Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ogrodnictwo (N1)
Sylabus przedmiotu Zbiór i utrwalanie roślin ozdobnych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ogrodnictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Zbiór i utrwalanie roślin ozdobnych | ||
Specjalność | Sztuka ogrodowa | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Ogrodnictwa | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Piotr Salachna <Piotr.Salachna@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedza o morfologii, anatomii, systematyce roślin. |
W-2 | Znajomość podstawowych grup i gatunków roślin ozdobnych. |
W-3 | Znajomość regulacji procesów życiowych roślin oraz reakcji roślin na stresy środowiskowe. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie z wpływem czynników agrotechnicznych na termin zbioru i metodę utrwalania roślin. |
C-2 | Rozpoznawanie najważniejszych gatunków roślin ozdobnych nadających się do utrwalania. |
C-3 | Zaznajomienie z dostępnymi technikami zbioru i utrwalania roślin ozdobnych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Znaczenie suszonych i utrwalonych roślin ozdobnych. Zbiór i przygotowanie roślin ozdobnych do utrwalania. | 1 |
T-W-2 | Wpływ czynników agrotechnicznych na jakość uzyskanych roślin, termin zbioru oraz metodę utrwalania | 1 |
T-W-3 | Asortyment roślin ozdobnych przeznaczonych do utrwalania | 9 |
T-W-4 | Suszenie materiału roślinnego (w powietrzu, na płask, w desykantach) | 2 |
T-W-5 | Utrwalanie w roztworze gliceryny - gałęzi drzew i krzewów, pojedynczych liści, traw i innych roślin ozdobnych. | 1 |
T-W-6 | Farbowanie materiału roślinnego (metody, stosowane barwniki). Bielenie roślin ozdobnych (liści, owoców, pędów i korzeni) | 1 |
T-W-7 | Preparowanie roślin ozdobnych w roztworach soli. Utrwalanie w wosku. Mieszaniki zapachowe. | 1 |
T-W-8 | Szkieletowanie liści i owoców roślin ozdobnych | 2 |
18 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 18 |
A-W-2 | konsultacje | 2 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 18 |
A-W-4 | Samodzielne studiowanie literatury | 12 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające - wykłąd informacyjny, konwersatoryjny |
M-2 | Metody eksponujące - ryciny, tablice, zdjęcia, kolekcje roślin ozdobnych |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Rozpoznawanie roślin |
S-2 | Ocena podsumowująca: Sprawdzian |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OG_1A_SO10_W01 Zna dostępne techniki zbioru, utrwalania, przechowywania i wykorzystania materiału roślinnego. | OG_1A_W19 | — | — | C-3 | T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8 | M-1, M-2 | S-2 |
OG_1A_SO10_W02 Rozpoznaje najważniejsze gatunki roślin ozdobnych nadające się do utrwalania. | OG_1A_W23 | — | — | C-2 | T-W-3 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OG_1A_SO10_U01 Proponuje odpowiednie metody utrwalania i przechowywania dla poszczególnych gatunków roślin ozdobnych. | OG_1A_U06 | — | — | C-3 | T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8 | M-1, M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OG_1A_SO10_K01 Ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie stosowania nowych technologii zbioru i utrwalania roślin ozdobnych. | OG_1A_K01 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8 | M-1, M-2 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OG_1A_SO10_W01 Zna dostępne techniki zbioru, utrwalania, przechowywania i wykorzystania materiału roślinnego. | 2,0 | |
3,0 | Student zna podstawowe techniki zbioru, utrwalania, przechowywania i wykorzystania materiału roślinnego. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
OG_1A_SO10_W02 Rozpoznaje najważniejsze gatunki roślin ozdobnych nadające się do utrwalania. | 2,0 | |
3,0 | Student rozpoznaje podstawowe gatunki roślin ozdobnych nadające się do utrwalania. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OG_1A_SO10_U01 Proponuje odpowiednie metody utrwalania i przechowywania dla poszczególnych gatunków roślin ozdobnych. | 2,0 | |
3,0 | Student proponuje odpowiednie metody utrwalania i przechowywania dla podstawowych gatunków roślin ozdobnych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OG_1A_SO10_K01 Ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie stosowania nowych technologii zbioru i utrwalania roślin ozdobnych. | 2,0 | |
3,0 | Student zna podstawowe techniki zbioru, utrwalania, przechowywania i wykorzystania materiału roślinnego. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Nowak J., Rośliny na suche bukiety: uprawa, suszenie, farbowanie, preparowanie, Hortpress Sp. z.o.o., Warszawa, 2000
- Krzymińska A., Siwulski M., Piękno suchych roślin, Kurpisz S.A., Poznań, 2007
Literatura dodatkowa
- Veevers-Carter M, Przedstawiamy świat...Suszone kwiaty, English Books, Kraków, 1993