Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (N1)
Sylabus przedmiotu Prawo i ekonomia w ochronie środowiska:
Informacje podstawowe
| Kierunek studiów | Ochrona środowiska | ||
|---|---|---|---|
| Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
| Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
| Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
| Profil | ogólnoakademicki | ||
| Moduł | — | ||
| Przedmiot | Prawo i ekonomia w ochronie środowiska | ||
| Specjalność | przedmiot wspólny | ||
| Jednostka prowadząca | Katedra Kształtowania Środowiska | ||
| Nauczyciel odpowiedzialny | Anna Kiepas-Kokot <Anna.Kiepas-Kokot@zut.edu.pl> | ||
| Inni nauczyciele | Anna Kiepas-Kokot <Anna.Kiepas-Kokot@zut.edu.pl> | ||
| ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
| Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
| Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
| KOD | Wymaganie wstępne |
|---|---|
| W-1 | student powinien posiadać podstawowa wiedzę w zakresie proawoznawstwa |
Cele przedmiotu
| KOD | Cel modułu/przedmiotu |
|---|---|
| C-1 | zapoznanie studentów z zasadmi prawa ochrony środowiska |
| C-2 | ukształtowanie umiejętności studenta w zakresie poszukiwania rozwiązań proawnych dla zidentyfikowanych problemów środowiskowych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
| KOD | Treść programowa | Godziny |
|---|---|---|
| ćwiczenia audytoryjne | ||
| T-A-1 | Wyszukiwanie rozwiązań wyranych sytuacji prolemowych identyfikowanych w środowisku, w oparciu o przepisy prawne | 9 |
| 9 | ||
| wykłady | ||
| T-W-1 | Kształtowanie i stan aktualny podstawowych przepisów z zakresu prawa ochrony środowiska | 7 |
| T-W-2 | Wybrane szczególne problemy środodowiskowe w kontekście regulacji prawnej | 5 |
| 12 | ||
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
| KOD | Forma aktywności | Godziny |
|---|---|---|
| ćwiczenia audytoryjne | ||
| A-A-1 | przygotowanie do zajęć audytoryjnych i zajęć na platformie e-learningowej | 9 |
| A-A-2 | uczestnictwo w zajęciach | 9 |
| A-A-3 | Konsultacje | 2 |
| 20 | ||
| wykłady | ||
| A-W-1 | uczestnictwo w wykładach | 12 |
| A-W-2 | przygotowanie do zaliczenia | 6 |
| A-W-3 | Przygotowanie do zajęć i dyskusji | 10 |
| A-W-4 | Konsultacje | 2 |
| 30 | ||
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
| KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
|---|---|
| M-1 | wykład informacyjny |
| M-2 | metoda przypadków |
Sposoby oceny
| KOD | Sposób oceny |
|---|---|
| S-1 | Ocena formująca: ocena oparta o wyniki samodzielnej pracy studentów na podstawie rozwiązywania konkretnych problemów środowiskowych |
| S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena oparta o test wiedzy wykładowej obejmujący zagadnienia prawne ochrony środowiska |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
| Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| OS_1A_C29_W01 Student zna odstawowe definicje i reglacje prawne prawne z zakresu ochrony środowiska | OS_1A_W04, OS_1A_W12 | — | — | C-2 | T-W-1 | M-1 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
| Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| OS_1A_C29_U01 Student potrafi zidentyfikować kontekst prawny zjawisk wpływających na jakość środowiska | OS_1A_U06 | — | — | C-2 | T-W-2, T-A-1 | M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
| Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| OS_1A_C29_K01 Student potrafi odpowiednio określić priorytety służące rozwiązaniu problemów środwiskowych w kontekście prawnym i potrafi rozwiązać zidentyfikowane problemy środowiskowe w oparciu i obowiazujące przepisy prawa | OS_1A_K03, OS_1A_K07 | — | — | C-2 | T-W-2, T-A-1 | M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
| Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| OS_1A_C29_W01 Student zna odstawowe definicje i reglacje prawne prawne z zakresu ochrony środowiska | 2,0 | |
| 3,0 | student zna kilka podstawowych definicji i regulacji prawnych | |
| 3,5 | ||
| 4,0 | ||
| 4,5 | ||
| 5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
| Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| OS_1A_C29_U01 Student potrafi zidentyfikować kontekst prawny zjawisk wpływających na jakość środowiska | 2,0 | |
| 3,0 | student potrafi zdefiniować kontekst prawny zjawisk tylko z pomocą nauczyciela | |
| 3,5 | ||
| 4,0 | ||
| 4,5 | ||
| 5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
| Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| OS_1A_C29_K01 Student potrafi odpowiednio określić priorytety służące rozwiązaniu problemów środwiskowych w kontekście prawnym i potrafi rozwiązać zidentyfikowane problemy środowiskowe w oparciu i obowiazujące przepisy prawa | 2,0 | |
| 3,0 | student potrafi określać priorytety i rozwiązywać problemy środowiskowe tylko z pomocą nauczyciela | |
| 3,5 | ||
| 4,0 | ||
| 4,5 | ||
| 5,0 |
Literatura podstawowa
- Marek Górski, Prawo ochrony środowiska, PWN, 2021
- Ustawa z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska, 2022
- Ustawa z dnia 20 lipca 2017 r. - Prawo wodne, 2022
- Ustawa z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody, 2022
- Ustawa z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, 2022
- Ustawa z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach, 2023
Literatura dodatkowa
- Bar M., i in., Leksykon prawa ochrony środowiska, Lex, Warszawa, 2012
- Radecki W., Instytucje prawa ochrony środowiska, Difin, Warszawa, 2010