Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (N1)
Sylabus przedmiotu Gospodarka odpadami 2:
Informacje podstawowe
| Kierunek studiów | Ochrona środowiska | ||
|---|---|---|---|
| Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
| Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
| Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
| Profil | ogólnoakademicki | ||
| Moduł | — | ||
| Przedmiot | Gospodarka odpadami 2 | ||
| Specjalność | przedmiot wspólny | ||
| Jednostka prowadząca | Katedra Kształtowania Środowiska | ||
| Nauczyciel odpowiedzialny | Ewa Możdżer <Ewa.Mozdzer@zut.edu.pl> | ||
| Inni nauczyciele | Grzegorz Jarnuszewski <Grzegorz.Jarnuszewski@zut.edu.pl>, Ryszard Malinowski <Ryszard.Malinowski@zut.edu.pl>, Edward Meller <Edward.Meller@zut.edu.pl> | ||
| ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
| Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
| Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
| KOD | Wymaganie wstępne |
|---|---|
| W-1 | podstawowa wiedza z zakresu chemii organicznej i nieorganicznej, mikrobiologii, gospodarki odpadami oraz ochrony środowiska |
| W-2 | gleboznawstwo, fizjologia roślin, mikrobiologia, chemia ogólna |
Cele przedmiotu
| KOD | Cel modułu/przedmiotu |
|---|---|
| C-1 | Poznanie systemów eksploatacji oczysczalni |
| C-2 | Znajomość właściwości fizycznych, chemicznych i mikrobiologicznych ścieków i osadów |
| C-3 | Interpretacja uzyskanych wyników w ramach prowadzonych ćwiczeń |
| C-4 | Nabycie wiedzy potrzebnej do sporządzenia projektu efektywności oczyszcznia ścieków |
| C-5 | zapoznanie studentów z asortymentem i właściwościami agrochemicznymi nawozów mineralnych, naturalnych, organicznych i organiczno-minealnych |
| C-6 | wyrobienie umiejętności opracowania zaleceń nawozowych w zależności od uwarunkowań środowiskowych i gatunku uprawianej rośliny |
| C-7 | wyrobienie umiejętności przeprowadzenia diagnostyki gleb i nawozów |
| C-8 | zapoznanie studenta z korzystnym i niekorzystnym oddziaływaniem nawozów na środowisko i jakość plonów roślin |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
| KOD | Treść programowa | Godziny |
|---|---|---|
| ćwiczenia audytoryjne | ||
| T-A-1 | Zasady pobierania, utrwalania i konserwowania próbek ścieków i osadów ściekowych do analiz chemicznych. | 2 |
| T-A-2 | Obliczanie poziomu nawożenia osadem ściekowym. Klasy jakości kompostów wyprodukowanych z osadów ściekowych. | 1 |
| T-A-3 | Oznaczanie zawiesiny łatwopopadajacej oraz tlenu rozpuszczalnego metodą Winklera w ściekach komunalnych i przemysłowych. | 2 |
| T-A-4 | Pisemen zaliczenie ćwiczeń | 1 |
| 6 | ||
| wykłady | ||
| T-W-1 | Akty prawne dotyczące ścieków i osadów ściekowych. Definicje ścieków, podział, własciwości chemiczne i mikrobiologiczne. | 3 |
| T-W-2 | Zasady funkcjonowania oczyszczalni ścieków. Metody oczyszczania ścieków (mechaniczne, biologiczne, chemiczna, odnowa wody) | 3 |
| T-W-3 | Przyrodnicze zagospodarowanie ścieków - dobór gleb i roślin do nawadniania i nawożenia, systemy nawadniania gleb ściekami. | 2 |
| T-W-4 | Charakterystyka ścieków i zanieczysczeń w nich występujacych: ścieki miejskie, bytowo-gospodarcze, przemysłowe. | 3 |
| T-W-5 | Podział, charakterystyka chemiczna i właściwości sanitarne osadów ściekowych. Metody przygotowania osadów do przyrodniczego zagospodarowania.Ustawa o osadach ściekowych. | 3 |
| T-W-6 | Technologie przyrodniczego zagospodarowania osadów ściekowych. | 3 |
| T-W-7 | Pisemene zaliczenie wykładów | 1 |
| 18 | ||
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
| KOD | Forma aktywności | Godziny |
|---|---|---|
| ćwiczenia audytoryjne | ||
| A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 6 |
| A-A-2 | Dyskusja dydaktyczna | 7 |
| A-A-3 | Konsultacje | 2 |
| 15 | ||
| wykłady | ||
| A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 18 |
| A-W-2 | studiowanie literatury przedmiotowej | 8 |
| A-W-3 | dokończenie sprawozdań z wykładów | 7 |
| A-W-4 | Konsultacje | 2 |
| 35 | ||
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
| KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
|---|---|
| M-1 | Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne |
| M-2 | Prezentacje multimedialne z użyciem komputera i projektora |
| M-3 | Demonstracje materiałów dydaktycznych (próbki ścieków, osadów, kompostów itp) |
| M-4 | Praca w zespołach |
| M-5 | Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne |
| M-6 | Demonstracje materiałów dydaktycznych (próbki nawozów mineralnych i organicznych , polepszaczy glebowych, materiału roślinnego) |
| M-7 | Dyskusja |
Sposoby oceny
| KOD | Sposób oceny |
|---|---|
| S-1 | Ocena formująca: Ocena cząstkowa przeprowadzona w trakcie realizacji zajęć, za aktywność i zaanagażowanie studenta oraz umiejętności organizacji w zespole |
| S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena przeprowadzenia w formie pisemnej w końcowej fazie zajęć (wykałdów i ćwiczeń), jako podsumowująca osiagnięte rezultaty uczenia się |
| S-3 | Ocena formująca: Ocena cząstkowa przeprowadzana w trakcie realizacji zajęć, za aktywność i zaangażowanie studenta oraz umiejętność organizacji pracy w zespole |
| S-4 | Ocena podsumowująca: Ocena przeprowadzona w formie pisemnej w końcowej fazie zajęć (wykładów i ćwiczeń), jako podsumowująca osiągnięte efekty uczenia się |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
| Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| OS_1A_C28_W01 W zakresie wiedzy student zna teoretyczne metody gospodarowania ściekami i osadami ściekowymi. Zna technologie oczyszczania ścieków oraz właściwości osadów ściekowych | OS_1A_W09, OS_1A_W07 | — | — | C-1, C-2, C-4 | T-W-7, T-W-1, T-W-2, T-W-5, T-W-6, T-W-3 | M-1, M-4 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
| Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| OS_1A_C28_U01 W zakresie umiejetności student potrafi wykorzystać nabytą wiedzę teoretyczną w celu zagospodarowania ścieków i osadów ściekowych. Zna ich właściwości chemiczne i mikobiologiczne. Potfafi zadecydować w jaki sposób przyrodniczy lub rolniczy zagospodarować osady ściekowe bez ujemnego wpływu na środowisko | OS_1A_U06, OS_1A_U09 | — | — | C-1, C-2 | T-A-4, T-A-3, T-W-5, T-W-3, T-A-1, T-A-2 | M-2, M-3, M-4 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
| Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| OS_1A_C28_K01 W zakresie kompetencji student potrafi aktywnie uczestniczyć w pracy grupowej, podejmuje samodzielne inicjatywy, ma świadomość negatywnego wpływu na stan zanieczyszcznia środowiska wodnego i glebowego przez nieumiejętne stosowanie ścieków i osadów ściekowych | OS_1A_K03 | — | — | C-3, C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-A-3 | M-2, M-4 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
| Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| OS_1A_C28_W01 W zakresie wiedzy student zna teoretyczne metody gospodarowania ściekami i osadami ściekowymi. Zna technologie oczyszczania ścieków oraz właściwości osadów ściekowych | 2,0 | |
| 3,0 | Student posiada podstawową wiedzę z zakresu gospodarki ściekami i osadami ściekowymi i umie definiować podstawowe pojęcia | |
| 3,5 | ||
| 4,0 | ||
| 4,5 | ||
| 5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
| Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| OS_1A_C28_U01 W zakresie umiejetności student potrafi wykorzystać nabytą wiedzę teoretyczną w celu zagospodarowania ścieków i osadów ściekowych. Zna ich właściwości chemiczne i mikobiologiczne. Potfafi zadecydować w jaki sposób przyrodniczy lub rolniczy zagospodarować osady ściekowe bez ujemnego wpływu na środowisko | 2,0 | |
| 3,0 | Student posiada niewielkie umiejętności z zakresu gospodarki ściekami i osadami ściekowymi | |
| 3,5 | ||
| 4,0 | ||
| 4,5 | ||
| 5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
| Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| OS_1A_C28_K01 W zakresie kompetencji student potrafi aktywnie uczestniczyć w pracy grupowej, podejmuje samodzielne inicjatywy, ma świadomość negatywnego wpływu na stan zanieczyszcznia środowiska wodnego i glebowego przez nieumiejętne stosowanie ścieków i osadów ściekowych | 2,0 | |
| 3,0 | Student biernie uczestniczy w pracy grupowej, nie podejmuje własnej inicjatywy, wykazuje się bardzo małym stopniem odpowiedzialności i sumienności w zdobywaniu wiedzy i jej praktycznym wykorzystaniu, ma ograniczoną świadomość o wpływie stosowania ścieków i osadów ściekowych na stan gleb, na jakość roślin oraz środowisko | |
| 3,5 | ||
| 4,0 | ||
| 4,5 | ||
| 5,0 |
Literatura podstawowa
- S.Barana, J. Łabętowicz , E. Krzywy, Przyrodnicze wykorzystanie odpadów., PWRiL, Warszawa, 2011, I
- J. Podedworna, K. Umiejewska, Technologie osadów ściekowych, Politechnika Warszawska, Warszawa, 2008, I
- Grzebisz W., Nawożenie roślin uprawnych. Cz. 1. i 2., PWRiL, Poznań, 2009
- J. Bień, Osady ściekowe. Praktyka i teoria, Politechnika Częstochowska, Częstochowa, 2007, I
- J. Podedworna, K. Umiejewska, Technologie osadów ściekowych, Politechnika Warszawska, Warszawa, 2008, I
- E. Kalinowska, G. Bonar, J. Duma, Zasady i praktyka oczyszczania ścieków, LemTech, Kraków, 2009
- Gorlach E., Mazur T., Chemia rolna., PWN, Warszawa, 2001
- J. Łomotowski, A. Szpindor, Nowoczesne systemy oczyszczania ścieków, ARKADY, Warszawa, 2002, I
- J. Bień, Osady ściekowe. Praktyka i teoria, Politechnika Częstochowska, Częstochowa, 2007, I
- Krzywy E. 2007, Żywienie roślin, Akademia Rolnicza, Szczecin, 2007
- E. Kalinowska, G. Bonar, J. Duma, Zasady i praktyka oczyszczania ścieków, LemTech, Kraków, 2009
- Krzywy-Gawrońska E, Analiza chemiczna gleb, nawozów i roślin, Akademia Rolnicza, Szczecin, 2007
- J. Łomotowski, A. Szpindor, Nowoczesne systemy oczyszczania ścieków, ARKADY, Warszawa, 2002, I
- Praca zbiorowa pod redakcją S. Barana, E. Krzywego, J. Łabętowicza, Przyrodnicze wykorzystanie odpadów. Podstawy teoretyczne i praktyczne., PWRiL, Warszawa, 2011
- Ustawa o nawozach i nawożeniu z dnia 10 lipca 2007 r, Dz U nr 147, poz. 1033, 2007
- Rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 18 czerwca 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o nawozach i nawożeniu, Dz U nr 119, poz. 765, 2008
- Kodeks dobrej praktyki rolniczej, Wydaw. MR i RW oraz Ministerstwa Środowiska, 2004
Literatura dodatkowa
- E.Krzywy, A. Iżewska, Gospodaraka ściekami i osadami ściekowymi, Akademia Rolnicza, Szczecin, 2004, I