Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (N1)
Sylabus przedmiotu Geodezja i kartografia:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ochrona środowiska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Geodezja i kartografia | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Kształtowania Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Grzegorz Jarnuszewski <Grzegorz.Jarnuszewski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Tadeusz Durkowski <Tadeusz.Durkowski@zut.edu.pl>, Ryszard Malinowski <Ryszard.Malinowski@zut.edu.pl>, Marek Podlasiński <Marek.Podlasinski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawy matematyki i geometrii |
W-2 | Fizyka na poziomie elementarnym |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | wykonywanie podstawowych pomiarów liniowych, wysokościowych |
C-2 | czytanie map i opracowań kartograficznych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Podstawowe przyrządy i instrumenty geodezyjne | 2 |
T-L-2 | Pomiary liniowe. Tyczenie prostych | 2 |
T-L-3 | Pomiary sytuacyjne. Plany sytuacyjne i sytuacyjno-wysokościowe | 2 |
T-L-4 | Pomiary wysokościowe, niwelacja powierzchni, tras | 2 |
T-L-5 | Prace kameralne- przekroje, trasy na podstawie pomiarów terenowych | 1 |
9 | ||
zajęcia terenowe | ||
T-T-1 | Plan sytuacyjny i niwelacja geometryczna wybranego przekroju terenowego | 3 |
3 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Podział geodezji, podstawowe pojęcia, ukłąd współrzędnych, systemy i ukłądy odniesienia | 1 |
T-W-2 | Miary i jednostki | 1 |
T-W-3 | Pomiary liniowe, klasyczne i współczesne. Pośrednie pomiary długości | 1 |
T-W-4 | Pomiary sytuacyjne- metody | 1 |
T-W-5 | Współczesne metody przedstawiania i pomiary rzeźby terenu | 1 |
T-W-6 | Osnowy geodezyjne | 1 |
T-W-7 | Niwelacja- metody, instrumenty | 2 |
T-W-8 | Pomiary katów, teodolity | 1 |
T-W-9 | Kartografia, metody odwzorowań kartograficznych. Metody prezentacji kartograficznych | 2 |
T-W-10 | Podstawy fotogrametri, techniki wykonywania. GPS- idea, pomiary, zastosowanie | 1 |
12 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 9 |
A-L-2 | Obliczenia tras, obliczania przekrojów | 5 |
A-L-3 | Studiowanie literatury technicznej, stron www np geoportal | 2 |
A-L-4 | Opracowania planu sytuacyjnego | 7 |
A-L-5 | Konsultacje | 2 |
25 | ||
zajęcia terenowe | ||
A-T-1 | uczestnictwo w zajęciach | 3 |
A-T-2 | Przygotowanie do zajeć terenowych | 7 |
10 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 12 |
A-W-2 | Konsultacje | 2 |
A-W-3 | Przygotowanie prezentacji, lektura literatury technicznej z zakresu geodezji | 15 |
A-W-4 | Przygotowanie do zaliczenia | 11 |
40 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Ćwiczenia projektowe |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: zaliczenia cząstkowe (trzy kolokwia) |
S-2 | Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_1A_C14_W01 wiedza na temat metod pomiarów w geodezji niższej, pomiarów liniowych, wysokościowych, zastosowania kartografii w ochronie środowiska | OS_1A_W07 | — | — | C-1 | T-W-5, T-W-1, T-W-2, T-W-9, T-W-7, T-L-3, T-L-2, T-L-1, T-L-4 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_1A_C14_U01 umiejętność podstawowych pomiarów geodezyjnych-liniowych, wysokościowych, zastosowania kartografii w praktyce | OS_1A_U06 | — | — | C-1, C-2 | T-W-5, T-W-7, T-L-3, T-L-2, T-L-4 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_1A_C14_K01 student umie pracować w zespole np. pomiarowym | OS_1A_K02 | — | — | C-1, C-2 | T-W-8, T-W-7, T-L-2, T-L-4 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_1A_C14_W01 wiedza na temat metod pomiarów w geodezji niższej, pomiarów liniowych, wysokościowych, zastosowania kartografii w ochronie środowiska | 2,0 | |
3,0 | Student posiada ograniczoną wiedzę o zasadach odwzorowania rzeźby terenu, stosowanych technikach pomiarowych w geodezji niższej, zna wybraną literaturę przedmiotu, zna podstawy kartografii | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_1A_C14_U01 umiejętność podstawowych pomiarów geodezyjnych-liniowych, wysokościowych, zastosowania kartografii w praktyce | 2,0 | |
3,0 | Student w ograniczonym stopniu wykorzystuje poznane metody pomiarów geodezyjnych w zakresie pomiarów liniowych i wysokościowych, wykorzystuje tylko wybrane metody kartograficzne | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_1A_C14_K01 student umie pracować w zespole np. pomiarowym | 2,0 | |
3,0 | Student ma ograniczoną świadomość postepowania zgodnie z zasadami pracy zespołowej, podziału pracy dla realizacji poszczególnych zadań | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Jagielski A., Geodezja I i Geodezja II, GEODPIS, 2019, 3
- Kosiński W., Geodezja, PWN, Warszawa, 2012
- Łyszkiewicz A., Geodezja, czyli sztuka mierzenai Ziemi, Wyd. UWM, Olsztyn, 2006
Literatura dodatkowa
- Czasopisma techniczne, Przegląd Geodezyjny, NOT, Warszawa, 2023
- GUGiK, GDOŚ, PGW-WP, PGL-LP, geoportal, geoportal-GDOŚ, hydroportal, bdl