Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (N2)
specjalność: Rekultywacja i zagospodarowanie gruntów

Sylabus przedmiotu Rozprzestrzenianie się zanieczyszczeń w atmosferze:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ochrona środowiska
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Rozprzestrzenianie się zanieczyszczeń w atmosferze
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Kształtowania Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Jadwiga Nidzgorska-Lencewicz <Jadwiga.Nidzgorska-Lencewicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 10 1,60,67egzamin
ćwiczenia audytoryjneA1 15 1,40,33zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowe wiadomości z meteorologii i klimatologii oraz ekologii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie z efektywnością elementów i zjawisk meteorologicznych w dysperjsji zanieczyszczeń i w proceach samooczyszczania atmosfery
C-2Wykształcenie umiejętności oceny wpływu elementów meteorologicznych na wielkość i zmienność imisji
C-3Zapoznanie z referencyjną metodyką modelowania poziomów substancji w powietrzu

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Podstawy teoretyczne i obliczanie wielkości emisji zanieczyszczeń pyłowych i gazowych.1
T-A-2Identyfikacja i opracowanie TWH dla wybranej stacji aerologicznej, korelacja z poziomem imisji głównych zanieczyszczeń powietrza.1
T-A-3Obliczanie emisji zanieczyszczeń powstających podczas wybranych procesów i operacji technologicznych.2
T-A-4Obliczanie emisji maksymalnej, rocznej i średniej 30-minutowej.1
T-A-5Referencyjne metodyki modelowania poziomów substancji w powietrzu. Efektywna wysokość emitora. Dane meteorologiczne do obliczeń poziomów substancji w powietrzu. Obliczenia stężenia maksymalnego zanieczyszczenia gazowego.3
T-A-6Operat ochrony powietrza (wybrane elementy) - praca z oprogramowaniem.7
15
wykłady
T-W-1Wpływ warunków anemometrycznych na rozprzestrzenianie się zanieczyszczeń powietrza2
T-W-2Stratyfikacja termiczna troposfery a rozprzestrzenianie się zanieczyszczeń w atmosferze2
T-W-3Termiczne warstwy hamujące. Turbulencja w atmosferze. Metody określania termiczno-dynamicznej równowagi powietrza2
T-W-4Rola składowych obiegu wody w procesach samooczyszczania atmosfery1
T-W-5Wpływ warunków topograficznych i pokrycia terenu na rozprzestrzenianie się zanieczyszczeń. Warunki meteorologiczne a jakość powietrza w mieście.1
T-W-6Warunki meteorologiczne w modelach dyspersji zanieczyszczeń.2
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Udział w ćwiczeniach15
A-A-2Realizacja indywidualnych zadań praktycznych8
A-A-3Przygotowanie do realizacji indywidualnych zadań w programie Ek100W10
A-A-4konsultacje2
35
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach10
A-W-2Studiowanie literatury10
A-W-3Przygotowanie do egzaminu15
A-W-4Udział w konsultacjach2
A-W-5Egzamin2
39

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykłady informacyjne z wykorzystaniem środków multimedialnych, zawierające elementy metod eksponujących (film).
M-2Ćwiczenia: realizacja indywidualnych zadań składających się z części graficznej i opisowej wykonywanych metodą przewodniego tekstu.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie z zakresu tematyki wykładów.
S-2Ocena formująca: Zaliczenie indywidualnych opracowań.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_2A_C04_W01
Student posiada pogłębioną wiedzę z zakresu warunków atmosferycznych determinujących stan aerosanitarny powietrza i ich matematycznego opisu w modelach dyspersji zanieczyszczeń.
OS_2A_W01C-1T-A-3, T-A-4, T-A-2, T-A-1, T-A-5, T-A-6, T-W-4, T-W-3, T-W-6, T-W-1, T-W-5, T-W-2M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_2A_C04_U01
Student posiada umiejętność wyszukiwania danych oraz opracowania i interpretacji wyników z zakresu wpływu warunków atmosferycznych na zmienność emisji i imisji zanieczyszczeń powietrza
OS_2A_U01C-2T-A-5, T-A-1, T-A-4, T-A-3, T-A-2, T-A-6M-2S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_2A_C04_K01
Ma świadomość ciągłego rozwoju technik komputerowych w modelowaniu rozpraszania zanieczyszczeń w atmosferze i wynikającą z tego potrzebę stałego podnoszenia swoich kompetencji i umiejętności.
OS_2A_K01C-2T-A-6, T-W-6M-2S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OS_2A_C04_W01
Student posiada pogłębioną wiedzę z zakresu warunków atmosferycznych determinujących stan aerosanitarny powietrza i ich matematycznego opisu w modelach dyspersji zanieczyszczeń.
2,0
3,0Student potrafi wskazać niektóre elementy meteorologiczne bądź ich zespoły istotnie determinujące warunki aerosanitarne powietrza, nie potrafi jednak dokładnie opisać ich roli.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OS_2A_C04_U01
Student posiada umiejętność wyszukiwania danych oraz opracowania i interpretacji wyników z zakresu wpływu warunków atmosferycznych na zmienność emisji i imisji zanieczyszczeń powietrza
2,0
3,0Student posiada umiejętność wyszukiwania i prostego opracowania danych z zakresu warunków atmosferycznych oraz emisji i imisji zanieczyszczeń powietrza, nie umie jednak poprawnie zinterpretować wyników,ocenić ich znaczenia i przydatności.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OS_2A_C04_K01
Ma świadomość ciągłego rozwoju technik komputerowych w modelowaniu rozpraszania zanieczyszczeń w atmosferze i wynikającą z tego potrzebę stałego podnoszenia swoich kompetencji i umiejętności.
2,0
3,0Ma świadomość potrzeby doskonalenia wiedzy.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Markiewicz M., Podstawy modelowania rozprzestrzeniania się zanieczyszczeń w powietrzu atmosferycznym, Wydaw. Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2004
  2. Łykowski B. (red.), Podstawy klimatologii stosowanej. Działy wybrane, Wyd. SGGW, Warszawa, 1999
  3. Juda J., Chruściel S., Ochrona powietrza atmosferycznego., Wyd. Nauk. Techn., Warszawa, 1974

Literatura dodatkowa

  1. Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 26 stycznia 2010 r. w sprawie wartości odniesienia dla niektórych substancji w powietrzu (Dz.U. Nr 16/2010, poz. 87)., 2010
  2. Czarnecka M., Koźmiński C, Meteorologia a zanieczyszczenia atmosfery, AR Szczecin i US, Szczecin, 2006
  3. Juda – Rezler K., Oddziaływanie zanieczyszczeń powietrza na środowisko, Oficyna Wyd. Politechniki Warszawskie, Warszawa, 2000
  4. Zwoździak J., Zwoździak A., Szczurek A., Meteorologia w ochronie atmosfery, Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław, 1998
  5. Gomółka E. Szaynok A., Chemia wody i powietrza - część II- chemia powietrza, Oficyna Wydawnicz Politechniki Wrocławskiej, Wrocław, 1997

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Podstawy teoretyczne i obliczanie wielkości emisji zanieczyszczeń pyłowych i gazowych.1
T-A-2Identyfikacja i opracowanie TWH dla wybranej stacji aerologicznej, korelacja z poziomem imisji głównych zanieczyszczeń powietrza.1
T-A-3Obliczanie emisji zanieczyszczeń powstających podczas wybranych procesów i operacji technologicznych.2
T-A-4Obliczanie emisji maksymalnej, rocznej i średniej 30-minutowej.1
T-A-5Referencyjne metodyki modelowania poziomów substancji w powietrzu. Efektywna wysokość emitora. Dane meteorologiczne do obliczeń poziomów substancji w powietrzu. Obliczenia stężenia maksymalnego zanieczyszczenia gazowego.3
T-A-6Operat ochrony powietrza (wybrane elementy) - praca z oprogramowaniem.7
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wpływ warunków anemometrycznych na rozprzestrzenianie się zanieczyszczeń powietrza2
T-W-2Stratyfikacja termiczna troposfery a rozprzestrzenianie się zanieczyszczeń w atmosferze2
T-W-3Termiczne warstwy hamujące. Turbulencja w atmosferze. Metody określania termiczno-dynamicznej równowagi powietrza2
T-W-4Rola składowych obiegu wody w procesach samooczyszczania atmosfery1
T-W-5Wpływ warunków topograficznych i pokrycia terenu na rozprzestrzenianie się zanieczyszczeń. Warunki meteorologiczne a jakość powietrza w mieście.1
T-W-6Warunki meteorologiczne w modelach dyspersji zanieczyszczeń.2
10

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Udział w ćwiczeniach15
A-A-2Realizacja indywidualnych zadań praktycznych8
A-A-3Przygotowanie do realizacji indywidualnych zadań w programie Ek100W10
A-A-4konsultacje2
35
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach10
A-W-2Studiowanie literatury10
A-W-3Przygotowanie do egzaminu15
A-W-4Udział w konsultacjach2
A-W-5Egzamin2
39
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOS_2A_C04_W01Student posiada pogłębioną wiedzę z zakresu warunków atmosferycznych determinujących stan aerosanitarny powietrza i ich matematycznego opisu w modelach dyspersji zanieczyszczeń.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_2A_W01Ma pogłębioną wiedze na temat zjawisk oraz fizycznych i chemicznych procesów zachodzących w biosferze. W rozszerzonym zakresie potrafi zastosować zasady wykorzystania praw przyrody w technice i życiu codziennym. Ma rozszerzoną wiedzę z zakresu biologii. Wykazuje znajomość zaawansowanych cykli pierwiastków biogenicznych w środowisku.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z efektywnością elementów i zjawisk meteorologicznych w dysperjsji zanieczyszczeń i w proceach samooczyszczania atmosfery
Treści programoweT-A-3Obliczanie emisji zanieczyszczeń powstających podczas wybranych procesów i operacji technologicznych.
T-A-4Obliczanie emisji maksymalnej, rocznej i średniej 30-minutowej.
T-A-2Identyfikacja i opracowanie TWH dla wybranej stacji aerologicznej, korelacja z poziomem imisji głównych zanieczyszczeń powietrza.
T-A-1Podstawy teoretyczne i obliczanie wielkości emisji zanieczyszczeń pyłowych i gazowych.
T-A-5Referencyjne metodyki modelowania poziomów substancji w powietrzu. Efektywna wysokość emitora. Dane meteorologiczne do obliczeń poziomów substancji w powietrzu. Obliczenia stężenia maksymalnego zanieczyszczenia gazowego.
T-A-6Operat ochrony powietrza (wybrane elementy) - praca z oprogramowaniem.
T-W-4Rola składowych obiegu wody w procesach samooczyszczania atmosfery
T-W-3Termiczne warstwy hamujące. Turbulencja w atmosferze. Metody określania termiczno-dynamicznej równowagi powietrza
T-W-6Warunki meteorologiczne w modelach dyspersji zanieczyszczeń.
T-W-1Wpływ warunków anemometrycznych na rozprzestrzenianie się zanieczyszczeń powietrza
T-W-5Wpływ warunków topograficznych i pokrycia terenu na rozprzestrzenianie się zanieczyszczeń. Warunki meteorologiczne a jakość powietrza w mieście.
T-W-2Stratyfikacja termiczna troposfery a rozprzestrzenianie się zanieczyszczeń w atmosferze
Metody nauczaniaM-1Wykłady informacyjne z wykorzystaniem środków multimedialnych, zawierające elementy metod eksponujących (film).
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie z zakresu tematyki wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi wskazać niektóre elementy meteorologiczne bądź ich zespoły istotnie determinujące warunki aerosanitarne powietrza, nie potrafi jednak dokładnie opisać ich roli.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOS_2A_C04_U01Student posiada umiejętność wyszukiwania danych oraz opracowania i interpretacji wyników z zakresu wpływu warunków atmosferycznych na zmienność emisji i imisji zanieczyszczeń powietrza
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_2A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach oraz wykorzystuje je w uczeniu się przez całe życie. Posiada umiejętność stosowania pogłębionych metod analitycznych, symulacyjnych oraz eksperymentalnych w odniesieniu do ochrony i kształtowania środowiska.
Cel przedmiotuC-2Wykształcenie umiejętności oceny wpływu elementów meteorologicznych na wielkość i zmienność imisji
Treści programoweT-A-5Referencyjne metodyki modelowania poziomów substancji w powietrzu. Efektywna wysokość emitora. Dane meteorologiczne do obliczeń poziomów substancji w powietrzu. Obliczenia stężenia maksymalnego zanieczyszczenia gazowego.
T-A-1Podstawy teoretyczne i obliczanie wielkości emisji zanieczyszczeń pyłowych i gazowych.
T-A-4Obliczanie emisji maksymalnej, rocznej i średniej 30-minutowej.
T-A-3Obliczanie emisji zanieczyszczeń powstających podczas wybranych procesów i operacji technologicznych.
T-A-2Identyfikacja i opracowanie TWH dla wybranej stacji aerologicznej, korelacja z poziomem imisji głównych zanieczyszczeń powietrza.
T-A-6Operat ochrony powietrza (wybrane elementy) - praca z oprogramowaniem.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia: realizacja indywidualnych zadań składających się z części graficznej i opisowej wykonywanych metodą przewodniego tekstu.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Zaliczenie indywidualnych opracowań.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada umiejętność wyszukiwania i prostego opracowania danych z zakresu warunków atmosferycznych oraz emisji i imisji zanieczyszczeń powietrza, nie umie jednak poprawnie zinterpretować wyników,ocenić ich znaczenia i przydatności.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOS_2A_C04_K01Ma świadomość ciągłego rozwoju technik komputerowych w modelowaniu rozpraszania zanieczyszczeń w atmosferze i wynikającą z tego potrzebę stałego podnoszenia swoich kompetencji i umiejętności.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_2A_K01Ma świadomość ciągłego rozwoju nauk biologicznych i chemicznych. Dokonuje samooceny własnych kompetencji i chętnie doskonali umiejętności. Potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób.
Cel przedmiotuC-2Wykształcenie umiejętności oceny wpływu elementów meteorologicznych na wielkość i zmienność imisji
Treści programoweT-A-6Operat ochrony powietrza (wybrane elementy) - praca z oprogramowaniem.
T-W-6Warunki meteorologiczne w modelach dyspersji zanieczyszczeń.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia: realizacja indywidualnych zadań składających się z części graficznej i opisowej wykonywanych metodą przewodniego tekstu.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Zaliczenie indywidualnych opracowań.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Ma świadomość potrzeby doskonalenia wiedzy.
3,5
4,0
4,5
5,0