Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Odnawialne źródła energii (N1)
Sylabus przedmiotu Doradztwo energetyczne:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Odnawialne źródła energii | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Doradztwo energetyczne | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Odnawialnych Źródeł Energii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Małgorzata Hawrot-Paw <Malgorzata.Hawrot-Paw@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Postawowe wiadomości z zakresu OZE. |
W-2 | Matematyka, fizyka. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Celem przedmiotu jest nabycie wiedzy z zakresu racjonalnego gospodarowania energią, w tym planowania energetycznego, podstaw transformacji energetycznej z wykorzystaniem OZE oraz umiejętności sporządzania świadectw energetycznych budynków. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Metody opracowywania świadectw charakterystyki energetycznej (metoda obliczeniowa i zużyciowa). Podstawy prawne procesu certyfikacji. | 3 |
T-P-2 | Samodzielne przygotowanie świadectwa energetycznego. | 6 |
9 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Gospodarka niskoemisyjna i efektywność energetyczna. Podstawy prawne krajowe oraz dyrektywy unijne. | 1 |
T-W-2 | Racjonalne gospodarowanie energią i sposoby obniżenia jej kosztów. | 2 |
T-W-3 | Transformacja energetyczna. Kierunki przemian energetycznych jako następstwo sytuacji geopolitycznej. | 2 |
T-W-4 | Doradztwo energetyczne dla firm. Optymalne modele zakupu energii. Proces inwestycyjny w zakresie poprawy efektywności energetycznej i wykorzystania OZE. | 2 |
T-W-5 | Zaliczenie. | 2 |
9 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | uczestnictwo w zajęciach | 9 |
A-P-2 | Samodzielna praca nad projektami | 14 |
A-P-3 | Konsultacje | 2 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 9 |
A-W-2 | Przygotowanie do zaliczenia | 14 |
A-W-3 | Konsultacje | 2 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny. |
M-2 | Metody praktyczne: wykonanie projektu. |
M-3 | Metody praktyczne: ćwiczenia audytoryjne (rozwiązywanie zagadnień). |
M-4 | Wykład informacyjny |
M-5 | Metoda projektów z użyciem komputera |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Projekt: ocenie podlega poprawność przyjętej koncepcji, poprawność metodyki obliczeniowej, a także układ pracy w tym m.in. struktura i podział treści, poprawność merytoryczna, językowa, dobór i identyfikacja źródeł literaturowych. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Kolokwium pozwalające na sprawdzenie oraz weryfikację poziomu umiejętności w zakresie wykorzystania przyjętych rozwiązań metodycznych oraz posługiwania się aparatem obliczeniowym. |
S-4 | Ocena formująca: Obserwacja postępów przy realizacji projektu i stopnia zaangażowania |
S-5 | Ocena podsumowująca: Ocena z projektu |
S-6 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne / ustne |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OZE_1A_C34_W01 Student posiada wiedzę na temat projektowania instalacji wykorzystujących OZE oraz doradztwa energetycznego. | OZE_1A_W16 | — | — | C-1 | T-W-5, T-W-4, T-W-2, T-W-3, T-W-1 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3 |
OZE_1A_C34_W02 Student ma wiedzę w zakresie mechanizmów poprawy efektywności energetycznej, rozumie procesy związane z wymianą ciepła, zna wymogi legislacyjne związane z certyfikacją energetyczną. | OZE_1A_W15, OZE_1A_W16 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4 | M-4 | S-6 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OZE_1A_C34_U01 Student potrafi wykonać obliczenia związane z zaprojektowaniem instalacji wykorzystującej OZE. | OZE_1A_U17 | — | — | C-1 | T-P-1, T-P-2 | M-2, M-3 | S-2, S-3 |
OZE_1A_C34_U02 Student ma umiejętność samodzielnego sporządzania świadectw energetycznych korzystając z dostępnych źródeł oraz narzędzi informatycznych. | OZE_1A_U01, OZE_1A_U06 | — | — | C-1 | T-P-1, T-P-2 | M-5 | S-4, S-5 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OZE_1A_C34_K01 Student ma zdolność stosowania zdobytej wiedzy i nabytych umiejętności w dalszych etapach kształcenia się oraz w przyszłej pracy zawodowej. | OZE_1A_K01, OZE_1A_K03 | — | — | C-1 | T-W-3, T-W-1, T-W-5, T-W-4, T-P-2, T-P-1, T-W-2 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3 |
OZE_1A_C34_K02 Student rozumie jakie znaczenie ma energia dla społeczeństwa, w tym konieczności zwiększenia udziału energii z odnawialnych źródeł energii, i jest świadomy potrzeby uzupełniania wiedzy w zakresie aktualnych wymogów legislacyjnych. | OZE_1A_K01, OZE_1A_K02, OZE_1A_K04 | — | — | C-1 | T-P-1, T-P-2, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4 | M-4, M-5 | S-4, S-5, S-6 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OZE_1A_C34_W01 Student posiada wiedzę na temat projektowania instalacji wykorzystujących OZE oraz doradztwa energetycznego. | 2,0 | |
3,0 | Student w stopniu podstawowym posiada wiedzę na temat projektowania instalacji OZE. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
OZE_1A_C34_W02 Student ma wiedzę w zakresie mechanizmów poprawy efektywności energetycznej, rozumie procesy związane z wymianą ciepła, zna wymogi legislacyjne związane z certyfikacją energetyczną. | 2,0 | |
3,0 | Student zna podstawowe zasady związane z certyfikacją energetyczną i próbuje wskazywać modele do optymalnego zarządzania energią, . | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OZE_1A_C34_U01 Student potrafi wykonać obliczenia związane z zaprojektowaniem instalacji wykorzystującej OZE. | 2,0 | |
3,0 | Student w stopniu podstawowym potrafi wykonać obliczenia instalacji OZE. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
OZE_1A_C34_U02 Student ma umiejętność samodzielnego sporządzania świadectw energetycznych korzystając z dostępnych źródeł oraz narzędzi informatycznych. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi wyznaczyć podstawowe parametry techniczne budynku, instalacji lub parametry techniczne źródła ciepła zasilającego budynek. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OZE_1A_C34_K01 Student ma zdolność stosowania zdobytej wiedzy i nabytych umiejętności w dalszych etapach kształcenia się oraz w przyszłej pracy zawodowej. | 2,0 | |
3,0 | Student rozumie w zakresie podstawowym stosowanie zdobytej wiedzy i nabytych umiejętności. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
OZE_1A_C34_K02 Student rozumie jakie znaczenie ma energia dla społeczeństwa, w tym konieczności zwiększenia udziału energii z odnawialnych źródeł energii, i jest świadomy potrzeby uzupełniania wiedzy w zakresie aktualnych wymogów legislacyjnych. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi wskazać wybrane rozwiązania poprawiające efektywność energetyczną. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Pluta Z., Słoneczne instalacje energetyczne, Oficyna Wyd. Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2007
- Anna Kucharska, Transformacja energetyczna, PWN, 2021
- Boczar T.:, Energetyka wiatrowa. Aktualne możliwości wykorzystania, PAK, 2008
- Maciej Robakiewicz, Audyty energetyczne, POLCEN Spółka z o.o., 2022
- praca zbiorowa (red. M. Hoffman), Małe elektrownie wodne, poradnik., Wyd. Nabba, Warszawa, 1992
- USTAWA z dnia 29 sierpnia 2014 r. o charakterystyce energetycznej budynków; Dz.U. 2014 poz. 1200, 2014
- Pr zbiorowa, System doradztwa energetycznego w zakresie budynków. Materiały pomocnicze i narzędzia., Biblioteka FPE, Warszawa, 2012
- Nowak W., Stachel A., Borsukiewicz-Gozdur A., Zastosowania odnawialnych źródeł energii, Wyd. Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 2008
- Lewandowski W.M., Proekologiczne odnawialne źródła energii, WNT, Warszawa, 2010
- Cieśliński J., Mikielewicz J., Niekonwencjonalne źródła energii, Wyd. Politechniki Gdańskiej, Gdańsk, 1996
- Lubośny Z.:, Farmy wiatrowe w systemie elektroenergetycznym, WNT, Warszawa, 2009
- Flaga A., Inżynieria wiatrowa. Podstawy i zastosowania, Wydawnictwo Arkady, Warszawa, 2008
- Ligus M., Efektywność inwestycji w odnawialne źródła energii. Analiza kosztów i korzyści., Wydawnictwo CeDeWu Sp. z o.o., Warszawa, 2012
Literatura dodatkowa
- Praca zbiorowa, Odnawialne źródła energii. Poradnik, Tarbonus sp. z o.o., Kraków - Tarnobrzeg, 2008