Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Zarządzanie i inżynieria produkcji (N1)
Sylabus przedmiotu Nauka o przedsiębiorstwie:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zarządzanie i inżynieria produkcji | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Nauka o przedsiębiorstwie | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Zespół Dydaktyczny | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Tomasz Sobczak <Tomasz.Sobczak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Eliza Jarysz-Kamińska <Eliza.Jarysz@zut.edu.pl>, Elwira Leśna-Wierszołowicz <elwira.lesna@zut.edu.pl>, Tomasz Sobczak <Tomasz.Sobczak@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość podstawowych pojęć i zagadnień z makro i mikroekonomii. |
W-2 | Znajomość realiów gospodarczych na minimalnym poziomie. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Posiadanie wiedzy o funkcjonowaniu podmotów gospodarczych (przedsiębiorstw) w warunkach gospodarki rynkowej. |
C-2 | Rozumienie i umiejętność wyjaśniania zasad funkcjonowania oraz budowy przedsiębiorstw. |
C-3 | Dobór odpowiednich form działalności gospodarczej. |
C-4 | Umiejętność identyfikacji, kwantyfikacji oraz hierarchizacji przyczyn zdarzeń i ich skutków w przedsiębiorstwie. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Wprowadzenie do przedmiotu. Podstawy funkcjonowania przedsiębiorstw. Analiza form prawno-organizacyjnych - wady i zalety. Diagnoza działalności przedsiębiorstwa. Identyfikacja i dobór zasobów w przedsiębiorstwie. Analiza otoczenia przedsiębiorstwa. Analiza strategicznych i operacyjnych aspektów działania przedsiębiorstwa | 8 |
8 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Podstawy funkcjonowania przedsiębiorstw. Zasoby w przedsiębiorstwie. Formy prawno-organizacyjne działalności gospodarczej w Polsce. Funkcje przedsiębiorstwa. Otoczenie przedsiębiorstwa. Przedsiębiorstwo w układzie strategicznym i operacyjnym. | 8 |
8 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Wkład własny studenta | 29 |
A-A-2 | uczestnictwo w zajęciach | 8 |
37 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Wkład własny studenta | 29 |
A-W-2 | uczestnictwo w zajęciach | 8 |
37 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informujący w formie prezentacji oparty na przykładach z życia gospodarczego |
M-2 | Ćwiczenia - metoda przypadków połączona z dyskusją panelową, wielokrotnie wznawiana. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Na zakończenie kursu zaliczenie pisemne z prezentowanego zakresu wiadomości (w formie pytań) |
S-2 | Ocena formująca: Ćwiczenia - ocena w trakcie zajęć, bazująca na prezentacji wiedzy, umiejętności jej wykorzystywania, często w połączeniu z wnioskowaniem logicznym |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZIIP_1A_A10_W01 Student ma wiedzę z zakresu funkcjonowania przedsiębiorstw w gospodarce rynkowej. Definuje przedsiębiorstwo i przedsiębiorcę. Podaje cechy osoby przedsiębiorczej. Wymienia i charakteryzuje podstawowe zasoby przedsiębiorstwa. Student rozróżnia podstawowe formy prawno-organizacyjne działalności gospodarczej w Polsce. Charakteryzuje na bazie dostęmych przepisów prawa formy prawno-organizacyjne przedsiębiorstw. Student wymienia i charakteryzuje funkcje przedsiębiorstwa. Student identyfikuje i charakteryzuje elementy otoczenia bliższego i dalszego przedsiębiorstwa. Tłumaczy wpływ składników otoczenia na działalność przedsiębiorstwa. Student identyfikuje, podaje i charakteryzuje działania strategiczne i operacyjne w ramach przedsiębiorstwa. | ZIIP_1A_W10, ZIIP_1A_W16 | — | — | C-1, C-2, C-3, C-4 | T-W-1 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZIIP_1A_A10_U01 Student identyfikuje, porządkuje i prezentuje wiedzę z zakresu funkcjonowania przedsiębiorstwa, że szczególnym uwzględnieniem jego funkcji, zasobów i składników otoczenia. Łączy przyczyny i skutki zjawisk społeczno-gospodarczych z perspektywy przedsiębiorstwa. Student na bazie przepisów prawa diagnozuje i rozwiązuje problemy związane z prowadzeniem działalności gospodarczej w Polsce, ze szczególnym uwzlędnieniem prawno-organizacyjnych aspektów zakładania przedsiębiorstw. Diagnozuje i rozwiązuje problemy związane z podstawowymi funkcjami zarządzania w przedsiębiorstwie w ujęciu strategicznym i operacyjnym | ZIIP_1A_U05, ZIIP_1A_U11, ZIIP_1A_U14, ZIIP_1A_U20, ZIIP_1A_U22 | — | — | C-2, C-3, C-4 | T-A-1 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZIIP_1A_A10_K01 Student ma śwaidomość potrzeby samokształcenia i aktualizowania wiedzy i postępowania zgodego z obowiązującymi przepisami prawa w zakresie prowadzenia działaności gospodarczej. Postrzega relacje pomiędzy przedsiębiorstwem a jego otoczeniam. Jest zorientowany na działanie zespołowe. Postępuje zgodnie z podstawowymi zasadami etyki. | ZIIP_1A_K01, ZIIP_1A_K02, ZIIP_1A_K03, ZIIP_1A_K07 | — | — | C-1, C-2, C-3, C-4 | T-A-1, T-W-1 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZIIP_1A_A10_W01 Student ma wiedzę z zakresu funkcjonowania przedsiębiorstw w gospodarce rynkowej. Definuje przedsiębiorstwo i przedsiębiorcę. Podaje cechy osoby przedsiębiorczej. Wymienia i charakteryzuje podstawowe zasoby przedsiębiorstwa. Student rozróżnia podstawowe formy prawno-organizacyjne działalności gospodarczej w Polsce. Charakteryzuje na bazie dostęmych przepisów prawa formy prawno-organizacyjne przedsiębiorstw. Student wymienia i charakteryzuje funkcje przedsiębiorstwa. Student identyfikuje i charakteryzuje elementy otoczenia bliższego i dalszego przedsiębiorstwa. Tłumaczy wpływ składników otoczenia na działalność przedsiębiorstwa. Student identyfikuje, podaje i charakteryzuje działania strategiczne i operacyjne w ramach przedsiębiorstwa. | 2,0 | nie zna zasad funkcjonowania przedsiębiorstw w gospodarce rynkowej, nie definuje pojęcia przedsiębiorstwo i przedsiębiorca, nie podaje cech osoby przedsiębiorczej, nie wymieninia w i nie charakteryzuje podstawowych zasobów przedsiębiorstwa |
3,0 | zna zasady funkcjonowania przedsiębiorstw w gospodarce rynkowej, definuje pojęcia przedsiębiorstwo i przedsiębiorca, podaje cechy osoby przedsiębiorczej, wymienia i charakteryzuje podstawowe zasoby przedsiębiorstwa. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZIIP_1A_A10_U01 Student identyfikuje, porządkuje i prezentuje wiedzę z zakresu funkcjonowania przedsiębiorstwa, że szczególnym uwzględnieniem jego funkcji, zasobów i składników otoczenia. Łączy przyczyny i skutki zjawisk społeczno-gospodarczych z perspektywy przedsiębiorstwa. Student na bazie przepisów prawa diagnozuje i rozwiązuje problemy związane z prowadzeniem działalności gospodarczej w Polsce, ze szczególnym uwzlędnieniem prawno-organizacyjnych aspektów zakładania przedsiębiorstw. Diagnozuje i rozwiązuje problemy związane z podstawowymi funkcjami zarządzania w przedsiębiorstwie w ujęciu strategicznym i operacyjnym | 2,0 | nie identyfikuje, nie porządkuje i nie prezentuje wiedzy z zakresu funkcjonowania przedsiębiorstwa, że szczególnym uwzględnieniem jego funkcji, zasobów i składników otoczenia, nie potrafi łaczyć przyczynn i skutków zjawisk społeczno-gospodarczych z perspektywy przedsiębiorstwa |
3,0 | identyfikuje, porządkuje i prezentuje wiedzę z zakresu funkcjonowania przedsiębiorstwa, że szczególnym uwzględnieniem jego funkcji, zasobów i składników otoczenia, łączy przyczyny i skutki zjawisk społeczno-gospodarczych z perspektywy przedsiębiorstwa | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZIIP_1A_A10_K01 Student ma śwaidomość potrzeby samokształcenia i aktualizowania wiedzy i postępowania zgodego z obowiązującymi przepisami prawa w zakresie prowadzenia działaności gospodarczej. Postrzega relacje pomiędzy przedsiębiorstwem a jego otoczeniam. Jest zorientowany na działanie zespołowe. Postępuje zgodnie z podstawowymi zasadami etyki. | 2,0 | nie wykazuje cech, że świadomie rozumie potrzebę samokształcenia i aktualizowania wiedzy i postępowania zgodego z obowiązującymi przepisami prawa w zakresie prowadzenia działaności gospodarczej, nie postrzega relacji pomiędzy przedsiębiorstwem a jego otoczeniam, jego postawa wskazuje, że nie jest zorientowany na działanie zespołowe i nie postępuje zgodnie z podstawowymi zasadami etyki |
3,0 | ma śwaidomość potrzeby samokształcenia i aktualizowania wiedzy, postępowania zgodego z obowiązującymi przepisami prawa w zakresie prowadzenia działaności gospodarczej, ostrzega relacje pomiędzy przedsiębiorstwem a jego otoczeniam, prezentuje postawę zorientowaną na działanie zespołowe i postępuje zgodnie z podstawowymi zasadami etyki | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Zb. pod red. S. Marka, Elementy nauki o przedsiębiorstwie, Economicus, Szczecin, 2008
- Zb. pod red. J. Lichtarskiego, Podstawy nauki o przedsiębiorstwie, Akademia Ekonomiczna we Wrocławiu, Wrocław, 2009
- Żurek Janusz (red.), Przedsiębiorstwo. Drogi do sukcesu rynkowego, PWE, Warszawa, 2016
Literatura dodatkowa
- B. Wieczerzyńska, Kryzys w przedsiębiorstwie, CeDeWu, Warszawa, 2009
- Red. naukowa S. Marek, M. Białasiewicz, Podstawy nauki o przedsiębiorstwie, PWE, Warszawa, 2008