Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Technologie materiałowe i spawalnicze (S1)
Sylabus przedmiotu Recykling:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technologie materiałowe i spawalnicze | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Recykling | ||
Specjalność | Przetwórstwo tworzyw polimerowych | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Technologii Materiałowych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Sandra Paszkiewicz <Sandra.Paszkiewicz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 17 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Ogólna wiedza o polimerach: identyfikacja, otrzymywanie itd. Podstawowe wiadomości z przetwórstwa polimerów. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Poznanie działań zmierzających do odpowiedniego, racjonalnego wykorzystania zużytych materiałów i urządzeń. |
C-2 | Umiejętność oceny wagi i znaczenia problemów związanych z recyklingiem materiałów. |
C-3 | Zapoznanie studentów z maszynami i urządzeniami do recyklingu. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | 1. Wprowadzenie/ regulamin postępowania w laboratorium technologicznym (BHP). Ogólne zapoznanie studentów z urządzeniami i maszynami. 2. Przygotowanie odpadów do operacji recyklingu. 3. Separacja odpadów z tworzyw sztucznych na podstawie różnic we właściwościach fizycznych składników. 4. Glikoliza poliuretanu 5. Synteza kopolimeru z glikolizatu 6. Recykling mechaniczny odpadów gumowych. Przygotowanie mieszanek kauczukowych z miałem gumowym. 7. Odzysk energetyczny niesortowanych odpadów polimerowych | 15 |
15 | ||
projekty | ||
T-P-1 | Opracowanie metody recyklingu wybranych grup odpadów z tworzyw polimerowych (termoplastycznych, gumowych, laminatów itd.). Zaprezentowanie schematu linii technologicznej wraz z jej opisem. Opis rozwiązania technologicznego i organizacyjnego, których celem jest poszukiwanie rozwiązań wygrany-wygrany-wygrany (win-win-win) obejmujących korzyści dla środowiska, podmiotów gospodarczych i klienta/społeczeństwa zgodne z założeniami i celami gospodarki o obiegu zamkniętym (GOZ). | 15 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | 1. Wprowadzenie, podstawowe pojęcia, terminologie. 2. Magazynowanie, mechaniczny i pneumatyczny transport wewnątrzzakładowy. 3. Metody rozdrabniania materiałów i wyrobów. Różne rodzaje młynów rozdrabniających. 4. Specjalne metody rozdrabniania materiałów i wyrobów. 5. Klasyfikowanie i sortowanie rozdrobnionych materiałów. 6. Metody rozdzielania rozdrobnionych i nierozdrobnionych wyrobów z różnych materiałów, w tym z tworzyw sztucznych. 7. Aglomeracja i kompaundowanie. 8. Instalacje do recyklingu tworzyw sztucznych. | 30 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Udział w zajęciach laboratoryjnych. | 15 |
A-L-2 | Praca własna: przygotowanie sprawozdań, przygotowywanie się studentów do zajęć laboratoryjnych, przygotowanie do zalicznia. | 10 |
25 | ||
projekty | ||
A-P-1 | Przygotowanie założeń projektowych i realizacja projektu. | 15 |
A-P-2 | Praca samodzielna: przegląd literatury, ustaw, analiza koncepcji GOZ. | 10 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach. | 30 |
A-W-2 | Praca samodzielna | 20 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej, w tym krótkie filmy tematyczne. |
M-2 | Laboratoryjne ćwiczenia technologiczne. |
M-3 | Metoda projektów. |
M-4 | Seminarium - prezentacja połączona z dyskusją na temat przygotowanego projektu. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena na podstawie odpowiedzi w trakcie trwania ćwiczeń laboratoryjnych i na podstawie przygotowanych sprawozdań. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów na podstawie zaliczenia/testu. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie zajęć projektowych na podstawie złożonej dokumnetacji (projeku) wraz z jego krótką prezentacją. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TMS_1A_PTP/11-01_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie definiować podstawowe pojęcia i zasady związane z recyklingiem materiałów. Powinien umieć zdefiniować warunki magazynowania i transpotru wewnątrzzakładowego. Powinien być w stanie dobrać odpowiednie rodzaje młynów do rozdrabniania różnych materiałów. Powinien umieć zaproponować specjalne metody rozdrabniania w zależności od rodzaju wyrobu lub materiału. Powinien umieć formułować uwarunkowania związane z klasyfikowaniem i sortowaniem rozdrobnionych materiałów. Powinien być w stanie wskazać odpowiednie metody do rozdzielania rozdrobnionych i nierozdrobnionych wyrobów i materiałów. Powinien umieć wskazać stosowne metody do aglomeracji i kompaudowania materiałów. Powinien być w stanie objaśnić budowę różnych instalacji do recyklingu tworzyw sztucznych. | TMS_1A_W01, TMS_1A_W02 | — | — | C-3, C-1, C-2 | T-W-1 | M-1 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TMS_1A_PTP/11-01_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć rozróżniać różne maszyny i urządzenia do przetwórstwa tworzyw sztucznych. Powinien umieć wykorzystywać różne młynki służące do rozdrabniania materiałów. Powinien umieć przeprowadzić glikolizę poliuretanu. Powinien umieć przeprowadzić proces mycia, modyfikacji i suszenia rozdrobnionych materiałów. Powinien umieć przygotować i skompaundować mieszaniny różnych materiałów na wytłaczarce jedno- lub dwuślimakowej. Powinien umieć przygotować metodą wtrysku kształtki z materiałów recyklingowych i oznaczyć ich właściwości. Powinien umieć przeprowadzić syntezę kopolimeru z glikolizatu. | TMS_1A_U01, TMS_1A_U02, TMS_1A_U03 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-L-1 | M-2 | S-1 |
TMS_1A_PTP/11-01_U02 Student potrafi zaplanować proces recyklingu wybranej grupy tworzyw polimerowych w oparciu o strategie GOZ. | TMS_1A_U01, TMS_1A_U02, TMS_1A_U03 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-P-1 | M-3, M-4 | S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TMS_1A_PTP/11-01_K01 Student nabywa interaktywną i kreatywną podstawę do pracy w zespole. Świadomość potrzeby poszerzania własnej wiedzy i umiejętności. | TMS_1A_K01, TMS_1A_K02, TMS_1A_K03 | — | — | C-2, C-3, C-1 | T-P-1, T-L-1 | M-4, M-3, M-2 | S-1, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TMS_1A_PTP/11-01_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie definiować podstawowe pojęcia i zasady związane z recyklingiem materiałów. Powinien umieć zdefiniować warunki magazynowania i transpotru wewnątrzzakładowego. Powinien być w stanie dobrać odpowiednie rodzaje młynów do rozdrabniania różnych materiałów. Powinien umieć zaproponować specjalne metody rozdrabniania w zależności od rodzaju wyrobu lub materiału. Powinien umieć formułować uwarunkowania związane z klasyfikowaniem i sortowaniem rozdrobnionych materiałów. Powinien być w stanie wskazać odpowiednie metody do rozdzielania rozdrobnionych i nierozdrobnionych wyrobów i materiałów. Powinien umieć wskazać stosowne metody do aglomeracji i kompaudowania materiałów. Powinien być w stanie objaśnić budowę różnych instalacji do recyklingu tworzyw sztucznych. | 2,0 | |
3,0 | Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu, jednak nie potrafi w pełni jej wykorzystać. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TMS_1A_PTP/11-01_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć rozróżniać różne maszyny i urządzenia do przetwórstwa tworzyw sztucznych. Powinien umieć wykorzystywać różne młynki służące do rozdrabniania materiałów. Powinien umieć przeprowadzić glikolizę poliuretanu. Powinien umieć przeprowadzić proces mycia, modyfikacji i suszenia rozdrobnionych materiałów. Powinien umieć przygotować i skompaundować mieszaniny różnych materiałów na wytłaczarce jedno- lub dwuślimakowej. Powinien umieć przygotować metodą wtrysku kształtki z materiałów recyklingowych i oznaczyć ich właściwości. Powinien umieć przeprowadzić syntezę kopolimeru z glikolizatu. | 2,0 | |
3,0 | Student wprawdzie opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu, jednak nie potrafi w pełni jej wykorzystać w praktyce laboratoryjnej. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
TMS_1A_PTP/11-01_U02 Student potrafi zaplanować proces recyklingu wybranej grupy tworzyw polimerowych w oparciu o strategie GOZ. | 2,0 | |
3,0 | Student wprawdzie opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu, jednak nie potrafi w pełni jej wykorzystać w praktyce laboratoryjnej. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TMS_1A_PTP/11-01_K01 Student nabywa interaktywną i kreatywną podstawę do pracy w zespole. Świadomość potrzeby poszerzania własnej wiedzy i umiejętności. | 2,0 | |
3,0 | Student w większości samodzielnie wykonuje zadane prace | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- J. Kijeński, A.K. Błędzki, R. Jeziorska, Odzysk i recykling materiałów polimerowych, PWN, Warszawa, 2011
- A.K. Błędzki, Recykling materiałów polimerowych, WNT, Warszawa, 1997
- S. Kuciel, S. Mazurkiewicz, M. Proszek, Możliwości wykorzystania odpadów z tworzyw sztucznych, Wydawnictwo Politechniki Krakowskiej, Kraków, 2001
Literatura dodatkowa
- F. La Mantia, Handbook of Plastic Recycling: Sience, Technology and Applications, John Wiley and Sons, Chichester, 1998