Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Rolnictwo (N1)
specjalność: Rolnictwo integrowane i ekologiczne
Sylabus przedmiotu Ogólna uprawa roli i roślin 2:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Rolnictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Ogólna uprawa roli i roślin 2 | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Agroinżynierii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Marek Bury <Marek.Bury@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Student ma podstawową wiedzę z botaniki, fizjologii roślin, chemii rolnej. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studenta z rodzajami i specyfiką produkcji roślinnej, wpływem czynników siedliskowych na wielkość i jakość plonów. |
C-2 | Zapoznanie studenta z biologią, wymaganiami siedliskowymi, oddziaływaniem na środowisko i agrotechniką roślin uprawy polowej. |
C-3 | Nabycie umiejętności odpowiedniego doboru gatunków roślin rolniczych i systemu uprawy roli do warunków siedliskowych oraz metody pielęgnacji roślin zgodnie z zasadami rolnictwa zrównoważonego. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Znaczenie gospodarcze, wymagania siedliskowe i przedplonowe, wpływ na środowisko poszczególnych grup użytkowych roślin uprawnych (zboża, okopowe, przemysłowe, bobowate grubonasiennne, bobowate drobnonasienne). | 3 |
T-A-2 | Charakterystyka grup biologicznych chwastów (jare, zimujące i ozime, trwałe) | 2 |
T-A-3 | Ocena materiału siewnego | 1 |
6 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Rozpoznawanie nasion i owoców, charakterystyka morfologiczna, fazy rozwojowe najważniejszych gospodarczo gatunków roślin rolniczych. | 2 |
T-L-2 | Rozpoznawanie gatunków chwastów na materiale zielnikowym z określeniem szkodliwości dla roślin rolniczych. | 3 |
T-L-3 | Klasyfikacja herbicydów wg mechanizmu działania. | 2 |
T-L-4 | Projekt płodozmianu dla określonych warunków siedliskowych; dobór gatunków roślin rolniczych i ich następstwo, bilans substancji organicznej, uprawa roli i pielęgnacja roślin. | 2 |
9 | ||
zajęcia terenowe | ||
T-T-1 | Ocena podstawowych zabiegów uprawy roli wykonanych przy użyciu maszyn i narzędzi rolniczych w RSD Lipnik | 3 |
3 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Rolnictwo jako dział gospodarki, czynniki jego rozwoju, struktura agrarna - tendencje zmian. Rolnictwo polskie na tle rolnictwa w Unii Europejskiej. | 2 |
T-W-2 | Rodzaje i specyfika produkcji roślinnej | 3 |
T-W-3 | Waloryzacja rolniczej przestrzeni produkcyjnej i rejonizacja produkcji roślinnej. | 3 |
T-W-4 | Optymalizacja fizycznych właściwości gleby (pierwotnych i wtórnych). Agronomiczne właściwości gleby. | 2 |
T-W-5 | Zadania uprawy roli. Agrotechniczna ocena narzędzi uprawowych. | 2 |
T-W-6 | Współczesne systemy uprawy roli (płużny, bezorkowy i siew bezpośredni), ich wpływ na środowisko glebowe, wielkość i jakość plonów; czynniki wpływające na wybór systemu uprawy roli. | 3 |
T-W-7 | Siew, sadzenie i pielęgnacja roślin rolniczych. | 2 |
T-W-8 | Ekologia i biologia chwastów - szkodliwość gospodarcza, potencjalne korzyści, konkurencyjność wobec roślin uprawnych, progi szkodliwości, przyczyny wzrostu zachwaszczenia, wpływ czynników agrotechnicznych na zachwaszczenie, metody określania stanu i stopnia zachwaszczenia łanu i gleby. | 2 |
T-W-9 | Metody ograniczania zachwaszczenia we współczesnym rolnictwie (zapobiegawcza, agrotechniczno-mechaniczna, ściółkowanie i niekonwencjonalne metody fizyczne, biologiczna i chemiczna). | 2 |
T-W-10 | Chemiczne zwalczanie chwastów w roślinach uprawnych; korzyści i wady, nazewnictwo i klasyfikacja herbicydów, formy użytkowe, szkodliwość dla organizmów stałocieplnych i pszczół. | 2 |
T-W-11 | Funkcje zmianowania we współczesnym rolnictwie -biologiczna, chemiczna, fizyczna, gospodarcza i krajobrazowa. | 2 |
T-W-12 | Uprawa roli w płodozmianie w różnych warunkach glebowych i topograficznych. | 3 |
T-W-13 | Rola masy organicznej ze szczególnym uwzględnieniem międzyplonów w ochronie potencjału produkcyjnego gleby i środowiska. | 3 |
T-W-14 | Charakterystyka współczesnych systemów gospodarowania (konwencjonalny, integrowany, ekologiczny). Koncepcja rolnictwa zrównoważonego. | 2 |
33 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 6 |
A-A-2 | Przygotowanie do zajęć i zaliczenia | 12 |
A-A-3 | Konsultacje | 2 |
20 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 9 |
A-L-2 | Przygotowanie do zajęć i zaliczenia | 19 |
A-L-3 | Konsultacje | 2 |
30 | ||
zajęcia terenowe | ||
A-T-1 | uczestnictwo w zajęciach | 3 |
A-T-2 | Przygotowanie do zajęć terenowych | 7 |
10 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 33 |
A-W-2 | Przygotowanie do egzaminu | 30 |
A-W-3 | Egzamin | 2 |
65 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne |
M-2 | Wykład problemowy |
M-3 | Prezentacja multimedialna |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Potwierdzone zaangażowanie studenta w dyskusję |
S-2 | Ocena formująca: Sprawdzian wiadomości z ćwiczeń audytoryjnych i laboratoryjnych. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Test wielokrotnego wyboru – egzamin, projekt |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ROL_1A_C16_W01 Student ma podstawową wiedzę z zakresu celu i zadań produkcji roślin rolniczych i stosowanych technologii uprawy roli | ROL_1A_W10 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-6 | M-1, M-2, M-3 | S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ROL_1A_C16_U01 Student potrafi identyfikować gatunki roślin uprawnych i chwastów, zna ich wymagania siedliskowe, umie zaprojektować zmianowanie roślin i dostosować technologię produkcji z zachowaniem potencjału produkcyjnego gleby | ROL_1A_U03, ROL_1A_U04 | — | — | C-3 | T-W-3, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-12 | M-1, M-2, M-3 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ROL_1A_C16_K01 Posiadana wiedza daje studentowi świadomość, w jak dużej mierze poprzez podejmowaną działalność rolniczą wpływa na wielkość i jakość plonów roślin rolniczych oraz na stan środowiska przyrodniczego, jak również, na ile poziom gospodarowania zależy od najnowszych technologii | ROL_1A_K06 | — | — | C-2 | T-A-1, T-T-1, T-W-11, T-W-13, T-W-14 | M-1, M-2, M-3 | S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_1A_C16_W01 Student ma podstawową wiedzę z zakresu celu i zadań produkcji roślin rolniczych i stosowanych technologii uprawy roli | 2,0 | |
3,0 | Student zna niektóre zagadnienia z zakresu celu i zadań produkcji roślin rolniczych i stosowanych technologii uprawy roli oraz ich wpływu na środowisko | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_1A_C16_U01 Student potrafi identyfikować gatunki roślin uprawnych i chwastów, zna ich wymagania siedliskowe, umie zaprojektować zmianowanie roślin i dostosować technologię produkcji z zachowaniem potencjału produkcyjnego gleby | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi identyfikować większość gatunków roślin uprawnych i chwastów, zna ich wymagania siedliskowe, ale nie umie prawidłowo zaprojektować zmianowania roślin i dostosować technologię produkcji z zachowaniem potencjału produkcyjnego gleby | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_1A_C16_K01 Posiadana wiedza daje studentowi świadomość, w jak dużej mierze poprzez podejmowaną działalność rolniczą wpływa na wielkość i jakość plonów roślin rolniczych oraz na stan środowiska przyrodniczego, jak również, na ile poziom gospodarowania zależy od najnowszych technologii | 2,0 | |
3,0 | Student ma świadomości wpływu podejmowanej działalności rolniczej na plonowanie roślin, lecz nie czuje się odpowiedzialny za kształtowanie środowiska i nie widzi potrzeby uzupełniania i poszerzania swojej wiedzy | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Starczewski J. (red.), Uprawa roli i roślin, Akademia Podlaska, Warszawa, 2008, Tom 1 i 2
- Dzienia S., Romek B., Wrzesińska E., Agroekologiczne podstawy produkcji roślinnej, AR Szczecin, Szczecin, 1999
- Woźnica Z., Herbologia. Podstawy biologii, ekologii i zwalczania chwastów, PWRiL, Poznań, 2008
- Krężęl R., Parylak D., Zimny L., Zagadnienia uprawy roli i roślin, AR Wrocław, Wrocław, 1999
- Błażewicz-Woźniak M., Kęsik T., Konopiński M., Uprawa roli i roślin z elementami herbologii, Uniwersytet Przyrodniczy w Lublinie, Lublin, 2014
- praca zbiorowa, Zalecenia ochrony roślin, IOR-PIB Poznań, Poznań, 2022
Literatura dodatkowa
- Dzienia S., Współczesne systemy uprawy roli, AR Szczecin, Szczecin, 1995
- Dzienia S., Dojss D., Szarek P., Teoretyczne podstawy uprawy roli, AR Szczecin, Szczecin, 2000