Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Zarządzanie i inżynieria produkcji (S2)
specjalność: inżynieria jakości

Sylabus przedmiotu Zarządzanie wiedzą:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie i inżynieria produkcji
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Zarządzanie wiedzą
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zespół Dydaktyczny
Nauczyciel odpowiedzialny Eliza Jarysz-Kamińska <Eliza.Jarysz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Emilia Bachtiak-Radka <Emilia.Bachtiak-Radka@zut.edu.pl>, Eliza Jarysz-Kamińska <Eliza.Jarysz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL2 15 1,00,40zaliczenie
wykładyW2 30 2,00,60egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Widza o funkcjonowaniu systemów informatycznych.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studnetów z dziedziną zarządzania wiedzą. Zaprezentowanie szerokiego spektrum narzędzi zarządzania wiedzą, które moga być wykorzystane w przedsiębiorstwie w ramach systemu zarządzania weidzą.
C-2Ukształtowanie umiejętności rozpoznawania i wykorzystania narzędzi zarządzania wiedzą, głównie do wspomagania podejmowania decyzji.
C-3Kształtowanie umiejętności realizacji zadań w ramach poszczególnych procesów zarządzania wiedzą

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Zaponanie z formą zajęć. Zastosowanie metody BPMS (Business Process Management System). Opis systemu ADONIS.2
T-L-2Opracowanie modelu procesów biznesowych, z uwzględnieniem opisu zasobów, przepływu dokumentów, modelu środowiska pracy oraz innych dostępnych w wykorzystywanym systemie6
T-L-3Modelowanie procesów i ich powiązań, prezentacja graficzna7
15
wykłady
T-W-1Pojęcia podstawowe: dane, informacja, wiedza, cechy i kategorie wiedzy. Geneza koncepcji zarządzania wiedzą4
T-W-2Procesy zarządzania wiedzą – lokalizowanie, pozyskiwanie, rozwijanie, zachowywanie, stosowanie, pomiar wiedzy.6
T-W-3Narzędzia zarządzania wiedzą. Technologie wspomagające zarządzanie wiedzą. Systemy ekspertowe w zarządzaniu wiedzą.6
T-W-4Proces komunikowania się. Systemy wspomagania podejmowanie decyzji.4
T-W-5Koncepcje organizacji charakterystyczne dla zarządzania wiedzą, np organizacje uczące się.2
T-W-6System zarządzania wiedzą w organizacji. Implementacja systemów zarządzania wiedzą.4
T-W-7Auditowanie systemu zarządzania wiedzą4
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Przygotowanie założeń do realizowanego modelu, przygotowanie sprawozdania z realizowanego zadania10
25
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki zajęć, przygotowanie do egzaminu16
A-W-3Konsultacje2
A-W-4Uczestnictwo w egzaminie2
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykłady - wykład informacyjny i konwersatoryjny. Wykorzystanie dyskusji dydaktycznej i metod przypadków.
M-2Zajęcia laboratoryjne - z użyciem komputera.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Sprawdzanie wiedzy na laboratoriach.
S-2Ocena formująca: Wykonanie zadań
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z przedmiotu.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIIP_2A_C07_W01
Student będzie mógł identyfikować i scharakteryzować elementy niezbędne do budowy systemów zarządzania wiedzą. Będzie też potrafił rozpoznawać modele reprezentacji wiedzy i wykorzystywać narzędzia zarządzania wiedzą.
ZIIP_2A_W06, ZIIP_2A_W11C-1T-L-2, T-W-4, T-W-5, T-W-1, T-W-6, T-W-7, T-W-3, T-W-2M-1S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIIP_2A_C07_U01
Studnet będzie potrafił wykorzystać oprogramowanie do tworzenia systemów ekspertowych oraz posługiwać się narzędziami do pozyskiwania wiedzy. Nabędzie też umiejętność projektowania systemów zarządzania wiedzą.
ZIIP_2A_U01, ZIIP_2A_U19, ZIIP_2A_U21C-2T-L-3, T-L-2, T-W-7, T-W-3M-2S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIIP_2A_C07_K01
W ramach zajęć student nabędzie umiejętności pracy w grupie.
ZIIP_2A_K03C-3T-L-1, T-W-5, T-W-7M-1S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZIIP_2A_C07_W01
Student będzie mógł identyfikować i scharakteryzować elementy niezbędne do budowy systemów zarządzania wiedzą. Będzie też potrafił rozpoznawać modele reprezentacji wiedzy i wykorzystywać narzędzia zarządzania wiedzą.
2,0Student nie wie czym zajmuje się dziedzina zarządzania wiedzą i nie rozpoznaje narzędzi i metod w nich wykorzystywanych.
3,0Student wie czym zajmuje się dziedzina zarządzania wiedzą oraz rozpoznaje narzędzia i metody w nich wykorzystywanych.
3,5Student potrafi wymienić mechanizmy i procesy związane z przetwarzaniem wiedzy w przedsiębiorstwie. Rozumie potrzebę uczenia się organizacji.
4,0Student rozumie działanie systemów wspomagania decyzji i ekspertowe i ich rolę w przedsiębiorstwie.
4,5Student potrafi na przykładach rozwiązywać problemy zarządzania wiedzą.
5,0Student dokonuje analizy stanu przedsiębiorstwa i potrafi wskazać narzędzia potrzebne do uruchomienia wymiany wiedzy w przedsiębiorstwie.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZIIP_2A_C07_U01
Studnet będzie potrafił wykorzystać oprogramowanie do tworzenia systemów ekspertowych oraz posługiwać się narzędziami do pozyskiwania wiedzy. Nabędzie też umiejętność projektowania systemów zarządzania wiedzą.
2,0
3,0Student potrafi scharakteryzować jedynie wybrane elementy Systemu zarządzania wiedzą i wykorzystuje narzędzia w ograniczonym zakresie.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZIIP_2A_C07_K01
W ramach zajęć student nabędzie umiejętności pracy w grupie.
2,0Nie bierze udziału w zajęciach.
3,0Uczestniczy czynnie w zajęciach.
3,5Wciela się w przydzieloną rolę.
4,0Aktywnie uczestniczy w kreowaniu gry.
4,5Samodzielnie proponuje rozwiązania.
5,0Student potrafi skonstruować wnioski z gry i określić stopień spełnienia swojej roli.

Literatura podstawowa

  1. A. Jashapara, Zarządzanie wiedzą: zintegrowane podejście, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa, 2006
  2. K. Perechuda, Zarządzanie wiedzą w przedsiębiorstwie, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2005

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Zaponanie z formą zajęć. Zastosowanie metody BPMS (Business Process Management System). Opis systemu ADONIS.2
T-L-2Opracowanie modelu procesów biznesowych, z uwzględnieniem opisu zasobów, przepływu dokumentów, modelu środowiska pracy oraz innych dostępnych w wykorzystywanym systemie6
T-L-3Modelowanie procesów i ich powiązań, prezentacja graficzna7
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Pojęcia podstawowe: dane, informacja, wiedza, cechy i kategorie wiedzy. Geneza koncepcji zarządzania wiedzą4
T-W-2Procesy zarządzania wiedzą – lokalizowanie, pozyskiwanie, rozwijanie, zachowywanie, stosowanie, pomiar wiedzy.6
T-W-3Narzędzia zarządzania wiedzą. Technologie wspomagające zarządzanie wiedzą. Systemy ekspertowe w zarządzaniu wiedzą.6
T-W-4Proces komunikowania się. Systemy wspomagania podejmowanie decyzji.4
T-W-5Koncepcje organizacji charakterystyczne dla zarządzania wiedzą, np organizacje uczące się.2
T-W-6System zarządzania wiedzą w organizacji. Implementacja systemów zarządzania wiedzą.4
T-W-7Auditowanie systemu zarządzania wiedzą4
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Przygotowanie założeń do realizowanego modelu, przygotowanie sprawozdania z realizowanego zadania10
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki zajęć, przygotowanie do egzaminu16
A-W-3Konsultacje2
A-W-4Uczestnictwo w egzaminie2
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZIIP_2A_C07_W01Student będzie mógł identyfikować i scharakteryzować elementy niezbędne do budowy systemów zarządzania wiedzą. Będzie też potrafił rozpoznawać modele reprezentacji wiedzy i wykorzystywać narzędzia zarządzania wiedzą.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIIP_2A_W06ma wiedzę o trendach rozwojowych i najistotniejszych nowych osiągnięciach z zakresu inżynierii produkcji i zarządzania
ZIIP_2A_W11ma wiedzę z zakresu zintegrowanych systemów informatycznych oraz systemów wspomagania decyzji
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studnetów z dziedziną zarządzania wiedzą. Zaprezentowanie szerokiego spektrum narzędzi zarządzania wiedzą, które moga być wykorzystane w przedsiębiorstwie w ramach systemu zarządzania weidzą.
Treści programoweT-L-2Opracowanie modelu procesów biznesowych, z uwzględnieniem opisu zasobów, przepływu dokumentów, modelu środowiska pracy oraz innych dostępnych w wykorzystywanym systemie
T-W-4Proces komunikowania się. Systemy wspomagania podejmowanie decyzji.
T-W-5Koncepcje organizacji charakterystyczne dla zarządzania wiedzą, np organizacje uczące się.
T-W-1Pojęcia podstawowe: dane, informacja, wiedza, cechy i kategorie wiedzy. Geneza koncepcji zarządzania wiedzą
T-W-6System zarządzania wiedzą w organizacji. Implementacja systemów zarządzania wiedzą.
T-W-7Auditowanie systemu zarządzania wiedzą
T-W-3Narzędzia zarządzania wiedzą. Technologie wspomagające zarządzanie wiedzą. Systemy ekspertowe w zarządzaniu wiedzą.
T-W-2Procesy zarządzania wiedzą – lokalizowanie, pozyskiwanie, rozwijanie, zachowywanie, stosowanie, pomiar wiedzy.
Metody nauczaniaM-1Wykłady - wykład informacyjny i konwersatoryjny. Wykorzystanie dyskusji dydaktycznej i metod przypadków.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z przedmiotu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wie czym zajmuje się dziedzina zarządzania wiedzą i nie rozpoznaje narzędzi i metod w nich wykorzystywanych.
3,0Student wie czym zajmuje się dziedzina zarządzania wiedzą oraz rozpoznaje narzędzia i metody w nich wykorzystywanych.
3,5Student potrafi wymienić mechanizmy i procesy związane z przetwarzaniem wiedzy w przedsiębiorstwie. Rozumie potrzebę uczenia się organizacji.
4,0Student rozumie działanie systemów wspomagania decyzji i ekspertowe i ich rolę w przedsiębiorstwie.
4,5Student potrafi na przykładach rozwiązywać problemy zarządzania wiedzą.
5,0Student dokonuje analizy stanu przedsiębiorstwa i potrafi wskazać narzędzia potrzebne do uruchomienia wymiany wiedzy w przedsiębiorstwie.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZIIP_2A_C07_U01Studnet będzie potrafił wykorzystać oprogramowanie do tworzenia systemów ekspertowych oraz posługiwać się narzędziami do pozyskiwania wiedzy. Nabędzie też umiejętność projektowania systemów zarządzania wiedzą.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIIP_2A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych źródeł, także w języku obcym, potrafi analizować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny, a także wyciągać wnioski oraz formułować i wyczerpująco uzasadnić opinie
ZIIP_2A_U19ma umiejętność projektowania i wdrażania innowacji technologicznych i organizacyjnych opartych na technologiach informacyjnych, sztucznej inteligencji, itp.
ZIIP_2A_U21potrafi dokonywać doboru metod optymalizacji, symulacji, prognozowania, wywodu wiedzy oraz wspomagania działań technologiami informatycznymi
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności rozpoznawania i wykorzystania narzędzi zarządzania wiedzą, głównie do wspomagania podejmowania decyzji.
Treści programoweT-L-3Modelowanie procesów i ich powiązań, prezentacja graficzna
T-L-2Opracowanie modelu procesów biznesowych, z uwzględnieniem opisu zasobów, przepływu dokumentów, modelu środowiska pracy oraz innych dostępnych w wykorzystywanym systemie
T-W-7Auditowanie systemu zarządzania wiedzą
T-W-3Narzędzia zarządzania wiedzą. Technologie wspomagające zarządzanie wiedzą. Systemy ekspertowe w zarządzaniu wiedzą.
Metody nauczaniaM-2Zajęcia laboratoryjne - z użyciem komputera.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Wykonanie zadań
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi scharakteryzować jedynie wybrane elementy Systemu zarządzania wiedzą i wykorzystuje narzędzia w ograniczonym zakresie.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZIIP_2A_C07_K01W ramach zajęć student nabędzie umiejętności pracy w grupie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIIP_2A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role oraz określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Cel przedmiotuC-3Kształtowanie umiejętności realizacji zadań w ramach poszczególnych procesów zarządzania wiedzą
Treści programoweT-L-1Zaponanie z formą zajęć. Zastosowanie metody BPMS (Business Process Management System). Opis systemu ADONIS.
T-W-5Koncepcje organizacji charakterystyczne dla zarządzania wiedzą, np organizacje uczące się.
T-W-7Auditowanie systemu zarządzania wiedzą
Metody nauczaniaM-1Wykłady - wykład informacyjny i konwersatoryjny. Wykorzystanie dyskusji dydaktycznej i metod przypadków.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Wykonanie zadań
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie bierze udziału w zajęciach.
3,0Uczestniczy czynnie w zajęciach.
3,5Wciela się w przydzieloną rolę.
4,0Aktywnie uczestniczy w kreowaniu gry.
4,5Samodzielnie proponuje rozwiązania.
5,0Student potrafi skonstruować wnioski z gry i określić stopień spełnienia swojej roli.