Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Rolnictwo (N1)

Sylabus przedmiotu Botanika:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Rolnictwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Botanika
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Architektury Krajobrazu
Nauczyciel odpowiedzialny Mariola Wróbel <Mariola.Wrobel@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL1 9 1,40,38zaliczenie
wykładyW1 9 1,60,62zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Ogólna wiedza botaniczna na poziomie szkoły średniej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z budową, funkcjonowaniem i rozmnażaniem roślin nasiennych oraz zasadami wykonywania opracowań zielnikowych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Zróżnicowanie budowy morfologicznej na przykładach roślin użytkowych1
T-L-2Rozmnażanie wegetatywne roślin użytkowych1
T-L-3Rozmnażanie generatywne roślin okrytonasiennych2
T-L-4Budowa komórki roślinnej. Materiały zapasowe2
T-L-5Budowa i funkcje tkanek roślinnych1
T-L-6Budowa anatomiczna korzeni, łodyg i liści roślin jednorocznych i wieloletnich2
9
wykłady
T-W-1Poziomy organizacji roślin nasiennych. Morfologia rozwojowa roślin nasiennych. Budowa, zróżnicowanie i klasyfikacje organów wegetatywnych i generatywnych. Podział roślin na podstawie budowy i trwałości pędów oraz cyklu życiowego. Formy biologiczne roślin.2
T-W-2Rozmnażanie roślin – wegetatywne i generatywne2
T-W-3Cytologia – budowa i funkcje składników komórki; specyficzne składniki komórki roślinnej; materiały zapasowe1
T-W-4Histologia – klasyfikacja, budowa i funkcjonowanie tkanek; układy funkcyjne tkanek2
T-W-5Budowa anatomiczna organów wegetatywnych i generatywnych w ujęciu rozwojowym i funkcyjnym2
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach9
A-L-2przygotowanie do ćwiczeń5
A-L-3zbiór roślin i opracowanie tematu morfologicznego7
A-L-4przygotowanie do zaliczenia12
A-L-5zaliczenie opracowań zielnikowych1
34
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach9
A-W-2samodzielne studiowanie tematyki wykładów16
A-W-3konsultacje3
A-W-4przygotowanie do zaliczenia12
40

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych
M-2ćwiczenia laboratoryjne
M-3wykonanie opracowania zielnikowego

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: sprawdzian pisemny
S-2Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny
S-3Ocena podsumowująca: sprawdzian praktyczny (zaliczenie opracowania zielnikowego)

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_1A_B03_W01
potrafi scharakteryzować budowę cytologiczną, histologiczną i morfologiczną roślin nasiennych
ROL_1A_W01C-1T-L-4, T-L-1, T-L-3, T-L-2, T-L-5, T-L-6, T-W-4, T-W-1, T-W-2, T-W-5, T-W-3M-2, M-1S-2, S-1
ROL_1A_B03_W02
potrafi wytłumaczyć funkcjonowanie organizmu roślinnego w powiązaniu z jego budową na różnych poziomach organizacji (komórek, tkanek, organów)
ROL_1A_W07C-1T-L-4, T-L-1, T-L-3, T-L-2, T-L-5, T-L-6, T-W-4, T-W-1, T-W-2, T-W-5, T-W-3M-2, M-1S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_1A_B03_U01
potrafi sporządzić , opracować i analizować materiały zielnikowe z wykorzystaniem różnych źródeł
ROL_1A_U03C-1T-L-1, T-L-3, T-L-2, T-W-1, T-W-2M-3, M-2, M-1S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_1A_B03_K01
w wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie przekonanie o potrzebie uczenia się w celu doskonalenia uzyskanych umiejętności
ROL_1A_K01C-1T-L-4, T-L-1, T-L-3, T-L-2, T-L-5, T-L-6, T-W-4, T-W-1, T-W-2, T-W-5, T-W-3M-3, M-2, M-1S-2, S-1, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ROL_1A_B03_W01
potrafi scharakteryzować budowę cytologiczną, histologiczną i morfologiczną roślin nasiennych
2,0
3,0potrafi scharakteryzować najważniejsze cechy budowy roślin nasiennych
3,5
4,0
4,5
5,0
ROL_1A_B03_W02
potrafi wytłumaczyć funkcjonowanie organizmu roślinnego w powiązaniu z jego budową na różnych poziomach organizacji (komórek, tkanek, organów)
2,0
3,0potrafi omówić najważniesze powiązania w funkcjonowaniu roślin na różnych poziomach ich budowy
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ROL_1A_B03_U01
potrafi sporządzić , opracować i analizować materiały zielnikowe z wykorzystaniem różnych źródeł
2,0
3,0sporządzi i pisemnie objaśni 40 arkuszy zielnikowych, a ustnie scharakteryzuje jeden ze wskazanych gatunków
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ROL_1A_B03_K01
w wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie przekonanie o potrzebie uczenia się w celu doskonalenia uzyskanych umiejętności
2,0
3,0ma świadomość potrzeby samokształcenia w zakresie budowy roślin
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Jasnowska J., Jasnowski M., Radomski J., Friedrich S., Kowalski W., Botanika, Brasika, Szczecin, 2008

Literatura dodatkowa

  1. Szweykowska A., Szweykowski J., Botanika, Morfologia, tom 1, PWN, Warszawa, 2003
  2. Podbielkowski Z., Podbielkowska M., Przystosowania roślin do środowiska, WSiP, Warszawa, 1992

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Zróżnicowanie budowy morfologicznej na przykładach roślin użytkowych1
T-L-2Rozmnażanie wegetatywne roślin użytkowych1
T-L-3Rozmnażanie generatywne roślin okrytonasiennych2
T-L-4Budowa komórki roślinnej. Materiały zapasowe2
T-L-5Budowa i funkcje tkanek roślinnych1
T-L-6Budowa anatomiczna korzeni, łodyg i liści roślin jednorocznych i wieloletnich2
9

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Poziomy organizacji roślin nasiennych. Morfologia rozwojowa roślin nasiennych. Budowa, zróżnicowanie i klasyfikacje organów wegetatywnych i generatywnych. Podział roślin na podstawie budowy i trwałości pędów oraz cyklu życiowego. Formy biologiczne roślin.2
T-W-2Rozmnażanie roślin – wegetatywne i generatywne2
T-W-3Cytologia – budowa i funkcje składników komórki; specyficzne składniki komórki roślinnej; materiały zapasowe1
T-W-4Histologia – klasyfikacja, budowa i funkcjonowanie tkanek; układy funkcyjne tkanek2
T-W-5Budowa anatomiczna organów wegetatywnych i generatywnych w ujęciu rozwojowym i funkcyjnym2
9

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach9
A-L-2przygotowanie do ćwiczeń5
A-L-3zbiór roślin i opracowanie tematu morfologicznego7
A-L-4przygotowanie do zaliczenia12
A-L-5zaliczenie opracowań zielnikowych1
34
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach9
A-W-2samodzielne studiowanie tematyki wykładów16
A-W-3konsultacje3
A-W-4przygotowanie do zaliczenia12
40
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROL_1A_B03_W01potrafi scharakteryzować budowę cytologiczną, histologiczną i morfologiczną roślin nasiennych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_W01Ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki niezbędną do zrozumienia procesów przyrodniczych i technicznych uwarunkowań produkcji rolniczej
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z budową, funkcjonowaniem i rozmnażaniem roślin nasiennych oraz zasadami wykonywania opracowań zielnikowych.
Treści programoweT-L-4Budowa komórki roślinnej. Materiały zapasowe
T-L-1Zróżnicowanie budowy morfologicznej na przykładach roślin użytkowych
T-L-3Rozmnażanie generatywne roślin okrytonasiennych
T-L-2Rozmnażanie wegetatywne roślin użytkowych
T-L-5Budowa i funkcje tkanek roślinnych
T-L-6Budowa anatomiczna korzeni, łodyg i liści roślin jednorocznych i wieloletnich
T-W-4Histologia – klasyfikacja, budowa i funkcjonowanie tkanek; układy funkcyjne tkanek
T-W-1Poziomy organizacji roślin nasiennych. Morfologia rozwojowa roślin nasiennych. Budowa, zróżnicowanie i klasyfikacje organów wegetatywnych i generatywnych. Podział roślin na podstawie budowy i trwałości pędów oraz cyklu życiowego. Formy biologiczne roślin.
T-W-2Rozmnażanie roślin – wegetatywne i generatywne
T-W-5Budowa anatomiczna organów wegetatywnych i generatywnych w ujęciu rozwojowym i funkcyjnym
T-W-3Cytologia – budowa i funkcje składników komórki; specyficzne składniki komórki roślinnej; materiały zapasowe
Metody nauczaniaM-2ćwiczenia laboratoryjne
M-1wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny
S-1Ocena formująca: sprawdzian pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0potrafi scharakteryzować najważniejsze cechy budowy roślin nasiennych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROL_1A_B03_W02potrafi wytłumaczyć funkcjonowanie organizmu roślinnego w powiązaniu z jego budową na różnych poziomach organizacji (komórek, tkanek, organów)
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_W07Ma wiedzę z zakresu biologii podstawowych chorób i szkodników roślin
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z budową, funkcjonowaniem i rozmnażaniem roślin nasiennych oraz zasadami wykonywania opracowań zielnikowych.
Treści programoweT-L-4Budowa komórki roślinnej. Materiały zapasowe
T-L-1Zróżnicowanie budowy morfologicznej na przykładach roślin użytkowych
T-L-3Rozmnażanie generatywne roślin okrytonasiennych
T-L-2Rozmnażanie wegetatywne roślin użytkowych
T-L-5Budowa i funkcje tkanek roślinnych
T-L-6Budowa anatomiczna korzeni, łodyg i liści roślin jednorocznych i wieloletnich
T-W-4Histologia – klasyfikacja, budowa i funkcjonowanie tkanek; układy funkcyjne tkanek
T-W-1Poziomy organizacji roślin nasiennych. Morfologia rozwojowa roślin nasiennych. Budowa, zróżnicowanie i klasyfikacje organów wegetatywnych i generatywnych. Podział roślin na podstawie budowy i trwałości pędów oraz cyklu życiowego. Formy biologiczne roślin.
T-W-2Rozmnażanie roślin – wegetatywne i generatywne
T-W-5Budowa anatomiczna organów wegetatywnych i generatywnych w ujęciu rozwojowym i funkcyjnym
T-W-3Cytologia – budowa i funkcje składników komórki; specyficzne składniki komórki roślinnej; materiały zapasowe
Metody nauczaniaM-2ćwiczenia laboratoryjne
M-1wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny
S-1Ocena formująca: sprawdzian pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0potrafi omówić najważniesze powiązania w funkcjonowaniu roślin na różnych poziomach ich budowy
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROL_1A_B03_U01potrafi sporządzić , opracować i analizować materiały zielnikowe z wykorzystaniem różnych źródeł
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_U03Potrafi dokonać identyfikacji gatunków roślin uprawnych, chwastów i roślin chronionych
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z budową, funkcjonowaniem i rozmnażaniem roślin nasiennych oraz zasadami wykonywania opracowań zielnikowych.
Treści programoweT-L-1Zróżnicowanie budowy morfologicznej na przykładach roślin użytkowych
T-L-3Rozmnażanie generatywne roślin okrytonasiennych
T-L-2Rozmnażanie wegetatywne roślin użytkowych
T-W-1Poziomy organizacji roślin nasiennych. Morfologia rozwojowa roślin nasiennych. Budowa, zróżnicowanie i klasyfikacje organów wegetatywnych i generatywnych. Podział roślin na podstawie budowy i trwałości pędów oraz cyklu życiowego. Formy biologiczne roślin.
T-W-2Rozmnażanie roślin – wegetatywne i generatywne
Metody nauczaniaM-3wykonanie opracowania zielnikowego
M-2ćwiczenia laboratoryjne
M-1wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: sprawdzian praktyczny (zaliczenie opracowania zielnikowego)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0sporządzi i pisemnie objaśni 40 arkuszy zielnikowych, a ustnie scharakteryzuje jeden ze wskazanych gatunków
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROL_1A_B03_K01w wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie przekonanie o potrzebie uczenia się w celu doskonalenia uzyskanych umiejętności
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_K01Rozumie potrzebę uczenia się i samodoskonalenia oraz ma świadomość konieczności uzupełniania i poszerzania swojej wiedzy
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z budową, funkcjonowaniem i rozmnażaniem roślin nasiennych oraz zasadami wykonywania opracowań zielnikowych.
Treści programoweT-L-4Budowa komórki roślinnej. Materiały zapasowe
T-L-1Zróżnicowanie budowy morfologicznej na przykładach roślin użytkowych
T-L-3Rozmnażanie generatywne roślin okrytonasiennych
T-L-2Rozmnażanie wegetatywne roślin użytkowych
T-L-5Budowa i funkcje tkanek roślinnych
T-L-6Budowa anatomiczna korzeni, łodyg i liści roślin jednorocznych i wieloletnich
T-W-4Histologia – klasyfikacja, budowa i funkcjonowanie tkanek; układy funkcyjne tkanek
T-W-1Poziomy organizacji roślin nasiennych. Morfologia rozwojowa roślin nasiennych. Budowa, zróżnicowanie i klasyfikacje organów wegetatywnych i generatywnych. Podział roślin na podstawie budowy i trwałości pędów oraz cyklu życiowego. Formy biologiczne roślin.
T-W-2Rozmnażanie roślin – wegetatywne i generatywne
T-W-5Budowa anatomiczna organów wegetatywnych i generatywnych w ujęciu rozwojowym i funkcyjnym
T-W-3Cytologia – budowa i funkcje składników komórki; specyficzne składniki komórki roślinnej; materiały zapasowe
Metody nauczaniaM-3wykonanie opracowania zielnikowego
M-2ćwiczenia laboratoryjne
M-1wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny
S-1Ocena formująca: sprawdzian pisemny
S-3Ocena podsumowująca: sprawdzian praktyczny (zaliczenie opracowania zielnikowego)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0ma świadomość potrzeby samokształcenia w zakresie budowy roślin
3,5
4,0
4,5
5,0