Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (N1)
Sylabus przedmiotu Gleboznawstwo:
Informacje podstawowe
| Kierunek studiów | Ochrona środowiska | ||
|---|---|---|---|
| Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
| Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
| Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
| Profil | ogólnoakademicki | ||
| Moduł | — | ||
| Przedmiot | Gleboznawstwo | ||
| Specjalność | przedmiot wspólny | ||
| Jednostka prowadząca | Katedra Kształtowania Środowiska | ||
| Nauczyciel odpowiedzialny | Ryszard Malinowski <Ryszard.Malinowski@zut.edu.pl> | ||
| Inni nauczyciele | Grzegorz Jarnuszewski <Grzegorz.Jarnuszewski@zut.edu.pl>, Edward Meller <Edward.Meller@zut.edu.pl> | ||
| ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
| Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
| Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
| KOD | Wymaganie wstępne |
|---|---|
| W-1 | Chemia, Fizyka, Ekologia, Geologia |
Cele przedmiotu
| KOD | Cel modułu/przedmiotu |
|---|---|
| C-1 | Poznanie genezy, właściwości i podziału systematycznego gleb |
| C-2 | Zdobycie umiejętności określania żyzności gleb na podstawie ich właściwości morfologicznych, fizycznych i chemicznych. |
| C-3 | Poznanie sposobów wyceny wartości rolniczej gleb. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
| KOD | Treść programowa | Godziny |
|---|---|---|
| ćwiczenia audytoryjne | ||
| T-A-1 | Określenie retencji wodnej gleb [krzywe pF] | 1 |
| T-A-2 | Rozpoznawanie cech morfologicznych i przynależności systematycznej gleb na skrzynkowych monolitach glebowych | 2 |
| T-A-3 | Rozpoznawanie klas bonitacyjnych i kompleksów przydatności rolniczej j gleb na skrzynkowych monolitach glebowych | 1 |
| T-A-4 | Mapy glebowe – interpretacja i wykorzystanie | 2 |
| 6 | ||
| laboratoria | ||
| T-L-1 | Oznaczanie składu granulometrycznego gleb metodą organoleptyczną | 2 |
| T-L-2 | Oznaczanie składu granulometrycznego gleb metodą areometryczną | 2 |
| T-L-3 | Oznaczanie struktury gleb i jej wpływ na stosunki wodno-powietrzne | 1 |
| T-L-4 | Oznaczanie właściwości fizycznych gleb | 1 |
| T-L-5 | Oznaczanie odczynu gleb i określenie jego wpływu na właściwości fizyczne, chemiczne i mikrobiologiczne gleb. | 1 |
| T-L-6 | Oznaczanie kwasowości hydrolitycznej gleb, wyliczenie dawki nawozu wapniowego | 1 |
| T-L-7 | Oznaczenie sumy zasad wymiennych i określenie zdolności sorpcyjnych gleb i buforowych | 1 |
| 9 | ||
| ćwiczenia terenowe | ||
| T-T-1 | Określanie cech morfologicznych, przynależności typologicznej i wartości produkcyjnej gleb w terenie. | 3 |
| 3 | ||
| wykłady | ||
| T-W-1 | Powstawanie gleb, czynniki glebotwórcze | 2 |
| T-W-2 | Skład granulometryczny gleby oraz jego wpływ na zdolność magazynowania wody, powietrza, składników pokarmowych oraz aktywność mikrobiologiczna gleby | 2 |
| T-W-3 | Fizyczne właściwości gleb | 2 |
| T-W-4 | Struktura gleb | 1 |
| T-W-5 | Substancje organiczne oraz ich funkcje w glebie | 1 |
| T-W-6 | Koloidy glebowe, właściwości sorpcyjne gleb | 1 |
| T-W-7 | Rodzaje kwasowości i odczyn gleb | 1 |
| T-W-8 | Budowa i cechy morfologiczne gleb | 1 |
| T-W-9 | Systematyka gleb Polski | 4 |
| T-W-10 | Klasy bonitacyjne gleb Polski | 1 |
| T-W-11 | Kompleksy przydatności rolniczej gleb | 1 |
| T-W-12 | Mapy glebowe | 1 |
| 18 | ||
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
| KOD | Forma aktywności | Godziny |
|---|---|---|
| ćwiczenia audytoryjne | ||
| A-A-1 | praca w domu | 7 |
| A-A-2 | uczestnictwo w zajęciach | 6 |
| A-A-3 | Konsultacje | 2 |
| 15 | ||
| laboratoria | ||
| A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
| A-L-2 | przygotowanie do zaliczenia | 33 |
| A-L-3 | konsultacje | 2 |
| 50 | ||
| ćwiczenia terenowe | ||
| A-T-1 | uczestnictwo w zajęciach | 3 |
| A-T-2 | przygotowaie do zajęć | 7 |
| 10 | ||
| wykłady | ||
| A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
| A-W-2 | samodzielne studiowanie literatury | 8 |
| A-W-3 | przygotowanie do egzaminu | 8 |
| A-W-4 | egzamin | 2 |
| A-W-5 | Konsultacje | 2 |
| 50 | ||
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
| KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
|---|---|
| M-1 | Wykłady - metoda podająca. |
| M-2 | Audytoria - metoda problemowo-sytuacyjna. |
| M-3 | Laboratoria - zadania praktyczne. |
| M-4 | Zajęcia terenowe - zadania praktyczne |
Sposoby oceny
| KOD | Sposób oceny |
|---|---|
| S-1 | Ocena formująca: wykład-egzamin pisemny |
| S-2 | Ocena podsumowująca: labolatoria- zaliczenie końcowe |
| S-3 | Ocena formująca: terenowe-na podstawie wypełnioego opisu według konspektu do ćwiczeń ternowych |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
| Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| OS_1A_C08_W01 Posiada wiedzę na temat genezy, budowy, właściwości chemicznych i fizycznych gleb. Zna czynniki kształtujace zyzność gleb i sposoby oceny wartości i przydatności rolniczej gleb. | OS_1A_W08, OS_1A_W09, OS_1A_W11 | — | — | C-1, C-3 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
| Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| OS_1A_C08_U01 Posiada umiejętność okreslania i interpretacji wyników podstawowych analiz gleby.Posiada umiejętność korzystania z systemów oceny wartości gleb | OS_1A_U01, OS_1A_U05 | — | — | C-2 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-T-1 | M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
| Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| OS_1A_C08_K01 Posiada świadomość znaczenia gleb w produkcji zdrowej żywności i ryzyka wynikającego z nieprzestrzegania zasad | OS_1A_K02 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-T-1 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
| Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| OS_1A_C08_W01 Posiada wiedzę na temat genezy, budowy, właściwości chemicznych i fizycznych gleb. Zna czynniki kształtujace zyzność gleb i sposoby oceny wartości i przydatności rolniczej gleb. | 2,0 | |
| 3,0 | Student posiada podstawową wiedzę na temat pocesów glebotwórczych, funkcji i własciwości poszczególnych typów gleby. Student posiada ogólną wiedzę związaną z mechanizmami kształtującymi żyzność gleb jednak nie potrafi szczegółowo objasnić tych zjawisk. | |
| 3,5 | ||
| 4,0 | ||
| 4,5 | ||
| 5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
| Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| OS_1A_C08_U01 Posiada umiejętność okreslania i interpretacji wyników podstawowych analiz gleby.Posiada umiejętność korzystania z systemów oceny wartości gleb | 2,0 | |
| 3,0 | Student potrafi zinterpretować wyniki w podstawowym zakresie, wnioskuje prawidłowo z pomocą nauczyciela, zna metody oznaczeń własciwości i wartości gleb-korzysta z nich w podstawowym stopniu. | |
| 3,5 | ||
| 4,0 | ||
| 4,5 | ||
| 5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
| Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| OS_1A_C08_K01 Posiada świadomość znaczenia gleb w produkcji zdrowej żywności i ryzyka wynikającego z nieprzestrzegania zasad | 2,0 | |
| 3,0 | Student jest mało aktywny w samodzielnym zdobywaniu widzy związanej z zagadnieniem przedmiotu, wykazuje ograniczoną dbałość o ergonomiczną organizację pracy własnej i zespołu, wykazuje w ograniczonym zakresie zdolność do prawidłowej oceny jakości środowiska glebowego. | |
| 3,5 | ||
| 4,0 | ||
| 4,5 | ||
| 5,0 |
Literatura podstawowa
- Andrzej Mocek, Stanisław Drzymała, Wojciech Owczarzak, Podstawy analizy i klasyfikacji gleb, Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu, Poznań, 2022, ISBN 9788371609985
- Andrzej Mocek, Gleboznawstwo, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2015
- Jerzy Drozd, Michał Linczar, Stanisława Linczar, Jerzy Weber, Gleboznawstwo z elementami mineralogii i petrografii, Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu, Wrocław, 2002, ISBN 8387866784
- Bogdan Dobrzański,Saturnin Zawadzki, Gleboznawstwo, Państwowe Wydawnictwo Rolnicze i Leśne, Warszawa, 1995, ISBN 83-09-01561-5, Praca zbiorowaa
Literatura dodatkowa
- Praca zbiorowa pod redakcją Franciszek Woch, Wademekum klasyfikatora gleb, IUNG, Instytut Uprawy Nawożenia i Gleboznawstwa Puławy, 2015, ISBN: 978-83-7562-206-5
- Koćmit A., Niedźwiecki E., Zabłocki Z., Gleboznawstwo z elementami geologii. Skrypt dla studentów zaocznych i dziennych, Akademia Rolniza w Szczecinie, Szczecin, 1997