Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Rolnictwo (N1)
Sylabus przedmiotu Fizjologia roślin:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Rolnictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Fizjologia roślin | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Bioinżynierii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Jacek Wróbel <Jacek.Wrobel@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza z biologii ogólnej, chemii i fizyki na poziomie ponadgimnazjalnym. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z procesami fiizycznymi i fizjologicznymi zachodzącymi w roślinie. |
C-2 | Poznanie zależności między przebiegiem procesów fizjologicznych w roślinach a czynnikami wewnętrznymi i zewnętrznymi (środowiskowymi) |
C-3 | Wykorzystanie poznanych procesów fizjologicznych w zwiększaniu produktywności roślin |
C-4 | zdobycie umiejętności pracy w grupie |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Termodynamiczne ujęcie stosunków wodnych w roślinie. | 3 |
T-A-2 | Rola fizjologiczna i objawy niedoborów niezbędnych makro i mikroelementów u roślin. | 3 |
T-A-3 | Reakcje ruchowe roślin. | 2 |
T-A-4 | Wskaźniki produktywności roślin. | 1 |
9 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Procesy dyfuzji, pęcznienia, osmozy. Oznaczanie potencjału osmotycznego soku komórkowego oraz intensywności transpiracji. | 3 |
T-L-2 | Wykrywanie barwników asymilacyjnych w liściach oraz pomiary intensywności fotosyntezy i oddychania roslin. | 2 |
T-L-3 | Wykrywanie pierwiastków mineralnych w roślinie. Antagonizm jonowy. | 2 |
T-L-4 | Wpływ stymulatorów i inhibitorów na procesy wzrostu i rozwoju roślin | 2 |
9 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Gospodarka wodna komórek roślinnych i roślin | 3 |
T-W-2 | Wymiana gazowa roślin (fotosynteza i oddychanie). | 3 |
T-W-3 | Wewnętrzne i zewnętrzne czynniki wpływające na procesy fotosyntezy i oddychania. | 3 |
T-W-4 | Fizjologia mineralnego żywienia roślin. | 3 |
T-W-5 | Wzrost i różnicowanie się roślin. | 2 |
T-W-6 | Ogólna charakterystyka regulatorów wzrostu i rozwoju roslin. | 2 |
T-W-7 | Klasyfikacja i znaczenie ruchów roślinnych. | 2 |
18 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 9 |
A-A-2 | Przygotowanie do ćwiczeń audytoryjnych | 9 |
A-A-3 | Opracowanie konspektów z ćwiczeń audytoryjnych | 8 |
A-A-4 | studiowanie fachowej literatury | 7 |
A-A-5 | konsultacje | 4 |
37 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 9 |
A-L-2 | przygotowanie do zajęć laboratoryjnych | 6 |
A-L-3 | przygotowanie konspektów (sprawozdań) z ćwiczeń laboratoryjnych | 10 |
A-L-4 | Studiowanie literatury | 10 |
A-L-5 | konsultacje | 2 |
37 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 18 |
A-W-2 | przygotowanie do egzaminu | 15 |
A-W-3 | konsultacje | 7 |
A-W-4 | przygotowanie pracy pisemnej na wybrany temat | 8 |
A-W-5 | Egzamin | 2 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny. |
M-2 | Ojaśnienie lub wyjaśnienie. |
M-3 | Ćwiczenia przedmiotowe. |
M-4 | Ćwiczenia laboratoryjne. |
M-5 | Pokaz, prezentacja. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Zaliczenie pisemnych sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych |
S-2 | Ocena podsumowująca: Pisemna praca na wybrany temat |
S-3 | Ocena podsumowująca: egzamin pisemny |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ROL_1A_C05_W01 Definiuje i rozróżnia podstawowe procesy fizyczne i fizjologiczne zachodzące w roślinach. | ROL_1A_W01 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-L-1 | M-2, M-1, M-3 | S-2 |
ROL_1A_C05_W02 Charakteryzuje czynniki wewnętrzne i zewnętrzne wpływające na procesy fizjologiczne zachodzące w roślinach. | ROL_1A_W01 | — | — | C-2 | T-W-3, T-A-3, T-L-1 | M-2, M-1, M-3 | S-2 |
ROL_1A_C05_W03 Zna niezbędne dla roślin składniki chemiczne oraz objaśnia ich rolę fizjologiczną. | ROL_1A_W01 | — | — | C-3 | T-W-4, T-A-2, T-L-3 | M-2, M-5, M-1, M-3 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ROL_1A_C05_U01 Wykonuje pomiary podstawowych procesów fizjologicznych u roślin, interpretuje wyniki tych pomiarów i wyciąga wnioski | ROL_1A_U11 | — | — | C-4, C-2, C-3 | T-A-1, T-L-3, T-L-1, T-L-2 | M-2, M-1, M-4 | S-1 |
ROL_1A_C05_U02 Potrafi opisać rolę czynników zewnętrznych (środowiskowych) i endogennych (wewnętrznych) w regulacji podstawowych procesów wzrostu i rozwoju roślin | ROL_1A_U11 | — | — | C-4, C-2, C-3 | T-W-3, T-W-6, T-A-2, T-A-4, T-L-4 | M-5, M-1, M-4 | S-2, S-1 |
ROL_1A_C05_U03 Korzysta z różnych źródeł informacji i wyszukuje z nuch dane do opracowania konkretnego zadania z zakresu fizjologii roslin ogrodniczych | ROL_1A_U11 | — | — | C-4, C-2, C-3 | T-W-7, T-W-3, T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-A-2, T-A-3 | M-5, M-1, M-4 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ROL_1A_C05_K01 Student rozumie potrzebę samodoskonalenia, posiada świadomość ryzyka i właściwie ocenia skutki podejmowanej działalności rolniczej oraz dobrze współpracuje w grupie | ROL_1A_K02, ROL_1A_K01, ROL_1A_K06 | — | — | C-4, C-3 | T-W-7, T-W-3, T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-L-3, T-L-1, T-L-2, T-L-4 | M-3, M-4 | S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_1A_C05_W01 Definiuje i rozróżnia podstawowe procesy fizyczne i fizjologiczne zachodzące w roślinach. | 2,0 | |
3,0 | student zna, definiuje i rożróżnia podstawowe procesy fizyczne i fizjologiczne zachodzące w roślinach. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
ROL_1A_C05_W02 Charakteryzuje czynniki wewnętrzne i zewnętrzne wpływające na procesy fizjologiczne zachodzące w roślinach. | 2,0 | |
3,0 | student w stopniu zadawalającym zna czynniki zwenętrzne i wewnętrzne oraz ich wpływ na procesy fizjologiczne | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
ROL_1A_C05_W03 Zna niezbędne dla roślin składniki chemiczne oraz objaśnia ich rolę fizjologiczną. | 2,0 | |
3,0 | student w stopniu dostatecznym zna i wyjaśnia rolę składników niezbędnych dla roślin | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_1A_C05_U01 Wykonuje pomiary podstawowych procesów fizjologicznych u roślin, interpretuje wyniki tych pomiarów i wyciąga wnioski | 2,0 | |
3,0 | student poprawnie przeprowadza pomiary podstawowych cech i procesów fizjologicznych oraz poprawnie analizuje wyniki tych pomiarów | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
ROL_1A_C05_U02 Potrafi opisać rolę czynników zewnętrznych (środowiskowych) i endogennych (wewnętrznych) w regulacji podstawowych procesów wzrostu i rozwoju roślin | 2,0 | |
3,0 | student poprawnie przeprowadza pomiary podstawowych cech i procesów fizjologicznych oraz poprawnie analizuje wyniki tych pomiarów | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
ROL_1A_C05_U03 Korzysta z różnych źródeł informacji i wyszukuje z nuch dane do opracowania konkretnego zadania z zakresu fizjologii roslin ogrodniczych | 2,0 | |
3,0 | potrafi poprawnie dobrać podstawowe źródła informacji w celu opracowania konkretnego zadania | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_1A_C05_K01 Student rozumie potrzebę samodoskonalenia, posiada świadomość ryzyka i właściwie ocenia skutki podejmowanej działalności rolniczej oraz dobrze współpracuje w grupie | 2,0 | |
3,0 | Student w stopniu dostatecznym rozumie potrzebę samodoskonalenia się oraz w stopniu dostatecznym współpracuje w grupie | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Kopcewicz J., Lewak S., Fizjologia roślin, PWN, Warszawa, 2007
- Gregorczyk A., Marska E., Mikiciuk M., Wróbel J., Fizjologia roślin. Przewodnik do ćwiczeń., Wydawnictwo Naukowe AR, Szczecin, 2002
- Piskornik Z., Fizjologia roślin dla wydziałów ogrodniczych. Cz. I i II, Wydawnictwo AR, Kraków, 1994
Literatura dodatkowa
- Szweykowska A., Fizjologia roślin., Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań, 2000