Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (N2)
Sylabus przedmiotu Bioklimatologia:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ochrona środowiska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Bioklimatologia | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Kształtowania Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Agnieszka Mąkosza <Agnieszka.Makosza@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Student posiada podstawowe wiadomości z biologii, geografii i meteorologii |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Poznanie związków zachodzących pomiędzy człowiekiem a środowiskiem |
C-2 | Metody badania związków: człowiek - atmosfera |
C-3 | Poznanie sposobów oceny i opracowania warunków biometeorologicznych dla różnych potrzeb w zróżnicowanym krajobrazie geograficznym |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Ocena warunków bioklimatycznych wybranej miejscowości na podstawie kryteriów termicznych, higrycznych i dynamicznych | 1 |
T-A-2 | Określanie odczuwalności cieplnej człowieka w poszczególnych dniach najcieplejszego i najchłodniejszego miesiąca roku, na wybranych stacjach meteorologicznych położonych w różnych regionach kraju. | 1 |
T-A-3 | Zastosowanie programu BioKlima do oceny warunków bioklimatycznych. | 4 |
6 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Bezpośrednie i pośrednie odziaływanie klimatu na zdrowie. Oddziaływanie środowiska atmosferycznego na człowieka - bodźce fizyczne, biologiczne, chemiczne | 1 |
T-W-2 | Klimatyczne uwarunkowania zachorowalności i umieralności w Polsce. Wpływ czynników antropogenicznych na zdrowie człowieka (zanieczyszczenia gazowe, pyłowe i metalami ciężkimi, hałas). Choroby klimatozależne. Wpływ warunków pogodowych na występowanie chorób meteotropowych i wypadków. | 1 |
T-W-3 | Bilans cieplny człowieka. Ogólny i cząstkowe modele oceny warunków bioklimatycznych . Wskaźniki bioklimatyczne oparte na bilansie cieplnym człowieka. | 2 |
T-W-4 | Terapeutyczne właściwości klimatu. Klimat a rekreacja, turystyka i sport. Klimatyczne uwarunkowania życia w mieście. Klimatologiczn-fizjologiczna typologia klimatów lokalnych (np. klimat miasta, kliimat lasu, klimat obszarów górskich i morskich, uzdrowiska). | 2 |
T-W-5 | Zróżnicowanie fizyczno-geograficzne a warunki bioklimatyczne. Bioklimat Polski. Typy bioklimatu i Regiony bioklimatyczne. | 1 |
T-W-6 | Zmiany klimatu a warunki bioklimatyczne. Wpływ klimatu na stan zdrowia w Polsce : stan aktualny oraz prognoza do 2100 roku | 2 |
9 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach. Wykonanie opracowań w trakcie ćwiczeń i zaliczenie każdego opracowania | 6 |
A-A-2 | Przygotowanie do zajęć i do zaliczenia | 4 |
10 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo na wykładach i pisemne zaliczenie wiedzy zdobytej podczas zajęć audytoryjnych | 9 |
A-W-2 | przygotowanie do zaliczenia treści wykładów | 6 |
15 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny i problemowy |
M-2 | Cwiczenia audytoryjne, wykonanie zadań obliczeniowych, |
M-3 | Cwiczenia z użyciem komputera |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Zaliczenie opracowania na ćwiczeniach |
S-2 | Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie treści wykładów np. test |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_2A_C10_W01 Zna i rozumie związki między środowiskiem geofizycznym i geograficznym a organizmami żywymi oraz wpływ środowiska atmosferycznego na zdrowie i samopoczucie człowieka | OS_2A_W01 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6 | M-1 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_2A_C10_U01 Potrafi sam dokonać oceny warunków bioklimatycznych danego regionu lub miejscowości | OS_2A_U04 | — | — | C-2, C-3 | T-A-1, T-A-2, T-A-3 | M-2, M-3 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_2A_C10_K01 Jest gotów do określenia wpływu warunków pogodowych na zdrowie człowieka oraz wyboru metod oceny tych warunków. | OS_2A_K01 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_2A_C10_W01 Zna i rozumie związki między środowiskiem geofizycznym i geograficznym a organizmami żywymi oraz wpływ środowiska atmosferycznego na zdrowie i samopoczucie człowieka | 2,0 | |
3,0 | Potrafi zdefiniować rodzaje bodźców działających na człowieka | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_2A_C10_U01 Potrafi sam dokonać oceny warunków bioklimatycznych danego regionu lub miejscowości | 2,0 | |
3,0 | Potrafi dokonać częściowej oceny warunków bioklimatycznych wykorzystując pojedyńcze czynniki meteorologiczne | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_2A_C10_K01 Jest gotów do określenia wpływu warunków pogodowych na zdrowie człowieka oraz wyboru metod oceny tych warunków. | 2,0 | |
3,0 | Ma świadomość doskonalenia wiedzy | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Kozłowska-Szczęsna T., Krawczyk B., Kuchcik M., Wpływ środowiska atmosferycznego na zdrowie i samopoczucie człowieka, PAN, IGiPZ, Warszawa, 2004, monografie 4
- Koźmiński C., Michalska B., Szczepanowska E., Górnik K., Marks R., Turystyka zdrowotna, uzdrowiskowa i uwarunkowania bioklimatyczne, Uniwersytet Szczeciński, Szczecin, 2015, drugie, rozszerzone
- Koźmiński C., Michalska B., Ćwiczenia z bioklimatologii. Wybrane metody opracowań bioklimatu dla potrzeb turystyki i rekreacji, Uniwersytet Szczeciński, Szczecin, 2013, 2
- Błażejczyk K., Kunert A., Bioklimatyczne uwarunkowania rekreacji i turystyki w Polsce, PAN, IGiPZ, Warszawa, 2011, monografie 1
- Błażejczyk K., Baranowski J., Błażejczyk, Anna, Wpływ klimatu na stan zdrowia w Polsce : stan aktualny oraz prognoza do 2100 roku, IGiPZ PAN, 2015
Literatura dodatkowa
- Bogucki J., Biometeorologia turystyki i rekreacji, AWF, Poznań, Poznań, 1999
- tematyczne publikacje naukowe - artykuły, 2011
- https://www.imgw.pl/sites/default/files/2020-11/wplyw-zanieczyszczenia-powietrza-na-zdrowie-ludnosci-w-obszarze-polsko-czeskiego-pogranicza.pdf, 2020
- Magdalena Kuchcik, Krzysztof Błażejczyk, Jakub Szmyd, Paweł Milewski, Anna Błażejczyk, Jarosław Baranowski, Potencjał leczniczy klimatu Polski, IGiPZ PAN, Wyd. Akademickie Sedno, Warszawa, 2013