosci złącza spawanego; Wpływ cyklu cieplnego i energii spawania na mikrostrukturę i właściwośc złącza spawanego; Badanie spawalności metalurgicznej; Mikrostukatura złącza spawanego, zgrzewanego i lutowanego; Modele przepływu ciepła w złączu spawanym w prostym i złożonym cyklu cieplnym30
30
wykłady
T-W-1Rodzaje i właściwości spawalniczych źródeł energii; Modele przepływu ciepła w materialne spawanym; Cykl cieplny spawania; Definicja i rodzaje spawalności; Teoretyczne metody badania spawalności; Eksperymetalne metody badania spawalności; Symulacyjne metody badania spawalności; Analiza wykresów CTPcs; Pęknięcia krystalizacyjne w złączu spawanym; Pęknięcia zimne w złączu spawanym; Pęknięcia lamelarne w złączu spawanym; Obróbka cieplna w złączu; Mikrostruktura złącza spawanego; Znaczenie azotu, tlenu i wodoru w procesie spawania30
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Praca własna20
50
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Praca własna20
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Film
M-3Wykład problemowy

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Kolokwium w połowie semestru
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwium pod koniec semestru

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TMS_1A_IS/01_W01
Ma wiedzę niezbędną do rozumienia zjawisk występujących podczas spajania materiałów
TMS_1A_W02C-1, C-2T-L-1, T-W-1M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TMS_1A_IS/01_U01
Potrafi dobrać rodzaj tworzywa konstrukcyjnego i dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inzynierskich o charakterze praktycznym z obszaru spajania elementów maszyn i konstrukcji
TMS_1A_U06, TMS_1A_U09C-1, C-2T-L-1, T-W-1M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TMS_1A_IS/01_K01
Ma świadomośc znaczenie procesu spajania we współczesnej technice i konieczności włąściwego kształtowania mikrostruktury
TMS_1A_K01C-1, C-2T-L-1, T-W-1M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TMS_1A_IS/01_W01
Ma wiedzę niezbędną do rozumienia zjawisk występujących podczas spajania materiałów
2,0student nie spełnia wymagań uzyskania oceny 3
3,0student prezentuje schematyczną i podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu
3,5student prezentuje ogólną wiedzę z zakresu przedmiotu
4,0student wykazuje dobrą wiedzę z zakresu przedmiotu umożliwiającą przeprowadzenia podstawowej analizy związków czynników wyjściowych i skutków
4,5student wykazuje ponad dobrą wiedzę z zakresu przedmiotu umożliwiającą przeprowadzenia średnio trudnej analizy związków czynników wyjściowych i skutków
5,0student wykazuje bardzo dobrą wiedzę z zakresu przedmiotu umożliwiającą interpretację związków czynników wyjściowych i skutków

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TMS_1A_IS/01_U01
Potrafi dobrać rodzaj tworzywa konstrukcyjnego i dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inzynierskich o charakterze praktycznym z obszaru spajania elementów maszyn i konstrukcji
2,0student nie spełnia wymagań uzyskania oceny 3
3,0student prezentuje schematyczne i podstawowe umiejętności z zakresu przedmiotu
3,5student prezentuje ogólne umiejętności z zakresu przedmiotu
4,0student wykazuje dobre umiejętności z zakresu przedmiotu umożliwiającą przeprowadzenia podstawowej analizy związków czynników wyjściowych i skutków
4,5student wykazuje ponad dobre umiejętności z zakresu przedmiotu umożliwiającą przeprowadzenia średnio trudnej analizy związków czynników wyjściowych i skutków
5,0student wykazuje bardzo dobre umiejętności z zakresu przedmiotu umożliwiającą interpretację związków czynników wyjściowych i skutków

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TMS_1A_IS/01_K01
Ma świadomośc znaczenie procesu spajania we współczesnej technice i konieczności włąściwego kształtowania mikrostruktury
2,0student nie spełnia wymagań uzyskania oceny 3
3,0student prezentuje schematyczne i podstawowe kompetencje z zakresu przedmiotu
3,5student prezentuje ogólne kompetencje z zakresu przedmiotu
4,0student wykazuje dobre kompetencje z zakresu przedmiotu umożliwiającą przeprowadzenia podstawowej analizy związków czynników wyjściowych i skutków
4,5student wykazuje ponad dobre kompetencje z zakresu przedmiotu umożliwiającą przeprowadzenia średnio trudnej analizy związków czynników wyjściowych i skutków
5,0student wykazuje bardzo dobre kompetencje z zakresu przedmiotu umożliwiającą interpretację związków czynników wyjściowych i skutków

Literatura podstawowa

  1. Tasak E., Spawalność stali, Forbit, Kraków, 2002
  2. Nowacki J., Stal dupleks i jej spawalność, WNT, Warszawa, 2009

Literatura dodatkowa

  1. Lancaster J. F., Metalurgy of welding, Abington Publishing, Cambridge, 2000

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wpływ układu materiał rodzimy - materiał dodatkowy - elektroda na mikrostrukturę i właściwosci złącza spawanego; Wpływ cyklu cieplnego i energii spawania na mikrostrukturę i właściwośc złącza spawanego; Badanie spawalności metalurgicznej; Mikrostukatura złącza spawanego, zgrzewanego i lutowanego; Modele przepływu ciepła w złączu spawanym w prostym i złożonym cyklu cieplnym30
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Rodzaje i właściwości spawalniczych źródeł energii; Modele przepływu ciepła w materialne spawanym; Cykl cieplny spawania; Definicja i rodzaje spawalności; Teoretyczne metody badania spawalności; Eksperymetalne metody badania spawalności; Symulacyjne metody badania spawalności; Analiza wykresów CTPcs; Pęknięcia krystalizacyjne w złączu spawanym; Pęknięcia zimne w złączu spawanym; Pęknięcia lamelarne w złączu spawanym; Obróbka cieplna w złączu; Mikrostruktura złącza spawanego; Znaczenie azotu, tlenu i wodoru w procesie spawania30
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Praca własna20
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Praca własna20
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTMS_1A_IS/01_W01Ma wiedzę niezbędną do rozumienia zjawisk występujących podczas spajania materiałów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTMS_1A_W02Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu procesy technologiczne oraz ich wykorzystanie w kształtowaniu struktury i właściwości materiałów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z procesami przemian w materiale podczas spawania
C-2zapoznanie z metodami oceny spawalności stopów metali
Treści programoweT-L-1Wpływ układu materiał rodzimy - materiał dodatkowy - elektroda na mikrostrukturę i właściwosci złącza spawanego; Wpływ cyklu cieplnego i energii spawania na mikrostrukturę i właściwośc złącza spawanego; Badanie spawalności metalurgicznej; Mikrostukatura złącza spawanego, zgrzewanego i lutowanego; Modele przepływu ciepła w złączu spawanym w prostym i złożonym cyklu cieplnym
T-W-1Rodzaje i właściwości spawalniczych źródeł energii; Modele przepływu ciepła w materialne spawanym; Cykl cieplny spawania; Definicja i rodzaje spawalności; Teoretyczne metody badania spawalności; Eksperymetalne metody badania spawalności; Symulacyjne metody badania spawalności; Analiza wykresów CTPcs; Pęknięcia krystalizacyjne w złączu spawanym; Pęknięcia zimne w złączu spawanym; Pęknięcia lamelarne w złączu spawanym; Obróbka cieplna w złączu; Mikrostruktura złącza spawanego; Znaczenie azotu, tlenu i wodoru w procesie spawania
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Film
M-3Wykład problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Kolokwium w połowie semestru
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwium pod koniec semestru
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie spełnia wymagań uzyskania oceny 3
3,0student prezentuje schematyczną i podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu
3,5student prezentuje ogólną wiedzę z zakresu przedmiotu
4,0student wykazuje dobrą wiedzę z zakresu przedmiotu umożliwiającą przeprowadzenia podstawowej analizy związków czynników wyjściowych i skutków
4,5student wykazuje ponad dobrą wiedzę z zakresu przedmiotu umożliwiającą przeprowadzenia średnio trudnej analizy związków czynników wyjściowych i skutków
5,0student wykazuje bardzo dobrą wiedzę z zakresu przedmiotu umożliwiającą interpretację związków czynników wyjściowych i skutków
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTMS_1A_IS/01_U01Potrafi dobrać rodzaj tworzywa konstrukcyjnego i dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inzynierskich o charakterze praktycznym z obszaru spajania elementów maszyn i konstrukcji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTMS_1A_U06Potrafi pozyskiwać, przesyłać, przetwarzać dane, podsumowywać wyniki eksperymentów empirycznych, dokonywać interpretacji uzyskanych wyników i formułować wynikające z nich wnioski
TMS_1A_U09Potrafi dobrać właściwe metody i narzędzia do rozwiązywania różnych zadań w warunkach nie w pełni przewidywalnych
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z procesami przemian w materiale podczas spawania
C-2zapoznanie z metodami oceny spawalności stopów metali
Treści programoweT-L-1Wpływ układu materiał rodzimy - materiał dodatkowy - elektroda na mikrostrukturę i właściwosci złącza spawanego; Wpływ cyklu cieplnego i energii spawania na mikrostrukturę i właściwośc złącza spawanego; Badanie spawalności metalurgicznej; Mikrostukatura złącza spawanego, zgrzewanego i lutowanego; Modele przepływu ciepła w złączu spawanym w prostym i złożonym cyklu cieplnym
T-W-1Rodzaje i właściwości spawalniczych źródeł energii; Modele przepływu ciepła w materialne spawanym; Cykl cieplny spawania; Definicja i rodzaje spawalności; Teoretyczne metody badania spawalności; Eksperymetalne metody badania spawalności; Symulacyjne metody badania spawalności; Analiza wykresów CTPcs; Pęknięcia krystalizacyjne w złączu spawanym; Pęknięcia zimne w złączu spawanym; Pęknięcia lamelarne w złączu spawanym; Obróbka cieplna w złączu; Mikrostruktura złącza spawanego; Znaczenie azotu, tlenu i wodoru w procesie spawania
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Film
M-3Wykład problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Kolokwium w połowie semestru
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwium pod koniec semestru
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie spełnia wymagań uzyskania oceny 3
3,0student prezentuje schematyczne i podstawowe umiejętności z zakresu przedmiotu
3,5student prezentuje ogólne umiejętności z zakresu przedmiotu
4,0student wykazuje dobre umiejętności z zakresu przedmiotu umożliwiającą przeprowadzenia podstawowej analizy związków czynników wyjściowych i skutków
4,5student wykazuje ponad dobre umiejętności z zakresu przedmiotu umożliwiającą przeprowadzenia średnio trudnej analizy związków czynników wyjściowych i skutków
5,0student wykazuje bardzo dobre umiejętności z zakresu przedmiotu umożliwiającą interpretację związków czynników wyjściowych i skutków
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTMS_1A_IS/01_K01Ma świadomośc znaczenie procesu spajania we współczesnej technice i konieczności włąściwego kształtowania mikrostruktury
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTMS_1A_K01Jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy oraz ma świadomość jej znaczenia w procesie rozwiązywania szeregu problemów inżynierskich i technicznych
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z procesami przemian w materiale podczas spawania
C-2zapoznanie z metodami oceny spawalności stopów metali
Treści programoweT-L-1Wpływ układu materiał rodzimy - materiał dodatkowy - elektroda na mikrostrukturę i właściwosci złącza spawanego; Wpływ cyklu cieplnego i energii spawania na mikrostrukturę i właściwośc złącza spawanego; Badanie spawalności metalurgicznej; Mikrostukatura złącza spawanego, zgrzewanego i lutowanego; Modele przepływu ciepła w złączu spawanym w prostym i złożonym cyklu cieplnym
T-W-1Rodzaje i właściwości spawalniczych źródeł energii; Modele przepływu ciepła w materialne spawanym; Cykl cieplny spawania; Definicja i rodzaje spawalności; Teoretyczne metody badania spawalności; Eksperymetalne metody badania spawalności; Symulacyjne metody badania spawalności; Analiza wykresów CTPcs; Pęknięcia krystalizacyjne w złączu spawanym; Pęknięcia zimne w złączu spawanym; Pęknięcia lamelarne w złączu spawanym; Obróbka cieplna w złączu; Mikrostruktura złącza spawanego; Znaczenie azotu, tlenu i wodoru w procesie spawania
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Film
M-3Wykład problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Kolokwium w połowie semestru
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwium pod koniec semestru
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie spełnia wymagań uzyskania oceny 3
3,0student prezentuje schematyczne i podstawowe kompetencje z zakresu przedmiotu
3,5student prezentuje ogólne kompetencje z zakresu przedmiotu
4,0student wykazuje dobre kompetencje z zakresu przedmiotu umożliwiającą przeprowadzenia podstawowej analizy związków czynników wyjściowych i skutków
4,5student wykazuje ponad dobre kompetencje z zakresu przedmiotu umożliwiającą przeprowadzenia średnio trudnej analizy związków czynników wyjściowych i skutków
5,0student wykazuje bardzo dobre kompetencje z zakresu przedmiotu umożliwiającą interpretację związków czynników wyjściowych i skutków