Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Technologie materiałowe i spawalnicze (S1)

Sylabus przedmiotu Systemy zarządzania jakością:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologie materiałowe i spawalnicze
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Systemy zarządzania jakością
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Technologii Materiałowych
Nauczyciel odpowiedzialny Jolanta Baranowska <Jolanta.Baranowska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW6 15 1,00,50zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA6 15 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu ekonomi i podstaw zarzadzania.
W-2podstawowa wiedza z zakresu technik wytwarzania.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami z zakresu funkjonowania systemów zarządzania jakością
C-2Zapoznanie studentów z podstawowymi narzędziami i metodami zarządzania jakością
C-3Zapoznanie studentów z podstawowymi zasadami wdrażania i funkcjonowania systemu zarządzania jakością
C-4ukształtowanie umiejętności posługiwania się podstawowymi narzędziami stosowanymi w zarządzaniu jakością
C-5ukształtowanie umiejętności przygotowania procedury technicznej

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Wybrane narzędzia i metody zarządzania jakością, dokumentacja systemu zarządzania jakością, zaliczenie15
15
wykłady
T-W-1Rozwój koncepcji zarządzania jakością, TQM, narzędzia i metody w systemach zarządzania jakością, normy ISO, zasady wprowadzanie systemów zarządzania jakością, dokumentacja systemu zarządzania jakością, zaliczenie15
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2praca własna10
25
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2praca własna10
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny, opis, objaśnienie
M-2dyskusja dydaktyczna związana z wykładem, burza mózgów, metaplan
M-3ćwiczenia przedmiotowe, metoda projektów, seminarium

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: zadawanie pytań problemowych
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
S-3Ocena podsumowująca: prezentacja procedury

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TMSP_1A_B20_W01
potrafi scharakteryzować podstawowe pojęcia z zakresu zarządzania jakością, zna podstawowe narzędzia i metody zarządzania jakością, zna i potrafi opisać dokumentację systemu zarządzania jakością oraz etapy wdrażania systemu zarządzania jakością.
TMS_1A_W05C-1T-W-1M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TMSP_1A_B20_U01
potrafii zastosować podstawowe narzędzia zarządzania jakością oraz przygotować dokumentację.
TMS_1A_U09C-3, C-5T-A-1, T-W-1M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TMSP_1A_B20_K01
Ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżyniera oraz odzpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zadadom pracy w zespole i ponoszenie odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
TMS_1A_K01C-1, C-2, C-3, C-4, C-5T-A-1, T-W-1M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TMSP_1A_B20_W01
potrafi scharakteryzować podstawowe pojęcia z zakresu zarządzania jakością, zna podstawowe narzędzia i metody zarządzania jakością, zna i potrafi opisać dokumentację systemu zarządzania jakością oraz etapy wdrażania systemu zarządzania jakością.
2,0student nie osiągna 50% efektów
3,0Student osiągnął efekty kształcenia w zakresie 50-59%
3,5Student osiągnął efekty kształcenia w zakresie 60-69%
4,0Student osiągnął efekty kształcenia w zakresie 70-79%
4,5Student osiągnął efekty kształcenia w zakresie 80-89%
5,0Student osiągnął efekty kształcenia w zakresie 90-100%

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TMSP_1A_B20_U01
potrafii zastosować podstawowe narzędzia zarządzania jakością oraz przygotować dokumentację.
2,0Student nie osiągnął efektów w 50%
3,0Student osiągnął efekty kształcenia w zakresie 50-59%
3,5Student osiągnął efekty kształcenia w zakresie 60-69%
4,0Student osiągnął efekty kształcenia w zakresie 70-79%
4,5Student osiągnął efekty kształcenia w zakresie 80-89%
5,0Student osiągnął efekty kształcenia w zakresie 90-100%

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TMSP_1A_B20_K01
Ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżyniera oraz odzpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zadadom pracy w zespole i ponoszenie odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
2,0
3,0osiagnął efekty na poziomie dostatecznym
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. K. Szczepanska, Metody i techniki TQM, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2009
  2. A. Hamrol, Zarzadzanie jakoscia z przykładami, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2009
  3. J. Łunarski, Zarzadzanie jakoscia : standardy i zasady, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2008
  4. P. Grudowski, System zarzadzania jakoscia wg normy ISO 9001 w małej firmie : dokumentacja, wdrazanie, audit, "AJG" Zakład Pracy Chronionej - Oficyna Wydawnicza : OPO, Bydgoszcz, 2004

Literatura dodatkowa

  1. N.Grzenkowicz, Zarzadzanie jakoscia: metody i instrumenty controllingu jakosci, Wyd.Naukowe Wydziału Zarzadzania Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa, 2009
  2. J. Łancucki, Podstawy kompleksowego zarzadzania jakoscia TQM, Wyd. Akad. Ekonom, Poznan, 2006
  3. S.Ziółkowski, Systemy zarzadzania jakoscia w małych i srednich firmach: vademecum menedzera jakosci, WN-T, Warszawa, 2007

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Wybrane narzędzia i metody zarządzania jakością, dokumentacja systemu zarządzania jakością, zaliczenie15
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Rozwój koncepcji zarządzania jakością, TQM, narzędzia i metody w systemach zarządzania jakością, normy ISO, zasady wprowadzanie systemów zarządzania jakością, dokumentacja systemu zarządzania jakością, zaliczenie15
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2praca własna10
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2praca własna10
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTMSP_1A_B20_W01potrafi scharakteryzować podstawowe pojęcia z zakresu zarządzania jakością, zna podstawowe narzędzia i metody zarządzania jakością, zna i potrafi opisać dokumentację systemu zarządzania jakością oraz etapy wdrażania systemu zarządzania jakością.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTMS_1A_W05Zna i rozumie dylematy współczesnej cywilizacji, ma wiedzę z zakresu ekonomii, zarządzania i prawa, w tym podstawowych pojęć i zasad z zakresu ochrony własności przemysłowej i praw autorskich
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami z zakresu funkjonowania systemów zarządzania jakością
Treści programoweT-W-1Rozwój koncepcji zarządzania jakością, TQM, narzędzia i metody w systemach zarządzania jakością, normy ISO, zasady wprowadzanie systemów zarządzania jakością, dokumentacja systemu zarządzania jakością, zaliczenie
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny, opis, objaśnienie
M-2dyskusja dydaktyczna związana z wykładem, burza mózgów, metaplan
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: zadawanie pytań problemowych
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie osiągna 50% efektów
3,0Student osiągnął efekty kształcenia w zakresie 50-59%
3,5Student osiągnął efekty kształcenia w zakresie 60-69%
4,0Student osiągnął efekty kształcenia w zakresie 70-79%
4,5Student osiągnął efekty kształcenia w zakresie 80-89%
5,0Student osiągnął efekty kształcenia w zakresie 90-100%
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTMSP_1A_B20_U01potrafii zastosować podstawowe narzędzia zarządzania jakością oraz przygotować dokumentację.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTMS_1A_U09Potrafi dobrać właściwe metody i narzędzia do rozwiązywania różnych zadań w warunkach nie w pełni przewidywalnych
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie studentów z podstawowymi zasadami wdrażania i funkcjonowania systemu zarządzania jakością
C-5ukształtowanie umiejętności przygotowania procedury technicznej
Treści programoweT-A-1Wybrane narzędzia i metody zarządzania jakością, dokumentacja systemu zarządzania jakością, zaliczenie
T-W-1Rozwój koncepcji zarządzania jakością, TQM, narzędzia i metody w systemach zarządzania jakością, normy ISO, zasady wprowadzanie systemów zarządzania jakością, dokumentacja systemu zarządzania jakością, zaliczenie
Metody nauczaniaM-2dyskusja dydaktyczna związana z wykładem, burza mózgów, metaplan
M-3ćwiczenia przedmiotowe, metoda projektów, seminarium
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: zadawanie pytań problemowych
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie osiągnął efektów w 50%
3,0Student osiągnął efekty kształcenia w zakresie 50-59%
3,5Student osiągnął efekty kształcenia w zakresie 60-69%
4,0Student osiągnął efekty kształcenia w zakresie 70-79%
4,5Student osiągnął efekty kształcenia w zakresie 80-89%
5,0Student osiągnął efekty kształcenia w zakresie 90-100%
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTMSP_1A_B20_K01Ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżyniera oraz odzpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zadadom pracy w zespole i ponoszenie odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTMS_1A_K01Jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy oraz ma świadomość jej znaczenia w procesie rozwiązywania szeregu problemów inżynierskich i technicznych
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami z zakresu funkjonowania systemów zarządzania jakością
C-2Zapoznanie studentów z podstawowymi narzędziami i metodami zarządzania jakością
C-3Zapoznanie studentów z podstawowymi zasadami wdrażania i funkcjonowania systemu zarządzania jakością
C-4ukształtowanie umiejętności posługiwania się podstawowymi narzędziami stosowanymi w zarządzaniu jakością
C-5ukształtowanie umiejętności przygotowania procedury technicznej
Treści programoweT-A-1Wybrane narzędzia i metody zarządzania jakością, dokumentacja systemu zarządzania jakością, zaliczenie
T-W-1Rozwój koncepcji zarządzania jakością, TQM, narzędzia i metody w systemach zarządzania jakością, normy ISO, zasady wprowadzanie systemów zarządzania jakością, dokumentacja systemu zarządzania jakością, zaliczenie
Metody nauczaniaM-2dyskusja dydaktyczna związana z wykładem, burza mózgów, metaplan
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: zadawanie pytań problemowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0osiagnął efekty na poziomie dostatecznym
3,5
4,0
4,5
5,0