Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (N1)
Sylabus przedmiotu Ekologia 1:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ochrona środowiska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Ekologia 1 | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Kształtowania Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Joanna Podlasińska <Joanna.Podlasinska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Iwona Adamska <Iwona.Adamska@zut.edu.pl>, Elżbieta Dusza-Zwolińska <Elzbieta.Dusza@zut.edu.pl>, Renata Gamrat <Renata.Gamrat@zut.edu.pl>, Joanna Podlasińska <Joanna.Podlasinska@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowe wiadomości z zakresu ekologii ze szkoły średniej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zaznajomienie studentów z przedmiotem zainteresowań i metodami badań stosowanymi w ekologii (lądowej i wodnej). |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Organizmy wskaźnikowe jakości wód; saprobowość i troficzność. Obliczeni wskaźnika saprobiontowego. Stopnie troficzności wód. | 2 |
T-A-2 | Ekologiczny podział roślin wodnych: amfifity, helofity (oczerety, szuwary), nimfeidy, elodeidy, isoetidy. | 3 |
T-A-3 | Formacje ekologiczne hydrobiontów: bioseston, bentos, peryfiton, nekton, nektobentos, neuston, pleuston i ich znaczenie w ekosystemie. | 2 |
T-A-4 | Znaczenie ekotonów w funkcjonowaniu ekosystemów wodnych. | 2 |
9 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Kryteria klasyfikacji ekologicznej organizmu. Ekologia populacji. Dynamika liczebności populacji. | 2 |
T-W-2 | Typy interakcji między gatunkami. | 4 |
T-W-3 | Ekologia biocenozy. Struktura biocenoz. Kaskady troficzne. | 3 |
T-W-4 | Sukcesja ekologiczna. | 2 |
T-W-5 | Bioróznorodność. Zanik siedlisk typowych dla gatunków chonionych. | 3 |
T-W-6 | Biotop i biocenoza najważniejszych biomów w biosferze: tundra i tajga, bory szpikowe i lasy liściaste klimatu umiarkowanego. Step, sawanna, pustynie i półpustynie, puszcza tropikalna (wilgotne lasy równikowe), lasy i zarośla twardolistne (roślinność śródziemnomorska), namorzyny, wiecznie zielone zarośla. | 4 |
18 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 9 |
A-A-2 | Przygotowanie studenta do uczestnicwa w ćwiczeniach audytoryjnych | 5 |
A-A-3 | Samodzielna praca sudenta - przygotowanie do pisemnego zaliczenia ćwiczeń audytoryjnych | 9 |
A-A-4 | Konsultacje | 2 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 18 |
A-W-2 | Samodzielne studiowanie wskazanej literatury | 5 |
A-W-3 | Konsultacje | 2 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne |
M-2 | Wykład problemowy |
M-3 | Film |
M-4 | Dyskusja dydaktyczna |
M-5 | Metoda projektów |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Aktywność Studenta na zajęciach |
S-2 | Ocena formująca: Potwierdzenie obecności Studenta na zajęciach |
S-3 | Ocena formująca: Ocena okresowych osiągnięć Studenta |
S-4 | Ocena podsumowująca: ocena podsumowująca poprzez sprawdzenie wiedzy objętej treściami wykładowymi i ćwiczeniowymi |
S-5 | Ocena formująca: Ocena opracowania i interpretacji cech sysntetycznych zbiorowisk roślinnych na podstawie indywidualnych zestawów danych źródłowych |
S-6 | Ocena formująca: Ocena przygotowania prezentacji multimedialnej |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_1A_C11_W01 Rozróżnia podstawowe zagadnienia dotyczące struktury, mechanizmów i funkcji procesów życiowych organizmów lądowych na różnych poziomach organizacji. Zna podstawowe metody, techniki i narzędzia stosowane w badaniach ekosystemów lądowych. | OS_1A_W01, OS_1A_W05, OS_1A_W06 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6 | M-1, M-2, M-3, M-4, M-5 | S-1, S-2, S-3, S-4, S-5, S-6 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_1A_C11_U01 Inwentaryzuje i waloryluje zasoby przyrody. Potrafi wyszukać, przeanalizować i wykorzystac potrzebne informacje z zakresu ekologii lądowej oraz stosuje właściwe metody analityczne, symulacyjne i eksperymentalne. | OS_1A_U01, OS_1A_U08 | — | — | C-1 | T-W-6 | M-1, M-4, M-5 | S-1, S-3, S-4, S-5, S-6 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_1A_C11_K01 Student po zrealizowaniu części wykładowej i ćwiczeniowej przedmiotu będzie potrafił dostrzec potrzebę ciągłego pogłębiania wiedzy, kierując się rozwojem dziedzin nauki, wykorzystując je w szybszym wykonyaniu powierzonych przez pracodawcę obowiązków | OS_1A_K01 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6 | M-4, M-5 | S-1, S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_1A_C11_W01 Rozróżnia podstawowe zagadnienia dotyczące struktury, mechanizmów i funkcji procesów życiowych organizmów lądowych na różnych poziomach organizacji. Zna podstawowe metody, techniki i narzędzia stosowane w badaniach ekosystemów lądowych. | 2,0 | |
3,0 | Student opanował aparat pojęciowy z zakresu ekologii w nieznacznym stopniu. Umie wymienic kilka zagadnień dotyczących funkcji procesów życiowych organizmów lądowych na różnych poziomach organizacji. | |
3,5 | Student opanował materiał z zakresu ekologii w stopniu pozwalającym na zrozumienie procesów zachodzących w ekosystemach. Umie wymienić i opisać kilka zagadnień dotyczących funkcji procesów życiowych organizmów lądowych na różnych poziomach organizacji. | |
4,0 | Student opanował materiał z zakresu ekologii w stopniu pozwalającym na zrozumienie procesów zachodzących w ekosystemach Rozróżnia podstawowe zagadnienia dotyczące funkcji procesów życiowych organizmów lądowych na różnych poziomach organizacji, i potrafi je wyjaśnić. | |
4,5 | Student potrafi wymienić podstawowe metody, techniki i narzędzia stosowane w badaniach ekosystemów lądowych. Rozróżnia podstawowe zagadnienia dotyczące funkcji procesów życiowych organizmów lądowych na różnych poziomach organizacji, potrafi je wyjaśnić | |
5,0 | Student zna podstawowe metody, techniki i narzędzia stosowane w badaniach ekosystemów lądowych i umie je zastosować. Rozróżnia podstawowe zagadnienia dotyczące funkcji procesów życiowych organizmów lądowych na różnych poziomach organizacji. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_1A_C11_U01 Inwentaryzuje i waloryluje zasoby przyrody. Potrafi wyszukać, przeanalizować i wykorzystac potrzebne informacje z zakresu ekologii lądowej oraz stosuje właściwe metody analityczne, symulacyjne i eksperymentalne. | 2,0 | |
3,0 | Student w stopniu dostatecznym inwentaryzuje i waloryluje zasoby przyrody. Wyszukuje, analizuje i wykorzystuje potrzebne informacje z zakresu ekologii lądowej po podaniu przez nauczyciela wskazówek. Potrafi wymienić metody analityczne, symulacyjne i eksperymentalne stosowane w ekologii. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_1A_C11_K01 Student po zrealizowaniu części wykładowej i ćwiczeniowej przedmiotu będzie potrafił dostrzec potrzebę ciągłego pogłębiania wiedzy, kierując się rozwojem dziedzin nauki, wykorzystując je w szybszym wykonyaniu powierzonych przez pracodawcę obowiązków | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi dostrzec potrzebę pogłębiania wiedzy w nieznacznym stopniu | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Wiąckowski St., Ekologia ogólna., Oficyna Wydawnicza Branta, Bydgoszcz, 1998, I
- Odum E.P., Podstawy ekologii, PWRiL, Warszawa, 1982
- Trojan P., Ekologia ogólna, PWN, W-wa, 1978
- Banaszak J., Wiśniewski H., Podstawy ekologii., Wydawnictwo Uczelniane WSP, Bydgoszcz, 1999
- Falińska K., Ekologia roślin., Wydawnictwo Naukowe PWN., Warszawa, 1997
- Szafer Wł. Zarzycki K., Szata roślinna Polski, t. I., PWN, Warszawa, 1972
- Prończuk J., Podstawy ekologii rolniczej, PWN, Warszawa, 2011
Literatura dodatkowa
- Artykułu naukowe dotyczące ekologii lądowej