Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Zarządzanie i inżynieria produkcji (N1)

Sylabus przedmiotu Zarządzanie personelem:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie i inżynieria produkcji
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Zarządzanie personelem
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zespół Dydaktyczny
Nauczyciel odpowiedzialny Tomasz Sobczak <Tomasz.Sobczak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Agata Biniek <Agata.Wrebiakowska@zut.edu.pl>, Elwira Leśna-Wierszołowicz <elwira.lesna@zut.edu.pl>, Tomasz Sobczak <Tomasz.Sobczak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA6 8 1,00,41zaliczenie
wykładyW6 8 1,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy nauki o przedsiębiorstwie
W-2Podstawy nauki o zarządzaniu przedsiębiorstwem
W-3Podstawy ekonomii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z zasadami i metodami realizacji funkcji personalnej w przedsiębiorstwie
C-2Ukształtowanie umiejętności w zakresie tworzenia i wykorzystania narzędzi w procesie realizacji funkcji personalnej
C-3Troska o indywidualny rozwój, uczenie się i nastawienie na współpracę grupową

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Elementy funkcji kadrowej. Analiza strategii personalnej wybranego przedsiębiorstwa. Analiza stanowiska pracy. Opracowanie kryteriów doboru pracowników. Analiza systemu wynagradzania wybranego przedsiębiorstwa i projekt takiego systemu. Plan szkoleń i rozwoju pracowników. Audyt i ocena funkcji personalej wybranego przedsiębiorstwa.8
8
wykłady
T-W-1Pojęcie i elementy funkcji kadrowej. Podstawowe modele zarządzania personelem. Strategie personalne. Planowanie, rektutacja i selekcja personelu. Wprowadzenie do pracy. Rozwój personelu (szkolenia, ścieżka karier). Ocena personeli. System motywacyjny. Rozstania z pracownikami. Funkcje działu personalnego.8
8

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach8
A-A-2Wkład własny studenta17
25
wykłady
A-W-1Wkład własny studenta17
A-W-2uczestnictwo w zajęciach8
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Metoda projektów
M-3Prezentacje
M-4Dyskusja dydaktyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe przedmiotu w formie pisemnej
S-2Ocena formująca: Zaliczenie prac realizowanych na ćwiczeniach audytoryjnych
S-3Ocena formująca: Ocena postawy i aktywności studenta w trakcie pracy grupowej na zajęciach audytoryjnych

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIIP_1A_C15_W01
Ma wiedzę w zakresie podstawowych czynności składających się na funkcję kadrową w przedsiębiorstwie. Charakteryzuje podstawowe strategie personalne i objaśnia mechanizm modelu kapitału ludzkiego i modelu sita. Ma wiedzę w zakresie organizacji zarządzania personelem w przedsiębiorstwie. Wymienia i charakteryzuje podstawowe metody planowania potrzeb kadrowych, opisuje podstawowe źródła i techniki rekrutacji personelu oraz ma wiedzę z zakresu derekrutacji. Ma wiedzę z zakresu tworzenia, stosowania i doskonalenia systemu motywacyjnego, systemu oceniania i systemu szkoleń i rozwoju pracowników.
ZIIP_1A_W09, ZIIP_1A_W10, ZIIP_1A_W11, ZIIP_1A_W16C-1T-W-1, T-A-1M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIIP_1A_C15_U01
Tworzy opis stanowiska pracy i profil wymagań. Projektuje system doboru personelu do organizacji. Konstruuje system wynagrodzeń. Tworzy system oceny pracowników. Tworzy zbiór wskaźników do oceny funkcji kadrowej
ZIIP_1A_U24, ZIIP_1A_U09, ZIIP_1A_U11, ZIIP_1A_U14, ZIIP_1A_U20, ZIIP_1A_U22C-2T-A-1M-2, M-3, M-4S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIIP_1A_C15_K01
Rozumie potrzebę uczenia się i rozwoju w realizacji indywidualnej ścieżki kariery. Ma świadomość odpowiedzialności za wyniki. Ma świadomość konieczności wprowadzania zmian do organizacji.
ZIIP_1A_K01, ZIIP_1A_K03, ZIIP_1A_K04, ZIIP_1A_K07C-3T-W-1, T-A-1M-4S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZIIP_1A_C15_W01
Ma wiedzę w zakresie podstawowych czynności składających się na funkcję kadrową w przedsiębiorstwie. Charakteryzuje podstawowe strategie personalne i objaśnia mechanizm modelu kapitału ludzkiego i modelu sita. Ma wiedzę w zakresie organizacji zarządzania personelem w przedsiębiorstwie. Wymienia i charakteryzuje podstawowe metody planowania potrzeb kadrowych, opisuje podstawowe źródła i techniki rekrutacji personelu oraz ma wiedzę z zakresu derekrutacji. Ma wiedzę z zakresu tworzenia, stosowania i doskonalenia systemu motywacyjnego, systemu oceniania i systemu szkoleń i rozwoju pracowników.
2,0Student nie wymienia podstawowych czynności składających się na funkcję kadrową w przedsiębiorstwie
3,0Student wymienia podstawowe czynności składające się na funkcję kadrową w przedsiębiorstwie
3,5Student wymienia i w ograniczonym stopniu opisuje podstawowe czynności składające się na funkcję kadrową w przedsiębiorstwie
4,0Student wymienia i opisuje podstawowe czynności składające się na funkcję kadrową w przedsiębiorstwie
4,5Student wymienia, opisuje i proponuje kierunki doskonalenia podstawowych czynności składające się na funkcję kadrową w przedsiębiorstwie
5,0Student wymienia, opisuje, proponuje kierunki doskonalenia, uwzględniając najnowsze rozwiązania w zakresie podstawowych czynności składające się na funkcję kadrową w przedsiębiorstwie

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZIIP_1A_C15_U01
Tworzy opis stanowiska pracy i profil wymagań. Projektuje system doboru personelu do organizacji. Konstruuje system wynagrodzeń. Tworzy system oceny pracowników. Tworzy zbiór wskaźników do oceny funkcji kadrowej
2,0Student nie tworzy opisy stanowiska pracy i profilu wymagań
3,0Samodzielnie tworzy opis stanowiska pracy i profil wymagań
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZIIP_1A_C15_K01
Rozumie potrzebę uczenia się i rozwoju w realizacji indywidualnej ścieżki kariery. Ma świadomość odpowiedzialności za wyniki. Ma świadomość konieczności wprowadzania zmian do organizacji.
2,0Student nie rozumie potrzeby uczenia się i rozwoju w realizacji indywidualnej ścieżki kariery. Student nie potrafi uzasadnić tej potrzeby. Student nie podejmuje inicjatywy w zakresie samodzielnego uczenia się i rozwoju.
3,0Student rozumie potrzebę uczenia się i rozwoju w realizacji indywidualnej ścieżki kariery. Student uzasadnia potrzebę uczenia się i rozowju. Student potrafi uzasadnić potrzebę uczenia się i rozwoju. Student podejmuje inicjatywy w zakresie samodzielnego uczenia się i rozwoju.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. red. T. Listwan, Zarządzanie kadrami, C.H. Beck, Warszawa, 2004
  2. red. H. Król, A. Ludwiczyński, Zarządzanie zasobami ludzkimi. Tworzenie kapitału ludzkiego organizacji, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2006
  3. R. Oczkowska (red.), Zarządzanie zasobami ludzkimi, PWN, Warszawa, 2019

Literatura dodatkowa

  1. red. A. Sajkiewicz, Zasoby ludzkie w firmie, Wydawnictwo Poltext, Warszawa, 2004
  2. A. Pocztowski, Zarządzanie zasobami ludzkimi. Zarys problematyki i metd, Antykwa, Kraków, 1998
  3. M. Armstrong, Zarzadzanie zasobami ludzkimi, Oficyna Ekonomiczna Dom Wydawniczy ABC, Kraków, 2001

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Elementy funkcji kadrowej. Analiza strategii personalnej wybranego przedsiębiorstwa. Analiza stanowiska pracy. Opracowanie kryteriów doboru pracowników. Analiza systemu wynagradzania wybranego przedsiębiorstwa i projekt takiego systemu. Plan szkoleń i rozwoju pracowników. Audyt i ocena funkcji personalej wybranego przedsiębiorstwa.8
8

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Pojęcie i elementy funkcji kadrowej. Podstawowe modele zarządzania personelem. Strategie personalne. Planowanie, rektutacja i selekcja personelu. Wprowadzenie do pracy. Rozwój personelu (szkolenia, ścieżka karier). Ocena personeli. System motywacyjny. Rozstania z pracownikami. Funkcje działu personalnego.8
8

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach8
A-A-2Wkład własny studenta17
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Wkład własny studenta17
A-W-2uczestnictwo w zajęciach8
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZIIP_1A_C15_W01Ma wiedzę w zakresie podstawowych czynności składających się na funkcję kadrową w przedsiębiorstwie. Charakteryzuje podstawowe strategie personalne i objaśnia mechanizm modelu kapitału ludzkiego i modelu sita. Ma wiedzę w zakresie organizacji zarządzania personelem w przedsiębiorstwie. Wymienia i charakteryzuje podstawowe metody planowania potrzeb kadrowych, opisuje podstawowe źródła i techniki rekrutacji personelu oraz ma wiedzę z zakresu derekrutacji. Ma wiedzę z zakresu tworzenia, stosowania i doskonalenia systemu motywacyjnego, systemu oceniania i systemu szkoleń i rozwoju pracowników.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIIP_1A_W09ma wiedzę o podstawowych zasadach bezpieczeństwa i higieny pracy
ZIIP_1A_W10zna uwarunkowania prawne związane z obszarem inżynierii produkcji i działalności gospodarczej
ZIIP_1A_W11ma wiedzę o uwarunkowaniach zwyczajowych i etycznych związanych z obszarem inżynierii produkcji
ZIIP_1A_W16ma wiedzę z zakresu ekonomii oraz zarządzania produkcją i usługami, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zasadami i metodami realizacji funkcji personalnej w przedsiębiorstwie
Treści programoweT-W-1Pojęcie i elementy funkcji kadrowej. Podstawowe modele zarządzania personelem. Strategie personalne. Planowanie, rektutacja i selekcja personelu. Wprowadzenie do pracy. Rozwój personelu (szkolenia, ścieżka karier). Ocena personeli. System motywacyjny. Rozstania z pracownikami. Funkcje działu personalnego.
T-A-1Elementy funkcji kadrowej. Analiza strategii personalnej wybranego przedsiębiorstwa. Analiza stanowiska pracy. Opracowanie kryteriów doboru pracowników. Analiza systemu wynagradzania wybranego przedsiębiorstwa i projekt takiego systemu. Plan szkoleń i rozwoju pracowników. Audyt i ocena funkcji personalej wybranego przedsiębiorstwa.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe przedmiotu w formie pisemnej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wymienia podstawowych czynności składających się na funkcję kadrową w przedsiębiorstwie
3,0Student wymienia podstawowe czynności składające się na funkcję kadrową w przedsiębiorstwie
3,5Student wymienia i w ograniczonym stopniu opisuje podstawowe czynności składające się na funkcję kadrową w przedsiębiorstwie
4,0Student wymienia i opisuje podstawowe czynności składające się na funkcję kadrową w przedsiębiorstwie
4,5Student wymienia, opisuje i proponuje kierunki doskonalenia podstawowych czynności składające się na funkcję kadrową w przedsiębiorstwie
5,0Student wymienia, opisuje, proponuje kierunki doskonalenia, uwzględniając najnowsze rozwiązania w zakresie podstawowych czynności składające się na funkcję kadrową w przedsiębiorstwie
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZIIP_1A_C15_U01Tworzy opis stanowiska pracy i profil wymagań. Projektuje system doboru personelu do organizacji. Konstruuje system wynagrodzeń. Tworzy system oceny pracowników. Tworzy zbiór wskaźników do oceny funkcji kadrowej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIIP_1A_U24ma umiejętności w zakresie zarządzania personelem oraz koordynowania pracami zespołów pracowniczych
ZIIP_1A_U09ma umiejętności w zakresie pracy indywidualnej i w zespole
ZIIP_1A_U11ma umiejętności w zakresie posługiwania się zasadami obowiązującymi w przepisach prawa
ZIIP_1A_U14ma umiejętności w zakresie przeprowadzenia analizy problemów mających bezpośrednie odniesienie do zdobytej wiedzy
ZIIP_1A_U20potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych źródeł, integrować je, dokonywać ich interpretacji oraz wyciągać wnioski i formułować opinie
ZIIP_1A_U22ma umiejętności w zakresie rozumienia i stosowania w praktyce zdobytej wiedzy
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności w zakresie tworzenia i wykorzystania narzędzi w procesie realizacji funkcji personalnej
Treści programoweT-A-1Elementy funkcji kadrowej. Analiza strategii personalnej wybranego przedsiębiorstwa. Analiza stanowiska pracy. Opracowanie kryteriów doboru pracowników. Analiza systemu wynagradzania wybranego przedsiębiorstwa i projekt takiego systemu. Plan szkoleń i rozwoju pracowników. Audyt i ocena funkcji personalej wybranego przedsiębiorstwa.
Metody nauczaniaM-2Metoda projektów
M-3Prezentacje
M-4Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Zaliczenie prac realizowanych na ćwiczeniach audytoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie tworzy opisy stanowiska pracy i profilu wymagań
3,0Samodzielnie tworzy opis stanowiska pracy i profil wymagań
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZIIP_1A_C15_K01Rozumie potrzebę uczenia się i rozwoju w realizacji indywidualnej ścieżki kariery. Ma świadomość odpowiedzialności za wyniki. Ma świadomość konieczności wprowadzania zmian do organizacji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIIP_1A_K01ma świadomość potrzeby dokształcania ze szczególnym uwzględnieniem samokształcenia się
ZIIP_1A_K03ma kompetencje w zakresie świadomej odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
ZIIP_1A_K04rozumienie potrzebę mobilności
ZIIP_1A_K07potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy, jest zdolny podjąć obowiązki dalszego rozwoju nauki i gospodarki
Cel przedmiotuC-3Troska o indywidualny rozwój, uczenie się i nastawienie na współpracę grupową
Treści programoweT-W-1Pojęcie i elementy funkcji kadrowej. Podstawowe modele zarządzania personelem. Strategie personalne. Planowanie, rektutacja i selekcja personelu. Wprowadzenie do pracy. Rozwój personelu (szkolenia, ścieżka karier). Ocena personeli. System motywacyjny. Rozstania z pracownikami. Funkcje działu personalnego.
T-A-1Elementy funkcji kadrowej. Analiza strategii personalnej wybranego przedsiębiorstwa. Analiza stanowiska pracy. Opracowanie kryteriów doboru pracowników. Analiza systemu wynagradzania wybranego przedsiębiorstwa i projekt takiego systemu. Plan szkoleń i rozwoju pracowników. Audyt i ocena funkcji personalej wybranego przedsiębiorstwa.
Metody nauczaniaM-4Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Zaliczenie prac realizowanych na ćwiczeniach audytoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie rozumie potrzeby uczenia się i rozwoju w realizacji indywidualnej ścieżki kariery. Student nie potrafi uzasadnić tej potrzeby. Student nie podejmuje inicjatywy w zakresie samodzielnego uczenia się i rozwoju.
3,0Student rozumie potrzebę uczenia się i rozwoju w realizacji indywidualnej ścieżki kariery. Student uzasadnia potrzebę uczenia się i rozowju. Student potrafi uzasadnić potrzebę uczenia się i rozwoju. Student podejmuje inicjatywy w zakresie samodzielnego uczenia się i rozwoju.
3,5
4,0
4,5
5,0