Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ogrodnictwo (N1)
specjalność: Rośliny i surowce zielarskie
Sylabus przedmiotu Aranżacja ogrodów przydomowych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ogrodnictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Aranżacja ogrodów przydomowych | ||
Specjalność | Sztuka ogrodowa | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Ogrodnictwa | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Agnieszka Zawadzińska <Agnieszka.Zawadzinska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość podstawowych gatunków roślin ogrodniczych, warzyw, roślin sadowniczych i roślin ozdobnych stosowanych w ogrodach i w przestrzeni miejskiej. |
W-2 | Znajomość podstawowych zasad uprawy i pielęgnacji roślin ogrodniczych |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z zasadami projektowania małego ogrodu przydomowego, podstawami kompozycji ogrodowej, zasadami doboru, zakładania i pielęgnacji i roślin, stosowania różnego rodzaju nawierzchni i małej architektury ogrodowej. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Opracowanie koncepcji zagospodarowania ogrodu przydomowego roślinnością w dowolnym stylu wraz z opisem | 9 |
9 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Uwarunkowania prawne. Ocena warunków przyrodniczych i roślinności zastałej. Style ogrodowe - rys historyczny. Znaczenie ogrodu w życiu człowieka. Określenie i analiza potrzeb właściciela ogrodu. Koncepcje projektowe i inspiracje. Podział funkcjonalny ogrodu na strefy. Podstawowe zasady tworzenia wnętrz ogrodowych i kompozycji roślinnych. Dobór gatunków projektowanych (roślin ozdobnych, drzew i krzewów owocowych, warzyw i ziół). Wyznaczenie kwater i zaprojektowanie rabat i kwietników. Zasady pielęgnacji roślin. Woda i światło w ogrodzie. Rodzaje nawierzchni. Mała architektura ogrodowa i pozostałe wyposażenie ogrodu. | 9 |
9 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 9 |
A-L-2 | Przygotowanie do zajęć i zaliczenia | 14 |
A-L-3 | konsultacje | 2 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 9 |
A-W-2 | Przygotowanie do zaliczenia | 13 |
A-W-3 | Konsultacje | 2 |
24 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | wykład problemowy |
M-3 | wykład konwersatoryjny |
M-4 | Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem |
M-5 | Ćwiczenia laboratoryjne |
M-6 | Metoda projektów |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: sprawdzian |
S-2 | Ocena formująca: test |
S-3 | Ocena podsumowująca: ocena projektu |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OG_1A_SO2_W01 Zna zasady aranżacji ogrodu przydomowego, planowania kompozycji roślinnych, nawierzchni i elementów małej architektury ogrodowej. | OG_1A_W15, OG_1A_W16, OG_1A_W20, OG_1A_W23 | — | — | C-1 | T-L-1, T-W-1 | M-1, M-2, M-3, M-4, M-5, M-6 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OG_1A_SO2_U01 Umie zaplanować koncepcję prostego ogrodu przydomowego i prawidłowo dobrać gatunki roślin odobnych i użytkowych, nawierzchnie i elementy małej architektury ogrodowej | OG_1A_U03, OG_1A_U05, OG_1A_U09 | — | — | C-1 | T-L-1, T-W-1 | M-1, M-2, M-3, M-4, M-5, M-6 | S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OG_1A_SO2_K01 Jest otwarty i kreatywny w procesie tworzenia kompozycji ogrodowych i zdetermnowany do ciągłego poszerzaniu wiedzy i umiejętności. | OG_1A_K01, OG_1A_K02, OG_1A_K04 | — | — | C-1 | T-L-1, T-W-1 | M-2, M-3, M-4, M-5, M-6 | S-1, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OG_1A_SO2_W01 Zna zasady aranżacji ogrodu przydomowego, planowania kompozycji roślinnych, nawierzchni i elementów małej architektury ogrodowej. | 2,0 | |
3,0 | Student wymienia i charakteryzuje najważniejsze zasady aranżacji ogrodu przydomowego, planowania kompozycji roślinnych, zna rodzaje nawierzchni i elementy małej architektury ogrodowej. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OG_1A_SO2_U01 Umie zaplanować koncepcję prostego ogrodu przydomowego i prawidłowo dobrać gatunki roślin odobnych i użytkowych, nawierzchnie i elementy małej architektury ogrodowej | 2,0 | |
3,0 | Student wykonuje prostą koncepcję zagospodarowania ogrodu przydomowego i dobiera podstawowe gatunki roślin odobnych i użytkowych, nawierzchnie i elementy małej architektury ogrodowej | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OG_1A_SO2_K01 Jest otwarty i kreatywny w procesie tworzenia kompozycji ogrodowych i zdetermnowany do ciągłego poszerzaniu wiedzy i umiejętności. | 2,0 | |
3,0 | Student jest mało kreatywny w procesie tworzenia kompozycji ogrodowych i mało przekonany do poszerzaniu wiedzy i umiejętności. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Różańska A., Krogulec T., Rylke J., Ogrody, historia architektury i sztuki ogrodowej, SGGW, Warszawa, 2002
- Harrison L., Jak czytać ogrody, Arkady, Warszawa, 2010
- Brookes J., Wielka księga ogrodów, Wiedza i życie, Warszawa, 2004
- Hobhouse P., Historia ogrodów, Arkady, Warszawa, 2005
- Gawryszewska E., Historia i struktura ogrodu rodzinnego, SGGW, Warszawa, 2013
- Alexander R., Podstawy projektowania ogrodów, PWRiL, Warszawa, 2012
- Roger Sweetinburgh, Projektowanie małego ogrodu, Slovart, 2012
Literatura dodatkowa
- Christmann A., Oczka wodne w ogrodach i na balkonach, RM, Warszawa, 2011
- Peter Wirth, Peter Hagen, Marcel Wehland, Ogród przy domu, PWRiL, Warszawa, 2018
- Katalog roślin, Drzewa, krzewy, byliny, Agencja Promocji Zieleni, Warszawa, 2016
- Laurent Bourgeois, Ogród w skrzynkach, Jedność, 2018
- Krause J., Uprawa roślin balkonowych i tarasowych, Plantpress, Kraków, 2006
- Mayer J., Rośliny Balkonowe, Delta, Warszawa, 2011
- Vitroflora, Katalog roślin ozdobnych, Vitroflora, 2022
- Szkółkarstwo, dwumiesięcznik, Plantpress, Kraków, 2011
- e-katalog, Związek szkółkarstwa Plolskiego, internetowe, 2023