Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (N1)

Sylabus przedmiotu Gleby industrio- i urbanoziemne:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ochrona środowiska
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Gleby industrio- i urbanoziemne
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Kształtowania Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Ryszard Malinowski <Ryszard.Malinowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Edward Meller <Edward.Meller@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 9 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW6 12 2,00,50zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA6 9 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowe wiadomości z zakresu: gleboznawstwa oraz geografii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów ze specyfiką ekosystemu miejskiego z uwzględnieniem pozytywnego i szkodliwego wpływu działalności człowieka na środowisko glebowe i powiązane z nim inne komponenty środowiska przyrodniczego.
C-2Wykształcić umiejętność samodzielnego opisu cech morfologicznych gleb miejskich w tym rozpoznania i charakterystyki substratów technogenicznych, a następnie klasyfikacji głównie wg systematyki polskiej, niemieckiej, FAO i WRB
C-3Określenie stopnia przekształceń, degradacji, odporności na zanieczyszczenia, wskazanie kierunków ewentualnej rekultywacji i zagospodarowania gleb antropogenicznych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Ocena uziarnienia i składu morfologicznego spreparowanych próbek gleb antropogenicznych oraz podział wyodrębnionych substratów technogenicznych i opis ich właściwości.2
T-A-2Oznaczenie odczynu gleby i zawartości CaCO3.1
T-A-3Oznaczanie zawartości chloru w glebie i wodzie oraz oznaczenie zasolenia gleby.2
T-A-4Pomiar potencjału redox i ODR w glebie.1
T-A-5Ocena stopnia zanieczyszczenia metalami ciężkimi wybranych gleb miejskich oraz wydanie orzeczenia dotyczącego sposobu zagospodarowania wybranych terenów poprzemysłowych.1
T-A-6Opis cech morfologicznych gleb na monolitach glebowych w tym antropogenicznych (skrzynkowych) oraz ustalenia przynależności typologicznej w oparciu o obowiązującą systematykę gleb Polski, Niemiec, FAO i WRB.2
9
wykłady
T-W-1Wpływ dziejów historycznych na kształtowanie się zmienności gleb industrio- i urbanoziemnych w obrębie miast ze szczególnym uwzględnieniem Szczecina.2
T-W-2Miasto jako ekosystem: powiązanie gleb; klimatu; wody; roślinności; fauny i człowieka w środowisku miejskim.2
T-W-3Składniki szkodliwe w środowisku miejskim i przemysłowym oraz drogi ich przenoszenia.2
T-W-4Geneza gleb industrio- i urbanoziemnych oraz kierunki ich rozwoju. Pedogeneza i litogeneza, substraty w genezie gleb miejskich. Wpływ działalności człowieka na kształtowanie gleb w obrębie miast.2
T-W-5Systematyka gleb industrio- i urbanoziemnych (Systematyka polska z uzupełnieniami, niemiecka, FAO i WRB). Kartografia gleb industrio- i urbanoziemnych.4
12

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Udział studenta w ćwiczeniach audytoryjnych9
A-A-2Samodzielne przygotowywanie się do ćwiczeń.9
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia5
A-A-4Konsultacje2
25
wykłady
A-W-1Udział studenta w wykładach12
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów18
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia18
A-W-4konsultacje2
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny przedwtawiający zagadnienia teoretyczne
M-2Prezentacje multimedialne
M-3Praca w grupach - praca z monolitami glebowymi.
M-4Dyskusja dydaktyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena przygotowanych i opracowanych samodzielnie monolitów gleb miejskich
S-2Ocena podsumowująca: Sumaryczna ocena aktywności i zdobytej wiedzy na ćwiczeniach audytoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie podsumowujące zdobytą wiedzę na wykładach

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_O09-2_W01
W zakresie wiedzy student potrafi: zdefiniować podstawowe pojęcia z zakresu funkcjnowania ekosystemu miejskiego; określić zagrożenia antropogeniczne w środowisku miejskim; opisać cechy morfologiczne gleb miejskich oraz scharakteryzować substraty technogeniczne; sklasyfikować gleby antropogeniczne głównie wg systematyki polskiej, niemieckiej, FAO i WRB.
OS_1A_W08, OS_1A_W09, OS_1A_W11C-1T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-1, M-2, M-3, M-4S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_O09-2_U01
Student potrafi samodzielnie opisać cechy morfologiczne gleb miejskich w tym rozpoznać substraty technogenne, a następnie dokonać klasyfikacji głównie wg systematyki polskiej, niemieckiej, FAO i WRB
OS_1A_U01C-1T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_O09-2_K01
Zrozumienie podstawowych procesów glebotwórczych w środowisku miejskim oraz funkcjonowania ekosystemu miejskiego. Zdobycie umiejętności oceny właściwości gleb industrio- i urbanoziemnych oraz kulturoziemnych, a następnie określenie szacunkowe (ekspercko) ich stopnia przekształceń, degradacji, odporności na zanieczyszczenia, wskazanie kierunków ewentualnej rekultywacji i zagospodarowania.
OS_1A_K01C-1T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OS_1A_O09-2_W01
W zakresie wiedzy student potrafi: zdefiniować podstawowe pojęcia z zakresu funkcjnowania ekosystemu miejskiego; określić zagrożenia antropogeniczne w środowisku miejskim; opisać cechy morfologiczne gleb miejskich oraz scharakteryzować substraty technogeniczne; sklasyfikować gleby antropogeniczne głównie wg systematyki polskiej, niemieckiej, FAO i WRB.
2,0Student:
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OS_1A_O09-2_U01
Student potrafi samodzielnie opisać cechy morfologiczne gleb miejskich w tym rozpoznać substraty technogenne, a następnie dokonać klasyfikacji głównie wg systematyki polskiej, niemieckiej, FAO i WRB
2,0
3,0Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z wydatną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OS_1A_O09-2_K01
Zrozumienie podstawowych procesów glebotwórczych w środowisku miejskim oraz funkcjonowania ekosystemu miejskiego. Zdobycie umiejętności oceny właściwości gleb industrio- i urbanoziemnych oraz kulturoziemnych, a następnie określenie szacunkowe (ekspercko) ich stopnia przekształceń, degradacji, odporności na zanieczyszczenia, wskazanie kierunków ewentualnej rekultywacji i zagospodarowania.
2,0W zakresie prac zespołowych student: - nie potrafi zaplanować i wykonać pracy na każdym z jej etapów. W zakresie działania, postaw i motywacji: - student unika podejmowania działań, nie wykazuje inicjatywy, wykazuje postawę nieprzychylną wobec wszelkich poczynań nauczyciela.
3,0W zakresie prac zespołowych student: - planuje i wykonuje pracę w sposób nieudolny na każdym z jej etapów W zakresie działania, postaw i motywacji: - student nie unika podejmowania działań, ale też nie podejmuje ich z własnej woli. Wykazuje postawę neutralną (obojętną) wobec poleceń nauczyciela.
3,5W zakresie prac zespołowych student: - planuje i wykonuje pracę na poziomie podstawowym na każdym z jej etapów W zakresie działania, postaw i motywacji: - student nie unika podejmowania działań, ale też nie podejmuje ich z własnej woli. Adaptuje się jednak do sytuacji dydaktycznych zaaranżowanych przez nauczyciela. Wykazuje postawę umiarkowanie przychylną wobec poczynań nauczyciela.
4,0W zakresie prac zespołowych student: - rozdysponowuje lub pomaga w rozdzieleniu zadań wśród członków zespołu, potrafi wykorzystywać informacje kontekstowe do realizacji zadań zespołowych. W zakresie działania, postaw i motywacji: - student dostosowuje się do sytuacji dydaktycznej, w jakiej się znalazł. Podejmuje działania z własnej woli, ale nie angażuje się spontanicznie.
4,5W zakresie prac zespołowych student: - potrafi samodzielnie zaplanować, sprecyzować cele i czynnie uczestniczyć w rozdysponowywaniu zadań i ich realizacji na każdym etapie pracy. W zakresie działania, postaw i motywacji: - student nie tylko dostosowuje się do sytuacji dydaktycznej, w jakiej się znalazł, ale i organizuje ją w pewien sposób wykazując przy tym przychylną postawę wobec poczynań nauczyciela.
5,0W zakresie prac zespołowych student: potrafi samodzielnie zaplanować i sprecyzować cele, a także rozdzielić zadania między członków zespołu oraz panować nad współpracą w zespole (motywowanie do działania). Dba o terminowość i sposób prezentacji wyników. W zakresie działania, postaw i motywacji: - student samorzutnie rozpoczyna danego rodzaju działania, kierując się przy tym pozytywną postawą wobec poczynań nauczyciela.

Literatura podstawowa

  1. Kollender-Szych A., Niedźwiecki E., Malinowski R., Gleby miejskie – wybrane zagadnienia dla studentów kierunku ochrona środowiska., Akademia Rolnicza w Szczecinie, Szczecin, 2008, ISBN 978-83-7317-044-5
  2. Jan Wójcik, Antropogeniczne zmiany środowiska przyrodniczego Ziemi, PWN, Warszawa, 2021, ISBN: 9788301211684
  3. Greinert A., Studia nad glebami obszaru zurbanizowanego Zielonej Góry., Oficyna Wydaw. Uniwersytetu Zielonogórskiego, Zielona Góra, 2003
  4. Greinert A, Ochrona i rekultywacja terenów zurbanizowanych, Wydaw. PZ, Zielona Góra, 2000

Literatura dodatkowa

  1. Bednarek R., Dziadowiec H., Pokojska U., Prusinkiewicz Z., Badania ekologiczno-gleboznawcze, PWN, Warszawa, 2004
  2. Turski R., Słowińska-Jurkiewicz A., Hetman J., Zarys Gleboznawstwa, AR Lublin, Lublin, 1999

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Ocena uziarnienia i składu morfologicznego spreparowanych próbek gleb antropogenicznych oraz podział wyodrębnionych substratów technogenicznych i opis ich właściwości.2
T-A-2Oznaczenie odczynu gleby i zawartości CaCO3.1
T-A-3Oznaczanie zawartości chloru w glebie i wodzie oraz oznaczenie zasolenia gleby.2
T-A-4Pomiar potencjału redox i ODR w glebie.1
T-A-5Ocena stopnia zanieczyszczenia metalami ciężkimi wybranych gleb miejskich oraz wydanie orzeczenia dotyczącego sposobu zagospodarowania wybranych terenów poprzemysłowych.1
T-A-6Opis cech morfologicznych gleb na monolitach glebowych w tym antropogenicznych (skrzynkowych) oraz ustalenia przynależności typologicznej w oparciu o obowiązującą systematykę gleb Polski, Niemiec, FAO i WRB.2
9

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wpływ dziejów historycznych na kształtowanie się zmienności gleb industrio- i urbanoziemnych w obrębie miast ze szczególnym uwzględnieniem Szczecina.2
T-W-2Miasto jako ekosystem: powiązanie gleb; klimatu; wody; roślinności; fauny i człowieka w środowisku miejskim.2
T-W-3Składniki szkodliwe w środowisku miejskim i przemysłowym oraz drogi ich przenoszenia.2
T-W-4Geneza gleb industrio- i urbanoziemnych oraz kierunki ich rozwoju. Pedogeneza i litogeneza, substraty w genezie gleb miejskich. Wpływ działalności człowieka na kształtowanie gleb w obrębie miast.2
T-W-5Systematyka gleb industrio- i urbanoziemnych (Systematyka polska z uzupełnieniami, niemiecka, FAO i WRB). Kartografia gleb industrio- i urbanoziemnych.4
12

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Udział studenta w ćwiczeniach audytoryjnych9
A-A-2Samodzielne przygotowywanie się do ćwiczeń.9
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia5
A-A-4Konsultacje2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział studenta w wykładach12
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów18
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia18
A-W-4konsultacje2
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOS_1A_O09-2_W01W zakresie wiedzy student potrafi: zdefiniować podstawowe pojęcia z zakresu funkcjnowania ekosystemu miejskiego; określić zagrożenia antropogeniczne w środowisku miejskim; opisać cechy morfologiczne gleb miejskich oraz scharakteryzować substraty technogeniczne; sklasyfikować gleby antropogeniczne głównie wg systematyki polskiej, niemieckiej, FAO i WRB.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_W08Ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego, zna zasady zrównoważonego użytkowania środowiska z uwzględnieniem dbałości o różnorodność biologiczną oraz ma wiedzę o zagrożeniach środowiska przyrodniczego. Zna typowe technologie inżynierskie w zakresie ochrony i kształtowania środowiska.
OS_1A_W09Opisuje zmiany i zagrożenie środowiska spowodowane działalnością człowieka na powierzchni ziemi i w glebach
OS_1A_W11Zna naturalne i antropogeniczne źródła oraz cykle pierwiastków biogenicznych w środowisku
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów ze specyfiką ekosystemu miejskiego z uwzględnieniem pozytywnego i szkodliwego wpływu działalności człowieka na środowisko glebowe i powiązane z nim inne komponenty środowiska przyrodniczego.
Treści programoweT-A-1Ocena uziarnienia i składu morfologicznego spreparowanych próbek gleb antropogenicznych oraz podział wyodrębnionych substratów technogenicznych i opis ich właściwości.
T-A-2Oznaczenie odczynu gleby i zawartości CaCO3.
T-A-3Oznaczanie zawartości chloru w glebie i wodzie oraz oznaczenie zasolenia gleby.
T-A-4Pomiar potencjału redox i ODR w glebie.
T-A-5Ocena stopnia zanieczyszczenia metalami ciężkimi wybranych gleb miejskich oraz wydanie orzeczenia dotyczącego sposobu zagospodarowania wybranych terenów poprzemysłowych.
T-A-6Opis cech morfologicznych gleb na monolitach glebowych w tym antropogenicznych (skrzynkowych) oraz ustalenia przynależności typologicznej w oparciu o obowiązującą systematykę gleb Polski, Niemiec, FAO i WRB.
T-W-1Wpływ dziejów historycznych na kształtowanie się zmienności gleb industrio- i urbanoziemnych w obrębie miast ze szczególnym uwzględnieniem Szczecina.
T-W-2Miasto jako ekosystem: powiązanie gleb; klimatu; wody; roślinności; fauny i człowieka w środowisku miejskim.
T-W-3Składniki szkodliwe w środowisku miejskim i przemysłowym oraz drogi ich przenoszenia.
T-W-4Geneza gleb industrio- i urbanoziemnych oraz kierunki ich rozwoju. Pedogeneza i litogeneza, substraty w genezie gleb miejskich. Wpływ działalności człowieka na kształtowanie gleb w obrębie miast.
T-W-5Systematyka gleb industrio- i urbanoziemnych (Systematyka polska z uzupełnieniami, niemiecka, FAO i WRB). Kartografia gleb industrio- i urbanoziemnych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny przedwtawiający zagadnienia teoretyczne
M-2Prezentacje multimedialne
M-3Praca w grupach - praca z monolitami glebowymi.
M-4Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Sumaryczna ocena aktywności i zdobytej wiedzy na ćwiczeniach audytoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student:
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOS_1A_O09-2_U01Student potrafi samodzielnie opisać cechy morfologiczne gleb miejskich w tym rozpoznać substraty technogenne, a następnie dokonać klasyfikacji głównie wg systematyki polskiej, niemieckiej, FAO i WRB
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i wykorzystuje je w uczeniu się przez całe życie. Potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich, posiada umiejętność stosowania metod analitycznych, symulacyjnych oraz eksperymentalnych.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów ze specyfiką ekosystemu miejskiego z uwzględnieniem pozytywnego i szkodliwego wpływu działalności człowieka na środowisko glebowe i powiązane z nim inne komponenty środowiska przyrodniczego.
Treści programoweT-A-1Ocena uziarnienia i składu morfologicznego spreparowanych próbek gleb antropogenicznych oraz podział wyodrębnionych substratów technogenicznych i opis ich właściwości.
T-A-2Oznaczenie odczynu gleby i zawartości CaCO3.
T-A-3Oznaczanie zawartości chloru w glebie i wodzie oraz oznaczenie zasolenia gleby.
T-A-4Pomiar potencjału redox i ODR w glebie.
T-A-5Ocena stopnia zanieczyszczenia metalami ciężkimi wybranych gleb miejskich oraz wydanie orzeczenia dotyczącego sposobu zagospodarowania wybranych terenów poprzemysłowych.
T-A-6Opis cech morfologicznych gleb na monolitach glebowych w tym antropogenicznych (skrzynkowych) oraz ustalenia przynależności typologicznej w oparciu o obowiązującą systematykę gleb Polski, Niemiec, FAO i WRB.
T-W-2Miasto jako ekosystem: powiązanie gleb; klimatu; wody; roślinności; fauny i człowieka w środowisku miejskim.
T-W-3Składniki szkodliwe w środowisku miejskim i przemysłowym oraz drogi ich przenoszenia.
T-W-4Geneza gleb industrio- i urbanoziemnych oraz kierunki ich rozwoju. Pedogeneza i litogeneza, substraty w genezie gleb miejskich. Wpływ działalności człowieka na kształtowanie gleb w obrębie miast.
T-W-5Systematyka gleb industrio- i urbanoziemnych (Systematyka polska z uzupełnieniami, niemiecka, FAO i WRB). Kartografia gleb industrio- i urbanoziemnych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny przedwtawiający zagadnienia teoretyczne
M-2Prezentacje multimedialne
M-3Praca w grupach - praca z monolitami glebowymi.
M-4Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena przygotowanych i opracowanych samodzielnie monolitów gleb miejskich
S-2Ocena podsumowująca: Sumaryczna ocena aktywności i zdobytej wiedzy na ćwiczeniach audytoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie podsumowujące zdobytą wiedzę na wykładach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z wydatną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOS_1A_O09-2_K01Zrozumienie podstawowych procesów glebotwórczych w środowisku miejskim oraz funkcjonowania ekosystemu miejskiego. Zdobycie umiejętności oceny właściwości gleb industrio- i urbanoziemnych oraz kulturoziemnych, a następnie określenie szacunkowe (ekspercko) ich stopnia przekształceń, degradacji, odporności na zanieczyszczenia, wskazanie kierunków ewentualnej rekultywacji i zagospodarowania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_K01Ma świadomość ciągłego rozwoju nauk biologicznych i chemicznych. Dokonuje samooceny własnych kompetencji i chętnie doskonali umiejętności.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów ze specyfiką ekosystemu miejskiego z uwzględnieniem pozytywnego i szkodliwego wpływu działalności człowieka na środowisko glebowe i powiązane z nim inne komponenty środowiska przyrodniczego.
Treści programoweT-A-1Ocena uziarnienia i składu morfologicznego spreparowanych próbek gleb antropogenicznych oraz podział wyodrębnionych substratów technogenicznych i opis ich właściwości.
T-A-2Oznaczenie odczynu gleby i zawartości CaCO3.
T-A-3Oznaczanie zawartości chloru w glebie i wodzie oraz oznaczenie zasolenia gleby.
T-A-4Pomiar potencjału redox i ODR w glebie.
T-A-5Ocena stopnia zanieczyszczenia metalami ciężkimi wybranych gleb miejskich oraz wydanie orzeczenia dotyczącego sposobu zagospodarowania wybranych terenów poprzemysłowych.
T-A-6Opis cech morfologicznych gleb na monolitach glebowych w tym antropogenicznych (skrzynkowych) oraz ustalenia przynależności typologicznej w oparciu o obowiązującą systematykę gleb Polski, Niemiec, FAO i WRB.
T-W-1Wpływ dziejów historycznych na kształtowanie się zmienności gleb industrio- i urbanoziemnych w obrębie miast ze szczególnym uwzględnieniem Szczecina.
T-W-2Miasto jako ekosystem: powiązanie gleb; klimatu; wody; roślinności; fauny i człowieka w środowisku miejskim.
T-W-3Składniki szkodliwe w środowisku miejskim i przemysłowym oraz drogi ich przenoszenia.
T-W-4Geneza gleb industrio- i urbanoziemnych oraz kierunki ich rozwoju. Pedogeneza i litogeneza, substraty w genezie gleb miejskich. Wpływ działalności człowieka na kształtowanie gleb w obrębie miast.
T-W-5Systematyka gleb industrio- i urbanoziemnych (Systematyka polska z uzupełnieniami, niemiecka, FAO i WRB). Kartografia gleb industrio- i urbanoziemnych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny przedwtawiający zagadnienia teoretyczne
M-2Prezentacje multimedialne
M-3Praca w grupach - praca z monolitami glebowymi.
M-4Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena przygotowanych i opracowanych samodzielnie monolitów gleb miejskich
S-2Ocena podsumowująca: Sumaryczna ocena aktywności i zdobytej wiedzy na ćwiczeniach audytoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie podsumowujące zdobytą wiedzę na wykładach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0W zakresie prac zespołowych student: - nie potrafi zaplanować i wykonać pracy na każdym z jej etapów. W zakresie działania, postaw i motywacji: - student unika podejmowania działań, nie wykazuje inicjatywy, wykazuje postawę nieprzychylną wobec wszelkich poczynań nauczyciela.
3,0W zakresie prac zespołowych student: - planuje i wykonuje pracę w sposób nieudolny na każdym z jej etapów W zakresie działania, postaw i motywacji: - student nie unika podejmowania działań, ale też nie podejmuje ich z własnej woli. Wykazuje postawę neutralną (obojętną) wobec poleceń nauczyciela.
3,5W zakresie prac zespołowych student: - planuje i wykonuje pracę na poziomie podstawowym na każdym z jej etapów W zakresie działania, postaw i motywacji: - student nie unika podejmowania działań, ale też nie podejmuje ich z własnej woli. Adaptuje się jednak do sytuacji dydaktycznych zaaranżowanych przez nauczyciela. Wykazuje postawę umiarkowanie przychylną wobec poczynań nauczyciela.
4,0W zakresie prac zespołowych student: - rozdysponowuje lub pomaga w rozdzieleniu zadań wśród członków zespołu, potrafi wykorzystywać informacje kontekstowe do realizacji zadań zespołowych. W zakresie działania, postaw i motywacji: - student dostosowuje się do sytuacji dydaktycznej, w jakiej się znalazł. Podejmuje działania z własnej woli, ale nie angażuje się spontanicznie.
4,5W zakresie prac zespołowych student: - potrafi samodzielnie zaplanować, sprecyzować cele i czynnie uczestniczyć w rozdysponowywaniu zadań i ich realizacji na każdym etapie pracy. W zakresie działania, postaw i motywacji: - student nie tylko dostosowuje się do sytuacji dydaktycznej, w jakiej się znalazł, ale i organizuje ją w pewien sposób wykazując przy tym przychylną postawę wobec poczynań nauczyciela.
5,0W zakresie prac zespołowych student: potrafi samodzielnie zaplanować i sprecyzować cele, a także rozdzielić zadania między członków zespołu oraz panować nad współpracą w zespole (motywowanie do działania). Dba o terminowość i sposób prezentacji wyników. W zakresie działania, postaw i motywacji: - student samorzutnie rozpoczyna danego rodzaju działania, kierując się przy tym pozytywną postawą wobec poczynań nauczyciela.