Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Zarządzanie i inżynieria produkcji (N1)

Sylabus przedmiotu BHP i ergonomia w przemyśle:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie i inżynieria produkcji
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot BHP i ergonomia w przemyśle
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Środowiskowe Laboratorium Miernictwa
Nauczyciel odpowiedzialny Hubert Fuks <Hubert.Fuks@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Hubert Fuks <Hubert.Fuks@zut.edu.pl>, Eliza Jarysz-Kamińska <Eliza.Jarysz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW8 8 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Ogólna wiedza z zakresu szkoły średniej.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z zasadami BHP obowiązującymi w uczelni, ergonomią pracy i ochroną przeciwpożarową

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Zasady zachowania się na terenie uczelni i akademików. Higiena nauki i odpoczynku. Zachowanie czystości osobistej i otoczenia. Zachowanie bezpieczeństwa w laboratoriach (szczególnie urządzenia pod napięciem, obchodzenie się z otwartym ogniem..). Instrukcja BHP na stanowisku pracy z komputerem. Podstawowe zasady związane z obsługą urządzeń technicznych. Zasady BHP na praktykach studenckich. Szkodliwość spożywania alkoholu, palenia tytoniu, zażywania narkotyków. Zagrożenie pożarowe. Podstawowe przepisy i zasady bezpieczeństwa pożarowego. Drogi ewakuacji. Zasady użycia podręcznego sprzętu gaśniczego (gaśnica, koc, piasek, część garderoby..). Wykrycie zagrożenia pożarowego, metody postepowania, alarm, elimonowanie zagrożenia lub gaszenie. Podstawowe zasady bezpieczeństwa w klubach studenckich. Rola organizacji i stowarzyszeń studenckich w kształtowaniu obrazu absolwenta wyższej uczelni technicznej. Zapoznanie ze strukturami uczelni i wydziału.8
8

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach8
A-W-2Wkład własny studenta17
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-3Objaśnianie i wyjaśnianie zgłoszonych przez studentów problemów i wątpliwości
M-4Prezentacje

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena słowna prowadzona w trakcie zajęć odnosząca się do odpowiedzi na stawiane pytania wskazująca na występujące braki lub nieprawidłowe rozwiązania problemów bhp. Ukierunkowuje nauczanie oraz pomaga studentowi w uczeniu się. Przy ocenie słownej używane są określenia: prawidłowo; nieprawidłowo; dobrze ale należy uwzględnić ......; prawie dobrze ale należy poprawić....
S-2Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca przygotowany referat ze wskazaniem braków w opracowaniu. Ocena podsumowująca efeky uczenia w oparciu o wynik kolokwium.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIIP_1A_A11_W01
ma podstawową wiedzę z zakresu ergonomii pracy i zasad bezpieczeństwa pracy
ZIIP_1A_W09C-1T-W-1M-1S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIIP_1A_A11_U01
Ma przygotowanie do stosowania zasad BHP w praktyce
ZIIP_1A_U11, ZIIP_1A_U17C-1T-W-1M-3, M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIIP_1A_A11_K01
ma świadomość potrzeby przestrzeganiaę zasad bezpieczeństwa i higieny pracy
ZIIP_1A_K02, ZIIP_1A_K05, ZIIP_1A_K06C-1T-W-1M-3, M-2, M-4S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZIIP_1A_A11_W01
ma podstawową wiedzę z zakresu ergonomii pracy i zasad bezpieczeństwa pracy
2,0
3,0ma podstawową wiedzę z zakresu ergonomii pracy i zasad bezpieczeństwa pracy
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZIIP_1A_A11_U01
Ma przygotowanie do stosowania zasad BHP w praktyce
2,0
3,0Student umie stosować zasady BHP
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZIIP_1A_A11_K01
ma świadomość potrzeby przestrzeganiaę zasad bezpieczeństwa i higieny pracy
2,0
3,0Student ma świadomość potrzeby przestrzegania zasad bezpieczeństwa i higieny pracy
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. pod redakcją Danuty Koradeckej, Nauka o pracy-bezpieczeństwo, higiena, ergonomia, Centralny Instytut Ochrony Pracy, Warszawa, 2000
  2. Dz.U.07.128.897 ROZPORZĄDZENIE MINISTRA NAUKI I SZKOLNICTWA WYŻSZEGO1) z dnia 5 lipca 2007 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy w uczelniach (Dz. U. z dnia 18 lipca 2007 r.), Warszawa, 2007
  3. Plewka, Taraszkiewicz, Uczymy się uczyć, Pedagogium Wydawnictwo OR TWP, Szczecin, 2010

Literatura dodatkowa

  1. Kancelaria Sejmu RP, http://isap.sejm.gov.pl, 2012, internetowy system aktów prawnych
  2. Centralny Instytut Ochrony Pracy, www.ciop.pl, Warszawa, 2012

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Zasady zachowania się na terenie uczelni i akademików. Higiena nauki i odpoczynku. Zachowanie czystości osobistej i otoczenia. Zachowanie bezpieczeństwa w laboratoriach (szczególnie urządzenia pod napięciem, obchodzenie się z otwartym ogniem..). Instrukcja BHP na stanowisku pracy z komputerem. Podstawowe zasady związane z obsługą urządzeń technicznych. Zasady BHP na praktykach studenckich. Szkodliwość spożywania alkoholu, palenia tytoniu, zażywania narkotyków. Zagrożenie pożarowe. Podstawowe przepisy i zasady bezpieczeństwa pożarowego. Drogi ewakuacji. Zasady użycia podręcznego sprzętu gaśniczego (gaśnica, koc, piasek, część garderoby..). Wykrycie zagrożenia pożarowego, metody postepowania, alarm, elimonowanie zagrożenia lub gaszenie. Podstawowe zasady bezpieczeństwa w klubach studenckich. Rola organizacji i stowarzyszeń studenckich w kształtowaniu obrazu absolwenta wyższej uczelni technicznej. Zapoznanie ze strukturami uczelni i wydziału.8
8

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach8
A-W-2Wkład własny studenta17
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZIIP_1A_A11_W01ma podstawową wiedzę z zakresu ergonomii pracy i zasad bezpieczeństwa pracy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIIP_1A_W09ma wiedzę o podstawowych zasadach bezpieczeństwa i higieny pracy
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zasadami BHP obowiązującymi w uczelni, ergonomią pracy i ochroną przeciwpożarową
Treści programoweT-W-1Zasady zachowania się na terenie uczelni i akademików. Higiena nauki i odpoczynku. Zachowanie czystości osobistej i otoczenia. Zachowanie bezpieczeństwa w laboratoriach (szczególnie urządzenia pod napięciem, obchodzenie się z otwartym ogniem..). Instrukcja BHP na stanowisku pracy z komputerem. Podstawowe zasady związane z obsługą urządzeń technicznych. Zasady BHP na praktykach studenckich. Szkodliwość spożywania alkoholu, palenia tytoniu, zażywania narkotyków. Zagrożenie pożarowe. Podstawowe przepisy i zasady bezpieczeństwa pożarowego. Drogi ewakuacji. Zasady użycia podręcznego sprzętu gaśniczego (gaśnica, koc, piasek, część garderoby..). Wykrycie zagrożenia pożarowego, metody postepowania, alarm, elimonowanie zagrożenia lub gaszenie. Podstawowe zasady bezpieczeństwa w klubach studenckich. Rola organizacji i stowarzyszeń studenckich w kształtowaniu obrazu absolwenta wyższej uczelni technicznej. Zapoznanie ze strukturami uczelni i wydziału.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca przygotowany referat ze wskazaniem braków w opracowaniu. Ocena podsumowująca efeky uczenia w oparciu o wynik kolokwium.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0ma podstawową wiedzę z zakresu ergonomii pracy i zasad bezpieczeństwa pracy
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZIIP_1A_A11_U01Ma przygotowanie do stosowania zasad BHP w praktyce
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIIP_1A_U11ma umiejętności w zakresie posługiwania się zasadami obowiązującymi w przepisach prawa
ZIIP_1A_U17ma przygotowanie niezbędne do pracy w środowisku przemysłowym oraz zna zasady bezpieczeństwa związane z tą pracą
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zasadami BHP obowiązującymi w uczelni, ergonomią pracy i ochroną przeciwpożarową
Treści programoweT-W-1Zasady zachowania się na terenie uczelni i akademików. Higiena nauki i odpoczynku. Zachowanie czystości osobistej i otoczenia. Zachowanie bezpieczeństwa w laboratoriach (szczególnie urządzenia pod napięciem, obchodzenie się z otwartym ogniem..). Instrukcja BHP na stanowisku pracy z komputerem. Podstawowe zasady związane z obsługą urządzeń technicznych. Zasady BHP na praktykach studenckich. Szkodliwość spożywania alkoholu, palenia tytoniu, zażywania narkotyków. Zagrożenie pożarowe. Podstawowe przepisy i zasady bezpieczeństwa pożarowego. Drogi ewakuacji. Zasady użycia podręcznego sprzętu gaśniczego (gaśnica, koc, piasek, część garderoby..). Wykrycie zagrożenia pożarowego, metody postepowania, alarm, elimonowanie zagrożenia lub gaszenie. Podstawowe zasady bezpieczeństwa w klubach studenckich. Rola organizacji i stowarzyszeń studenckich w kształtowaniu obrazu absolwenta wyższej uczelni technicznej. Zapoznanie ze strukturami uczelni i wydziału.
Metody nauczaniaM-3Objaśnianie i wyjaśnianie zgłoszonych przez studentów problemów i wątpliwości
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena słowna prowadzona w trakcie zajęć odnosząca się do odpowiedzi na stawiane pytania wskazująca na występujące braki lub nieprawidłowe rozwiązania problemów bhp. Ukierunkowuje nauczanie oraz pomaga studentowi w uczeniu się. Przy ocenie słownej używane są określenia: prawidłowo; nieprawidłowo; dobrze ale należy uwzględnić ......; prawie dobrze ale należy poprawić....
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student umie stosować zasady BHP
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZIIP_1A_A11_K01ma świadomość potrzeby przestrzeganiaę zasad bezpieczeństwa i higieny pracy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIIP_1A_K02ma kompetencje w zakresie stosowania prawa i przestrzegania zasad etyki zawodowej
ZIIP_1A_K05ma nawyki do prowadzenia zdrowego trybu życia
ZIIP_1A_K06ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zasadami BHP obowiązującymi w uczelni, ergonomią pracy i ochroną przeciwpożarową
Treści programoweT-W-1Zasady zachowania się na terenie uczelni i akademików. Higiena nauki i odpoczynku. Zachowanie czystości osobistej i otoczenia. Zachowanie bezpieczeństwa w laboratoriach (szczególnie urządzenia pod napięciem, obchodzenie się z otwartym ogniem..). Instrukcja BHP na stanowisku pracy z komputerem. Podstawowe zasady związane z obsługą urządzeń technicznych. Zasady BHP na praktykach studenckich. Szkodliwość spożywania alkoholu, palenia tytoniu, zażywania narkotyków. Zagrożenie pożarowe. Podstawowe przepisy i zasady bezpieczeństwa pożarowego. Drogi ewakuacji. Zasady użycia podręcznego sprzętu gaśniczego (gaśnica, koc, piasek, część garderoby..). Wykrycie zagrożenia pożarowego, metody postepowania, alarm, elimonowanie zagrożenia lub gaszenie. Podstawowe zasady bezpieczeństwa w klubach studenckich. Rola organizacji i stowarzyszeń studenckich w kształtowaniu obrazu absolwenta wyższej uczelni technicznej. Zapoznanie ze strukturami uczelni i wydziału.
Metody nauczaniaM-3Objaśnianie i wyjaśnianie zgłoszonych przez studentów problemów i wątpliwości
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-4Prezentacje
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena słowna prowadzona w trakcie zajęć odnosząca się do odpowiedzi na stawiane pytania wskazująca na występujące braki lub nieprawidłowe rozwiązania problemów bhp. Ukierunkowuje nauczanie oraz pomaga studentowi w uczeniu się. Przy ocenie słownej używane są określenia: prawidłowo; nieprawidłowo; dobrze ale należy uwzględnić ......; prawie dobrze ale należy poprawić....
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma świadomość potrzeby przestrzegania zasad bezpieczeństwa i higieny pracy
3,5
4,0
4,5
5,0