Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Rolnictwo (N1)
specjalność: Produkcja roślinna i usługi agrotechniczne

Sylabus przedmiotu Grafika inżynierska:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Rolnictwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Grafika inżynierska
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Odnawialnych Źródeł Energii
Nauczyciel odpowiedzialny Adam Koniuszy <Adam.Koniuszy@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 6 1,00,56zaliczenie
laboratoriaL2 12 2,00,44zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1wiedza z geometrii na poziomie szkoły średniej
W-2podstawowa umiejętność obsługi komputera

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1poznanie zasad wykonywania rysunków technicznych i zakresu ich zastosowania
C-2nabycie podsawowych umiejetności czytania i wykonywania rysunków technicznych
C-3opanowanie podstawowych umiejetności wykonywania rysunków technicznych z wykorzystaniem programu komputerowego AutoCAD
C-4poszerzenie wyobraźni przestrzennej
C-5wyczulenie na konieczność uaktualniania posiadanej wiedzy z zakresu rysunku technicznego, ze względu na zmiany zachodzące w normalizacji

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1wykonywanie rysunków technicznych z wykorzystaniem różnych sposobób przedstawiania obiektów (rzutowanie prostokątne i aksonometryczne)4
T-L-2wymiarowanie i opisywanie obiektów2
T-L-3wykonywanie rysunków technicznych z zastosowaniem programu komputerowego AutoCAD, wykorzystując różne narzędzia przewidziane w programie6
12
wykłady
T-W-1podstawowa normalizacja w rysunku technicznym1
T-W-2rzutowanie prostokątne - widoki, przekroje1
T-W-3rzutowanie aksonometryczne1
T-W-4rodzaje rysunków technicznych1
T-W-5zasady wymiarowania w rysunku technicznym1
T-W-6komputerowy zapis konstrukcji1
6

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach12
A-L-2przygotowanie do ćwiczeń i sporządzanie rysunków przewidzianych do samodzielnego wykonania22
A-L-3konsultacje15
49
wykłady
A-W-1uczestnictwo w wykładach6
A-W-2przygotowanie do wykładów5
A-W-3przygotowanie opracowania z wybranych zagadnień dotyczących normalizacji w rysunku technicznym10
A-W-4konsultacje5
26

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykłady informacyjne z zastosowaniem technik multimedialnych
M-2wykonywanie przez studentów rysunków według wskazówek nauczyciela

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: ocena opracowań wykonanych samodzielnie przez studentów
S-2Ocena formująca: ocena rysunków wykonanych przez studentów
S-3Ocena formująca: obserwacja postawy studenta na zajęciach

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_1A_B05_W01
poznanie zasad sporządzania rysunków technicznych
ROL_1A_W01C-5, C-1T-W-3, T-W-1, T-W-5, T-W-6, T-W-4, T-W-2M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_1A_B05_U01
umiejętność czytania i wykonywania rysunków technicznych
ROL_1A_U01C-2, C-3T-L-3, T-L-1, T-L-2M-2S-2
ROL_1A_B05_U02
poszerzenie wyobraźni przestrzennej
ROL_1A_U12C-4T-L-1M-2S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_1A_B05_K01
świadomość ciągłych zmian zachodzących w normalizacji dotyczącej rysunku technicznego, a tym samym świadomość konieczności ciągłej weryfikacji posiadanej w tym obszarze wiedzy
ROL_1A_K01C-5T-W-3, T-W-1, T-W-5, T-W-6, T-W-4, T-W-2, T-L-3, T-L-1, T-L-2M-1S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ROL_1A_B05_W01
poznanie zasad sporządzania rysunków technicznych
2,0
3,0student uczestniczył w wykładach i rozpoznaje zasadnicze elementy normalizacji z zakresu rysunku technicznego
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ROL_1A_B05_U01
umiejętność czytania i wykonywania rysunków technicznych
2,0
3,0student uczestniczył w zajęciach, ale oddane prace rysunkowe charakteryzują się wzglednie dużą liczbą błędów merytorycznych i niskim poziomem estetyki
3,5
4,0
4,5
5,0
ROL_1A_B05_U02
poszerzenie wyobraźni przestrzennej
2,0
3,0rysunki studenta charakteryzują się względnie dużą liczbą błędów związanych z odwzorowaniem obiektów przestrzennych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ROL_1A_B05_K01
świadomość ciągłych zmian zachodzących w normalizacji dotyczącej rysunku technicznego, a tym samym świadomość konieczności ciągłej weryfikacji posiadanej w tym obszarze wiedzy
2,0
3,0student ma podstawową świadomość ciągłych zmian zachodzących w normalizacji dotyczącej rysunku technicznego, a tym samym ogólną świadomość konieczności ciągłej weryfikacji posiadanej w tym obszarze wiedzy
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Elżbieta Miśniakiewicz, Wojciech Skowroński, Rysunek techniczny budowlany, Arkady, Warszawa, 2011
  2. Tadeusz Dorzański, Rysunek techniczny maszynowy, WNT, Warszawa, 2010, 24
  3. AutoCAD Podręcznik użytkownika, https://knowledge.autodesk.com/support/autocad-lt/learn-explore#?sort=score, 2016

Literatura dodatkowa

  1. Bartosz Czarnecki, Rysunek techniczny i planistyczny, Wyższa Szkoła Finansów i Zarządzania w Białymstoku, Białystok, 2003, 2
  2. Polski Komitet Normalizacyjny, normy przedmiotowe - między innymi: PN-EN ISO 7519:1999, PN-B-01025:2004, PN-B-01030:2000, PN-ISO 129:1996, PN-B-01029:2000, PN-EN ISO 11091:2001, PN-B-01027:2002, Wydawnictwo Polskiego Komitetu Normalizacyjnego, Warszawa

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1wykonywanie rysunków technicznych z wykorzystaniem różnych sposobób przedstawiania obiektów (rzutowanie prostokątne i aksonometryczne)4
T-L-2wymiarowanie i opisywanie obiektów2
T-L-3wykonywanie rysunków technicznych z zastosowaniem programu komputerowego AutoCAD, wykorzystując różne narzędzia przewidziane w programie6
12

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1podstawowa normalizacja w rysunku technicznym1
T-W-2rzutowanie prostokątne - widoki, przekroje1
T-W-3rzutowanie aksonometryczne1
T-W-4rodzaje rysunków technicznych1
T-W-5zasady wymiarowania w rysunku technicznym1
T-W-6komputerowy zapis konstrukcji1
6

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach12
A-L-2przygotowanie do ćwiczeń i sporządzanie rysunków przewidzianych do samodzielnego wykonania22
A-L-3konsultacje15
49
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w wykładach6
A-W-2przygotowanie do wykładów5
A-W-3przygotowanie opracowania z wybranych zagadnień dotyczących normalizacji w rysunku technicznym10
A-W-4konsultacje5
26
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROL_1A_B05_W01poznanie zasad sporządzania rysunków technicznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_W01Ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki niezbędną do zrozumienia procesów przyrodniczych i technicznych uwarunkowań produkcji rolniczej
Cel przedmiotuC-5wyczulenie na konieczność uaktualniania posiadanej wiedzy z zakresu rysunku technicznego, ze względu na zmiany zachodzące w normalizacji
C-1poznanie zasad wykonywania rysunków technicznych i zakresu ich zastosowania
Treści programoweT-W-3rzutowanie aksonometryczne
T-W-1podstawowa normalizacja w rysunku technicznym
T-W-5zasady wymiarowania w rysunku technicznym
T-W-6komputerowy zapis konstrukcji
T-W-4rodzaje rysunków technicznych
T-W-2rzutowanie prostokątne - widoki, przekroje
Metody nauczaniaM-1wykłady informacyjne z zastosowaniem technik multimedialnych
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: ocena opracowań wykonanych samodzielnie przez studentów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student uczestniczył w wykładach i rozpoznaje zasadnicze elementy normalizacji z zakresu rysunku technicznego
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROL_1A_B05_U01umiejętność czytania i wykonywania rysunków technicznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy, przetwarzania i wykorzystywania informacji o zróżnicowanej formie i pochodzących z różnych źródeł
Cel przedmiotuC-2nabycie podsawowych umiejetności czytania i wykonywania rysunków technicznych
C-3opanowanie podstawowych umiejetności wykonywania rysunków technicznych z wykorzystaniem programu komputerowego AutoCAD
Treści programoweT-L-3wykonywanie rysunków technicznych z zastosowaniem programu komputerowego AutoCAD, wykorzystując różne narzędzia przewidziane w programie
T-L-1wykonywanie rysunków technicznych z wykorzystaniem różnych sposobób przedstawiania obiektów (rzutowanie prostokątne i aksonometryczne)
T-L-2wymiarowanie i opisywanie obiektów
Metody nauczaniaM-2wykonywanie przez studentów rysunków według wskazówek nauczyciela
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocena rysunków wykonanych przez studentów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student uczestniczył w zajęciach, ale oddane prace rysunkowe charakteryzują się wzglednie dużą liczbą błędów merytorycznych i niskim poziomem estetyki
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROL_1A_B05_U02poszerzenie wyobraźni przestrzennej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_U12Potrafi planować, przeprowadzać eksperymenty oraz wykonywać pomiary i symulacje komputerowe oraz wyciągać wnioski
Cel przedmiotuC-4poszerzenie wyobraźni przestrzennej
Treści programoweT-L-1wykonywanie rysunków technicznych z wykorzystaniem różnych sposobób przedstawiania obiektów (rzutowanie prostokątne i aksonometryczne)
Metody nauczaniaM-2wykonywanie przez studentów rysunków według wskazówek nauczyciela
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocena rysunków wykonanych przez studentów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0rysunki studenta charakteryzują się względnie dużą liczbą błędów związanych z odwzorowaniem obiektów przestrzennych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROL_1A_B05_K01świadomość ciągłych zmian zachodzących w normalizacji dotyczącej rysunku technicznego, a tym samym świadomość konieczności ciągłej weryfikacji posiadanej w tym obszarze wiedzy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_K01Rozumie potrzebę uczenia się i samodoskonalenia oraz ma świadomość konieczności uzupełniania i poszerzania swojej wiedzy
Cel przedmiotuC-5wyczulenie na konieczność uaktualniania posiadanej wiedzy z zakresu rysunku technicznego, ze względu na zmiany zachodzące w normalizacji
Treści programoweT-W-3rzutowanie aksonometryczne
T-W-1podstawowa normalizacja w rysunku technicznym
T-W-5zasady wymiarowania w rysunku technicznym
T-W-6komputerowy zapis konstrukcji
T-W-4rodzaje rysunków technicznych
T-W-2rzutowanie prostokątne - widoki, przekroje
T-L-3wykonywanie rysunków technicznych z zastosowaniem programu komputerowego AutoCAD, wykorzystując różne narzędzia przewidziane w programie
T-L-1wykonywanie rysunków technicznych z wykorzystaniem różnych sposobób przedstawiania obiektów (rzutowanie prostokątne i aksonometryczne)
T-L-2wymiarowanie i opisywanie obiektów
Metody nauczaniaM-1wykłady informacyjne z zastosowaniem technik multimedialnych
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: obserwacja postawy studenta na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student ma podstawową świadomość ciągłych zmian zachodzących w normalizacji dotyczącej rysunku technicznego, a tym samym ogólną świadomość konieczności ciągłej weryfikacji posiadanej w tym obszarze wiedzy
3,5
4,0
4,5
5,0