Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Odnawialne źródła energii (N1)
Sylabus przedmiotu Projektowanie instalacji OZE:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Odnawialne źródła energii | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Projektowanie instalacji OZE | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Odnawialnych Źródeł Energii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Andrzej Gawlik <Andrzej.Gawlik@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość podstaw fizyki i termodynamiki, wymiany ciepła oraz matematyki |
W-2 | Postawowe wiadomości z zakresu OZE. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studenta(-ki) z zasadami, metodami i wymaganiami technicznymi związanymi z projektowaniem instalacji OZE oraz nowoczesymi metodami projektowania instalacji z wykorzystaniem oprogramowania do projektowania instalacji OZE. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Wykonywanie obliczeń i symulacji w oparciu o profesjonalne oprogramowanie do projektowania instalacji OZE. Symulacje uzysków energii elektrycznej i ciepła w zależności od zmian wybranych parametrów instalacji OZE i czynników zewnętrznych. | 5 |
T-A-2 | Wykonywanie obliczeń związanych z wymiarowaniem i optymalizacją projektowanych instalacji OZE. Obliczenia i symulacje związane z analizą ekonomiczną i optymalizacją kosztorysów inwestycji OZE. | 6 |
T-A-3 | Zaliczenie pisemne formy zajęć. | 1 |
12 | ||
projekty | ||
T-P-1 | Wykonanie projektu instalacji / systemu / układu OZE w oparciu o oprogramowanie wspomagające proces projektowania instalacji OZE dla wybranych założeń techniczno-eksploatacyjnych. Wymiarowanie instalacji, dobór elementów składowych. Wykonanie schematu instalacji. Analiza uzysków i parametrów pracy instalacji. Analiza ekonomiczna i ekologiczna inwestycji. | 9 |
9 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Instalacje OZE- klasyfikacja, elementy składowe. | 1 |
T-W-2 | Podstawy projektowania instalacji OZE- wybór rodzaju, wymiarowanie, zależność uzysków energii od lokalnych warunków. | 1 |
T-W-3 | Projektowanie instalacji fotowoltaicznych ze zużyciem energii na potrzeby własne. | 2 |
T-W-4 | Projektowanie systemów wyspowych, mobilnych i specjalnych. | 1 |
T-W-5 | Podstawy projektowania instalacji hybrydowych- połączenie instalacji PV i turbin wiatrowych o pionowej osi obrotu. Podstawy projektowania instalacji hybrydowych- połączenie instalacji PV i pomp ciepła. | 2 |
T-W-6 | Instalacje i systemy hybrydowe z generatorami awaryjnymi i ogniwami paliwowymi. | 2 |
T-W-7 | Podstawy projektowania instalacji kolektorowych. | 1 |
T-W-8 | Analiza ekonomiczna i ekologiczna projektowanych instalacji. Optymalizacja projektów pod wybrane parametry pracy. | 1 |
T-W-9 | Pisemne zaliczenie formy zajęć. | 1 |
12 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 12 |
A-A-2 | Przygotowywanie się do zajęć ćwiczeniowych. | 23 |
35 | ||
projekty | ||
A-P-1 | uczestnictwo w zajęciach | 9 |
A-P-2 | Samokształcenie, wykonanie projektu | 21 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 12 |
A-W-2 | Samokształcenie - uzupełnianie wiedzy | 18 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 5 |
35 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny. |
M-2 | Metody praktyczne: wykonanie projektu. |
M-3 | Metody praktyczne: ćwiczenia audytoryjne (rozwiązywanie zagadnień). |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Projekt: ocenie podlega poprawność wykonania projektu instalacji OZE |
S-3 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne formy zajęć. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OZE_1A_C34xx_W01 Student posiada wiedzę na temat projektowania instalacji wykorzystujących OZE oraz doradztwa energetycznego. | OZE_1A_W16 | — | — | C-1 | T-A-1, T-W-1 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OZE_1A_C34xx_U01 Student potrafi wykonać obliczenia związane z zaprojektowaniem instalacji wykorzystującej OZE. | OZE_1A_U17 | — | — | C-1 | T-A-1 | M-2, M-3 | S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OZE_1A_C34xx_K01 Student ma zdolność stosowania zdobytej wiedzy i nabytych umiejętności w dalszych etapach kształcenia się oraz w przyszłej pracy zawodowej. | OZE_1A_K01, OZE_1A_K03 | — | — | C-1 | T-A-1, T-W-1 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OZE_1A_C34xx_W01 Student posiada wiedzę na temat projektowania instalacji wykorzystujących OZE oraz doradztwa energetycznego. | 2,0 | |
3,0 | Student w stopniu podstawowym posiada wiedzę na temat projektowania instalacji OZE. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OZE_1A_C34xx_U01 Student potrafi wykonać obliczenia związane z zaprojektowaniem instalacji wykorzystującej OZE. | 2,0 | |
3,0 | Student w stopniu podstawowym potrafi wykonać obliczenia instalacji OZE. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OZE_1A_C34xx_K01 Student ma zdolność stosowania zdobytej wiedzy i nabytych umiejętności w dalszych etapach kształcenia się oraz w przyszłej pracy zawodowej. | 2,0 | |
3,0 | Student rozumie w zakresie podstawowym stosowanie zdobytej wiedzy i nabytych umiejętności. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Ryszard Tytko, Fotowoltaika. Podręcznik dla studentów, uczniów, instalatorów, inwestorów, Wydawnictwo i Drukarnia Towarzystwa Słowaków w Polsce, Kraków, 2022, 4
- Pluta Z., Słoneczne instalacje energetyczne, Oficyna Wyd. Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2007
- Boczar T.:, Energetyka wiatrowa. Aktualne możliwości wykorzystania, PAK, 2008
- Mariusz T. Sarniak, Podręcznik instalatora systemów fotowoltaicznych., Grupa Medium, Warszawa, 2022, 1
- Mirosław Zawadzki, Kolektory słoneczne pompy ciepła na tak, Polska Ekologia, Warszawa, 2022
- Pr zbiorowa, System doradztwa energetycznego w zakresie budynków. Materiały pomocnicze i narzędzia., Biblioteka FPE, Warszawa, 2012
- Lewandowski W.M., Proekologiczne odnawialne źródła energii, WNT, Warszawa, 2010
- Cieśliński J., Mikielewicz J., Niekonwencjonalne źródła energii, Wyd. Politechniki Gdańskiej, Gdańsk, 1996
- Lubośny Z.:, Farmy wiatrowe w systemie elektroenergetycznym, WNT, Warszawa, 2009
- Flaga A., Inżynieria wiatrowa. Podstawy i zastosowania, Wydawnictwo Arkady, Warszawa, 2008
- Ligus M., Efektywność inwestycji w odnawialne źródła energii. Analiza kosztów i korzyści., Wydawnictwo CeDeWu Sp. z o.o., Warszawa, 2012
Literatura dodatkowa
- Praca zbiorowa, Odnawialne źródła energii. Poradnik, Tarbonus sp. z o.o., Kraków - Tarnobrzeg, 2008
- Podręcznik architekta, projektanta i instalatora. Kolektory słoneczne, 2022, Viessmann sp. z o.o. www.viessmann.pl