Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Architektura krajobrazu (S1)
Sylabus przedmiotu Projektowanie architektury zintegrowanej z zielenią (dachy zielone):
Informacje podstawowe
| Kierunek studiów | Architektura krajobrazu | ||
|---|---|---|---|
| Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
| Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
| Obszary studiów | charakterystyki PRK, dziedzina sztuki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
| Profil | ogólnoakademicki | ||
| Moduł | — | ||
| Przedmiot | Projektowanie architektury zintegrowanej z zielenią (dachy zielone) | ||
| Specjalność | przedmiot wspólny | ||
| Jednostka prowadząca | Katedra Architektury Krajobrazu | ||
| Nauczyciel odpowiedzialny | Magdalena Rzeszotarska-Pałka <Magdalena.Rzeszotarska-Palka@zut.edu.pl> | ||
| Inni nauczyciele | Marcin Kubus <Marcin.Kubus@zut.edu.pl>, Grzegorz Nowak <Grzegorz.Nowak@zut.edu.pl> | ||
| ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
| Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
| Blok obieralny | 18 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
| KOD | Wymaganie wstępne |
|---|---|
| W-1 | Student posiada podstawowe wiadomości z zakresu materiałoznawsta, konstrukcji architektonicznych i budownictwa |
Cele przedmiotu
| KOD | Cel modułu/przedmiotu |
|---|---|
| C-1 | Uzyskanie podstawowej wiedzy na temat architektury zintegrowanej z zielenią - dachów zielonych oraz umiejętności projektowania dachów ekstensywnych i intensywnych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
| KOD | Treść programowa | Godziny |
|---|---|---|
| projekty | ||
| T-P-1 | Metodyka projektowania dachów zielonych. | 2 |
| T-P-2 | Opracowanie projektu dachu zielonego. | 8 |
| T-P-3 | Prezentacja projektów. | 2 |
| 12 | ||
| wykłady | ||
| T-W-1 | Zielone dachy, jako element ekologicznego zagospodarowania przestrzeni miejskiej, cz.1 – dachy ekstensywne. Zasady projektowania, technologia wykonania, dobór roślin. Przykładowe realizacje polskie i zagraniczne. | 9 |
| T-W-2 | Zielone dachy, jako element ekologicznego zagospodarowania przestrzeni miejskiej, cz.2 – dachy intensywne. Zasady projektowania, technologia wykonania, dobór roślin. Przykładowe realizacje polskie i zagraniczne. | 4 |
| T-W-3 | Prawne, ekonomiczne i organizacyjne uwarunkowania realizacji zielonych dachów w Polsce. | 2 |
| 15 | ||
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
| KOD | Forma aktywności | Godziny |
|---|---|---|
| projekty | ||
| A-P-1 | uczestnictwo w zajęciach | 12 |
| A-P-2 | praca nad projektem | 5 |
| A-P-3 | studiowanie wskazanej literatury | 4 |
| A-P-4 | opracowanie graficzne | 4 |
| 25 | ||
| wykłady | ||
| A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 15 |
| A-W-2 | studiowanie wskazanej literatury | 4 |
| A-W-3 | konsultacje | 2 |
| A-W-4 | przygotowanie do zajęć | 4 |
| 25 | ||
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
| KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
|---|---|
| M-1 | Wykład informacyjny |
| M-2 | Wykład problemowy |
| M-3 | projekty |
| M-4 | dyskusja |
Sposoby oceny
| KOD | Sposób oceny |
|---|---|
| S-1 | Ocena formująca: przegląd projektów |
| S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena projektu dachu zielonego |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
| Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| AK_1A_O18.1_W01 Student posiada podstawową wiedzę na temat architektury zintegrowanej z zielenią - dachów zielonych. Zna zasady projektowania i technologię wykonania dachów zielonych, a także prawne, ekonomiczne i organizacyjne uwarunkowania realizacji zielonych dachów w Polsce. | AK_1A_W06, AK_1A_W07 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-P-1 | M-1, M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
| Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| AK_1A_O18.1_U01 Student ma umiejętność projektowania dachów zielonych: intensywnych i ekstensywnych, potrafi dobrać odpowiednią technologię ich wykonania oraz odpowiednie rośliny. Dostrzega potzrebę stałego dokształcania się w zakresie aktualnych technologii wykonywania dachów zielonych. | AK_1A_U06 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-P-1, T-P-2 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
| Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| AK_1A_O18.1_K01 Student ma świadomość odpowiedzialności za podejmowane decyzje projektowe i dobór odpoweidnich metod projektowania oraz technologii wykonywania dachów zielonych | AK_1A_K08 | — | — | C-1 | T-W-3, T-P-1, T-P-2 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
| Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| AK_1A_O18.1_W01 Student posiada podstawową wiedzę na temat architektury zintegrowanej z zielenią - dachów zielonych. Zna zasady projektowania i technologię wykonania dachów zielonych, a także prawne, ekonomiczne i organizacyjne uwarunkowania realizacji zielonych dachów w Polsce. | 2,0 | Student nie ma wiedzę na poziomie elementarnym na temat architektury zintegrowanej z zielenią - dachów zielonych |
| 3,0 | Student ma wiedzę na poziomie elementarnym na temat architektury zintegrowanej z zielenią - dachów zielonych | |
| 3,5 | Student ma wiedzę na poziomie dostatecznym na temat architektury zintegrowanej z zielenią - dachów zielonych | |
| 4,0 | Student ma wiedzę na poziomie dobrym na temat architektury zintegrowanej z zielenią - dachów zielonych | |
| 4,5 | Student ma pełną wiedzę nna temat architektury zintegrowanej z zielenią - dachów zielonych | |
| 5,0 | Student ma pełną i ugruntowaną wiedzę na temat architektury zintegrowanej z zielenią - dachów zielonych |
Kryterium oceny - umiejętności
| Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| AK_1A_O18.1_U01 Student ma umiejętność projektowania dachów zielonych: intensywnych i ekstensywnych, potrafi dobrać odpowiednią technologię ich wykonania oraz odpowiednie rośliny. Dostrzega potzrebę stałego dokształcania się w zakresie aktualnych technologii wykonywania dachów zielonych. | 2,0 | Student nie potrafi w stopniu elementarnym zaprojektować dachu zielonego, nie potrafi dobrać odpowiedniej technologii jego wykonania ani odpowiednich roślin |
| 3,0 | Student potrafi w stopniu elementarnym zaprojektować dach zielony, potrafi dobrać odpowiednią technologię jego wykonania oraz odpowiednie rośliny | |
| 3,5 | Student potrafi w stopniu dobrym zaprojektować dach zielony, potrafi dobrać odpowiednią technologię jego wykonania oraz odpowiednie rośliny | |
| 4,0 | Student potrafi w stopniu dobrym zaprojektować dach zielony, potrafi dobrać odpowiednią technologię jego wykonania oraz odpowiednie rośliny popełniając drobne błędy | |
| 4,5 | Student potrafi w pełni prawidłowo zaprojektować dach zielony, potrafi dobrać odpowiednią technologię jego wykonania oraz odpowiednie rośliny | |
| 5,0 | Student potrafi w pełni samodzielnie i prawidłowo zaprojektować dach zielony, potrafi dobrać odpowiednią technologię jego wykonania oraz odpowiednie rośliny |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
| Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| AK_1A_O18.1_K01 Student ma świadomość odpowiedzialności za podejmowane decyzje projektowe i dobór odpoweidnich metod projektowania oraz technologii wykonywania dachów zielonych | 2,0 | Student nie posiada świadomości odpowiedzialności za podejmowane decyzje projektowe i dobór odpoweidnich metod projektowania oraz technologii wykonywania dachów zielonych |
| 3,0 | Student posiada elementarną świadomość odpowiedzialności za podejmowane decyzje projektowe i dobór odpoweidnich metod projektowania oraz technologii wykonywania dachów zielonych | |
| 3,5 | Student posiada dostateczną świadomość odpowiedzialności za podejmowane decyzje projektowe i dobór odpoweidnich metod projektowania oraz technologii wykonywania dachów zielonych | |
| 4,0 | Student posiada dobrą świadomość odpowiedzialności za podejmowane decyzje projektowe i dobór odpoweidnich metod projektowania oraz technologii wykonywania dachów zielonych | |
| 4,5 | Student posiada pełną świadomość odpowiedzialności za podejmowane decyzje projektowe i dobór odpoweidnich metod projektowania oraz technologii wykonywania dachów zielonych | |
| 5,0 | Student posiada pełną i ugruntowaną świadomość odpowiedzialności za podejmowane decyzje projektowe i dobór odpoweidnich metod projektowania oraz technologii wykonywania dachów zielonych |
Literatura podstawowa
- Rokiel M., Jak wykonać taras i dach zielony. Poradnik, Medium Dom Wydawniczy, Warszawa, 2012
- Szajda-Brinfeld E., Pływaczyk A., Skarżyński D., Zielone dachy - Zrównoważona gospodarka wodna na terenach zurbanizowanych, Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu, 2012
- Burszta-Adamiak E., Zielone dachy jako element zrównoważonych systemów odwadniających na terenach zurbanizowanych, Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu, 2015
- praca zbiorowa, Zasady projektowania i wykonywania zielonych dachów i żyjących ścian, Stowarzyszenie Gmin Polska Sieć "Energie Cities", Kraków, 2013
Literatura dodatkowa
- Neufert E., Podręcznik projektowania architektoniczno-budowlanego, Arkady, Warszawa, 2012
- Dunnett N., Kingsbury N., Planting Green roofs and living walls, London, 2008
- Polskie Stowarzyszenie Dachów Zielonych – strona internetowa: www.psdz.pl, 2011