Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Rolnictwo (N1)
specjalność: Rolnictwo integrowane i ekologiczne
Sylabus przedmiotu Agrobiotechnologia:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Rolnictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Agrobiotechnologia | ||
Specjalność | Produkcja roślinna i usługi agrotechniczne | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Genetyki, Hodowli i Biotechnologii Roślin | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Stefan Stojałowski <Stefan.Stojalowski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza z zakresu genetyki, fizjologii roślin, biochemii oraz hodowli roślin |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zaznajomienie studenta z możliwościami biotechnologii jako narzędzia do intensyfikacji produkcji rolniczej |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Sporządzanie pożywek i roztworów macierzystych do kultur tkankowych in vitro | 2 |
T-L-2 | Namnażanie roślin z wybranych organów/tkanek | 2 |
T-L-3 | Ocena wyników kultur in vitro - obserwacja sterylności kultury oraz wpływu różnych czynników na efektywność. Prezentacja wyników przez studentów i podsumowanie ćwiczeń | 2 |
6 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowadzenie do przedmiotu - agrobiotechnologia jako specjalność biotechnologii. Kolory biotechnologii | 1 |
T-W-2 | Kultury in vitro roślin: etapy mikrorozmnażania, roślinne regulatory wzrostu, somatyczna embriogenza, uwalnianie roślin od wirusów i patogenów metodą kultur merystemów wierzchołkowych. | 3 |
T-W-3 | Wykorzystanie kultur in vitro w nauce i praktyce rolniczej. Przykłady wykorzystania kultur in vitro w hodowli twórczej roślin rolniczych. | 2 |
T-W-4 | Metody otrzymywania roślin transgenicznych. Odmiany transgeniczne roślin uprawnych i ich wykorzystanie w rolnictwie światowym | 2 |
T-W-5 | Metody identyfikowania odmian modyfikowanych genetycznie | 2 |
T-W-6 | Edytowanie genów vs indukowana mutageneza | 2 |
T-W-7 | Diagnostyka molekularna roślin uprawnych - zasady i przykłady zastosowań. Identyfikacja odmian i ocena bioróżnorodności testami molekularnymi | 2 |
T-W-8 | Społeczne i prawne aspekty agrobiotechnologii. Zasady koegzystencji rolnictwa opartego na GMO i na odmianach konwencjonalnych | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 6 |
A-L-2 | Przygotowanie do zajęć i zaliczenia | 17 |
A-L-3 | Konsultacje | 2 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Praca własna studenta. Przygotowanie do zaliczenia | 33 |
A-W-3 | Konsultacje | 2 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | ćwiczenia laboratoryjne - nauczanie umiejętności praktycznych |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny |
S-2 | Ocena formująca: Pisemna praca zaliczeniowa - esej |
S-3 | Ocena formująca: Interpretacja i prezentacja na forum wyników prac laboratoryjnych |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ROL_1A_D18_W01 student zna metody otrzymywania odmian roślin uprawnych przy użyciu metod kultur in vitro i transgenezy oraz ich zastosowania dla potrzeb rolnictwa | ROL_1A_W10, ROL_1A_W11 | — | — | C-1 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8 | M-1, M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ROL_1A_D18_U01 Student potrafi scharakteryzować metody biotechnologiczne stosowane w rolnictwie i ocenić ich przydatność oraz potencjalne zagrożenia | ROL_1A_U12 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-3 | M-1, M-2 | S-2, S-1, S-3 |
ROL_1A_D18_U02 Student potrafi przygotować podłoża wzrostowe oraz zakładać i prowadzić rozmnożenia wybranych roślin w kulturach in vitro | ROL_1A_U12 | — | — | C-1 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-W-1, T-W-4, T-W-7, T-W-8 | M-2 | S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ROL_1A_D18_K01 Student potrafi ocenić korzyści i zagrożenia wynikające z wdrażania metod biotechnologicznych w rolnictwie | ROL_1A_K04 | — | — | C-1 | T-L-1, T-L-2, T-L-3 | M-1, M-2 | S-2, S-1, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_1A_D18_W01 student zna metody otrzymywania odmian roślin uprawnych przy użyciu metod kultur in vitro i transgenezy oraz ich zastosowania dla potrzeb rolnictwa | 2,0 | |
3,0 | Student zna na pooziomie podstawowym metody biotechnologiczne stosowane w rolnictwie | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_1A_D18_U01 Student potrafi scharakteryzować metody biotechnologiczne stosowane w rolnictwie i ocenić ich przydatność oraz potencjalne zagrożenia | 2,0 | |
3,0 | Student na poziomie podstawowym potrafi ocenić przydatność i potencjalne zagrożenia związane ze stosowaniem metod biotechnologicznych w rolnictwie. Student ma podstawowe umiejętności wymagane do pracy w laboratorium kultur tkankowych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
ROL_1A_D18_U02 Student potrafi przygotować podłoża wzrostowe oraz zakładać i prowadzić rozmnożenia wybranych roślin w kulturach in vitro | 2,0 | |
3,0 | Student ma podstawową wiedzę z zakresu agrobiotechnologii | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_1A_D18_K01 Student potrafi ocenić korzyści i zagrożenia wynikające z wdrażania metod biotechnologicznych w rolnictwie | 2,0 | |
3,0 | Student ma podstawowe kompetencje z zakresu agrobiotechnologii | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Malepszy S. (red.), Biotechnologia roślin, PWN, Warszawa, 2009, 2
Literatura dodatkowa
- Twardowski T.,Michalska A. (red.), KOD: Korzyści, oczekiwania, dylematy biotechnologii, Agencja Edytor, Poznań, 2001
- Stokłosowa E., Hodowla komórek i tkanek, PWN, Warszawa, 2008
- Querzi M., Maretti M., Mazzara M., Badanie próbek żywności na obecność na obecność Genetycznie Zmodyfikowanych Organizmów, World Health Organization, 2011, Rozdział 9