Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Rolnictwo (N1)
specjalność: Rolnictwo integrowane i ekologiczne

Sylabus przedmiotu Diagnostyka molekularna roślin:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Rolnictwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Diagnostyka molekularna roślin
Specjalność Rolnictwo integrowane i ekologiczne
Jednostka prowadząca Katedra Genetyki, Hodowli i Biotechnologii Roślin
Nauczyciel odpowiedzialny Stefan Stojałowski <Stefan.Stojalowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW8 15 2,00,70zaliczenie
laboratoriaL8 6 1,00,30zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstaw genetyki, hodowli roślin i biochemii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Uzyskanie wiedzy teoretycznej na temat podstawowych problemów diagnostyki molekularnej roślin
C-2Zapoznanie studenta z najważniejszymi technikami biologii molekularnej możliwymi do wykorzystania w diagnostyce genetycznej roślin uprawnych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Izolacja DNA z wybranych produktów żywnościowych o zróżnicowanym charakterze, pochodzeniu i oznakowaniu2
T-L-2Ocena jakości i koncentracji DNA. Zaplanowanie i wykonanie analizy PCR ze starterami pozwalającymi na identyfikację obecności zdarzenia transformacyjnego w badanym materiale2
T-L-3Elektroforeza produktów PCR oraz interpretacja wyników2
6
wykłady
T-W-1Diagnostyka molekularna roślin, obszar i najważniejsze kierunki badań.2
T-W-2Przegląd technik molekularnych możliwych do wykorzystania w diagnostyce roślin3
T-W-3Diagnozowanie tożsamości genetycznej roślin. Identyfikacja odmianowa. Analiza fingerprintingu, rozstrzyganie sporów dotyczących praw własności, zamieszania materiałów i pomyłek w etykietowaniu2
T-W-4Diagnostyka materiałów hodowlanych wykorzystywanych do tworzenia odmian. Ocena dystansu genetycznego w hodowli heterozyjnej. Selekcja wspierana markerami. Diagnostyka reakcji roślin na stresy biotyczne i abiotyczne3
T-W-5Identyfikacja pożądanych genotypów. Mapowanie genetyczne, przedziałowe i wielokierunkowe, asocjacyjne, testy nieparametryczne.3
T-W-6Selekcja genomowa we współczesnej hodowli roślin. Kompletne sekwencje DNA roślin uprawnych jako źródło danych do bardziej zaawansowanej diagnostyki molekularnej2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach6
A-L-2Przygotowanie do zajęć i zaliczenia17
A-L-3Konsultacje2
25
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia i praca własna studenta33
A-W-3Konsultacje2
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne - nauczanie umiejętności praktycznych w zkaresie diagnostyki molekularnej

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny (test)
S-2Ocena formująca: raport z prac laboratoryjnych zawierający opis i interpretację uzyskanych wyników

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_1A_D08_W01
Student potrafi scharakteryzować najważniejsze metody stosowane w diagnostyce molekulranej roślin uprawnych
ROL_1A_W10C-1, C-2T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_1A_D08_U01
Student umie dokonać analizy problemu diagnostycznego i w oparciu o dostępną wiedzę lub zaprojektowany eksperyment wskazać techniki markerowe umożliwiające rozwiązanie problemu
ROL_1A_U12C-2T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-W-1, T-W-2M-2S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_1A_D08_K01
Student będzie miał świadomość możliwości wykorzystania wiedzy i umiejętności praktycznych w dalszym doskonaleniu zawodowym.
ROL_1A_K01C-1T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-W-1, T-W-2M-2S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ROL_1A_D08_W01
Student potrafi scharakteryzować najważniejsze metody stosowane w diagnostyce molekulranej roślin uprawnych
2,0
3,0Student potrafi na poziomie podstawowym scharakteryzować najważniejsze metody stosowane w diagnostyce molekulranej roślin uprawnych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ROL_1A_D08_U01
Student umie dokonać analizy problemu diagnostycznego i w oparciu o dostępną wiedzę lub zaprojektowany eksperyment wskazać techniki markerowe umożliwiające rozwiązanie problemu
2,0
3,0Student umie na poziomie podstawowym dokonać analizy problemu diagnostycznego i w oparciu o dostępną wiedzę lub zaprojektowany eksperyment wskazać techniki markerowe umożliwiające rozwiązanie problemu
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ROL_1A_D08_K01
Student będzie miał świadomość możliwości wykorzystania wiedzy i umiejętności praktycznych w dalszym doskonaleniu zawodowym.
2,0
3,0Student wykazuje na poziomie podstawowym świadomość możliwości wykorzystania wiedzy w praktyce i celowości dalszego doskonalenia zawodowego
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Malepszy S. (red.), Biotechnologia roślin, PWN, Warszawa, 2009, 2
  2. Słomski R., Analiza DNA - teoria i praktyka., Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu, Poznań, 2008

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Izolacja DNA z wybranych produktów żywnościowych o zróżnicowanym charakterze, pochodzeniu i oznakowaniu2
T-L-2Ocena jakości i koncentracji DNA. Zaplanowanie i wykonanie analizy PCR ze starterami pozwalającymi na identyfikację obecności zdarzenia transformacyjnego w badanym materiale2
T-L-3Elektroforeza produktów PCR oraz interpretacja wyników2
6

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Diagnostyka molekularna roślin, obszar i najważniejsze kierunki badań.2
T-W-2Przegląd technik molekularnych możliwych do wykorzystania w diagnostyce roślin3
T-W-3Diagnozowanie tożsamości genetycznej roślin. Identyfikacja odmianowa. Analiza fingerprintingu, rozstrzyganie sporów dotyczących praw własności, zamieszania materiałów i pomyłek w etykietowaniu2
T-W-4Diagnostyka materiałów hodowlanych wykorzystywanych do tworzenia odmian. Ocena dystansu genetycznego w hodowli heterozyjnej. Selekcja wspierana markerami. Diagnostyka reakcji roślin na stresy biotyczne i abiotyczne3
T-W-5Identyfikacja pożądanych genotypów. Mapowanie genetyczne, przedziałowe i wielokierunkowe, asocjacyjne, testy nieparametryczne.3
T-W-6Selekcja genomowa we współczesnej hodowli roślin. Kompletne sekwencje DNA roślin uprawnych jako źródło danych do bardziej zaawansowanej diagnostyki molekularnej2
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach6
A-L-2Przygotowanie do zajęć i zaliczenia17
A-L-3Konsultacje2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia i praca własna studenta33
A-W-3Konsultacje2
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROL_1A_D08_W01Student potrafi scharakteryzować najważniejsze metody stosowane w diagnostyce molekulranej roślin uprawnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_W10Ma szczegółową wiedzę z zakresu produkcji roślin rolniczych i stosowanych technologii
Cel przedmiotuC-1Uzyskanie wiedzy teoretycznej na temat podstawowych problemów diagnostyki molekularnej roślin
C-2Zapoznanie studenta z najważniejszymi technikami biologii molekularnej możliwymi do wykorzystania w diagnostyce genetycznej roślin uprawnych
Treści programoweT-W-3Diagnozowanie tożsamości genetycznej roślin. Identyfikacja odmianowa. Analiza fingerprintingu, rozstrzyganie sporów dotyczących praw własności, zamieszania materiałów i pomyłek w etykietowaniu
T-W-4Diagnostyka materiałów hodowlanych wykorzystywanych do tworzenia odmian. Ocena dystansu genetycznego w hodowli heterozyjnej. Selekcja wspierana markerami. Diagnostyka reakcji roślin na stresy biotyczne i abiotyczne
T-W-5Identyfikacja pożądanych genotypów. Mapowanie genetyczne, przedziałowe i wielokierunkowe, asocjacyjne, testy nieparametryczne.
T-W-6Selekcja genomowa we współczesnej hodowli roślin. Kompletne sekwencje DNA roślin uprawnych jako źródło danych do bardziej zaawansowanej diagnostyki molekularnej
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny (test)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi na poziomie podstawowym scharakteryzować najważniejsze metody stosowane w diagnostyce molekulranej roślin uprawnych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROL_1A_D08_U01Student umie dokonać analizy problemu diagnostycznego i w oparciu o dostępną wiedzę lub zaprojektowany eksperyment wskazać techniki markerowe umożliwiające rozwiązanie problemu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_U12Potrafi planować, przeprowadzać eksperymenty oraz wykonywać pomiary i symulacje komputerowe oraz wyciągać wnioski
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studenta z najważniejszymi technikami biologii molekularnej możliwymi do wykorzystania w diagnostyce genetycznej roślin uprawnych
Treści programoweT-L-1Izolacja DNA z wybranych produktów żywnościowych o zróżnicowanym charakterze, pochodzeniu i oznakowaniu
T-L-2Ocena jakości i koncentracji DNA. Zaplanowanie i wykonanie analizy PCR ze starterami pozwalającymi na identyfikację obecności zdarzenia transformacyjnego w badanym materiale
T-L-3Elektroforeza produktów PCR oraz interpretacja wyników
T-W-1Diagnostyka molekularna roślin, obszar i najważniejsze kierunki badań.
T-W-2Przegląd technik molekularnych możliwych do wykorzystania w diagnostyce roślin
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne - nauczanie umiejętności praktycznych w zkaresie diagnostyki molekularnej
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: raport z prac laboratoryjnych zawierający opis i interpretację uzyskanych wyników
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student umie na poziomie podstawowym dokonać analizy problemu diagnostycznego i w oparciu o dostępną wiedzę lub zaprojektowany eksperyment wskazać techniki markerowe umożliwiające rozwiązanie problemu
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROL_1A_D08_K01Student będzie miał świadomość możliwości wykorzystania wiedzy i umiejętności praktycznych w dalszym doskonaleniu zawodowym.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_K01Rozumie potrzebę uczenia się i samodoskonalenia oraz ma świadomość konieczności uzupełniania i poszerzania swojej wiedzy
Cel przedmiotuC-1Uzyskanie wiedzy teoretycznej na temat podstawowych problemów diagnostyki molekularnej roślin
Treści programoweT-W-3Diagnozowanie tożsamości genetycznej roślin. Identyfikacja odmianowa. Analiza fingerprintingu, rozstrzyganie sporów dotyczących praw własności, zamieszania materiałów i pomyłek w etykietowaniu
T-W-4Diagnostyka materiałów hodowlanych wykorzystywanych do tworzenia odmian. Ocena dystansu genetycznego w hodowli heterozyjnej. Selekcja wspierana markerami. Diagnostyka reakcji roślin na stresy biotyczne i abiotyczne
T-W-5Identyfikacja pożądanych genotypów. Mapowanie genetyczne, przedziałowe i wielokierunkowe, asocjacyjne, testy nieparametryczne.
T-W-6Selekcja genomowa we współczesnej hodowli roślin. Kompletne sekwencje DNA roślin uprawnych jako źródło danych do bardziej zaawansowanej diagnostyki molekularnej
T-L-1Izolacja DNA z wybranych produktów żywnościowych o zróżnicowanym charakterze, pochodzeniu i oznakowaniu
T-L-2Ocena jakości i koncentracji DNA. Zaplanowanie i wykonanie analizy PCR ze starterami pozwalającymi na identyfikację obecności zdarzenia transformacyjnego w badanym materiale
T-L-3Elektroforeza produktów PCR oraz interpretacja wyników
T-W-1Diagnostyka molekularna roślin, obszar i najważniejsze kierunki badań.
T-W-2Przegląd technik molekularnych możliwych do wykorzystania w diagnostyce roślin
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne - nauczanie umiejętności praktycznych w zkaresie diagnostyki molekularnej
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: raport z prac laboratoryjnych zawierający opis i interpretację uzyskanych wyników
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wykazuje na poziomie podstawowym świadomość możliwości wykorzystania wiedzy w praktyce i celowości dalszego doskonalenia zawodowego
3,5
4,0
4,5
5,0