Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Rolnictwo (N1)
specjalność: Rolnictwo integrowane i ekologiczne

Sylabus przedmiotu Ogólna uprawa roli i roślin 1:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Rolnictwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ogólna uprawa roli i roślin 1
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Agroinżynierii
Nauczyciel odpowiedzialny Anna Jaroszewska <Anna.Jaroszewska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 9 1,80,70zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 9 1,20,30zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowe informacje dotyczące gleboznawstwa, systematyki roślin oraz chemii mineralnego żywienia

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z biologią wzrostu i rozwoju, fizjologią plonowania oraz wymaganiami siedliskowymi roślin uprawnych.
C-2Umiejętność doboru optymalnych warunków siedliskowych do uprawy wybranych grup roślin uprawnych.
C-3Poznanie podstaw agrotechniki wybranych grup roślin uprawnych.
C-4Zapoznanie studentów ze układaniem zmianowań, obliczaniem struktury zasiewów oraz planowaniem agrotechniki w zmianowaniu.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Znaczenie gospodarcze, podział i charakterystyka przyrodniczo-użytkowa, podstawy agrotechniki roślin uprawnych (zbożowych, okopowych, przemysłowych, bobowatych).3
T-A-2Charakterystka ważniejszych gatunków chwastów występujących na polach uprawnych. Sposoby ich zwalczania.2
T-A-3Charakterystyka ważniejszych herbicydów stosowanych w produkcji roślinnej. Sposoby ich stosowania.2
T-A-4Szeregowanie roślin w elementy zmianowania. Obliczanie struktury zasiewów.2
9
wykłady
T-W-1Wpływ czynników abiotycznych na produkcję roślinną.3
T-W-2Wpływ czynników biotycznych na produkcję roślinną.3
T-W-3Wpływ czynników antropogenicznych (nawożenie, nawadnianie, zmianowanie, uprawa roli) na produkcję roślinną.3
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach audytoryjnych9
A-A-2Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń19
A-A-3Konsultacje2
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach9
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia wykładów31
A-W-3Konsultacje5
45

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Metody eksponujące
M-3Metody problemowe - dyskusja problemowa

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Sprawdzian pisemny częściowy
S-2Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny całościowy

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_1A_C04_W01
Ma uporządkowaną wiedzę w zakresie produkcji roślinnej, obejmującą charakterystykę popularnych roślin uprawnych, uprawę roli, nawożenie, siew i sadzenie oraz pielęgnowanie roślin, zmianowanie i płodozmiany.
ROL_1A_W10C-4, C-3T-W-2, T-W-3, T-W-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-1M-3, M-2, M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_1A_C04_U01
Umiejetność układania zmianowań, obliczania struktury zasiewów dla różnych kompleksów glebowych oraz projektowania w nich agrotechniki.
ROL_1A_U04C-4, C-3T-W-2, T-W-3, T-W-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-1M-3, M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_1A_C04_K01
Ma świadomość ryzyka i skutków związanych z produkcją roślinną.
ROL_1A_K01, ROL_1A_K05C-4, C-3, C-1, C-2T-W-2, T-W-3, T-W-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-1M-3, M-1S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ROL_1A_C04_W01
Ma uporządkowaną wiedzę w zakresie produkcji roślinnej, obejmującą charakterystykę popularnych roślin uprawnych, uprawę roli, nawożenie, siew i sadzenie oraz pielęgnowanie roślin, zmianowanie i płodozmiany.
2,0Nie zna podstaw agrotechniki żadnej z grup roślin uprawnych ich znaczenia gospodarczego oraz miejsca i roi w zmianowaniu.
3,0Potrafi omówić znaczenie gospodarcze oraz podstawy agrotechniki niektórych grup roślin uprawnych.
3,5Zna znaczenie gopodarcze i podstawy agrotechniki wszystkich grup roślin uprawnych. Nie potrafi w pełni ocenić ich miejsca i roli w zmianowaniu.
4,0Zna znaczenie gopodarcze i podstawy agrotechniki wszystkich grup roślin uprawnych. Potrafi ocenić ich miejsca i rolę w zmianowaniu.
4,5Zna znaczenie gopodarcze i podstawy agrotechniki wszystkich grup roślin uprawnych. Potrafi przedyskutować i ocenić ich miejsca i roli w zmianowaniu.
5,0Zna znaczenie gopodarcze i podstawy agrotechniki wszystkich grup roślin uprawnych. Potrafi zanalizować, przedyskutować i zaproponować ich najlepsze miejsca w zmianowaniu.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ROL_1A_C04_U01
Umiejetność układania zmianowań, obliczania struktury zasiewów dla różnych kompleksów glebowych oraz projektowania w nich agrotechniki.
2,0Student nie ma umiejetności układania prostych zmianowań oraz obliczania struktury zasiewów.
3,0Zna zasady układania zmianowań oraz obliczania struktury zasiewów.
3,5Zna zasady układania zmianowań oraz obliczania struktury zasiewów. Częściowo umie zaplanować agrotechnikę w zmianowaniu.
4,0Zna zasady układania zmianowań oraz obliczania struktury zasiewów. Umie zaplanować agrotechnikę w zmianowaniu.
4,5Zna zasady układania zmianowań oraz obliczania struktury zasiewów. Umie zaplanować agrotechnikę w zmianowaniu dla określonego kompleksu glebowego.
5,0Zna zasady układania zmianowań oraz obliczania struktury zasiewów. Umie przeanalizować i przedyskutować i zaplanować agrotechnikę w zmianowaniu dla określonego kompleksu glebowego.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ROL_1A_C04_K01
Ma świadomość ryzyka i skutków związanych z produkcją roślinną.
2,0Nie ma świadomości ryzyka i skutków związanych z produkcją roślinną.
3,0Ma częściową świadomość ryzyka i skutków związanych z produkcją roślinną.
3,5Ma świadomość ryzyka i skutków związanych z produkcją roślinną.
4,0Ma świadomość ryzyka i skutków związanych z produkcją roślinną. Próbuje zaproponować takie działania, które pozwolą uniknąć niebezpieczeństwa z tym związanego.
4,5Potrafi przedyskutować i zargumentować działania jakie powinien podjąć rolnik aby wyeliminować złe efekty działalności rolniczej w produkcji roślinnej.
5,0Potrafi przedyskutować, zargumentować dobrać najlepsze działania jakie powinien podjąć rolnik aby wyeliminować złe efekty działalności rolniczej w produkcji roślinnej.

Literatura podstawowa

  1. Karczmarczyk S. (red.) Agrotechnika roślin uprawnych. wyd. AR Szczecin, Agrotechnika roślin uprawnych., AKademia Rolnicza, Szczecin, 2005
  2. Karczmarczyk S. (red.), Podstawy Produkcji Roślinnej, Akademia Rolnicza n, Szczecin, 1997, ISbN 83-86521-39-2
  3. Andrzej Kotecki, Uprawa roślin, Uniwersytet Przyrodniczy we Wrocławiu, Wrocław, 2020, 1

Literatura dodatkowa

  1. M. Błażewicz-Woźniak, T. Kęsik, M.Konopiński, Uprawa roli i roślin z elementami herbologii, Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczego w Lublinie, Lublin, 2014

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Znaczenie gospodarcze, podział i charakterystyka przyrodniczo-użytkowa, podstawy agrotechniki roślin uprawnych (zbożowych, okopowych, przemysłowych, bobowatych).3
T-A-2Charakterystka ważniejszych gatunków chwastów występujących na polach uprawnych. Sposoby ich zwalczania.2
T-A-3Charakterystyka ważniejszych herbicydów stosowanych w produkcji roślinnej. Sposoby ich stosowania.2
T-A-4Szeregowanie roślin w elementy zmianowania. Obliczanie struktury zasiewów.2
9

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wpływ czynników abiotycznych na produkcję roślinną.3
T-W-2Wpływ czynników biotycznych na produkcję roślinną.3
T-W-3Wpływ czynników antropogenicznych (nawożenie, nawadnianie, zmianowanie, uprawa roli) na produkcję roślinną.3
9

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach audytoryjnych9
A-A-2Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń19
A-A-3Konsultacje2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach9
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia wykładów31
A-W-3Konsultacje5
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROL_1A_C04_W01Ma uporządkowaną wiedzę w zakresie produkcji roślinnej, obejmującą charakterystykę popularnych roślin uprawnych, uprawę roli, nawożenie, siew i sadzenie oraz pielęgnowanie roślin, zmianowanie i płodozmiany.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_W10Ma szczegółową wiedzę z zakresu produkcji roślin rolniczych i stosowanych technologii
Cel przedmiotuC-4Zapoznanie studentów ze układaniem zmianowań, obliczaniem struktury zasiewów oraz planowaniem agrotechniki w zmianowaniu.
C-3Poznanie podstaw agrotechniki wybranych grup roślin uprawnych.
Treści programoweT-W-2Wpływ czynników biotycznych na produkcję roślinną.
T-W-3Wpływ czynników antropogenicznych (nawożenie, nawadnianie, zmianowanie, uprawa roli) na produkcję roślinną.
T-W-1Wpływ czynników abiotycznych na produkcję roślinną.
T-A-2Charakterystka ważniejszych gatunków chwastów występujących na polach uprawnych. Sposoby ich zwalczania.
T-A-3Charakterystyka ważniejszych herbicydów stosowanych w produkcji roślinnej. Sposoby ich stosowania.
T-A-4Szeregowanie roślin w elementy zmianowania. Obliczanie struktury zasiewów.
T-A-1Znaczenie gospodarcze, podział i charakterystyka przyrodniczo-użytkowa, podstawy agrotechniki roślin uprawnych (zbożowych, okopowych, przemysłowych, bobowatych).
Metody nauczaniaM-3Metody problemowe - dyskusja problemowa
M-2Metody eksponujące
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawdzian pisemny częściowy
S-2Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny całościowy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie zna podstaw agrotechniki żadnej z grup roślin uprawnych ich znaczenia gospodarczego oraz miejsca i roi w zmianowaniu.
3,0Potrafi omówić znaczenie gospodarcze oraz podstawy agrotechniki niektórych grup roślin uprawnych.
3,5Zna znaczenie gopodarcze i podstawy agrotechniki wszystkich grup roślin uprawnych. Nie potrafi w pełni ocenić ich miejsca i roli w zmianowaniu.
4,0Zna znaczenie gopodarcze i podstawy agrotechniki wszystkich grup roślin uprawnych. Potrafi ocenić ich miejsca i rolę w zmianowaniu.
4,5Zna znaczenie gopodarcze i podstawy agrotechniki wszystkich grup roślin uprawnych. Potrafi przedyskutować i ocenić ich miejsca i roli w zmianowaniu.
5,0Zna znaczenie gopodarcze i podstawy agrotechniki wszystkich grup roślin uprawnych. Potrafi zanalizować, przedyskutować i zaproponować ich najlepsze miejsca w zmianowaniu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROL_1A_C04_U01Umiejetność układania zmianowań, obliczania struktury zasiewów dla różnych kompleksów glebowych oraz projektowania w nich agrotechniki.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_U04Potrafi zaprojektować technologię produkcji podstawowych roślin rolniczych i ocenić jej uwarunkowania ekonomiczne
Cel przedmiotuC-4Zapoznanie studentów ze układaniem zmianowań, obliczaniem struktury zasiewów oraz planowaniem agrotechniki w zmianowaniu.
C-3Poznanie podstaw agrotechniki wybranych grup roślin uprawnych.
Treści programoweT-W-2Wpływ czynników biotycznych na produkcję roślinną.
T-W-3Wpływ czynników antropogenicznych (nawożenie, nawadnianie, zmianowanie, uprawa roli) na produkcję roślinną.
T-W-1Wpływ czynników abiotycznych na produkcję roślinną.
T-A-2Charakterystka ważniejszych gatunków chwastów występujących na polach uprawnych. Sposoby ich zwalczania.
T-A-3Charakterystyka ważniejszych herbicydów stosowanych w produkcji roślinnej. Sposoby ich stosowania.
T-A-4Szeregowanie roślin w elementy zmianowania. Obliczanie struktury zasiewów.
T-A-1Znaczenie gospodarcze, podział i charakterystyka przyrodniczo-użytkowa, podstawy agrotechniki roślin uprawnych (zbożowych, okopowych, przemysłowych, bobowatych).
Metody nauczaniaM-3Metody problemowe - dyskusja problemowa
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawdzian pisemny częściowy
S-2Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny całościowy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma umiejetności układania prostych zmianowań oraz obliczania struktury zasiewów.
3,0Zna zasady układania zmianowań oraz obliczania struktury zasiewów.
3,5Zna zasady układania zmianowań oraz obliczania struktury zasiewów. Częściowo umie zaplanować agrotechnikę w zmianowaniu.
4,0Zna zasady układania zmianowań oraz obliczania struktury zasiewów. Umie zaplanować agrotechnikę w zmianowaniu.
4,5Zna zasady układania zmianowań oraz obliczania struktury zasiewów. Umie zaplanować agrotechnikę w zmianowaniu dla określonego kompleksu glebowego.
5,0Zna zasady układania zmianowań oraz obliczania struktury zasiewów. Umie przeanalizować i przedyskutować i zaplanować agrotechnikę w zmianowaniu dla określonego kompleksu glebowego.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROL_1A_C04_K01Ma świadomość ryzyka i skutków związanych z produkcją roślinną.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_K01Rozumie potrzebę uczenia się i samodoskonalenia oraz ma świadomość konieczności uzupełniania i poszerzania swojej wiedzy
ROL_1A_K05Ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju i z uwzględnieniem dobrostanu zwierząt
Cel przedmiotuC-4Zapoznanie studentów ze układaniem zmianowań, obliczaniem struktury zasiewów oraz planowaniem agrotechniki w zmianowaniu.
C-3Poznanie podstaw agrotechniki wybranych grup roślin uprawnych.
C-1Zapoznanie studentów z biologią wzrostu i rozwoju, fizjologią plonowania oraz wymaganiami siedliskowymi roślin uprawnych.
C-2Umiejętność doboru optymalnych warunków siedliskowych do uprawy wybranych grup roślin uprawnych.
Treści programoweT-W-2Wpływ czynników biotycznych na produkcję roślinną.
T-W-3Wpływ czynników antropogenicznych (nawożenie, nawadnianie, zmianowanie, uprawa roli) na produkcję roślinną.
T-W-1Wpływ czynników abiotycznych na produkcję roślinną.
T-A-2Charakterystka ważniejszych gatunków chwastów występujących na polach uprawnych. Sposoby ich zwalczania.
T-A-3Charakterystyka ważniejszych herbicydów stosowanych w produkcji roślinnej. Sposoby ich stosowania.
T-A-4Szeregowanie roślin w elementy zmianowania. Obliczanie struktury zasiewów.
T-A-1Znaczenie gospodarcze, podział i charakterystyka przyrodniczo-użytkowa, podstawy agrotechniki roślin uprawnych (zbożowych, okopowych, przemysłowych, bobowatych).
Metody nauczaniaM-3Metody problemowe - dyskusja problemowa
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawdzian pisemny częściowy
S-2Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny całościowy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie ma świadomości ryzyka i skutków związanych z produkcją roślinną.
3,0Ma częściową świadomość ryzyka i skutków związanych z produkcją roślinną.
3,5Ma świadomość ryzyka i skutków związanych z produkcją roślinną.
4,0Ma świadomość ryzyka i skutków związanych z produkcją roślinną. Próbuje zaproponować takie działania, które pozwolą uniknąć niebezpieczeństwa z tym związanego.
4,5Potrafi przedyskutować i zargumentować działania jakie powinien podjąć rolnik aby wyeliminować złe efekty działalności rolniczej w produkcji roślinnej.
5,0Potrafi przedyskutować, zargumentować dobrać najlepsze działania jakie powinien podjąć rolnik aby wyeliminować złe efekty działalności rolniczej w produkcji roślinnej.