Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Rolnictwo (N1)
specjalność: Produkcja roślinna i usługi agrotechniczne
Sylabus przedmiotu Przyrodnicze aspekty stosowania agrochemikaliów:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Rolnictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Przyrodnicze aspekty stosowania agrochemikaliów | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Kształtowania Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Ewa Możdżer <Ewa.Mozdzer@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość podstawowej wiedzy z chemii ogólnej, gleboznawstwa, ochrony środowiska |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z asortymentem i właściwościami agrochemikaliów stosowanych w rolnictwie i przyrodniczymi skutkami ich stosowania |
C-2 | Wyrobienie umiejętności zmniejszenia uciążliwości dla środowiska związanych z produkcją, stosowaniem agrochemikaliów i utylizacją odpadów rolniczych |
C-3 | Zapoznanie z przyrodniczymi i społecznymi skutkami chemizacji rolnictwa |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Oznaczanie metali cięzkich w odpadach o znaczeniu nawozowym. Obliczanie ładunku zanieczyszczeń metalami ciężkimi gleb nawożonych odpadami. Wprowadzanie nawozów do obrotu | 3 |
3 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Rodzaje agrochemikalów, cel stosowania, zużycie w Polsce i na śiwecie | 3 |
T-W-2 | Zanieczyszczenie środowiska związane z produkcją i stosowaniem nawozów. Zagrożenia wynikające z zanieczyszcenia środowiska wybranymi metalai cięzkimi. Metody oczyszczania gleb. | 3 |
T-W-3 | Rodzaje i zagrożenia wynikające ze stosowania odpadów do nawożeni gleba. Odpady po agrochemikaliach i sposoby ich zagospodarowania. | 2 |
T-W-4 | Pisemene zaliczenie wykładów | 1 |
9 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | udział w ćwiczeniach | 3 |
A-L-2 | konsultacje przedmiotowe | 7 |
10 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | udział w wykładach | 9 |
A-W-2 | udział w konsultacjach | 6 |
15 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład prezentujący zagadnienia teoretyczne |
M-2 | Wykład problemowy |
M-3 | Dyskusja dydaktyczna |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Ocena przeprowadzona w formie pisemnej w końcowej fazie zajęć, podsumowująca osiągnięte efekty uczenia się |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ROL_1A_C32_W01 Student pozna właściwości agrochemikliów, zasady ich racjonalnego zastosowania oraz skutki oddziaływania na środowisko | ROL_1A_W18 | — | — | C-1 | T-W-4, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-L-1 | M-3 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ROL_1A_C32_U01 Student pozna i oceni negatywne skutki chemizacji rolnictwa oraz metody ich minimalizacji | ROL_1A_U19 | — | — | C-1 | T-W-2, T-L-1 | M-2, M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ROL_1A_C32_K01 Student będzie miał świadomość skutków produkcyjnych i wpływu na środowisko działalności związanej ze stosowaniem agrochemikaliów | ROL_1A_K06 | — | — | C-2, C-3 | T-W-2, T-L-1 | M-2, M-3 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_1A_C32_W01 Student pozna właściwości agrochemikliów, zasady ich racjonalnego zastosowania oraz skutki oddziaływania na środowisko | 2,0 | |
3,0 | Student posiada podstawową wiedzę z zakresu teoretycznych podstaw związanych z przyrodniczymi aspektami stosowania agrochemikaliów | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_1A_C32_U01 Student pozna i oceni negatywne skutki chemizacji rolnictwa oraz metody ich minimalizacji | 2,0 | |
3,0 | Student ma podstawowe umiejętności z zakresu stosowania agrochemikaliów | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_1A_C32_K01 Student będzie miał świadomość skutków produkcyjnych i wpływu na środowisko działalności związanej ze stosowaniem agrochemikaliów | 2,0 | |
3,0 | Student jest w stopniu podstawowym świadomy niekorzystnych przyrodniczych skutków stosowania agrochemikaliów | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Kociołek-Bajawejder E., Stanisławska E., Chemia środowiska, Wrocław, Wrocław, 2012
- Filipek-Mazur B., Środowiskowe aspekty stosowania nawozów i środków ochrony roślin w rolnictwie, AR Kraków, Kraków, 2011
- Baran S., Przyrodnicze wykorzystanie odpadów. Podstawy teoretyczne i praktyczne, PWRiL, Warszawa, 2011
- Kociołek-Bajawejder E., Stanisławska E., Chemia środowiska, Wrocław, Wrocław, 2012
- Kabata-Pendias A., Pendias H., Biogeochemia pierwiastów śladowych, PWN, Warszawa, 1999
- Materiały szkoleniowe "Stosowanie agrochemikalów", IUNG PIB, Puławy, 2005
- Kabata-Pendias A., Pendias H., Biogeochemia pierwiastów śladowych, PWN, Warszawa, 1999
- MRiRW, MŚ, Kodeks Dobrej Praktyki Rolniczej. Fundacja Programów Pomocy dla Rolnictwa, Warszawa, 2011
Literatura dodatkowa
- MŚ, MRiRW, Ustawa o nawozach i nawożeniu, Ustawa o odpadach, Ustawa o odzysku R10, 2015