Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (N1)
Sylabus przedmiotu Renaturyzacja wód:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ochrona środowiska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Renaturyzacja wód | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Bioinżynierii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Małgorzata Gałczyńska <Malgorzata.Galczynska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Hanna Siwek <Hanna.Siwek@zut.edu.pl>, Małgorzata Włodarczyk <Malgorzata.Wlodarczyk@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość podstawowych zagadnień z biologii i chemii z zakresu I i II roku studiów licencjackich. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Identyfikowanie przyczyn degradacji zasobów wodnych. |
C-2 | Ocena celowości i zakresu prac poprawiających stan środowiska wodnego z uwzględnieniem potrzeb przyrodniczych oraz ograniczeń gospodarczych. |
C-3 | Racjonalizacja planowanych przedsięwzięć odnowy środowiska wodnego. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Wpływ roślinności na hydrauliczne skutki renaturyzacji wód. | 1 |
T-A-2 | Renaturyzacja rzek w Polsce omówienie zagadnienia na wybranych przykładach. | 1 |
T-A-3 | Renaturyzacja sieci hydrograficznej terenie Biebrzańskiego Parku Narodowego. | 1 |
T-A-4 | Renaturyzacja rzek na świecie. | 1 |
T-A-5 | Rekultywacja jeziora Głębokiego. | 1 |
5 | ||
zajęcia terenowe | ||
T-T-1 | Wizja terenowa na wybranym obszarze. Sadzenie i rozmnażanie roślin. | 4 |
4 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Przyczyny utraty naturalności rzek. | 4 |
T-W-2 | Regulacja rzek w Polsce. | 4 |
T-W-3 | Działania techniczne realizowane w procesie renaturyzacji wód. | 2 |
T-W-4 | Wymagania przyrodnicze, ograniczenia i skutki renaturyzacji wód. | 2 |
T-W-5 | Rola roślin w przywracaniu naturalności rzek. Fitobariery w rekultywacji zbiorników wodnych. | 2 |
T-W-6 | Rekultywacja zbiorników wodnych. | 4 |
18 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w ćwiczeniach audytoryjnych. | 5 |
A-A-2 | Czytanie wskazanej literatury. | 3 |
A-A-3 | Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń. | 5 |
A-A-4 | Konsultacje | 2 |
15 | ||
zajęcia terenowe | ||
A-T-1 | uczestnictwo w zajęciach | 4 |
A-T-2 | Przygotowanie do zajęć | 6 |
10 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach. | 18 |
A-W-2 | Przygotowanie do zaliczenia wykładów. | 14 |
A-W-3 | Czytanie wskazanej literatury. | 16 |
A-W-4 | Udział w konsultacjach | 2 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny i problemowy z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej. |
M-2 | Metody problemowe (analiza przyczyn utraty naturalności rzek i metody działań renaturazycjych oraz analiza przyczyn degradacji zbiorników wodnych i metody ich rekultywacji). |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Kolokwium z wybranej części materiału. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów. |
S-3 | Ocena formująca: Zaliczenie przygotowanej samodzielnie prezentacji multimedialnej o działaniach renaturazycjych prowadzonych na wybranych odcinkach rzecznych. |
S-4 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_1A_C31_W01 Student ma wiedzę w zakresie kształtowania potencjału przyrody w ramach ograniczeń i skutków renaturyzacji wód oraz rekultywacji zbiorników wodnych. | OS_1A_W08, OS_1A_W11, OS_1A_W07 | — | — | C-2, C-1 | T-W-2, T-W-6, T-W-1, T-W-4, T-W-3 | M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_1A_C31_U01 Student ma umiejętność pozyskania informacji o prowadzonych w Polsce i świecie działaniach renaturyzacyjnych i rekultywacyjnych oraz wykorzystania tej wiedzy do określenia przyczyn degradacji wód i ich ochrony. | OS_1A_U04, OS_1A_U06, OS_1A_U05, OS_1A_U07 | — | — | C-2, C-3 | T-T-1, T-W-2, T-W-6, T-W-1, T-W-4, T-W-3, T-W-5, T-A-4, T-A-5, T-A-3, T-A-2, T-A-1 | M-2 | S-1, S-3, S-4 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_1A_C31_K01 Student potrafi samodzielnie i w grupie dyskutować o sposobach oceny i ochrony ekosystemów wodnych. | OS_1A_K05 | — | — | C-2, C-1 | T-T-1, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-A-2 | M-1, M-2 | S-2, S-4 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_1A_C31_W01 Student ma wiedzę w zakresie kształtowania potencjału przyrody w ramach ograniczeń i skutków renaturyzacji wód oraz rekultywacji zbiorników wodnych. | 2,0 | |
3,0 | Student ma niewielką wiedzę w zakresie ograniczeń i skutków renaturyzacji wód oraz rekultywacji zbiorników wodnych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_1A_C31_U01 Student ma umiejętność pozyskania informacji o prowadzonych w Polsce i świecie działaniach renaturyzacyjnych i rekultywacyjnych oraz wykorzystania tej wiedzy do określenia przyczyn degradacji wód i ich ochrony. | 2,0 | |
3,0 | Student ma niewielką umiejętność pozyskania informacji o prowadzonych w Polsce i świecie działaniach renaturyzacyjnych i rekultywacyjnych oraz wykorzystania tej wiedzy do określenia przyczyn degradacji wód i ich ochrony. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_1A_C31_K01 Student potrafi samodzielnie i w grupie dyskutować o sposobach oceny i ochrony ekosystemów wodnych. | 2,0 | |
3,0 | Student w niewielkim stopniu potrafi samodzielnie i w grupie dyskutować o sposobach oceny i ochrony ekosystemów wodnych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- J. Żelazo, Podstawy renaturyzacji rzek., Wydawnictwo SGGW, Warszawa, 2002
- J. Wierzbicki, Przyrodnicze, gospodarcze i hydrotechniczne przesłanki regulacji rzek., Oficyna Wydawnicza „Sadyba”, Warszawa, 2003
- A.i Derwich, I. Mróz, BÓBR EUROPEJSKI CASTOR FIBER L. 1758 JAKO CZYNNIK WSPOMAGAJĄCY RENATURYZACJĘ SIEDLISK NAD GÓRNYM SANEM, Studia i Materiały Centrum Edukacji Przyrodniczo-Leśnej R. 10. Zeszyt 2 (18): 173-183, 2008
Literatura dodatkowa
- A. Górniak, Ekosystem zbiornika Siemianówka w latach 1990-2004 i jego rekultywacji., Uniwersytet w Białymstoku, Zakład Hydrobiologii, Białystok, 2006
- Gałczyńska M., Buśko M., Stan zbiorników wodnych w Polsce oraz potencjalne i stosowane metody ich ochrony i rekultywacji, Wiadomości Melioracyjne i Łąkarskie 3/2016 s. 129-135., 2016