Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Rolnictwo (N1)
specjalność: Rolnictwo integrowane i ekologiczne
Sylabus przedmiotu Agrobotanika:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Rolnictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Agrobotanika | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Architektury Krajobrazu | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Mariola Wróbel <Mariola.Wrobel@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomośc budowy morfologicznej roślin i ogólna wiedza biologiczna |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów ze zróżnicowaniem systematycznym i cechami ważniejszych taksonów roślin oraz ukształtowanie umiejętności w zakresie identyfikacji taksonomicznej i rozpoznawania ważniejszych gatunków krajowej flory. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Charakterystyka systematyczna i morfologiczna roślin użytkowych i chwastów z klasy jednoliścienne. Oznaczanie roślin. | 2 |
T-A-2 | Charakterystyka systematyczna i morfologiczna roślin użytkowych i chwastów z klasy dwuliścienne. Oznaczanie roślin. | 4 |
6 | ||
zajęcia terenowe | ||
T-T-1 | Poznanie flory roślin naczyniowych wybranych siedlisk - zbiór roślin, oznaczanie, opracowanie zielnika | 3 |
3 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Podstawowe zagadnienia i pojęcia taksonomii roślin | 1 |
T-W-2 | Plechowate rośliny eukariotyczne - glony | 1 |
T-W-3 | Przegląd systematyczny roślin zarodnikowych - mszaki i paprotniki | 1 |
T-W-4 | Charakterystyka roślin nagonasiennych | 1 |
T-W-5 | Przegląd systematyczny i charakterystyka okrytonasiennych roślin jednoliściennych | 1 |
T-W-6 | Przegląd systematyczny i charakterystyka okrytonasiennych roślin dwuliściennych | 4 |
9 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 6 |
A-A-2 | przygotowanie bieżące do zajęć oraz do zaliczenia | 9 |
A-A-3 | zbiór roślin i wykonanie zielnika systematycznego | 6 |
A-A-4 | konsultacje | 2 |
A-A-5 | zaliczenie opracowania zielnikowego | 2 |
25 | ||
zajęcia terenowe | ||
A-T-1 | uczestniczenie w zajęciach | 3 |
A-T-2 | opracowanie zadania praktycznego - zielnik | 7 |
10 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 9 |
A-W-2 | samodzielne studiowanie tematyki wykładów i przygotowanie się do zaliczenia | 29 |
A-W-3 | konsultacje | 2 |
40 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny z prezentacją multimedialną |
M-2 | ćwiczenia przedmiotowe |
M-3 | wykonanie zielnika |
M-4 | ćwiczenia przedmiotowe w terenie |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: sprawdzian pisemny |
S-2 | Ocena podsumowująca: sprawdzian praktyczny (charakterystyka roślin, oznaczanie i rozpoznawanie roślin) |
S-3 | Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne |
S-4 | Ocena podsumowująca: zaliczenie ustne |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ROL_1A_C07_W01 potrafi wymienić i zdefiniować cechy systematyczne różnej rangi taksonów rośllin | ROL_1A_W06 | — | — | C-1 | T-W-4, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-T-1, T-A-1, T-A-2 | M-1, M-4, M-2 | S-3, S-1 |
ROL_1A_C07_W02 potrafi wymienić i scharakteryzować gatunki roślin ogrodniczych | ROL_1A_W07 | — | — | C-1 | T-W-4, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-A-1, T-A-2 | M-3, M-1, M-2 | S-4, S-3, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ROL_1A_C07_U01 potrafi sporządzić, opracowywać i analizować zielnik jako dokumentacje badań roślinności | ROL_1A_U03 | — | — | C-1 | T-W-5, T-W-6, T-A-2 | M-3, M-1, M-4, M-2 | S-4, S-2 |
ROL_1A_C07_U02 potrafi rozpoznać ważniejsze gatunki roślin krajowych | ROL_1A_U03 | — | — | C-1 | T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-A-2 | M-3, M-1, M-4, M-2 | S-4, S-2 |
ROL_1A_C07_U03 potrafi zidentyfikować taksonomicznie rośliny nieznane | ROL_1A_U03 | — | — | C-1 | T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-A-2 | M-3, M-1, M-4, M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ROL_1A_C07_K01 w wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie przekonanie o potrzebie uczenia się w celu doskonalenia uzyskanych umiejętności | ROL_1A_K01 | — | — | C-1 | T-W-4, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-A-2 | M-3, M-1, M-4, M-2 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_1A_C07_W01 potrafi wymienić i zdefiniować cechy systematyczne różnej rangi taksonów rośllin | 2,0 | |
3,0 | potrafi wymienić i scharakteryzować główne cechy systematyczne ważniejszych taksonów różnej rangi | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
ROL_1A_C07_W02 potrafi wymienić i scharakteryzować gatunki roślin ogrodniczych | 2,0 | |
3,0 | potrafi wymienić ważniejsze gatunki roślin wykorzystywanych jako źródło surowców oraz scharakteryzować ich główne cechy | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_1A_C07_U01 potrafi sporządzić, opracowywać i analizować zielnik jako dokumentacje badań roślinności | 2,0 | |
3,0 | sporządzi i pisemnie objaśni cechy systematyczne i siedliskowe 45-55 gatunków roślin oraz opisze i przeanalizuje rośliny z jednego wybranego siedliska (minimum 5 gatunków) | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
ROL_1A_C07_U02 potrafi rozpoznać ważniejsze gatunki roślin krajowych | 2,0 | |
3,0 | spośród prezentowanych roślin potrafi rozpoznać 45-50 gatunków, nazwać je po polsku a przynajmniej połowę z nich również po łacinie oraz przynajmnie połowę rozpoznanych gatunków zaliczyć do rodziny (po polsku) | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
ROL_1A_C07_U03 potrafi zidentyfikować taksonomicznie rośliny nieznane | 2,0 | |
3,0 | potrafi korzystając z mikroskopu stereoskopowego i kluczy oznaczyć i przynajmniej częściowo poprawnie scharakteryzować 1 gatunek rośliny | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_1A_C07_K01 w wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie przekonanie o potrzebie uczenia się w celu doskonalenia uzyskanych umiejętności | 2,0 | |
3,0 | ma świadomość potrzeby samokształcenia w zakresie zróżnicowania krajowej flory oraz umiejętności samodzielnego rozpoznawania i identyfikacji roślin, w stopniu podstawowym | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Jasnowska J., Jasnowski M., Radomski J., Friedrich S., Kowalski W., Botanika, Brasika, Szczecin, 2008
Literatura dodatkowa
- Szweykowska A., Szweykowski J., Botanika, Systematyka, tom 2, PWN, Warszawa, 2005
- Rutkowski L., Klucz do oznaczania roślin naczyniowych Polski niżowej, PWN, Warszawa, 2005