Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ogrodnictwo (S1)
Sylabus przedmiotu Pojemnikowa uprawa ziół:
Informacje podstawowe
| Kierunek studiów | Ogrodnictwo | ||
|---|---|---|---|
| Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
| Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
| Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
| Profil | ogólnoakademicki | ||
| Moduł | — | ||
| Przedmiot | Pojemnikowa uprawa ziół | ||
| Specjalność | Rośliny i surowce zielarskie | ||
| Jednostka prowadząca | Katedra Ogrodnictwa | ||
| Nauczyciel odpowiedzialny | Dorota Jadczak <Dorota.Jadczak@zut.edu.pl> | ||
| Inni nauczyciele | Kamila Bojko <kamila-bojko@zut.edu.pl>, Piotr Żurawik <Piotr.Zurawik@zut.edu.pl> | ||
| ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
| Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
| Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
| KOD | Wymaganie wstępne |
|---|---|
| W-1 | Zanajomość biologii roślin, ich wymagań siedliskowych, podstawowych zasad uprawy i rozmnażania roślin ogrodniczych |
Cele przedmiotu
| KOD | Cel modułu/przedmiotu |
|---|---|
| C-1 | Zapoznanie studenta z metodami uprawy ziół przyprawowych w pojeminach w celu ich wykorzystywania na bieżąco w życiu codziennym. |
| C-2 | Wpojenie nawyku uprawy ziół na własny użytek: w kuchni, na balkonie, tarasie itp. oraz w dekoracji obiektów użyteczności publicznej. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
| KOD | Treść programowa | Godziny |
|---|---|---|
| laboratoria | ||
| T-L-1 | Zioła herbaciane, kompozycje ziół leczniczych na rózne dolegliwości, zestawy aromaterapeutyczne | 2 |
| T-L-2 | Warzywne nowości odmian miniaturowych do uprawy w pojemnikach. Zasady uprawy (dobór podłoża, nawożenie, zabiegi pielęgnacyjne). | 2 |
| T-L-3 | Siew, sadzenie i pielęgnacja ziół uprawianych w pojemikach. Hydroponiczna uprawa ziół przyprawowych. | 2 |
| T-L-4 | Zaprojektowanie mimi ogródka ziół na własne potrzeby | 4 |
| 10 | ||
| wykłady | ||
| T-W-1 | Znaczenie pojemnikowej uprawy ziół w uwzględnieniem miejca ich uprawy w zależności od wymagań - parapet kuchenny, balkon, taras, weranda - w domu i miejscu publicznym. | 2 |
| T-W-2 | Pojemniki, podłoża wykorzystaywne do uprawy ziół przyprawowowych z uzględnieniem wielkości roślin, ich wymagań uprawowych itp. | 4 |
| T-W-3 | Dobór gatunków ziół do uprawy pojemikowej, tworzenie kompozycji zapachowej, kulinarnych, ozobnych | 4 |
| 10 | ||
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
| KOD | Forma aktywności | Godziny |
|---|---|---|
| laboratoria | ||
| A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 10 |
| A-L-2 | Przygotowanie do zajęć i zaliczenia | 13 |
| A-L-3 | konsultacje | 2 |
| 25 | ||
| wykłady | ||
| A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 10 |
| A-W-2 | Przygotowanie do zajęć i zaliczenia | 13 |
| A-W-3 | konsultacje | 2 |
| 25 | ||
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
| KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
|---|---|
| M-1 | Metody podajace - wykład informacyjny, konwersatoryjny |
| M-2 | Metody aktywizujące - dyskusja dydaktyczna związana z wykładem |
| M-3 | Metody eksponujące - materiały roślinny, zdjęcia, ryciny |
| M-4 | Metody praktyczne - pokaz, projekt |
Sposoby oceny
| KOD | Sposób oceny |
|---|---|
| S-1 | Ocena formująca: sprawdzian |
| S-2 | Ocena podsumowująca: ocena projektu |
| S-3 | Ocena podsumowująca: ocena prezentacji |
| S-4 | Ocena formująca: ocena aktywności na zajęciach i udział w dyskusji |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
| Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| OG_1A_RSZ3_W01 Zna zasady doboru roślin zielarskich do uprawy pojemnikowej, komponowania zestawu roślin w zależności od potrzeb | OG_1A_W13, OG_1A_W14, OG_1A_W16, OG_1A_W20 | — | — | C-2, C-1 | T-W-2, T-W-1 | M-2, M-3, M-1 | S-3, S-2, S-1, S-4 |
| OG_1A_RSZ3_W02 Ma wiedzę na temat wymagń uprawianych ziół, doboru podłoża pojemników, nawożenia i zabiegów pielęgnacyjnych. | OG_1A_W16 | — | — | C-1, C-2 | T-W-3, T-W-2, T-L-3 | M-3, M-1, M-2 | S-3, S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
| Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| OG_1A_RSZ3_U01 Posiada umiejętności zaprojektowania uprawy ziół w pojemnikach w zależności od miejsca uprawy (taras, balkon, ogór, mieszkanie) i wymagań odbiorcy. | OG_1A_U12 | — | — | C-2, C-1 | T-L-4, T-L-1, T-L-2 | M-3, M-1, M-4, M-2 | S-3, S-2, S-4 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
| Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| OG_1A_RSZ3_K01 Potrafi pracować w zespole oraz rozumie potrzebę uczenia się i dokształcania w zakresie znaczenia ziół w życiu człowieka w celu uzyskania kompetancji zawodowych pozwalających na właściową komunikacje z klientem | OG_1A_K01, OG_1A_K02 | — | — | C-2, C-1 | T-W-2, T-L-2, T-L-3, T-L-1, T-L-4, T-W-1, T-W-3 | M-4, M-1, M-2, M-3 | S-2, S-4, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
| Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| OG_1A_RSZ3_W01 Zna zasady doboru roślin zielarskich do uprawy pojemnikowej, komponowania zestawu roślin w zależności od potrzeb | 2,0 | |
| 3,0 | Student zna podstawowy zna podsawy roślin do uprawy pojemnikowej. | |
| 3,5 | ||
| 4,0 | ||
| 4,5 | ||
| 5,0 | ||
| OG_1A_RSZ3_W02 Ma wiedzę na temat wymagń uprawianych ziół, doboru podłoża pojemników, nawożenia i zabiegów pielęgnacyjnych. | 2,0 | |
| 3,0 | Student ma podstawową wiedzę na temat wymagań uprawowych ziół pojemnikach, doboru pojemników itp. | |
| 3,5 | ||
| 4,0 | ||
| 4,5 | ||
| 5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
| Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| OG_1A_RSZ3_U01 Posiada umiejętności zaprojektowania uprawy ziół w pojemnikach w zależności od miejsca uprawy (taras, balkon, ogór, mieszkanie) i wymagań odbiorcy. | 2,0 | |
| 3,0 | Student wykonuje projekt z zastosowaniem podsawowego zestawu ziół. | |
| 3,5 | ||
| 4,0 | ||
| 4,5 | ||
| 5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
| Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| OG_1A_RSZ3_K01 Potrafi pracować w zespole oraz rozumie potrzebę uczenia się i dokształcania w zakresie znaczenia ziół w życiu człowieka w celu uzyskania kompetancji zawodowych pozwalających na właściową komunikacje z klientem | 2,0 | |
| 3,0 | Student biernie uczestniczy w zajęciach, nie wykazuje zbytniego zainteresowania tematuyką przedmiotu. | |
| 3,5 | ||
| 4,0 | ||
| 4,5 | ||
| 5,0 |
Literatura podstawowa
- Pojemnikowa uprawa ziół, Delta, Warszawa, 2006
- Tremal F.X, Zioła z ogrodu i balkonu, Delta, Warszawa, 2011
Literatura dodatkowa
- czasopisma: Działkowiec, Hasło Ogrodnicze
- e-ogród