Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Zarządzanie i inżynieria produkcji (S2)

Sylabus przedmiotu Modelowanie procesów produkcyjnych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie i inżynieria produkcji
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Modelowanie procesów produkcyjnych
Specjalność Lean Management
Jednostka prowadząca Zespół Dydaktyczny
Nauczyciel odpowiedzialny Andrzej Jardzioch <Andrzej.Jardzioch@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 30 2,00,50zaliczenie
laboratoriaL2 30 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowe informacje o organizacji systemów produkcyjnych.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zdobycie wiedzy na temat modelowania procesów produkcyjnych.
C-2Zdobycie umiejętności związanych z modelowaniem procesów produkcyjnych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Idetyfikacja parametrów eksploatacyjjnych systemu produkcyjnego.4
T-L-2Opracowanie modelu symulacyjnego pozwalającego na identyfikowanie wąskich gardeł w systemie produkcyjnym.4
T-L-3Uzupełnienie modelu symulacyjnego o przenośniki taśmowe, roboty przemysłowe i magazyny buforowe.4
T-L-4Opracowanie modelu symulacyjnego pozwalającego na modelowanie produkcji seryjnej.6
T-L-5Opracowanie modelu symulacyjnego pozwalającego na analizę wpływu szeregowania zleceń produkcyjnych na efektywność pracy systemu produkcyjnego6
T-L-6Modelowanie procesów produkcyjnych o alternatywnych marszrutach technologicznych6
30
wykłady
T-W-1Pojęcia teorii modelowania i symulacji procesów logistycznych5
T-W-2Metodyka modelowania symulacyjnego, modele zdarzeń dyskretnych i ciągłych. Model abstrakcyjny, konceptualny, model fizyczny. Metodyka projektowania eksperymentu symulacyjnego, projektowanie eksperymentów (DOE)5
T-W-3Modelowanie procesów produkcyjnych z zastosowaniem programu Plant Simulation. Identyfikacja parametrów eksploatacyjnych systemów produkcyjnych. Wykrywanie i usuwanie wąskich gardeł. Zastosowanie badań symulacyjnych do szeregowania zleceń produkcyjnych. Omówienie komputerowych narzędzi służących do modelowania i symulacji procesów produkcyjnych.20
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Przygotowanie do zajęć. Zainstalowanie programu.10
A-L-3Przygotowanie sprawozdań10
50
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Udział w zaliczeniu formy zajęć i konsultacjach6
A-W-3Czytanie literatury8
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia6
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny i problemowy.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne połaczone z analizą i rozwiązywaniem zadanych problemów.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Sprawozdania z ćwiczeń laboratoryjnych.
S-2Ocena podsumowująca: Rozmowa na temat związany z przedmiotem

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIIP_2A_LM/03_W01
Ma wiedzę z zakresu modelowania procesów produkcyjnych
ZIIP_2A_W12, ZIIP_2A_W02C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3M-1S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIIP_2A_LM/03_U01
Potrafi opracować model symulacyjny, przeprowadzić badania symulacyjne proceśów produkcyjnych oraz wyciągnośc prawidłowe wnioski.
ZIIP_2A_U08, ZIIP_2A_U16, ZIIP_2A_U21C-2T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-5, T-L-6, T-L-4M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZIIP_2A_LM/03_W01
Ma wiedzę z zakresu modelowania procesów produkcyjnych
2,0
3,0Student potrafi opisać etapy procesu badań symulacyjnych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZIIP_2A_LM/03_U01
Potrafi opracować model symulacyjny, przeprowadzić badania symulacyjne proceśów produkcyjnych oraz wyciągnośc prawidłowe wnioski.
2,0
3,0Student potrafi opracować model odzwierciedlający przykładowe procesy produkcyjne, przeprowadzić badania symulacyjne oraz wyciągnąć prawidłowe wnioski.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Zdanowicz R., Modelowanie i symulacja procesów wytwarzania, Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice 2007, Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice 2007, 2007
  2. Andrzej Jardzioch, Sterowanie elastycznymi systemami obróbkowymi z zastosowaniem metod sztucznej inteligencji, Wydawnictwo Uczelniane Zachodniopomorskiego Uniwersytetu Technologicznego, Szczecin, 2009, 2009
  3. ZDANOWICZ R., ŚWIDER J., Komputerowe modelowanie procesów wytwórczych, Gliwice, Gliwice, 2013

Literatura dodatkowa

  1. J.Cyklis, W. Pierzchała, Modelowanie procesów dyskretnych, Politechnika Krakowska, Kraków 1995, 2011, Zeszyt Naukowy nr 3

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Idetyfikacja parametrów eksploatacyjjnych systemu produkcyjnego.4
T-L-2Opracowanie modelu symulacyjnego pozwalającego na identyfikowanie wąskich gardeł w systemie produkcyjnym.4
T-L-3Uzupełnienie modelu symulacyjnego o przenośniki taśmowe, roboty przemysłowe i magazyny buforowe.4
T-L-4Opracowanie modelu symulacyjnego pozwalającego na modelowanie produkcji seryjnej.6
T-L-5Opracowanie modelu symulacyjnego pozwalającego na analizę wpływu szeregowania zleceń produkcyjnych na efektywność pracy systemu produkcyjnego6
T-L-6Modelowanie procesów produkcyjnych o alternatywnych marszrutach technologicznych6
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Pojęcia teorii modelowania i symulacji procesów logistycznych5
T-W-2Metodyka modelowania symulacyjnego, modele zdarzeń dyskretnych i ciągłych. Model abstrakcyjny, konceptualny, model fizyczny. Metodyka projektowania eksperymentu symulacyjnego, projektowanie eksperymentów (DOE)5
T-W-3Modelowanie procesów produkcyjnych z zastosowaniem programu Plant Simulation. Identyfikacja parametrów eksploatacyjnych systemów produkcyjnych. Wykrywanie i usuwanie wąskich gardeł. Zastosowanie badań symulacyjnych do szeregowania zleceń produkcyjnych. Omówienie komputerowych narzędzi służących do modelowania i symulacji procesów produkcyjnych.20
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Przygotowanie do zajęć. Zainstalowanie programu.10
A-L-3Przygotowanie sprawozdań10
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Udział w zaliczeniu formy zajęć i konsultacjach6
A-W-3Czytanie literatury8
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia6
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZIIP_2A_LM/03_W01Ma wiedzę z zakresu modelowania procesów produkcyjnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIIP_2A_W12posiada wiedzę z zakresu symulacji procesów produkcyjnych, cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
ZIIP_2A_W02ma wiedzę ogólną dotyczącą teorii i metod badawczych z dziedziny nauk technicznych i inżynierii produkcji
Cel przedmiotuC-1Zdobycie wiedzy na temat modelowania procesów produkcyjnych.
Treści programoweT-W-1Pojęcia teorii modelowania i symulacji procesów logistycznych
T-W-2Metodyka modelowania symulacyjnego, modele zdarzeń dyskretnych i ciągłych. Model abstrakcyjny, konceptualny, model fizyczny. Metodyka projektowania eksperymentu symulacyjnego, projektowanie eksperymentów (DOE)
T-W-3Modelowanie procesów produkcyjnych z zastosowaniem programu Plant Simulation. Identyfikacja parametrów eksploatacyjnych systemów produkcyjnych. Wykrywanie i usuwanie wąskich gardeł. Zastosowanie badań symulacyjnych do szeregowania zleceń produkcyjnych. Omówienie komputerowych narzędzi służących do modelowania i symulacji procesów produkcyjnych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny i problemowy.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Rozmowa na temat związany z przedmiotem
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi opisać etapy procesu badań symulacyjnych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZIIP_2A_LM/03_U01Potrafi opracować model symulacyjny, przeprowadzić badania symulacyjne proceśów produkcyjnych oraz wyciągnośc prawidłowe wnioski.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIIP_2A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
ZIIP_2A_U16potrafi wykonać analizę i zaproponować ulepszenia istniejących rozwiązań technicznych lub technologicznych
ZIIP_2A_U21potrafi dokonywać doboru metod optymalizacji, symulacji, prognozowania, wywodu wiedzy oraz wspomagania działań technologiami informatycznymi
Cel przedmiotuC-2Zdobycie umiejętności związanych z modelowaniem procesów produkcyjnych.
Treści programoweT-L-1Idetyfikacja parametrów eksploatacyjjnych systemu produkcyjnego.
T-L-2Opracowanie modelu symulacyjnego pozwalającego na identyfikowanie wąskich gardeł w systemie produkcyjnym.
T-L-3Uzupełnienie modelu symulacyjnego o przenośniki taśmowe, roboty przemysłowe i magazyny buforowe.
T-L-5Opracowanie modelu symulacyjnego pozwalającego na analizę wpływu szeregowania zleceń produkcyjnych na efektywność pracy systemu produkcyjnego
T-L-6Modelowanie procesów produkcyjnych o alternatywnych marszrutach technologicznych
T-L-4Opracowanie modelu symulacyjnego pozwalającego na modelowanie produkcji seryjnej.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne połaczone z analizą i rozwiązywaniem zadanych problemów.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawozdania z ćwiczeń laboratoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi opracować model odzwierciedlający przykładowe procesy produkcyjne, przeprowadzić badania symulacyjne oraz wyciągnąć prawidłowe wnioski.
3,5
4,0
4,5
5,0