Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ogrodnictwo (N1)
specjalność: Rośliny i surowce zielarskie
Sylabus przedmiotu Aranżacja kwietników i rabat:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ogrodnictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Aranżacja kwietników i rabat | ||
Specjalność | Sztuka ogrodowa | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Ogrodnictwa | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Agnieszka Zawadzińska <Agnieszka.Zawadzinska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość zasad uprawy roślin ogrodniczych |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Celem przedmiotu jest zaznajomienie studenta z szerokim wachlarzem gatunków i odmian roślin przeznaczonych na kwietniki i rabaty, z zasadami doboru roślin i łączenia ich w kompozycje roślinne oraz ich pielęgnacja. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Najważniejsze gatunki i odmiany roślin stosowane na kwietniki i rabaty, dobór pod względem stanowiska i cech użytkowych. Zaprojektowanie kompozycji roślinnej z opisem pielęgnacji. | 6 |
6 | ||
zajęcia terenowe | ||
T-T-1 | Poznanie gatunków roslin ozdobnych na kwietnikach i rabatach miejskich. Praktyczne wykonanie kompozycji w pojemniku. | 3 |
3 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Zasady aranżacji kwietników i rabat w ogrodach przydomowych i przestrzeni miejskiej. Rys historyczny założeń ogrodowych. Grupy roślin ozdobnych stosowane na kwietnikach (geofity, rośliny jednoroczne, r. dwuletnie, rośliny wieloletnie nie zimujące, trawy ozdobne) i na rabatach (r. wieloletnie zimujące w gruncie, paprocie, rośliny wodne i wilgociolubne, krzewinki, geofity), ich najlepsze walory użytkowe oraz możliwości wykorzystania w ogrodnictwie miejskim i w ogrodach przydomowych. | 9 |
9 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 6 |
A-L-2 | Przygotowanie do zajęć i zaliczenia | 7 |
A-L-3 | Konsultacje | 2 |
15 | ||
zajęcia terenowe | ||
A-T-1 | uczestnictwo w zajęciach | 3 |
A-T-2 | Przygotowanie do zajęć terenowych | 7 |
10 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 9 |
A-W-2 | Przygotowanie do zaliczenia | 14 |
A-W-3 | konsultacje | 2 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | wykład konwersatoryjny |
M-3 | wykład problemowy |
M-4 | dyskusja dydaktyczna |
M-5 | metoda projektów |
M-6 | ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: test ze znajomości roślin |
S-2 | Ocena podsumowująca: sprawdzian |
S-3 | Ocena formująca: ocena projektu |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OG_1A_SO1a_W01 Zna gatunki i odmiany roślin ozdobnych przeznaczonych na kwietniki i rabaty oraz zasady ich komponowania | OG_1A_W20, OG_1A_W23 | — | — | C-1 | T-L-1, T-W-1 | M-1, M-2, M-3, M-4, M-5, M-6 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OG_1A_SO1a_U01 Umie dobrać gatunki roślin ozdobnych do aranżacji kwietników i rabat w terenach zieleni i do dekoracji pojemnika oraz potrafi je pielęgnować | OG_1A_U03, OG_1A_U11, OG_1A_U12, OG_1A_U15 | — | — | C-1 | T-L-1, T-T-1, T-W-1 | M-1, M-2, M-4, M-5, M-6 | S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OG_1A_SO1a_K01 Jest gotowy zaplanować, zrealizować i właściwie pielęgnować kompozycje roślinne w terenach zieleni | OG_1A_K04, OG_1A_K05, OG_1A_K06 | — | — | C-1 | T-L-1, T-T-1, T-W-1 | M-1, M-2, M-3, M-4, M-5, M-6 | S-1, S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OG_1A_SO1a_W01 Zna gatunki i odmiany roślin ozdobnych przeznaczonych na kwietniki i rabaty oraz zasady ich komponowania | 2,0 | |
3,0 | Student rozpoznaje podstawowe gatunki roślin ozdobnych przeznaczonych na kwietniki i rabaty oraz orientuje się w ich komponowaniu | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OG_1A_SO1a_U01 Umie dobrać gatunki roślin ozdobnych do aranżacji kwietników i rabat w terenach zieleni i do dekoracji pojemnika oraz potrafi je pielęgnować | 2,0 | |
3,0 | Student dobiera podstawowe gatunki roślin do aranżacji kwietników i rabat i do dekoracji pojemnika oraz umie wykonać podstawowe zabiegi pielęgnacyjne | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OG_1A_SO1a_K01 Jest gotowy zaplanować, zrealizować i właściwie pielęgnować kompozycje roślinne w terenach zieleni | 2,0 | |
3,0 | Student planuje i realizuje proste kompozycje z roślin ozdobnych oraz wykonuje najważniejsze zabiegi pielęgnacyjne | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Chmiel H., Uprawa roślin ozdobnych, PWRiL, Warszawa, 2000
- M. Raducka-Mynett, Kwietniki sezonowe, PWRiL, Warszawa, 1980
- M.E. Drozdek (red.), Rośliny do zadań specjalnych, Oficyna Wydawnicza PWSZ w Sulechowie, Sulechów - Kalsk, 2011
- A. Łukasiewicz, Rośliny okrywowe, PWRiL, Poznań, 2003, 2011
- J. Marcinkowski, Byliny ogrodowe, PWRiL, Warszawa, 2010
Literatura dodatkowa
- Vitroflora, Katalod - Rośliny ozdobne, rabatowe, balkonowe, jednoroczne, 2022
- Vitroflora, Katalog - Byliny i trawy, 2022
- Związek Szkółkarstwa Polskiego, Katalog bylin, 2011
- Zieleń Miejska, ABRYS, Poznań, czasopismo, 2023
- J. Krause, Kwitnące cebule, Krajowa Rada PZD, Warszawa, 1992
- Krause J., Uprawa roślin balkonowych i tarasowych, Plantpress, Kraków, 2006
- Mayer J., Rośliny balkonowe, Delta, Warszawa, 2011