Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (N1)
Sylabus przedmiotu Technika w ochronie środowiska:
Informacje podstawowe
| Kierunek studiów | Ochrona środowiska | ||
|---|---|---|---|
| Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
| Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
| Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
| Profil | ogólnoakademicki | ||
| Moduł | — | ||
| Przedmiot | Technika w ochronie środowiska | ||
| Specjalność | przedmiot wspólny | ||
| Jednostka prowadząca | Katedra Agroinżynierii | ||
| Nauczyciel odpowiedzialny | Marek Rynkiewicz <Marek.Rynkiewicz@zut.edu.pl> | ||
| Inni nauczyciele | Dariusz Błażejczak <Dariusz.Blazejczak@zut.edu.pl>, Jan Jurga <Jan.Jurga@zut.edu.pl>, Marek Śnieg <Marek.Snieg@zut.edu.pl> | ||
| ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
| Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
| Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
| KOD | Wymaganie wstępne |
|---|---|
| W-1 | Podatawowa wiedza z zakresu gospodarki odpadami oraz ochrony środowiska |
Cele przedmiotu
| KOD | Cel modułu/przedmiotu |
|---|---|
| C-1 | Zapoznanie studenta z elementami maszn urządzeń stosowanych w technologiach ochrony środowiska |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
| KOD | Treść programowa | Godziny |
|---|---|---|
| ćwiczenia audytoryjne | ||
| T-A-1 | Podstawy budowy i konstrukcji maszyn i urządzeń. Elementy części maszyn - połączenia, łożyskowania i przekłądnie. Pompy, wentylatory, sprężarki - budowa, zasada działania i przaznaczenie. Napędy oraz systemy sterowania wybranych maszyn i urządzeń. Maszyny i urządzenia do segregacji i utylizacji odpadów. 6 | 18 |
| 18 | ||
| ćwiczenia terenowe | ||
| T-T-1 | praktyczne | 3 |
| 3 | ||
| wykłady | ||
| T-W-1 | Światowe, unijne i krajowe trendy zwiazane z rozwojem urządzeń stosowanych w ochronie środowiska. Podstawowe elementy maszyn i urządzeń stosowanych w technologiach ochrony gleby, powietrza i wody. Charakterystyki techniczno eksploatacykne wybranych maszym i urzadzeń oraz zasady ich działania. Podstawowe wymagania stawiane takim maszynom i urządzeniom. Dobór maszyn pod kątem realizowanych technologii stosowanych w ochronie gleby, powietrza i wody. | 33 |
| 33 | ||
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
| KOD | Forma aktywności | Godziny |
|---|---|---|
| ćwiczenia audytoryjne | ||
| A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 18 |
| A-A-2 | Przygotowanie zadanej prezentacji | 32 |
| 50 | ||
| ćwiczenia terenowe | ||
| A-T-1 | uczestnictwo w zajęciach | 3 |
| A-T-2 | Przygotowanie do zajeć terenowych | 22 |
| 25 | ||
| wykłady | ||
| A-W-1 | Uczestniczenie w zajęciach | 33 |
| A-W-2 | Przygotowanie do zaliczenia wykładów | 15 |
| A-W-3 | Konsultacje | 2 |
| 50 | ||
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
| KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
|---|---|
| M-1 | Wykłady - prezentacje multimedialne. Ćwiczenia – kierowanie i obserwacja wykonywanych zadań przez studentów. |
Sposoby oceny
| KOD | Sposób oceny |
|---|---|
| S-1 | Ocena formująca: Pozytywna ocena z kolokwium obejmującego tematykę wykładów. Pozytywna ocena z kolokwium obejmującego tematykę ćwiczeń. Aktywne uczestnictwo w zajęciach. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
| Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| OS_1A_C10_W01 Zna podstawy techniki kształtowania srodowiska, zna podstawowy cykl życia urzadzeń, obiektów technicznych związanych z ochroną i kształtowaniem srodowiska | OS_1A_W01 | — | — | C-1 | T-W-1 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
| Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| OS_1A_C10_U01 Potrafi zaprojektować oraz zealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces typowe dla studiowanego kierunki. Potrafi dokonać wstepnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inzynierskich. | OS_1A_U09, OS_1A_U05 | — | — | C-1 | T-A-1 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
| Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| OS_1A_C10_K01 Dostrzega ryzyko i potrafi ocenić skutki zaplanowanych działań inżynierskich w zakresie ochrony środowiska | OS_1A_K06 | — | — | C-1 | T-W-1, T-A-1 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
| Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| OS_1A_C10_W01 Zna podstawy techniki kształtowania srodowiska, zna podstawowy cykl życia urzadzeń, obiektów technicznych związanych z ochroną i kształtowaniem srodowiska | 2,0 | Student nie zna żadnych teoretycznych p[odstaw związanych z zakresem programu przedmiotu |
| 3,0 | Student posiada ograniczona podstawową wiedzę w odniesieniu do programu przedmiotu | |
| 3,5 | Student posiada podstawową wiedzę w odniesieniu do programu przedmiotu | |
| 4,0 | Student ma dobrą wiedzę w odniesieniu do programu przedmiotu | |
| 4,5 | Student ma ponad dobrą wiedzę w odniesieniu do programu przedmiotu | |
| 5,0 | Student ma bardzo dobrą wiedzę w odniesieniu do programu przedmiotu |
Kryterium oceny - umiejętności
| Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| OS_1A_C10_U01 Potrafi zaprojektować oraz zealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces typowe dla studiowanego kierunki. Potrafi dokonać wstepnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inzynierskich. | 2,0 | Student nie posiada wystarczających umiejętności, w odniesieniu do zakresu programu, niezbędnych do uzyskania zaliczenia przedmiotu |
| 3,0 | Student posiada ograniczone, podstawowe umiejętności w odniesieniu do programu przedmiotu | |
| 3,5 | Student posiada podstawowe umiejętności w odniesieniu do programu przedmiotu | |
| 4,0 | Student opanował dobrze umiejętności w odniesieniu do programu przedmiotu | |
| 4,5 | Student opanował ponad dobrze umiejętności w odniesieniu do programu przedmiotu | |
| 5,0 | Student opanował bardzo dobrze umiejętności w odniesieniu do programu przedmiotu |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
| Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| OS_1A_C10_K01 Dostrzega ryzyko i potrafi ocenić skutki zaplanowanych działań inżynierskich w zakresie ochrony środowiska | 2,0 | Student nie przejawia potrzeby i nie zna możliwości ciągłego podnoszenia kompetencji |
| 3,0 | Student zna sposoby podnoszenia swoich kompetencji ale ich nie stosuje | |
| 3,5 | Student sporadycznie przejawia potrzebę podnoszenia kwalifikacji | |
| 4,0 | Student przejawia potrzebę podnoszenia kwalifikacji w sposób nieciągły | |
| 4,5 | Student przejawia potrzebę podnoszenia kwalifikacji w sposób ciągły | |
| 5,0 | Student przejawia potrzebę podnoszenia kwalifikacji w sposób ciągły, samodzielnie poszukując nowych sposobów realizacji tego zadania |
Literatura podstawowa
- Zarzycki R., Imberowicz M., Stalmachowski M., Wprowadzenie do inżynierii i ochrony środowiska, WN-T Warszawa, Warszawa, 2007
- Biały W., Maszynoznawstwo, WN-T Warszawa, Warszawa, 2003
Literatura dodatkowa
- Rutkowski A., Części maszyn, WSiP Warszawa, Warszawa, 1996, IV