Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Odnawialne źródła energii (S1)
Sylabus przedmiotu Algorytmy i struktury danych:
Informacje podstawowe
| Kierunek studiów | Odnawialne źródła energii | ||
|---|---|---|---|
| Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
| Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
| Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
| Profil | ogólnoakademicki | ||
| Moduł | — | ||
| Przedmiot | Algorytmy i struktury danych | ||
| Specjalność | przedmiot wspólny | ||
| Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Odnawialnych Źródeł Energii | ||
| Nauczyciel odpowiedzialny | Paweł Sędłak <Pawel.Sedlak@zut.edu.pl> | ||
| Inni nauczyciele | Tomasz Stawicki <Tomasz.Stawicki@zut.edu.pl> | ||
| ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
| Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
| Blok obieralny | 10 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
| KOD | Wymaganie wstępne |
|---|---|
| W-1 | Podstawowa znajomość budowy i obsługi komputera (kopiowanie, tworzenie folderów itp.). Znajomość systemu operacyjnego. |
Cele przedmiotu
| KOD | Cel modułu/przedmiotu |
|---|---|
| C-1 | Zapoznanie studentów z nowoczesnymi technologiami informacyjnymi - algorytmy, bazy danych. |
| C-2 | Usystematyzowanie wiedzy z zakresu algorytmów i struktury baz danych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
| KOD | Treść programowa | Godziny |
|---|---|---|
| laboratoria | ||
| T-L-1 | Wstęp do algorytmów - projektowanie schematów blokowych. Schematy blokowe jako graficzny zapis algorytmu - zadania. | 6 |
| T-L-2 | Wprowadzenie. Podstawowe pojęcia. Przygotowanie własnej bazy danych w excelu. | 6 |
| T-L-3 | Zapoznanie się z programem Access. Importowanie baz danych z excela. Sortowanie, kwerendy, raporty. | 8 |
| 20 | ||
| wykłady | ||
| T-W-1 | Zasady analizy algorytmów. Badanie poprawności algorytmów: warunki początkowe i końcowe, niezmienniki pętli. | 2 |
| T-W-2 | Algorytmy rekurencyjne. Definicje rekurencyjne, wywołania funkcji i wykonywanie rekurencji, typy programów rekurencyjnych, niebezpieczeństwa oraz nadużywanie rekurencji. | 2 |
| T-W-3 | Elementarne struktury danych. Podstawowe typy danych, tablice, listy jednokierunkowe, listy dwukierunkowe, listy cykliczne, metody przetwarzania list, rezerwowanie pamięci na listy. Grafy. | 2 |
| T-W-4 | Podstawowe pojęcia związane z bazami danych. Zasady tworzenia baz danych. Zasady Codda. | 2 |
| T-W-5 | Sortowanie, kwerendy, zapytania, Raporty, importowanie. | 2 |
| 10 | ||
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
| KOD | Forma aktywności | Godziny |
|---|---|---|
| laboratoria | ||
| A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 20 |
| A-L-2 | Samodzielne studiowanie zagadnień ćwiczeniowych. | 23 |
| A-L-3 | Przygotowanie do zaliczenia. | 5 |
| A-L-4 | Konsultacje | 2 |
| 50 | ||
| wykłady | ||
| A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 10 |
| A-W-2 | Samodzielne studiowanie zagadnień wykładowych. | 5 |
| A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia. | 8 |
| A-W-4 | Konsultacje. | 2 |
| 25 | ||
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
| KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
|---|---|
| M-1 | Wykład informacyjny |
| M-2 | Pokaz |
| M-3 | Ćwiczenia laboratoryjne |
| M-4 | Metoda projektów |
Sposoby oceny
| KOD | Sposób oceny |
|---|---|
| S-1 | Ocena formująca: Zaliczenie praktyczne ćwiczeń laboratoryjnych - przy komputerze. |
| S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie na podstawie przygotowanej bazy danych i pisemnego sprawdzianu wiedzy z wykładów. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
| Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| OZE_1A_O05-1_W01 Zna metodę zwiększenia wydajności w związku z zastosowaniem algorytmów i struktur danych w rolnictwie i leśnictwie. | OZE_1A_W10 | — | — | C-1, C-2 | T-W-2, T-W-5, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-L-1, T-L-2, T-L-3 | M-3, M-1, M-4, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
| Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| OZE_1A_O05-1_U01 Potrafi wykorzystać algorytmy i struktury danych OZE. | OZE_1A_U01, OZE_1A_U03 | — | — | C-1, C-2 | T-W-2, T-W-5, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-L-1, T-L-2, T-L-3 | M-3, M-1, M-4, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
| Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| OZE_1A_O05-1_K01 Jest świadomy wiedzy podczas pracy z komputerem i algorytmami i bazami danych. | OZE_1A_K02, OZE_1A_K03, OZE_1A_K06 | — | — | C-1, C-2 | T-W-2, T-W-5, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-L-1, T-L-2, T-L-3 | M-3, M-1, M-4, M-2 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
| Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| OZE_1A_O05-1_W01 Zna metodę zwiększenia wydajności w związku z zastosowaniem algorytmów i struktur danych w rolnictwie i leśnictwie. | 2,0 | |
| 3,0 | Student posiada wiedzę na poziomie advenced ECDL, ale nie potrafi ocenić jej prawdziwości ani źródła. | |
| 3,5 | ||
| 4,0 | ||
| 4,5 | ||
| 5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
| Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| OZE_1A_O05-1_U01 Potrafi wykorzystać algorytmy i struktury danych OZE. | 2,0 | |
| 3,0 | Student posiada podstawowe umiejętności z zakresu stosowania algorytmów, wykorzystania baz danych. | |
| 3,5 | ||
| 4,0 | ||
| 4,5 | ||
| 5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
| Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| OZE_1A_O05-1_K01 Jest świadomy wiedzy podczas pracy z komputerem i algorytmami i bazami danych. | 2,0 | |
| 3,0 | Student wykazuje się podstawowymi nawykami w pracy z bazami danych. | |
| 3,5 | ||
| 4,0 | ||
| 4,5 | ||
| 5,0 |
Literatura podstawowa
- Simon Harris , James Ross, Algorytmy. Od podstaw., Helion, Warszawa, 2006
- Lech Banachowski, Krzysztof Diks, Wojciech Rytter, Algorytmy i struktury danych, Wydawnictwa Naukowo Techniczne, 2006
- Access czyli komputerowe bazy danych, Help, 2005
- Piotr Wróblewski, Algorytmy, struktury danych i techniki programowania, Helion, Warszawa, 2003
Literatura dodatkowa
- Piotr Stokłosa, Microsoft Office Access 2003 krok po kroku, Read Me, 2004
- M. Berg, de , M. Kreveld, van , M. Overmars , O. Schwarzkopf, Geometria obliczeniowa. Algorytmy i zastosowania, Wydawnictwa Naukowo Techniczne, 2003