Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Rolnictwo (N1)
specjalność: Rolnictwo integrowane i ekologiczne
Sylabus przedmiotu Mikrobiologia:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Rolnictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Mikrobiologia | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Bioinżynierii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Krystyna Cybulska <Krystyna.Cybulska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Magdalena Błaszak <Magdalena.Blaszak@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza z zakresu biologii |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zdobycie wiedzy o mikroorganizmach środowiskowych, o różnorodności ich form i procesach biochemicznych zachodzących dzięki ich aktywności w środowisku. |
C-2 | Nabycie podstawowych umiejętności pracy w laboratorium mikrobiologicznym. Opanowanie technik pracy z materiałem biologicznym i rozumienie procesów katalizowanych przez enzymy miroorganizmów. |
C-3 | Zrozumienie roli mikroorganizmów w funkcjonowaniu obiegu materii i energii, umiejętność kojarzenia poszczególnych zdolności mikroorganizmów z obserwowanymi w środowisku efektami ich działalności, pozytywnymi i negatywnymi dla człowieka. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Bakterie pożyteczne i niebezpieczne dla człowieka. | 2 |
T-A-2 | Archeony, występowanie i rola w ekosystemach. | 1 |
T-A-3 | Grzyby w ekosystemach, rola i wykorzystanie przez człowieka. | 1 |
T-A-4 | Mikroalgi i pierwotniaki, występowanie w środowisku i oddziaływanie na inne grupy organizmów. | 2 |
6 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Bezpieczeństwo i higiena pracy w laboratorium mikrobiologicznym. Podłoża mikrobiologiczne i metody niszczenia mikroorganizmów. | 4 |
T-L-2 | Poznawanie kształtów i układów bakterii. Wykonanie preparatów barwionych metodą prostą. | 2 |
T-L-3 | Promieniowce, poznanie morfologii kolonii i budowy komórkowej. Barwienie proste pozytywne. | 2 |
T-L-4 | Grzyby strzępkowe, obserwacje mikroskopowe różnorodności budowy strzępek i zarodników. Mikoryza. | 2 |
T-L-5 | Mikroorganizmy wodne. Wymagania sanitarne odnośnie wody przeznaczonej do picia i rekreacji, wg aktualnych unormowań prawnych. Bakterie z grupy coli, miano coli. | 2 |
12 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Powstanie i rozwój mikrobiologii. Morfologia mikroorganizmów. | 2 |
T-W-2 | Wzrost i rozmnażanie mikroorganizmów. Cykle rozwojowe drobnoustrojów, wzrost populacji oraz matematyczne parametry krzywej wzrostu. Rodzaje hodowli bakteryjnych. | 2 |
T-W-3 | Wpływ czynników środowiskowych na mikroorganizmy – czynniki fizyczne, chemiczne i antropogeniczne. | 1 |
T-W-4 | Zmiany wywoływane przez mikroorganizmy w środowisku. Wzajemne zależności pomiędzy drobnoustrojami i innymi organizmami. | 2 |
T-W-5 | Metabolizm mikroorganizmów – procesy kataboliczne, anaboliczne oraz amfibolizm. | 2 |
T-W-6 | Ewolucja i systematyka bakterii – cechy diagnostyczne. | 2 |
T-W-7 | Rola mikroorganizmów w biosferze. | 3 |
T-W-8 | Wpływ działalności człowieka na procesy mikrobiologiczne zachodzące w glebie. | 2 |
T-W-9 | Występowanie mikroorganizmów w różnych środowiskach. | 2 |
18 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 6 |
A-A-2 | Przygotowanie do zajęć. | 17 |
A-A-3 | Przygotowanie do zaliczenia. | 14 |
37 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnicwo w zajęciach. | 12 |
A-L-2 | Przygotowanie do zajęć. | 10 |
A-L-3 | Przygotowanie do zaliczeń. | 8 |
A-L-4 | Studiowanie literatury | 8 |
38 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 18 |
A-W-2 | Konsultacje. | 2 |
A-W-3 | Przygotowanie do egzaminu. | 18 |
A-W-4 | Studiowanie literatury naukowej | 12 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Multimedialny wykład informacyjny. |
M-2 | Ćwiczenie laboratoryjne. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: weryfikacja umiejętności laboratoryjnych. |
S-2 | Ocena podsumowująca: kolokwium pisemne |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ROL_1A_C12_W01 Student ma wiedzę o różnych grupach organizmów zalicznych do mikroorganizmów, zna ich właściwości fizjologiczne. Zna podstawowe procesy zachodzące w środowisku, katalizowane przez enzymy mikroorgnizmów. Ma wiedzę dotyczącą roli drobnoustrojów w różnych ekosystemach. | ROL_1A_W01, ROL_1A_W05 | — | — | C-1, C-3 | T-W-8, T-W-4, T-W-7, T-W-5, T-W-9, T-W-2, T-W-3, T-W-6 | M-1 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ROL_1A_C12_U01 Student potrafi wykonać proste czynności laboratoryjne z zachowaniem zasad pracy w laboratorium, związane z hodowlą mikroorganizmów. Prawidłowo interpretuje wyniki badań i wyciąga wnioski. Potafi aktualizować wiedzę z przedmiotu w oparciu o pracę własną z materiałami naukowymi. | ROL_1A_U10 | — | — | C-2, C-3 | T-A-4, T-A-3, T-A-2, T-A-1, T-L-4, T-L-3, T-L-5, T-L-2, T-L-1 | M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ROL_1A_C12_K01 Student ma świadomość istotnej roli mikroorganizmów w prawidłowym funkcjonowaniu różnych ekosystemów i jest chętny do podnoszenia swoich kompetencji w dziedzinie mikrobiologii. | ROL_1A_K02, ROL_1A_K01, ROL_1A_K05 | — | — | C-2, C-1, C-3 | T-W-8, T-W-4, T-W-7, T-W-5, T-W-9, T-W-2, T-W-3, T-W-6, T-L-4, T-L-3, T-L-5, T-L-2, T-L-1 | M-2, M-1 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_1A_C12_W01 Student ma wiedzę o różnych grupach organizmów zalicznych do mikroorganizmów, zna ich właściwości fizjologiczne. Zna podstawowe procesy zachodzące w środowisku, katalizowane przez enzymy mikroorgnizmów. Ma wiedzę dotyczącą roli drobnoustrojów w różnych ekosystemach. | 2,0 | Podstawowa wiedza o poszczególnych grupach mikroorganizmów, ich właściwościach i roli jaką odgrywają w śrdowisku. |
3,0 | Podstawowa wiedza o poszczególnych grupach mikroorganizmów, ich właściwościach i roli jaką odgrywają w śrdowisku. | |
3,5 | Podstawowa wiedza o poszczególnych grupach mikroorganizmów, ich właściwościach i roli jaką odgrywają w śrdowisku. | |
4,0 | Poszerzona wiedza o poszczególnych grupach mikroorganizmów, ich właściwościach i roli jaką odgrywają w śrdowisku. | |
4,5 | Poszerzona wiedza o poszczególnych grupach mikroorganizmów, ich właściwościach i roli jaką odgrywają w śrdowisku. | |
5,0 | szeroka wiedza o poszczególnych grupach mikroorganizmów, ich właściwościach i roli jaką odgrywają w śrdowisku. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_1A_C12_U01 Student potrafi wykonać proste czynności laboratoryjne z zachowaniem zasad pracy w laboratorium, związane z hodowlą mikroorganizmów. Prawidłowo interpretuje wyniki badań i wyciąga wnioski. Potafi aktualizować wiedzę z przedmiotu w oparciu o pracę własną z materiałami naukowymi. | 2,0 | |
3,0 | Umiejętność wykonania (z pomocą prowadzącego) podstawowych czynności laboratoryjnych, związanych z hodowlą mikroorganizmów. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_1A_C12_K01 Student ma świadomość istotnej roli mikroorganizmów w prawidłowym funkcjonowaniu różnych ekosystemów i jest chętny do podnoszenia swoich kompetencji w dziedzinie mikrobiologii. | 2,0 | |
3,0 | Świadomość roli mikroorganizmów w funkcjowowaniu ekosystemów ograniczona. Jedynie z pomocą prowadzącego zajęcia weryfikuje tezy o ważności procesów biochemicznych katalizowanych przez enzymy mikroorganizmów i łączy fakty zmian w środowisku i aktywności mikroorganizmów. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Kunicki-Goldfinger W., Życie bakterii, PWN, Warszawa, 2007
- Nowak A., Mikrobiologia, Akademia Rolnicza w Szczecinie, Szczecin, 2000
- Nowak A., Marska B., H. Wronkowska, W. Michalcewicz, Błaszak M., Przybulewska K., Hawrot-Paw M., Ćwiczenia z mikrobiologii dla kierunków: biologia, biotechnologia, ochrona środowiska, ogrodnictwo, rolnictwo, towaroznawstwo. Szczecin., Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny, Szczecin, 2010
Literatura dodatkowa
- Błaszczyk M., Mikroorganizmy w ochronie środowiska, PWN, Warszawa, 2009
- Paul E.A., Clark F.,E., Mikrobiologia i biochemia gleb, UMCS, Lublin, 2000