Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ogrodnictwo (S1)
Sylabus przedmiotu Aranżacja roślin pojemnikowych:
Informacje podstawowe
| Kierunek studiów | Ogrodnictwo | ||
|---|---|---|---|
| Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
| Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
| Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
| Profil | ogólnoakademicki | ||
| Moduł | — | ||
| Przedmiot | Aranżacja roślin pojemnikowych | ||
| Specjalność | Sztuka ogrodowa | ||
| Jednostka prowadząca | Katedra Ogrodnictwa | ||
| Nauczyciel odpowiedzialny | Piotr Żurawik <Piotr.Zurawik@zut.edu.pl> | ||
| Inni nauczyciele | Piotr Salachna <Piotr.Salachna@zut.edu.pl>, Agnieszka Zawadzińska <Agnieszka.Zawadzinska@zut.edu.pl> | ||
| ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
| Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
| Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
| KOD | Wymaganie wstępne |
|---|---|
| W-1 | Wiedza o morfologii, anatomii, systematyce roślin. |
| W-2 | Znajomość regulacji procesów życiowych roślin, reakcji roślin na stresy środowiskowe, fizjologii wzrostu i rozwoju roślin. |
Cele przedmiotu
| KOD | Cel modułu/przedmiotu |
|---|---|
| C-1 | Zaznajomienie z zasadami doboru roślin ozdobnych w zależności od specyfiki wnętrz. |
| C-2 | Zapoznanie z budową i metodami aranżacji okien kwiatowych, witryn, vivariów, paludariów, orchidariów i ogrodów wertykalnych. |
| C-3 | Rozróżnianie i rozpoznawanie gatunków roślin ozdobnych uprawianych we wnętrzach. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
| KOD | Treść programowa | Godziny |
|---|---|---|
| laboratoria | ||
| T-L-1 | Asortyment roślinny do dekoracji wnętrz. | 6 |
| T-L-2 | Projektowanie ogrodów wertykalnych | 2 |
| T-L-3 | Uprawa hydroponiczna - dobór gatunków i zakładanie. | 2 |
| 10 | ||
| wykłady | ||
| T-W-1 | Wymagania roślin pojemnikowych stosowanych we wnętrzach | 2 |
| T-W-2 | Dobór roślin pojemnikowych w zależności od specyfiki wnętrz. | 2 |
| T-W-3 | Okno i witryna kwiatowa, vivarium, paludarium, orchidarium, kwietynka, pień do ekspozycji epifitów - dobór gatunków i zakładanie. | 2 |
| T-W-4 | Ogrody wertykalne - dobór gatunków i zakładanie. | 4 |
| 10 | ||
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
| KOD | Forma aktywności | Godziny |
|---|---|---|
| laboratoria | ||
| A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 10 |
| A-L-2 | Przygotowanie do zajęć i zaliczenia | 13 |
| A-L-3 | konsultacje | 2 |
| 25 | ||
| wykłady | ||
| A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 10 |
| A-W-2 | Przygotowanie do zaliczenia | 13 |
| A-W-3 | konsultacje | 2 |
| 25 | ||
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
| KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
|---|---|
| M-1 | Metody podające (wykład informacyjny, konwersatoryjny) |
| M-2 | Metody aktywizujące (dyskusja dydaktyczna związana z wykładem) |
| M-3 | Metody eksponujące (ryciny, zdjęcia, kolekcja roślin ozdobnych) |
Sposoby oceny
| KOD | Sposób oceny |
|---|---|
| S-1 | Ocena formująca: Wykonanie projektu ogrodu wertykalnego |
| S-2 | Ocena formująca: Rozpoznawanie roślin |
| S-3 | Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
| Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| OG_1A_SO3_W01 Student ma podstawową wiedzę dotyczącą doboru i zastosowania roślin ozdobnych do dekoracji wnętrz. | OG_1A_W20 | — | — | C-2, C-1 | T-W-3, T-L-1, T-W-2, T-L-3, T-W-4, T-W-1, T-L-2 | M-1, M-3, M-2 | S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
| Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| OG_1A_SO3_U01 Dobiera i komponuje właściwe gatunki roślin ozdobnych do wnętrz, zgodnie z ich wymaganiami. | OG_1A_U03 | — | — | C-3, C-1, C-2 | T-L-2, T-W-2, T-L-1, T-W-3, T-L-3 | M-3, M-1, M-2 | S-1, S-3 |
| OG_1A_SO3_U02 Rozpoznaje gatunki roślin ozdobnych stosowanych we wnętrzach. | OG_1A_U12 | — | — | C-3 | T-L-1 | M-1, M-2, M-3 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
| Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| OG_1A_SO3_K01 Ma świadomość konieczności stosowania najnowszysch aspektów wiedzy i samodoskonalenia w zakresie stosowania nowych technologii w aranżacji wnętrz. | OG_1A_K01 | — | — | C-2, C-1 | T-W-2, T-L-2, T-W-1, T-L-3, T-W-4, T-W-3 | M-1, M-3, M-2 | S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
| Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| OG_1A_SO3_W01 Student ma podstawową wiedzę dotyczącą doboru i zastosowania roślin ozdobnych do dekoracji wnętrz. | 2,0 | |
| 3,0 | Student zna podstawowe gatunki roślin i możliwości ich zastosowania do dekoracji wnętrz | |
| 3,5 | ||
| 4,0 | ||
| 4,5 | ||
| 5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
| Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| OG_1A_SO3_U01 Dobiera i komponuje właściwe gatunki roślin ozdobnych do wnętrz, zgodnie z ich wymaganiami. | 2,0 | |
| 3,0 | Student dobiera i komponuje podstawowe gatunki roślin ozdobnych we wnętrzach z uwzględnieniem ich wymagań. | |
| 3,5 | ||
| 4,0 | ||
| 4,5 | ||
| 5,0 | ||
| OG_1A_SO3_U02 Rozpoznaje gatunki roślin ozdobnych stosowanych we wnętrzach. | 2,0 | |
| 3,0 | Student rozpoznaje podstawowe gatunki roślin ozdobnych stosowanych we wnętrzach. | |
| 3,5 | ||
| 4,0 | ||
| 4,5 | ||
| 5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
| Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| OG_1A_SO3_K01 Ma świadomość konieczności stosowania najnowszysch aspektów wiedzy i samodoskonalenia w zakresie stosowania nowych technologii w aranżacji wnętrz. | 2,0 | |
| 3,0 | Student ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie stosowania nowych technologii w pielęgnacji roślin ozdobnych stosowanych do dekoracji wnętrz. | |
| 3,5 | ||
| 4,0 | ||
| 4,5 | ||
| 5,0 |
Literatura podstawowa
- Bürki M., Fuchs M., Leksykon roślin doniczkowych i balkonowych., Świat Książki, Warszawa, 2010
- Czakalski M., Rośliny ozdobne do dekoracji wnętrz, Akademia Rolnicza, Poznań, 1996
Literatura dodatkowa
- Wolverton B.C., Rośliny przyjazne dla domu, Korporint - Elew, Warszawa, 2001
- Sansoni-Kochel M., Piękne rośliny w pojemnikach, Świat Książki, Warszawa, 2011